Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 245
Offentligt
1704468_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg og Transport- og Bygningsudvalget
Dato
J. nr.
16. december 2016
2016-5399
Om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-541/16, Europa-
Kommissionen mod Kongeriget Danmark, vedr. cabotagekørsel i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for internatio-
nal godskørsel
1. Indledning – stævning indgivet af Kommissionen
EU-Kommissionen har den 25. oktober 2016 indgivet stævning ved EU-
Domstolen mod Danmark for tilsidesættelse af forpligtelser på området for
cabotagekørsel i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international gods-
kørsel (herefter benævnt forordningen).
Fristen for Danmarks indgivelse af svarskrift er fastsat til den 6. januar 2017.
I stævningen nedlægger Kommissionen påstand om, at Danmark ikke har op-
fyldt sine forpligtelser i henhold til artikel 2, nr. 6, jf. artikel 8, i forordningen,
da det i dansk ret er fastsat, at én cabotagekørsel kan bestå enten af flere læsse-
steder eller af flere lossesteder, men ikke begge dele. Kommissionen påstår
desuden, at Danmark tilpligtes at betale sagens omkostninger.
2. Baggrund – den forudgående traktatkrænkelsessag
Den 10. juli 2014 modtog Danmark en åbningsskrivelse fra Kommissionen,
hvori Kommissionen anførte, at den fandt, at den danske lovgivning var i strid
med forordningen på følgende tre punkter:
a)
Forpligtelsen til at forelægge relevant dokumentation øjeblikkeligt på det
tidspunkt, hvor kontrollen af overholdelsen af cabotagereglerne foreta-
ges.
Bødesatserne, som transportvirksomheder pålægges ved overtrædelse af
cabotagereglerne.
Cabotagekørsel bestående af flere læsse- og lossesteder.
b)
c)
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-541/16, Europa-Kommissionen mod Kongeriget Danmark
1704468_0002.png
I det efterfølgende forløb fastholdt Danmark, at de nationale bestemmelser om
cabotagekørsel var i overensstemmelse med EU-retten.
Kommissionen accepterede det danske svar vedrørende dokumentation, jf.
punkt a), og har efterfølgende taget forklaringen vedrørende bødeniveauet i
Danmark til efterretning, jf. punkt b). Stævningen indgivet ved EU-Domstolen
mod Danmark vedrører således alene definitionen på en cabotagetur, dvs.
spørgsmålet om, hvorvidt cabotagekørsel kan bestå af flere læsse- og losseste-
der, jf. punkt c).
3. Kommissionens argumenter i retssagen for EU-Domstolen
Kommissionen anfører i stævningen, at Kommissionen er af den opfattelse, at
forordningen udtømmende regulerer transportvirksomheders adgang til at
udføre cabotagekørsel på de betingelser, der er fastsat i forordningen, og at det
derfor er i strid med forordningen, når Danmark begrænser antallet af losse-
eller læssesteder. Cabotagekørsel defineres i forordningens artikel 2, litra 6)
således:
”national transport for fremmed regning, der udføres i en begrænset pe-
riode i en værtsmedlemsstat i overensstemmelse med denne forordning”
Endvidere fremgår det af forordningens artikel 8, stk. 2, at transportvirksom-
heder har adgang til at udføre op til tre cabotagekørsler i tilslutning til en in-
ternational transport, og at den sidste aflæsning af en last som led i en cabota-
gekørsel, før værtsmedlemsstaten forlades, skal finde sted inden for syv dage
efter den sidste aflæsning i værtsmedlemsstaten som led i den indgående inter-
nationale transport.
Kommissionen er af den opfattelse, at hvis kravet om en fuldstændig aflæsning
som led i den internationale transport, før cabotagekørslen påbegyndes, og
begrænsningen på tre cabotagekørsler inden for syv dage efter den internatio-
nale transport, overholdes, er der ikke grundlag for at forbyde kørsler baseret
på kriterier, der ikke er fastsat i forordningen.
Kommissionen påpeger i den forbindelse, at der ikke i forordningen er fastsat
et højeste antal læsse- og/eller lossesteder inden for samme cabotagekørsel.
Begrænsningen på tre cabotagekørsler er således efter Kommissionens opfat-
telse ikke ensbetydende med, at cabotagekørsel skal omfatte et fastsat antal
læsse- og/eller lossesteder. I den forbindelse henviser Kommissionen bl.a. til
ordlyden af artikel 8, stk. 2
”Den sidste aflæsning af en last som led i en cabo-
tagekørsel”,
og henviser til, at en cabotagekørsel derfor kan bestå af flere losse-
steder.
4. Regeringens opfattelse af sagen
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-541/16, Europa-Kommissionen mod Kongeriget Danmark
1704468_0003.png
Regeringen fastholder, at den danske fortolkning af begrebet cabotagekørsel
ikke er i strid med forordningen.
Standpunktet begrundes med, at forordningen ikke indeholder en eksplicit
definition af cabotagekørsel. Det kan således efter Regeringens opfattelse ikke
af forordningen udledes, hvad der nærmere skal forstås ved tre cabotagekørs-
ler, som den udenlandske transportvirksomhed lovligt kan udføre efter afslut-
ningen af en indgående international transport.
Set i lyset af, at transportområdet på det indre marked ikke er fuldstændig libe-
raliseret, og at forordningens ordlyd er uklar i relation til den nærmere defini-
tion på en cabotagekørsel, vil der fra dansk side blive argumenteret for, at for-
ordningen giver mulighed for at indføre en klar og brugbar afgrænsning af,
hvad der nærmere skal forstås ved en cabotagekørsel. Dette underbygges end-
videre af, at Kommissionen i sin rapport fra 2014 til Europa-Parlamentet og
Rådet om status for EU’s marked for godskørsel (COM(2014) 222 final) anfør-
te, at forordningen skal revideres, herunder definitionen af cabotagekørsel,
med henblik på at afklare de problematiske udtryk.
Heroverfor står, at Kommissionens fortolkning, hvorefter det er i strid med
forordningen at fastsætte, at en cabotagekørsel kan bestå enten af flere læsse-
steder eller af flere lossesteder, tilsyneladende har belæg i forordningens artikel
8, stk. 3. Det fremgår af den nævnte bestemmelse, at en cabotagekørsel kun kan
anses for at være i overensstemmelse med forordningen, hvis der bl.a. forelig-
ger et klart bevis for ”hver transport”, ”afsenderens navn” og ”modtagerens
navn”. Samtidig lægger Kommissionen til grund, at hver cabotagekørsel skal
kunne dokumenteres med ét transportdokument. Det må antages, at det er på
den baggrund, at Kommissionen finder, at en cabotagekørsel kan indebære
både flere læssesteder og flere lossesteder.
Der er derfor en væsentlig risiko for, at Kommissionen kan få medhold i sin
påstand om, at Danmark har tilsidesat forordningen ved at fastsætte, at en ca-
botagekørsel kan bestå enten af flere læssesteder eller af flere lossesteder, men
ikke begge dele.
Side 3/3