Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del Bilag 69
Offentligt
Notat
Orientering om Kommissionens
transponering af finanspagten
vurdering
af
Danmarks
10. marts 2017
Danmark tiltrådte finanspagten i 2012. Finanspagten indebærer bl.a., at deltager-
landene senest i 2013 i national lov skulle implementere: 1)en budgetbalanceregel,
som siger, at det årlige strukturelle offentlige underskud skal overholde landets
mellemfristede budgetmål i medfør af Stabilitets- og Vækstpagten (MTO), men
grænsen for det strukturelle underskud må dog som udgangspunkt højst udgøre
0,5 pct. af BNP, 2) en automatisk korrektionsmekanisme, der sikrer strukturelle
budgetforbedringer, hvis budgetbalancereglen overskrides væsentligt og 3) et nati-
onalt finanspolitisk råd, der overvåger overholdelsen af reglerne. Danmark gen-
nemførte transponeringen (dvs. implementeringen i national lovgivning) i 2012
ved at indføre budgetloven og ændre loven om De Økonomiske Råd (DØR).
Det følger af finanspagten, at deltagerlande kan indbringe andre deltagerlande for
EU-domstolen for manglende efterlevelse af kravet om implementering i national
lovgivning. Deltagerlandene har forpligtet sig til at følge EU-domstolens afgørelse
herom, og kan i modsat fald blive pålagt at betale en bod på op til 0,1 pct. af BNP.
Kommissionen har på den baggrund fået til opgave at foretage en vurdering af
landenes transponering af finanspagten (dvs. ikke en vurdering af selve finanspoli-
tikken). Ifm. vurderingen har Kommissionen været i kontakt med hvert enkelt
deltagerland for at afklare spørgsmål om den nationale transponering.
Kommissionen og Finansministeriet har været i løbende teknisk dialog, og fi-
nansministeren har sendt to breve med svar på spørgsmål fra Kommissionen.
Finansministerens brev af 9. september 2015
Kommissionen anmodede 31. juli 2015 finansministeren om uddybende informa-
tion om flg. elementer i den danske transponering af finanspagten:
1)
Budgetlovens juridiske status:
Kommissionen påpegede, at budgetloven er en al-
mindelig lov med samme juridiske status som de årlige finanslove, og at der såle-
des kan være juridisk uklarhed, hvis der vedtages en finanslov i modstrid med
budgetloven. Finansministeriet svarede, at budgetloven, som enhver anden dansk
lov, naturligvis skal overholdes i forbindelse med den årlige finanslov. Budgetlo-
ven bygger desuden på et bredt politisk forlig. Danmark understregede ved tilbli-
velsen af finanspagten i 2012, at man ikke kunne ændre grundloven og ikke har
love over finanslovene. Det er således heller ikke et krav ifølge finanspagten, at
reglerne forankres i forfatningen, så længe de er bindende for finansloven.