Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 82
Offentligt
1706932_0001.png
21. december 2016
Til organisationer og myndigheder anført på vedlagte høringsliste
Ref. SVI
J.nr. 1911-0070
Høring
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om finansiel virk-
somhed, lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder,
lov om en indskyder- og investorgarantiordning, lov om forebyggende foran-
staltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme, lov om ejendomskre-
ditselskaber og lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere (Krav til
nedskrivningsegnede passiver og procedurer vedrørende nedskrivning og
konvertering af kapitalinstrumenter m.v., modregning og omstødelse, styr-
kelse af tilsynsindsatsen i forhold til valutavekslingsvirksomhed og overfø-
relse af tilsynet med valutavekslingsvirksomheder fra Erhvervsstyrelsen til Fi-
nanstilsynet) i offentlig høring.
Lovforslaget indeholder en række ændringer af den finansielle lovgivning.
ERHVERVS
-
OG VÆKSTMINISTERIET
FINANSTILSYNET
Århusgade 110
2100 København Ø
Tlf.
33 55 82 82
Fax
33 55 82 00
CVR-nr. 10 59 81 84
[email protected]
www.finanstilsynet.dk
Styrkelse af tilsynet med og reguleringen af valutavekslingsvirksomhe-
der
Med lovforslaget foreslås det at effektivisere tilsynet med valutavekslingsvirk-
somhederne ved at overføre tilsynet fra Erhvervsstyrelsen til Finanstilsynet.
Det foreslås endvidere med lovforslaget at skærpe kravene til virksomheder,
der udøver valutavekslingsvirksomhed. Det sker ved at indføre et egentligt
krav om tilladelse for at kunne drive lovlig virksomhed med valutaveksling – i
stedet for den registreringspligt, virksomhederne er underlagt i dag. Tilladel-
seskravet vil bidrage til en styrkelse af tilsynet med valutavekslingsvirksom-
hederne og vil svare til det krav, der i dag er gældende for pengeoverførsels-
virksomheder.
Finanstilsynet får desuden mulighed for at inddrage tilladelsen, såfremt virk-
somheden ikke overholder tilladelseskravene.
Med lovforslaget stilles der endvidere krav om, at beløbsgrænsen for, hvornår
der skal gennemføres kundekendskabsprocedurer i forbindelse med valuta-
veksling, sænkes fra de nuværende 1.000 euro til 500 euro. Ved at sænke
beløbsgrænsen vil det blive vanskeligere for kriminelle at omgå reglerne om
gennemførelse af kundekendskabsprocedurer og dermed sværere at mis-
bruge valutavekslingsvirksomhederne til hvidvask og finansiering af terro-
risme.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 82: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed m.fl., fra erhvervsministeren
2
Valutavekslingsvirksomhederne bliver desuden pålagt en årlig afgift til Fi-
nanstilsynet, som de ikke tidligere har skullet betale.
Forslagene vurderes samlet at kunne have en væsentlig præventiv effekt på
adfærden i valutavekslingsvirksomhederne, herunder en positiv effekt vedrø-
rende forebyggelse af hvidvask og finansiering af terrorisme.
Ændringer og præciseringer af reglerne om restrukturering og afvikling
af visse finansielle virksomheder
I forbindelse med den praktiske implementering af reglerne om restrukture-
ring og afvikling af visse finansielle virksomheder, som er en implementering
af det europæiske krisehåndteringsdirektiv BRRD, er der fundet behov for at
foretage visse ændringer og præciseringer.
Med lovforslaget foreslås, at Finansiel Stabilitet i forbindelse med restruktu-
rering og afvikling af en finansiel virksomhed kan opgøre krav efter samme
principper om modregning, som anvendes ved konkurs. Desuden får Finan-
siel Stabilitet mulighed for at omstøde visse dispositioner.
Herved sikres det i endnu højere grad, at det først og fremmest er ejerne og
kreditorerne i det nødlidende pengeinstitut, som bærer instituttets tab.
Hjemmel for erhvervsministeren til at fastsætte regler for afvikling af institut-
ter overtaget af Finansiel Stabilitet
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at erhvervsministeren får hjemmel til
at fastsætte nærmere regler for Finansiel Stabilitets opgaver i relation til dets
datterselskaber samt disses restrukturering og afvikling af nødlidende insti-
tutter. Der kan bl.a. fastsættes nærmere regler om virksomhedernes kunde-
vilkår, herunder rentesatser, gebyrer m.v., idet disse hverken skal være at-
traktive eller konkurrere med de vilkår, som generelt tilbydes kunder af virk-
somheder med tilsvarende erhvervsaktivitet.
