Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 510
Offentligt
1736270_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Jr.
Ref. xx
Den 17. marts 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 566 (MOF alm. del) stillet den 16. marts
Miljø- og ønske fra Pia Adelsteen (DF).
2017 efterfødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 58 (MOF alm. del)
stillet den 19. oktober 2015 efter ønske fra Maria Reumert Gjerding (EL).
Spørgsmål nr. 566
”Under henvisning til grundnotat om Kommissionens delegerede forordning (EU) af 15. februar 2017
Spørgsmål nr. 58
om ændring af delegeret hvad det koster ministeriet i mandetimer angår kontrolforanstaltninger i
”Kan ministeren oplyse, forordning (EU) nr. 639/2014 for så vidt at afholde 80
forbindelse med dyrkning af hamp, visse bestemmelser 2. samling)?” betaling til unge landbrugere,
nyjægerjagter, jf. svar på S 107 (folketingsåret 2014-15, om grønning,
der har kontrol over en juridisk person, beregning af støttebeløb pr. enhed inden for rammerne af
frivillig koblet støtte, dele af betalingsrettigheder og visse meddelelseskrav vedrørende den generelle
Svar
arealbetalings-ordning og frivillig koblet støtte og om ændring af bilag X til Europa-Parlamentets og
Jeg har forordning (EU) nr. 1307/2013 (delegeret retsakt), omdelt som MOF alm. del – bilag 314 bedes
Rådets forelagt spørgsmålet for Naturstyrelsen, der oplyser:
ministeren redegøre for de erhvervsmæssige og økonomiske konsekvenser for Danmark af forslaget
samt redegøre for,afholdelse af enligger til grund for, at fra jagt til jagt. Ud fra
”Tidsforbruget til hvilke hensyn nyjægerjagt varierer regeringen støtter forslaget.
erfaringstal for tidsforbruget til de tidligere såkaldte ’uddannelsesjagter’ for nye
jægere, budgetteres der med et gennemsnitligt tidsforbrug på ca. 23 timer pr.
Svar
Det budgetterede tidsforbrug ved afholdelse af 80 nyjægerjagter er derfor
jagt.
”Som timer. Det reelle timeforbrug for indeværende jagtsæson vil dog blive risiko for, at et forbud mod
1840 det anføres i grundnotatet oversendt den 14. marts 2017, så er der en
anvendelse der ikke vil være nok tilmeldte nyjægereefterafgrøder kan vanskeliggøre en hurtig
mindre, da af plantebeskyttelsesmidler i forhold til til afholdelse af 80 jagter.
gennemførelse af kontrollen af de grønne krav, og derved resultere i en senere udbetaling af
landbrugsstøtten i Danmark, hvilket vil have en negativ likviditetseffekt for landbrugerne.
Nyjægerjagterne, herunder lønudgifter, finansieres i øvrigt af jagttegnsmidlerne,
der opkræves ved udstedelse og fornyelse af jagttegn.”
Landbrugsstøtte kan udbetales fra den 1. december forudsat, at alle fysiske kontroller vedrørende
støttebetingelserne er udført. I Danmark er et af de elementer, der kan anvendes som miljøfokusareal,
etablering af efterafgrøder ved græsudlæg i en hovedafgrøde. Ved den i grundnotatet nævnte
delegerede forordning indføres et forbud mod anvendelse af pesticider på bl.a. efterafgrøder etableret
som græsudlæg, som vil gælde i otte uger fra høst af hovedafgrøden. Kontrollen af overholdelsen af
dette pesticidforbud vil skulle være afsluttet, før udbetalingen af landbrugsstøtten vil kunne
påbegyndes.
For sent høstede afgrøder – som fx majs - vil der være et problem. Høsttidspunktet for majs vil ofte
være så sent, at kontrollen af pesticidforbuddet vil kunne strække sig langt ind i januar.
Eva Kjer Hansen
/
Peter Ilsøe
Miljø- og Fødevareministeriet er i løbende dialog med Kommissionen omkring en nærmere afklaring
af forslagets konsekvenser. Det har dog endnu ikke været muligt at tilvejebringe et grundlag for en
fyldestgørende vurdering af forslagets gennemførelse.
Afhængigt af udformningen af Kommissionens retningslinjer for kontrolregler mv. for dette forslag,
som forventes præsenteret på et ekspertgruppemøde i Belgien den 23. marts 2017, vil det kunne
betyde en forsinket udbetaling af den direkte støtte.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
Christiansborg
1240 København K
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 510: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 566 om grundnotat om Kommissionens delegerede forordning om EU's direkte støtte til landbrugerne, fra miljø- og fødevareministeren
Såfremt de endelige regler lægger væsentlige hindringer i vejen for gennemførelsen af kontrollen før
den 1. december, vil dette kunne medføre en forsinkelse af udbetaling af 1,9 mia. kr. i 45 dage.
Forsinkelsen vil berøre alle landbrugere, der modtager direkte støtte, og medføre et rentetab på ca.
11,6 mio. kr. for erhvervet.
Såfremt den endelige udformning af reglerne medfører, at støtteudbetalingen kun forsinkes for
landbrugere, som er afhængig af græsudlæg i majs for at opfylde deres grønne forpligtigelse, estimeres
forslaget at kunne medføre en forsinkelse af udbetaling af 315 -700 mio. kr. i 45 dage. Forsinkelsen
estimeres at berøre ca. 2.500 landbrugere i Danmark og medføre et rentetab på ca. 2 – 6 mio. kr. for
erhvervet.
Forslaget kan medføre yderligere udgifter til administrationen af den direkte støtte, forsigtigt skønnet
til mellem 1,3 og 4,8 mio. kr. til IT-udvikling og administrativ sagsbehandling. Hertil er ikke
medregnet øgede udgifter til kontrol, da kontrolreglerne endnu ikke kendes. Disse kan være af
betragtelig karakter afhængig af den endelig udformning af reglerne.
Ovenstående estimater er udarbejdet med et meget stort forbehold for, at de nærmere retningslinjer
fra Kommissionen endnu ikke er kendte.
Såfremt den endelige udformning af reglerne medfører, at støtteudbetalingen ikke forsinkes for nogen
landbrugere, vurderes forslaget ikke umiddelbart at have væsentlige negative erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Det skal bemærkes, at Kommissionens forslag også indeholder erhvervsmæssigt positive elementer,
herunder en udvidelse af landbrugerens valgmuligheder under de miljømæssige fokusområder. De
danske landbrugere vil således fra 2018 kunne vælge at anvende markbræmmer som
miljøfokusområde.
Regeringen lægger på baggrund af ovenstående vurdering afgørende vægt på, at forslaget ikke
nødvendiggør en senere udbetaling af landbrugsstøtten. Regeringen kan således kun støtte, at Rådet
ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, hvis ændringerne af de grønne krav
ikke nødvendiggør en senere udbetaling af landbrugsstøtten i Danmark.
Esben Lunde Larsen
/
Bror Andreas Christensen
2