Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 57
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber
(Dækning af krav fra danske forsikringstagere i det lichtensteinske forsikringsselskab Gable Insurance
AG under konkurs)
§1
I lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 419 af 1. maj 2007,
som ændret ved § 15 i lov nr. 1556 af 21. december 2010 og § 50 i lov nr. 1231 af 18. december 2012,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ
3 a.
Fonden refunderer det forsikringsselskab, som Fonden indgår aftale med om håndtering af
anmeldte krav efter § 5 a, de beløb, som forsikringsselskabet har udbetalt til forsikringstagere og tredje-
mænd samt afholdte udgifter til administration og dækning i forbindelse med opgørelse af skader.
Stk. 2.
Fonden indtræder, i det omfang den har ydet dækning i henhold til § 5 a, i forsikringstagerens
eller tredjemands krav mod Gable Insurance AG.«
2.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ
5 a.
Fonden dækker krav, der er udækkede som følge af forsikringsselskabet Gable Insurance AG’s
konkurs, for forsikringstagere her i landet, der har tegnet en forsikring i Gable Insurance AG gennem
Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS. Fonden dækker endvidere udækkede krav, der vedrører
reparationer og udbedring af skader, som er foretaget af tredjemand efter aftale med Husejernes Forsik-
ring Assurance Agentur ApS i henhold til en forsikring nævnt i 1. pkt.
Stk. 2.
For ejerskifteforsikringer dækker Fonden de i stk. 1 nævnte krav, som var til stede, da forsik-
ringstageren overtog eller på anden måde fik rådighed over ejendommen, og som konstateres efter over-
tagelsen af ejendommen. Krav i henhold til en ejerskifteforsikring fratrækkes en selvrisiko på 20.000 kr.
for så vidt angår den første dækningsberettigede skade. For efterfølgende skader fratrækkes krav den
selvrisiko, der fremgår af forsikringsvilkårene i den aftale, som forsikringstageren har indgået med Gable
Insurance AG.
Stk. 3.
For byggeskadeforsikringer dækker Fonden de i stk. 1 nævnte krav, der er opstået før Gable
Insurance AG’s konkurs den 19. november 2016, eller som opstår inden for forsikringens løbetid. Det er
en forudsætning for dækning efter 1. pkt., at bygherren, der har tegnet en byggeskadeforsikring i Gable
Insurance AG, er erklæret konkurs før Gable Insurance AG’s konkurs den 19. november 2016 eller bliver
erklæret konkurs i forsikringens løbetid. I andre tilfælde dækker Fonden ikke skader i henhold til bygge-
skadeforsikringer tegnet i Gable Insurance AG.
Stk. 4.
For andre forsikringer end ejerskifteforsikringer og byggeskadesforsikringer, jf. stk. 2 og 3, dæk-
ker Fonden de i stk. 1 nævnte krav, der er opstået før Gable Insurance AG’s konkurs den 19. november
2016 og senest 4 uger efter, at det i § 3 a, stk. 1, nævnte forsikringsselskab har givet meddelelse om
Gable Insurance AG’s konkurs til fordringshaverne.
Stk. 5.
Fonden dækker ikke krav, der er blevet afvist af Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS,
og som ikke er blevet indbragt for Ankenævnet for Forsikring inden Gable Insurance AG’s konkurs den
19. november 2016.«
1
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
3.
I
§ 6, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »Erstatningskrav«: »i henhold til § 5«.
4.
Efter § 6 indsættes i
kapitel 3:
Ȥ 6 a.
Krav, der ønskes dækket af Fonden i medfør af § 5 a, stk. 2, skal anmeldes til Fonden senest
den 31. marts 2017. Krav i medfør af § 5 a, stk. 3, skal anmeldes til Fonden senest den dag, hvor forsik-
ringen udløber. Øvrige krav i medfør af § 5 a, stk. 4, skal anmeldes til Fonden senest 4 uger efter, at det
i § 3 a, stk. 1, nævnte forsikringsselskab har givet meddelelse om Gable Insurance AG’s konkurs til
fordringshaverne. § 6, stk. 2, finder ikke anvendelse for anmeldelser i henhold til 1.-3. pkt.
Stk. 2.
Krav, der følger af en klage over en afgørelse truffet af Husejernes Forsikring Assurance Agen-
tur ApS, der er indbragt for Ankenævnet for Forsikring før Gable Insurance AG’s konkurs den 19. novem-
ber 2016, og hvor klageren får helt eller delvist medhold, anses som rettidigt anmeldt til Fonden.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
§3
Loven gælder ikke i Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for Grøn-
land med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 19. november 2016 blev det lichtensteinske forsikringsselskab Gable Insurance AG erklæret kon-
kurs. Gable Insurance AG har bl.a. solgt ejerskifteforsikringer, byggeskadeforsikringer og sælgeransvars-
forsikringer på det danske marked gennem Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS. Forsikrings-
tagerne i Gable Insurance AG er ikke dækket af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (Fonden).
