Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 317
Offentligt
1714295_0001.png
MFVM 209
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens udkast til
sektorreferencedokumenter
(SRD) for bedste
miljøledelsespraksis for føde- og drikkevareproducerende virksomheder, der deltager i
EU’s miljøledelse og miljørevisionsordning EMAS (Komitésag).
Resumé
Der er skriftlig afstemning i komiteen den 31. januar 2017 om Kommissionens udkast til
sektorreferencedokumenter for EMAS registrerede føde- og drikkevareproducerende virksomheder.
Forslaget drejer sig om, at der i EMAS-forordningen er mulighed for, at Kommissionen udarbejder
sektorreferencedokumenter (SDR), og det nærværende forslag er første version af SDR for fødevare-
og drikkevarebranchen.
Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt i forhold til, at det hjælper de deltagende
virksomheder i EMAS ordningen til en bedre praksis. Sektorreferencedokumenterne udarbejdes
specifikt for hele eller dele af en branche (her føde- og drikkevareproducenter).
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for stat,
regioner, kommuner eller erhvervslivet.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
Baggrund
Kommissionen har med frist for skriftlig afstemning den 31. januar 2017 fremsendt forslag om
sektorreferencedokumenter til brug for EMAS registrerede virksomheder indenfor føde- og
drikkevarebranchen.
Forslaget har hjemmel i EU's EMAS forordning (nr.
1221 af 25. november 2009 om organisationers
frivillige deltagelse i en fællesskabsordning for miljøledelse og miljørevision),
artikel 46, stk. 1. om
udarbejdelse af sektorreferencedokumenter (SRD) for
bedste praksis for miljøledelse,
miljøindikatorer for bestemte sektorer og hvis relevant
benchmarks
(målepunkter) for bedste
miljøpræstation.
Beslutningsforslaget skal behandles ved skriftlig afstemning den 31. januar 2017 i Kommissionens
forskriftudvalg for EU’s miljøledelsesordning, EMAS.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om EMAS forordningens sektorreferencedokumenter efter
forskriftprocedure med kontrol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets
afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006), jf. art. 49, stk. 3 i EMAS forordningen. Hvis der i komiteen er
kvalificeret flertal for et forslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet.
Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to
måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 317: Notat om komitésag om sektorreferencedokumenter (SRD) for bedste miljøledelsespraksis for føde- og drikkevareproducerende virksomheder, der deltager i EU’s miljøledelse og miljørevisionsordning EMAS
1714295_0002.png
Formål og indhold
Virksomheder eller organisationer, der har eller ønsker at opnå EMAS registrering, skal implementere
et miljøledelsessystem og udarbejde en miljøredegørelse. Det udarbejdede miljøledelsessystem og
miljøredegørelsen skal verificeres af en akkrediteret EMAS verifikator.
Som hjælp hertil er der med EMAS forordningen introduceret muligheden for, at Kommissionen
udarbejder sektor specifikke referencedokumenter (SRD) for bedste miljømæssige præstation med
tilhørende indikatorer og benchmarks. Kommissionsforslaget er første version af SRD for føde- og
drikkevarebranchen.
Sektorreferencedokumenter er rettet mod de virksomheder, der er EMAS registreret indenfor den
branche/sektor som referencedokumentet henviser til, men det er ikke obligatorisk for en EMAS
registreret virksomhed at anvende SRD. Virksomheden skal have kendskab til en SRD, såfremt et
sådant er udarbejdet indenfor branchen, og anvende de elementer som virksomheden finder relevant
ved implementering af miljøledelsessystemet og miljøredegørelsen. Virksomheden skal ikke
afrapportere eller beskrive de dele af SRD, der
ikke
anvendes i forbindelse med EMAS.
EMAS verifikatoren skal ved audit (gennemgang) se dokumentation for, hvordan de relevante
elementer af SRD er udvalgt, men skal ikke tjekke overholdelse af benchmarks, og skal heller ikke se
dokumentation for benchmarks, der
ikke
er indarbejdet i EMAS.
Sektorreferencedokumentet opdeler de miljømæssige aspekter i direkte og indirekte aspekter med
tilhørende
miljømæssig påvirkning,
og for hver miljøpåvirkning henvises til bedste miljømæssig
praksis.
Direkte miljøaspekter er industrielle processer, hvor miljøpåvirkningen er
udledning til vand og luft,
generering af affald, vand- og energiforbrug samt CO2 udledning.
Andre miljøaspekter er køling
(energiforbrug
og drivhusgasser),
rengøring (vandforbrug,
rengøringskemikalier),
transport
(energiforbrug,
drivhusgasser, luftemissioner, fx CO2, NOx og partikler)
og emballage
(drivhusgasser,
energiforbrug og naturressourcer).
Indirekte miljøaspekter relateres f.eks. til forhold i varekæden (drivhusgasser,
vand- og
energiforbrug, luftemissioner),
landbrug (drivhusgasser,
tab af biodiversitet, luftemissioner,
eutrofiering, vandforbrug),
detailleddet (energiforbrug,
madspild)
og madlavning (energiforbrug,
madspild).
En virksomhed vil ikke skulle inddrage alle direkte og indirekte miljøaspekter. Det vil være en
individuel
case-by-case
vurdering, idet nogle miljøaspekter ligger uden for en virksomheds kontrol,
ligesom der er udarbejdet særlige bud på bedste miljøpraksis for dele af fødevare- og
drikkevarebranchen (SRD-dokumentet opererer med følgende delbrancher med produktion af kaffe,
oliven, vin, øl og sodavand, kød, frugtjuice, ost, brød, kager og kiks).
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
EMAS-forordningen er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat. EMAS-
forordningen er frivillig at anvende og henvender sig til virksomheder og organisationer, der ønsker at
implementere et miljøledelsessystem.
Konsekvenser
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 317: Notat om komitésag om sektorreferencedokumenter (SRD) for bedste miljøledelsespraksis for føde- og drikkevareproducerende virksomheder, der deltager i EU’s miljøledelse og miljørevisionsordning EMAS
1714295_0003.png
Jf. afsnit om gældende dansk ret, er Kommissionens EMAS ordning direkte gældende i EU
medlemslandene og indebærer ingen ændringer i danske love og/eller bekendtgørelser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen redegør ikke for de økonomiske konsekvenser af Kommissionsbeslutningen, men
forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Nærværende forslag vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt for så vidt, at der er tale om
hjælp til virksomheder, der har EMAS eller ønsker at opnå EMAS, således at miljøledelsessystemet og
miljøredegørelsen kan blive mere fokuseret på de væsentligste miljøforhold.
Høring
Forslaget har været i høring i miljøspecialudvalget den 19.01.17-20.01.17. Der er indkommet én
bemærkning fra 3F, som støtter regeringens holdning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige EU medlemslande støtter forslaget.
Regeringens generelle holdning
Kommissionens forslag om sektorreferencedokument til brug for EMAS registrerede virksomheder
indenfor føde- og drikkevarebranchen har karakter af vejledningsmateriale i forbindelse med at opnå
et certificeret miljøledelsessystem med henblik på at fokusere miljøindsatsen.
Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3