Næstved den 17. januar 2017
Statsminïsteriet
Hr. Statsminister Lars Løkke Rasmussen
Den 10januar 2017 udsendte Erhvervsministeriet en liste over 110
deleøkonomiske tjenester i Danmark under titlen “Erhvervsministeriet
kortlægger platformsøkonomien i Danmark”.
P denne liste er blandt andet at finde den sigtede virksomhed, Uber, hvis
kørselstjeneste er ulovlig i Danmark.
Uber er i det af Erhvervsministeriet udsendte materiale omtalt såvel som
proffessionel taxitjeneste
som en
samkørselstjeneste.
Det bør synes
indlysende, at man ikke kan være begge dele, hvilket jeg redegør for længere
nede i brevet.
En regering er vel
en
regering med en samlet politik, og det m være
resortmyndigheden der udtaler sig om lovgivningen p retsomrdet.
Transportministeriet
har
politianmeldt Uber for at være en ulovlig
taxitjeneste og dermed taget stilling til, at Uber netop IKKE er en
samkørselstjeneste.
Det er også vanskeligt at forestille sig, at Erhvervsministeriet er uvidende
om østre Landsrets stadfæstelse af byretsdom af 8/7-2016 om uberkørsel med
følgende ord:
østre Landsret har den 18. november
2016
stadfæstet Københavns Byrets dom i en sag
om personbefordring under anvendelse af en internetapptikation
fra
Uber. Ved dommen
er den tiltalte fttndet skyldig i at have kørt taxikørsel i personbil uden tilladelse i
henholdsvis november
2015
og februar
2016.
Den tiltalte er endvidere fundet skyldig i i
forbindelse med de to korsler at have udført taxikørset uden at have erhvervet kørekort
til erhvervsmæssig personbefordring, og i at den pågældende bil ikke var godkendt og
registreret til
taxi
kørsel.
—
—
østre Landsret fastslår således også, at Uberkørsel er taxikørsel, og ikke
samkørsel.