Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 93
Offentligt
1712737_0001.png
Næstved den 17. januar 2017
Statsminïsteriet
Hr. Statsminister Lars Løkke Rasmussen
Den 10januar 2017 udsendte Erhvervsministeriet en liste over 110
deleøkonomiske tjenester i Danmark under titlen “Erhvervsministeriet
kortlægger platformsøkonomien i Danmark”.
P denne liste er blandt andet at finde den sigtede virksomhed, Uber, hvis
kørselstjeneste er ulovlig i Danmark.
Uber er i det af Erhvervsministeriet udsendte materiale omtalt såvel som
proffessionel taxitjeneste
som en
samkørselstjeneste.
Det bør synes
indlysende, at man ikke kan være begge dele, hvilket jeg redegør for længere
nede i brevet.
En regering er vel
en
regering med en samlet politik, og det m være
resortmyndigheden der udtaler sig om lovgivningen p retsomrdet.
Transportministeriet
har
politianmeldt Uber for at være en ulovlig
taxitjeneste og dermed taget stilling til, at Uber netop IKKE er en
samkørselstjeneste.
Det er også vanskeligt at forestille sig, at Erhvervsministeriet er uvidende
om østre Landsrets stadfæstelse af byretsdom af 8/7-2016 om uberkørsel med
følgende ord:
østre Landsret har den 18. november
2016
stadfæstet Københavns Byrets dom i en sag
om personbefordring under anvendelse af en internetapptikation
fra
Uber. Ved dommen
er den tiltalte fttndet skyldig i at have kørt taxikørsel i personbil uden tilladelse i
henholdsvis november
2015
og februar
2016.
Den tiltalte er endvidere fundet skyldig i i
forbindelse med de to korsler at have udført taxikørset uden at have erhvervet kørekort
til erhvervsmæssig personbefordring, og i at den pågældende bil ikke var godkendt og
registreret til
taxi
kørsel.
østre Landsret fastslår således også, at Uberkørsel er taxikørsel, og ikke
samkørsel.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 93: Henvendelse af 17/1-17 fra Brancheforeningen Taxiførere i Danmark, vedrørende Erhvervsministeriets kortlægning af platformsøkonomien i Danmark
1712737_0002.png
Hvorfor omtaler Erhvervsministeriet så Uber som en
sam kørselsvïrksom hed?
Også politiets anklagemyndighed under justitsministeriet har efter
stadsfæstelsen af byretsdommen mod Ubers chauffører, anmeldt Uber for
medvirken til pirattaxikørsel, og har dermed tilkendegivet sin holdning til at
Ubers rolle som formidler af den ulovlige taxikørsel.
Det tyder p, at der internt i regeringen er en udpræget diskrepans
resortministerierne indbyrdes.
P trods af dette, finder Frhvervsministeriet det formålstjenligt, at fremhæve
en tiltalt virksomhed hvis tjeneste er kendt ulovlig.
Ved at anbringe en virksomhed hvis tjeneste er ulovlig i Danmark p en
offentlig tilgængelig liste over mulige deleøkonomiske tjenester, bidrager man
dermed i bedste fald til en vildledning af offentligheden, eller måske nærmere
end egentlig misinformation af såvel lovgivende magt, som offentligheden.
Er der en særlig årsag til, at Erhvervsministeriet ønsker at fremhæve
taxitjenesten Uber, frem for øvrige danske (i øvrigt fuldt lovlige) taxitjenester?
Hvorfor betegner Erhvervsministeriet i sin publikation en tjeneste for at være
to forskellige ting. Skyldes det, at området ikke er belyst tilstrækkeligt for
erhvervsminsteren?
Jeg imødeser svar p disse spørgsmål, idet jeg formoder at regeringen ønsker
at fremst med en samlet og ensartet politik, og ikke har til hensigt at
beskytte endsige fremme ulovligheder i Danmark, eller endnu værre, at
misinformere hverken Folketing eller befolkning.
Med venlig hilsen
Brancheforeningen Taxiførere i Danmark (TiD)
Formand
Søren H. Nicolaisen
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 93: Henvendelse af 17/1-17 fra Brancheforeningen Taxiførere i Danmark, vedrørende Erhvervsministeriets kortlægning af platformsøkonomien i Danmark
1712737_0003.png
I!
ItT
E
E
ø
ø
ØD
1
t
0
CD
I
E
0
L
N
5.-
CD
2
ci
ø
I
i
r
‘l-J
LaJ
r1
CD
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 93: Henvendelse af 17/1-17 fra Brancheforeningen Taxiførere i Danmark, vedrørende Erhvervsministeriets kortlægning af platformsøkonomien i Danmark
1712737_0004.png
I—
c
CD
x
0
D
-o
0
rj
CD
x
-
D
CD
0
Ii
0
I...
c
4)
t
0
4)
0
0
c
CD
c»J
.4)
CD
b
E
ø
CD
CD
>
0
x
I
0
CD
4)
CD
.0
CD
4)
ø
4)
.0
CD
to
4)
0
t
0
-
-
0
-.0
0
rJ
4n
0
c
0
0
4)
0)
-
F—
0
0
0
E
E
0
0
0
ø
.0
0
E
x
(1)
•t:
8
0
0
0
CD
0
ø
4.-
E
£
0
0
4)
CD
0
0
0
CD
L
0
o
0
£ E
0
z
ø
0
0
0
4)
.0
E
x
c
D
I ø
8
CD
£
x
0
t
0)
ø
I
0)
-J
c
0)
£
ø
ø
to
-
podsuE];