Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1677767_0001.png
Kemikalier
Den 18. oktober 2016
MFVM 151
NOTAT til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion i henhold til i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den
nederlandske virksomhed Parker Hannifin Manufacturing Netherlands (Filtration & Separation) BV
(Parker) tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet
i en periode på 12 år fra solnedgangsdatoen, som er fastsat i REACH-forordningens bilag XIV, dvs.
indtil den 21. april 2028.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 26. oktober 2016.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren
har desuden demonstreret, at de socio-økonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere, og at
befolkningen ikke vil blive udsat for stoffet hverken direkte eller gennem miljøet. Regeringen agter
derfor at stemme for forslaget, idet der arbejdes for vedtagelse af skærpede krav til
beskyttelsesforanstaltninger for arbejdstagere, og idet der arbejdes for vedtagelse af en frist for
fornyet vurdering på maksimalt 7 år.
Baggrund
Kommissionen har den 5. oktober 2016 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig
afstemning på REACH-komiteens møde den 26. oktober 2016. Kommissionen vil herefter i henhold til
REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Parker om
godkendelse til fortsat at anvende TCE i EU.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 42: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion
1677767_0002.png
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i
henhold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i
henhold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1,
litra c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er
nødvendige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for,
samt hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Parker om fortsat anvendelse af TCE til
følgende:
1.
Til industriel anvendelse som opløsningsmiddel
REACH-forordningen indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er på sigt at udfase anvendelsen af særligt problematiske stoffer, når
der findes alternativer, som er teknisk og økonomisk egnede og udgør en mindre risiko, og indtil da at
sikre kontrol med anvendelsen samt sikre et højt beskyttelsesniveau for mennesker og miljø.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter mange virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder udfaser stofferne. I sidste ende skal de
virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få
godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici. I denne konkrete sag er der
tale om en virksomhed i Nederlandene, som har søgt om godkendelse til årligt at kunne anvende ca. 20
tons af stoffet med mulighed for stigende anvendelse af op mod 50 tons om året i 2025.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Parker fremsendte den 20. august 2014 ansøgning om godkendelse af trichlorethylen til ovennævnte
anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk
vurdering, SEAC, som den 22. maj 2015 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. De konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 42: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion
1677767_0003.png
begrænse risikoen for arbejdstagerne, i den udstrækning disse anvendes, som beskrevet i
ansøgningen. Ligeledes konkluderede RAC, at der er en meget lille risiko for, at befolkningen
udsættes for stofferne via spredning i miljøet.
o
SEAC har i sin analyse konkluderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har
desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici
for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
På grundlag af oplysninger i analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler
Kommissionen, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra
solnedgangsdatoen frem til den 21. april 2028 for den beskrevne anvendelse under forudsætning af, at
alle ændringer i produktionsmetoden, som følger af en udvidelse af produktionen, og som kræver en
ændring i risikohåndteringsforanstaltningerne, ikke må medføre forøget udsættelse af arbejdstagerne
og den generelle befolkning, og at dette straks skal indrapporteres til Kemikalieagenturet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i
allerede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i det færdige produkt.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 14.–18. oktober 2016. Der er ikke
fremkommet substantielle bemærkninger i den forbindelse.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 42: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet som
proceskemikalie i en årlig mængde på ca. 20 tons med mulighed for stigende anvendelse af op mod 50
tons om året i 2025, hvor der endnu ikke findes alternativer for ansøgeren. På baggrund af
ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Kemikalieagenturets socio-økonomiske komité,
SEAC, har desuden konkluderet, at de socio-økonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC
har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer
foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover
fremgår i Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om overvågning af
arbejdstagernes udsættelse for stoffet gennem årlige moniteringer.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der arbejdes for vedtagelse af
skærpede krav til beskyttelsesforanstaltninger for arbejdstagere, og idet der arbejdes for vedtagelse af
en frist for fornyet vurdering på maksimalt 7 år.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4