17. januar 2017
Svar på spørgsmål
Den danske regerings svar på de 10 generelle spørgsmål, som de indgår i hørin-
gen fra EU-Kommissionen vedr. en mulig europæisk søjle for sociale rettigheder.
1. Hvad betragtes som de mest presserende prioriteter på beskæftigelsesom-
rådet og det sociale område?
Det er afgørende, at alle bidrager mest muligt til samfundet. Det indebærer bl.a., at
det skal kunne betale sig at arbejde, og at personer på kanten af arbejdsmarkedet
skal integreres varigt på arbejdsmarkedet. Opnåelsen af disse mål er afgørende for
at fremtidssikre vores velfærdssamfund.
Der er brug for at fokusere på livslang læring for alle typer af medarbejdere og et
bedre match mellem udbudte og efterspurgte kompetencer. Skal Europa fortsat
være konkurrencedygtigt i en stadig mere globaliseret verden, skal vi ikke stræbe
efter beskyttelse af bestemte job/brancher, men arbejde for, at arbejdsstyrken har
de kompetencer, der efterspørges på arbejdsmarkedet, og som kan sikre fortsat
innovation, konkurrenceevne og udvikling.
Jobskabelse er centralt, så der er arbejde til fremtidige generationer og de grupper,
der har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet.
2. Hvordan tager vi højde for de forskellige beskæftigelsesmæssige og socia-
le situationer i Europa?
Det er et generelt princip og helt afgørende, at der er plads til forskellige sociale og
beskæftigelsesmæssige modeller i Europa.
I forlængelse af det arbejde, der allerede pågår i regi af det europæiske semester,
bør landene arbejde med at opstille fælles principper og retning for vejen frem. En
europæisk søjle af sociale principper kan bidrage hertil som en fælles reference-
ramme. De konkrete midler og instrumenter skal være op til landene selv at beslut-
te. Formaliseret erfaringsudveksling og monitorering, som der allerede finder sted,
er afgørende i den henseende. Løsningen er ikke fælles standarder på beskæftigel-
ses- og socialområdet.
En langsigtet løsning for at opnå høj beskæftigelse kræver først og fremmest fort-
satte nationale arbejdsmarkedsreformer – reformer der skal udformes i samspil med
en styrket indsats på bl.a. uddannelsesområdet. Politiske tilsagn og overordnede
rammer kan være nyttige ift. at sætte fælles retning for medlemslandenes indsats og
bidrage til, at nødvendige nationale reformer prioriteres til gavn for EU’s samlede