Øvrige præciseringer og justeringer af lovgivningen
Med lovforslaget præciseres det desuden, for så vidt angår nedskrivning og
konvertering af kapitalinstrumenter, at betingelserne for, hvornår et institut
ikke længere er levedygtigt, er de samme. som gælder ved vurdering af, om
et institut er nødlidende eller forventeligt nødlidende. Det tydeliggøres endvi-
dere, at Finanstilsynet i vurderingen af et instituts levedygtighed bør foretage
en helhedsvurdering, som ikke alene er begrænset til, om instituttet umiddel-
bart efter konverteringen eller nedskrivningen opfylder betingelserne for ikke
at være nødlidende eller forventeligt nødlidende, men som også tager insti-
tuttets forventede udvikling over en længere tidsperiode i betragtning.
Præciseringen har delvis baggrund i retningslinjer udstedt af Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed, som netop fremhæver, at vurderingen af et instituts
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 82: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed m.fl., fra erhvervsministeren
3
levedygtighed skal tage udgangspunkt i betingelserne for, om instituttet er
nødlidende eller forventeligt nødlidende.
Ligeledes præciseres beregningsgrundlaget for fastsættelsen af kravet til
nedskrivningsegnede passiver, idet der er en fejl i den danske oversættelse
af krisehåndteringsdirektivet BRRD i forhold til den engelske version. For at
sikre, at danske virksomheder ikke behandles anderledes end andre virksom-
heder inden for Den Europæiske Union, foreslås beregningsgrundlaget for
kravet til nedskrivningsegnede passiver derfor ændret fra en procentdel af
virksomhedens samlede passiver og kapitalgrundlag til en procentdel af virk-
somhedens samlede forpligtelser og kapitalgrundlag.
Endelig præciseres kravene til de nedskrivningsegnede passiver, sådan at
forpligtelser, som er undtaget
bail in,
ikke kan indregnes som nedskrivning-
segnede passiver. Dermed bliver det tydeliggjort, at gæld til de kreditorer,
som ikke er forpligtede til at bære en del af byrden, hvis instituttet kommer i
økonomiske vanskeligheder (ved at få nedskrevet deres krav mod instituttet),
ikke kan tælle med som en del af instituttets
”polstring”.
Præcisering af lov om ejendomskreditselskaber fsva. markedsførings-
lovens § 27 a.
I lov om ejendomskreditselskaber (§ 12, stk. 2) opregnes en række bestem-
melser i markedsføringsloven, som finder anvendelse, når Forbrugerom-
budsmanden behandler eller anlægger sager vedrørende ejendomskredits-
selskaber. I denne opregning er der ikke en henvisning til markedsføringslo-
vens § 27 a, der blev indført ved lov nr. 378 af 17. april 2013, og som giver
Forbrugerombudsmanden hjemmel til efter forhandling at meddele påbud om
at informere relevante kunder om retsstillingen i relation til forældelse i de
tilfælde, hvor Forbrugerombudsmanden skønner det nødvendig for at be-
skytte forbrugeren mod retstab. Med den foreslåede ændring i lovforslaget
rettes der op på dette forhold.
Hjemmel til at gennemføre boligkreditdirektivets art. 11 for boligkredit-
formidlere
Med tilføjelsen af § 7, stk. 3, i lov om finansielle rådgivere og boligkreditfor-
midlere gives der hjemmel til at gennemføre boligkreditdirektivets art. 11 også
for boligkreditformidlere. Der er tale om en række standardoplysninger, som
klart, præcist og på fremtrædende måde skal angives i reklame for boligkre-
ditaftaler.
Lovforslaget indeholder herudover enkelte mindre ændringer, herunder æn-
dringer af teknisk karakter.
Finanstilsynet modtager gerne bemærkninger til lovforslaget, før det skal be-
handles i Folketinget. Finanstilsynet skal bede om at modtage eventuelle be-
mærkninger til lovforslaget senest
onsdag den 18. januar 2017 kl. 12.00.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 82: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed m.fl., fra erhvervsministeren
1706932_0004.png
4
Bemærkninger bedes sendt enten pr. post til Finanstilsynet, Juridisk kontor,
Århusgade 110, 2100 København Ø, eller pr. e-mail til [email protected]
med kopi til [email protected]. Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til
vicekontorchef Peter Juul Agergaard på tlf. 33 55 83 24.
Med venlig hilsen
Peter Juul Agergaard