Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1699178_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. november 2016
16/08630-1
ksa-dep
Kommissionens forslag til ændring af forordning (EU) nr. 1286/2014
af 26. november 2014 om dokumenter med central information om
sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til
detailinvestorer (PRIIP’er) for så vidt angår anvendelsesdatoen
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 9. november 2016 forslag om at udskyde
anvendelsesdatoen for PRIIPs-forordningen fra 1. januar 2017 til 1. ja-
nuar 2018 på grund af forsinkelser i arbejdet med at udarbejde de nær-
mere regler for dokumentet med central investorinformation (KID). Rege-
ringen støtter forslaget, som der forventes generel støtte til fra EU-
landene og Europa-Parlamentet. Forslaget forventes færdigforhandlet i
hurtigt.
2. Baggrund
EU (Rådet og Europa-Parlamentet) vedtog den 26. november 2014 for-
ordning nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sam-
mensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer
(PRIIP'er
1
).
PRIIP’er er en fællesbetegnelse for investeringsprodukter, hvis afkast er
baseret på et eller flere underliggende aktiver, fx aktier og obligationer,
og som er udformet med henblik på at levere et afkast over en mellemlang
eller lang investeringsperiode. Eksempler er investeringsforeningsbeviser,
forsikringsbaserede investeringsprodukter (fx livsforsikringer), strukture-
rede investeringsprodukter (dvs. investeringsprodukter sammensat af an-
dre aktivtyper, fx aktier og obligationer) og strukturerede indlån (dvs.
indlån, hvis forrentning afhænger af et andet underliggende finansielt
produkt).
Forordningen var en del af en lovgivningspakke, som udover PRIIPs-
forordningen også bestod af en revision af direktivet om kollektiv investe-
ring i værdipapirer (UCITS – Undertaking for Collective Investment in
1
“Packaged Retail and Insurance-based Investment Products”.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Kopi af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af forordning (EU) nr. 1286/2014 af 26. november 2014, fra udenrigsministeren
1699178_0002.png
2/4
Transferrable Securities) og en revision af forsikringsformidlingsdirekti-
vet (IMD – Insurance Mediation Directive).
2
Forordningens formål er at fastsætte nye og ensartede regler for informa-
tion om investeringsprodukter, som på tværs af forskellige sektorer fast-
sætter krav til produktoplysninger om såkaldt sammensatte og forsik-
ringsbaserede investeringsprodukter, som sælges til private. Forordningen
indeholder bl.a. krav om udarbejdelse af et dokument med central infor-
mation (KID – Key Information Document) for de omfattede produkter.
KID skal generelt indeholde de væsentligste oplysninger om produktets
karakteristika, risici og omkostninger. KID finder efter PRIIPs-
forordningen anvendelse pr. 1. januar 2017. Efter lange drøftelser i ar-
bejdsgrupper mv. vedtog Kommissionen først i juni 2016 et udkast til
delegeret retsakt, der nærmere specificerer udformning mv. af KID.
På den baggrund bredte der sig en generel bekymring i bl.a. Europa-
Parlamentet og en gruppe af EU-landene, da den sene vedtagelse af
KID’en betød, at de finansielle aktører med en anvendelsesdato 1. januar
2017 ville have meget kort tid til at indrette sig på reglerne vedr. KID. En
bekymring har også været, at informations- og beregningskravene ift.
KID’en var for komplicerede og overlappende samt at KID’en ville have
uhensigtsmæssige konsekvenser ift. præsentation af afkast, omkostninger
mv. En del af udfordringerne skyldes, at man i KID’en søger at ensrette
oplysninger for et meget bredt anvendelsesområde med mange forskellig-
artede, men til en vis grad substituerbare, investeringsprodukter.
Rådet kan gøre indsigelse imod en delegeret retsakt, hvis det støttes af et
såkaldt kvalificeret flertal af lande. Europa-Parlamentet kan gøre indsigel-
se, hvis det støttes af et simpelt flertal.
Europa-Parlamentets valgte at gøre indsigelse over for Kommissionens
udkast til den delegerede retsakt, hvilket gør det usandsynligt at få regler-
ne på plads mhp. anvendelse 1. januar 2017, som foreskrevet af forord-
ningen. 19 EU-lande, inkl. Danmark, gjorde i september 2016 også indsi-
gelse mod Kommissionens delgerede retsakt. Disse lande udgjorde dog
ikke tilsammen et ”stærkt” kvalificeret flertal. Rådet gjorde derfor ikke
indsigelse mod den delegerede retsakt, men tilsluttede sig omvendt ikke
udkastet, da Rådet blot konstaterede, at der ikke var behov for at tilken-
degive Rådets position på dette tidspunkt, givet at EP allerede havde for-
kastet udkastet.
2
UCITS-direktivet er vedtaget i juli 2014. Forsikringsmæglerdirektivet er vedtaget i januar 2016.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Kopi af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af forordning (EU) nr. 1286/2014 af 26. november 2014, fra udenrigsministeren
1699178_0003.png
3/4
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag af 9. november 2016 udskyder anvendelsesdatoen
for PRIIPs-forordningen og KID’en med 12 måneder, så anvendelsesda-
toen bliver samtidig med MIFID II, den 1. januar 2018.
Spørgsmålet om indholdet af den delegerede retsakt kører i et separat,
parallelt spor, i de europæiske tilsynsmyndigheder (ESA’erne) og indgår
ikke i forslaget fra Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forordningen. Europa-Parlamentet
gjorde indsigelse mod Kommissionens delegerede retsakt med baggrund i
bekymringer vedr. indholdet og anvendelsesdatoen for KID/PRIIPs (se
ovenfor). Europa-Parlamentet må ventes at støtte en udskydelse af anven-
delsesdatoen for PRIIPs. Spørgsmålet om indholdet af den delegerede
retsakt kører i et separat, parallelt spor, jf. ovenfor.
5. Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da forslaget alene indeholder en udskydelse af anven-
delsesdatoen for den allerede vedtagne forordning.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant, idet PRIIPs-forordningen er umiddelbart gældende uden
behov for implementering i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant, jf. ovenfor.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til udskydelse af anvendelsesdato har i sig selv ingen samfunds-
økonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det må forventes, at forslaget kan have positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da de finansielle aktører får mere tid til at indrette sig på de
nye regler.
8. Høring
Ikke relevant.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Kopi af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændring af forordning (EU) nr. 1286/2014 af 26. november 2014, fra udenrigsministeren
1699178_0004.png
4/4
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om at udskyde anvendelsesdatoen, herunder
for at kunne give de finansielle aktører mere tid til at indrette sig på og
efterleve de nye regler vedr. KID’en. Regeringen forbeholder sig nærmere
stillingtagen til det reviderede forslag til delegeret retsakt på KID fra
Kommissionen, når det foreligger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om udskydelse af anvendelsesdatoen for KID er forelagt Folketin-
gets Europaudvalg ifm. ECOFIN 8. november 2016.
Samlenotat om PRIIPs-forordningen er forelagt Europaudvalget ifm.
ECOFIN 22. januar 2013.