NOTAT
28. marts 2017
Sammenfatning og opdatering af tidligere kortlægnin-
ger m.v. vedrørende adgang til velfærdsydelser i lyset
af de EU-retlige forpligtelser
J.nr. 2016 - 7445
1. Baggrund
Den 21. april 2016 vedtog et flertal i Folketinget B 48 om gennemførelse af initia-
tiverne i planen ”Dansk velfærd i Europa”. Det fremgår af folketingsbeslutningen,
at Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af indeværende folketingsår at
have påbegyndt gennemførelsen af de initiativer, der blev aftalt mellem partierne
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative den 11. juni 2015
i planen »Dansk velfærd i Europa. Initiativerne er bl.a.:
–
–
–
”Indføre optjeningsprincipper, hvor det er muligt, med afsæt i en fuldstæn-
dig kortlægning af danske velfærdsydelser, som andre EU-borgere kan få
ret til uden længere ophold eller beskæftigelse i Danmark.
Sikre dagpengeregler, så EU-borgere ikke fremover kan opnå fuld ret til
danske dagpenge efter bare få ugers medlemskab af en a-kasse og fuld-
tidsarbejde i Danmark.
Lave et nabotjek af sammenlignelige EU-landes regler og praksis for ad-
gangen til velfærdsydelser til andre EU-borgere, eksempelvis kravet til den
ugentlige beskæftigelse for at få ret til danske velfærdsydelser, der i øje-
blikket kan være så lavt som 10-12 timer om ugen.”
Forslaget blev vedtaget af de partier, der stod bag den nævnte aftale, herunder rege-
ringen. Beskæftigelsesministeren oplyste følgende under 1. behandlingen:
”Når det kommer til initiativer på nationalt plan, var det et selvstændigt tema for
Dagpengekommissionen. Generelt var det Dagpengekommissionens opfattelse, at
det danske dagpengesystem hidtil har vist sig robust i forhold til den stigende in-
ternationalisering. Samtidig er det værd at minde om, at Dagpengekommissionen
trods grundige analyser ikke har kunnet pege på nye specifikke regelændringer
målrettet EU-borgere. To initiativer i beslutningsforslaget relaterer sig til det nati-
onale plan.
Regeringen ønsker som anført i regeringsgrundlaget helt klart at se på muligheden
for at justere nationale regler, hvor det er muligt. Vi har allerede i vidt omfang den
relevante viden og kan også basere os på flere tidligere analyser, redegørelser og
rapporter. Det kan give god mening at sammenfatte disse undersøgelser og opda-
tere dem, hvis ny udvikling gør det relevant, eller hvis nye regler er kommet til. I
tidligere undersøgelser er der også inddraget erfaringer fra udvalgte lande, lige-
som der f.eks. er sendt svar til Folketinget med en oversigt over reglerne i andre
lande på udvalgte områder.”