Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 222
Offentligt
1700963_0001.png
Følgenotat til Regeringens høringssvar til Kommissionens udkast til
revision af gruppefritagelsesforordningen til brug for orientering af
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalg og
Kommissionen har fremlagt udkast til revision af den generelle gruppefri-
tagelsesforordning i 2. høring hos medlemsstaterne. Ændringen går pri-
mært på at inkludere støtte til havne og lufthavne under gruppefritagel-
sens anvendelsesområde, under visse nærmere betingelser. Der er endvi-
dere foreslået ændringer på andre områder, herunder på vedrørende regi-
onalstøtte samt på skatteområdet.
Den danske regering svarede på Kommissionens 1. høring ved et officielt
høringssvar af 10. juni 2016.
Kommissionen har enekompetence til at vedtage en revision af gruppefri-
tagelsesforordningen - medlemsstaterne har alene udtaleret. Den generelle
gruppefritagelsesforordning fastsætter en række foruddefinerede områder,
der udgør statsstøtte, men som, under opfyldelse af specifikke krav, er
fritaget fra anmeldelse til og efterfølgende godkendelse af Kommissionen.
Statsstøtte til disse områder vil derfor kunne iværksættes direkte af med-
lemsstaterne, såfremt betingelserne er opfyldt.
Den danske regering gav i 1. høringssvar udtryk for, at det anses for
yderst problematisk, at Kommissionen foreslår at udvide gruppefritage-
len, så den, under visse betingelser, omfatter regional investeringsstøtte,
der anvendes til udflytning af arbejdspladser i EU. Kommissionen fore-
slår at, kun i de tilfælde, hvor støttemodtageren nedlukker flere end 100
arbejdspladser eller lukker mere end 50 % af arbejdspladserne i en anden
EØS medlemsstat, vil en sådan støtte skulle anmeldes til Kommissionen.
Støtte til udflytning af arbejdspladser, der falder under disse tærskler kan
– efter forslaget – anses forenelig med traktaten og iværksættes direkte af
medlemsstaterne uden forudgående anmeldelse og godkendelse hos
Kommissionen.
Det er gentaget i 2. høringsvar, at Danmark ikke kan støtte dette forslag.
Det er således den danske regerings holdning, at statsstøtte ikke skal an-
vendes til at flytte arbejdspladser rundt i EU. Kommissionens forslag om
at inkludere støtte til flytning af arbejdspladser i gruppefritagelsesforord-
ningen vil føre til flere udflytningsager, og unfair konkurrence overfor
mindre medlemsstater. Den danske regering giver som følge heraf udtryk
8. december 2016
16/01843-61
sbk-dep
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 222: Notat samt 2. høringssvar vedr. revision af gruppefritagelsesforordningen (havne og lufthavne)
2/2
for, at de foreslåede tærskler i bestemmelsen bør fjernes. Alternativt er
den dansk holdning, at de skal sænkes væsentligt med henblik på at be-
grænse muligheden for fritagelse mest muligt.
Den danske regering støtter Kommissionens forslag om at udvide gruppe-
fritagelsesforordningen med investeringsstøtte til lufthavne. Regeringen
udtrykker i høringssvaret tilfredshed med, at Kommissionen lægger op til,
under mere lempelige betingelser, at fritage støtte til små lufthavne (under
150.000 passagerer årligt). Endvidere gøres det fra den danske regerings
side gældende, at man fra gerne så, at der var flere elementer fra Kom-
missionen retningslinjer om statsstøtte til lufthavne, som blev inkluderet i
gruppefritagelsesforordningen; herunder at støtte til lufthavne med et pas-
sagertal på mellem 3 og 5 mio. passagerer årligt også blev inkluderet i
gruppefritagelsen, under visse betingelser. Endelig udtrykker regeringen
ønske om, at det bliver muligt at give driftsstøtte til lufthavne under nær-
mere vilkår, uden forudgående anmeldelse til Kommissionen, hvilket ikke
er muligt i dag.
Den danske regering støtter ligeledes Kommissionens forslag om at udvi-
de gruppefritagelsesforordningen med investeringsstøtte til havne
.
Rege-
ringen udtrykker i høringssvaret, med opbakning fra danske brancheorga-
nisationer, at de foreslåede tærskler for støtte til havne uden forudgående
anmeldelse er sat for højt. Danske støtteordninger til havne vil ikke nå op
på de foreslåede beløb, så forslaget vil for Danmark og mange andre min-
dre medlemsstaters vedkommende blot give potentiale for øget konkur-
renceforvridning fra store nabolande, som har større støttepuljer til ud-
bygning af havneinfrastruktur. Tærsklerne foreslås derfor sat ned, så store
støtteordninger fortsat vil skulle anmeldes til Kommissionen.
Kommissionen foreslår endelig at forpligte medlemsstaterne til regelmæs-
sigt at udføre stikprøvekontrol af skattemæssige statsstøtteordninger.
SKAT foretager ligesom mange andre medlemsstater allerede en omfat-
tende stikprøvekontrol af skattemæssige støtteordninger. Den danske re-
gering har tidligere gjort gældende, at allerede etablerede nationale kon-
trolmekanismer bør anses for tilstrækkelige til at opfylde de foreslåede
nye krav i gruppefritagelsesforordningen. Den danske regering noterer
sig, at Kommissionen har præciseret den foreslåede bestemmelse så dette
fremgår.