Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 443
Offentligt
1729607_0001.png
MFVM 226
NOTAT til Folketinget Europaudvalg
Kommissionens forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
(kosmetikforordningen)
Komitésag
Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter.
Formålet med forslaget er at begrænse brugen af stoffet methylisothiazolinone (MI), som
konserveringsmiddel i kosmetiske produkter, som afrenses (fx shampoo). Stoffet er tilladt at anvende
i kosmetiske produkter, som afrenses, i en koncentration på op til 0,01 % (100 ppm). Denne
koncentration nedsættes til 0,0015 % (15 ppm). MI er forbudt at anvende i kosmetiske produkter, der
bliver på huden (fx cremer og deodoranter).
Forslaget er sat til afstemning den 14. marts 2017 i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter
efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil øge beskyttelsesniveauet, da den højeste tilladte koncentration af MI sættes ned. Det vil
fremover kun være tilladt at anvende MI i produkter, som afrenses, i en koncentration på op til 15
ppm, som EU's Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed (VKF) har vurderet sikker at anvende
for forbrugeren, for så vidt angår fremkaldelse af kontaktallergi.
Forslaget har ikke væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser eller
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der er ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet begrænsningen vil øge beskyttelsesniveauet
for forbrugerne og agter derfor at stemme for forslaget.
Baggrund
Kommissionen sendte den 17. februar 2017 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Der skal stemmes
om forslaget den 14. marts 2017 i Den stående Komité for Kosmetiske Produkter.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 443: Notat om komitésag om methylisothiazolinone som konserveringsmiddel i kosmetiske produkter som afrenses (fx shampoo)
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 31, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (herefter Kosmetikforordningen).
Forslaget vedrører tilpasning af bilag V, som indeholder en liste over konserveringsmidler, der er
tilladt i kosmetiske produkter.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Kosmetiske
Produkter. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og
absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke
kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter, forelægger Kommissionen sagen
for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig
forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Formål og indhold
Forslaget fra Kommissionen er baseret på en vurdering fra EU's Videnskabelige Komité for
Forbrugersikkerhed (VKF) og begrænser anvendelsen af konserveringsmidlet methylisothiazolinone
(MI) i kosmetiske produkter, som afrenses. MI er nu tilladt at anvende som konserveringsmiddel i
kosmetiske produkter, som afrenses (fx shampoo), i en koncentration op til 0,01 % (100 ppm). Denne
koncentration nedsættes til 0,0015 % (15 ppm) på grund af MI's allergifremkaldende effekter. MI er
forbudt at anvende i kosmetiske produkter, der bliver på huden (fx cremer og deodoranter).
VKF har vurderet, at en koncentration på op til 0,0015 % (15 ppm) MI i kosmetiske produkter, som
afrenses, anses for at være sikker for forbrugeren, for så vidt angår fremkaldelse af kontaktallergi.
Miljøstyrelsen er enig i VKF’s vurdering, og kosmetiske produkter, som afrenses, og som maksimalt
indeholder MI i den foreslåede koncentration, udgør således ikke en risiko for forbrugerne.
Forslaget tager hensyn til, at branchen bør have en passende tidsfrist i forhold til at tilpasse sig de nye
regler, og det foreslås derfor, at begrænsningerne finder anvendelse 6 måneder efter ikrafttrædelse for
så vidt angår nye produkter på markedet, og 9 måneder for tilbagetrækning af eksisterende produkter
fra markedet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som led
i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, er det regeringens
vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kosmetikforordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 443: Notat om komitésag om methylisothiazolinone som konserveringsmiddel i kosmetiske produkter som afrenses (fx shampoo)
1729607_0003.png
Der er tale om et forslag til en forordning om ændring af Kosmetikforordningen. Idet der er tale om en
forordning, vil ændringerne få direkte virkning i Danmark, og forslaget vil derfor ikke medføre behov
for ændringer i gældende dansk ret.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet, da der er forholdsvis få kosmetikproducenter i Danmark.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil øge beskyttelsesniveauet, idet der er tale om en begrænsning af det allergifremkaldende
stof MI i kosmetiske produkter, som afrenses. MI er forbudt at anvende i EU i kosmetiske produkter,
der bliver på huden.
Høring
Den foreslåede begrænsning har været i høring på Kommissionens hjemmeside. Forslaget har
endvidere været i høring i EU-miljøspecialudvalget den 24. februar – 1. marts 2017. Team Effektiv
Regulering i Erhvervsstyrelsen vurderer, at det ikke medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet i Danmark og har dermed ikke yderligere kommentarer. Der er desuden modtaget
høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk, der mener, det er positivt, at grænseværdien for MI nedsættes,
men at det ikke er tilstrækkeligt. Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at stoffet helt forbydes i rinse-off
produkter, som det er blevet forbudt i leave-on produkter. Videre anføres, at ifølge Videncenter for
Allergi vil personer med MI allergi forsat ikke kunne bruge rinse-off produkter. Forbrugerrådet Tænk
anfører, at der er stor risiko for at blive eksponeret for MI, og at det er muligt at lave produkterne uden
MI. CO-industri og Danmarks Naturfredningsforening har tilsluttet sig dette høringssvar. Det
Økologiske Råd bakker op om høringssvaret fra Forbrugerrådet Tænk om, at MI helt bør forbydes i
rinse-off produkter, som det er blevet forbudt i leave-on produkter og tilføjer, at stoffet alligevel næppe
vil have optimal virkning som konserveringsmiddel i den tilladte koncentration, selv i blandinger med
andre konserveringsmidler. Stoffet bør helt udfases, især fordi der findes alternativer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt de øvrige medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske stoffer.
Da der er tale om en begrænsning af et meget allergifremkaldende stof, som vil medføre en bedre
forbrugerbeskyttelse, er regeringen positiv over for forslaget og støtter det.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3