I Lichtenstein er der ikke etableret en garantiordning i lighed med den danske, der træder til, hvis et
skadesforsikringsselskab går konkurs. Erstatningskrav vil som følge heraf skulle gøres gældende over
for konkursboet efter Gable Insurance AG. Krav vil blive udbetalt som dividende, når boet er gjort op,
hvilket kan tage flere år.
Der er tale om en alvorlig situation for de danske forsikringstagere, der har tegnet forsikringer i Gable
Insurance AG, særligt for de forsikringstagere, der har tegnet ejerskifteforsikringer. Det indebærer bl.a.,
at de forsikringstagere, der har igangværende reparationer, ikke kan få refunderet deres udgifter til disse
reparationer, og dels kan de forsikringstagere, der konstaterer nye skader, ikke få disse dækket. Herud-
over kan de håndværkere m.v. (tredjemænd), der efter aftale med Husejernes Forsikring Assurance
Agentur ApS har udført reparationer, men ikke nået at modtage betaling herfor fra Husejernes Forsikring
Assurance Agentur ApS, ikke få betaling for allerede udført arbejde.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) har derfor, betinget af lovforslagets
vedtagelse, den 1. december 2016 indgået en politisk aftale med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, der skal sikre danske forsikringstagere i Gable Insurance
AG rimelige vilkår i forbindelse med håndtering af skader.
Den politiske aftale udmøntes bl.a. i en række ændringer i lov om en garantifond for skadesforsikrings-
selskaber. Disse ændringer gennemføres ved to lovforslag, hvoraf nærværende lovforslag skal sikre for-
sikringstagerne rimelige vilkår i forbindelse med håndtering af skader. Ændringerne beskrives nærmere
nedenfor i pkt. 2.1. og 3.3.
Der er enighed om blandt de politiske partier bag aftalen om håndtering af danske forsikringstagere i
Gable Insurance AG, at det andet lovforslag, som forventes fremsat i næste Folketingssamling, vil inde-
holde en række yderligere initiativer, der skal øge forsikringstagernes mulighed for beskyttelse ved et
forsikringsselskabs konkurs.
Partierne bag aftalen er således enige om, at det bl.a. skal gøres muligt for skadesforsikringsselskaber
med hjemsted i andre lande inden for Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale
med på det finansielle område, der via filial eller grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed tegner
forbrugerforsikringer på det danske marked, at tilslutte sig Fonden. Det er det udenlandske forsikrings-
selskabets virksomhed i Danmark, som Fonden vil skulle dække. De forsikringsselskaber, der vælger at
benytte sig af muligheden og tilslutter sig Fonden, vil skulle betale et engangsbidrag til Fonden. Herud-
over vil forsikringsselskaberne skulle yde bidrag til Fonden med henblik på at sikre Fonden en hensigts-
mæssig formue.
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
Partierne bag aftalen er endvidere enige om, at markedsføringsreglerne og god skik-reglerne på forsik-
ringsområdet bør strammes, og at Finanstilsynets praksis bør skærpes, ligesom der er enighed om, at
formidling af forsikringer via forsikringsagenturer i videst muligt omfang skal sidestilles med forsikrings-
selskabers direkte salg. Herudover iværksættes en række foranstaltninger, der skal bidrage til et effektivt
samarbejde mellem europæiske tilsynsmyndigheder. Endelig er parterne enige om, at det undersøges,
om der kan gøres ansvar gældende over for Gable Insurance AG, Husejernes Forsikring Assurance
Agentur ApS og deres samarbejdspartnere.
Det bemærkes i øvrigt, at forsikringsbranchen herudover i videst muligt omfang vil tilbyde de forsikrings-
tagere, der har tegnet en ejerskifteforsikring hos Gable Insurance AG gennem Husejernes Forsikring
Assurance Agentur ApS, at tegne en erstatningsforsikring på normale forretningsvilkår og på de vilkår,
der følger af bekendtgørelse om dækningsomfanget for ejerskifteforsikringer i henhold til lov om forbru-
gerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. Forsikringen vil kunne tegnes indtil den 31. marts
2017. Forsikringens løbetid vil som udgangspunkt svare til restløbetiden på den forsikring, som forsik-
ringstageren har indgået med Gable Insurance AG.
2. Baggrund
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) har den 1. december 2016 indgået
en aftale med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om
håndtering af danske forsikringstagere i forbindelse med det lichtensteinske forsikringsselskab Gable
Insurance AG’s konkurs den 19. november 2016 med henblik på at sikre forsikringstagerne rimelige vilkår
i forbindelse med håndtering af skader.
2.1. Aftale om håndtering af danske forsikringstagere i Gable Insurance AG
Den politiske aftale indebærer, at dækningsområdet for Fonden udvides, så danske forsikringstagere,
der har tegnet en ejerskifteforsikring i Gable Insurance AG, kan få dækket krav, der var til stede, da
forsikringstager overtog eller på anden måde fik rådighed over ejendommen, og som konstateres efter
overtagelsen af ejendommen. Der fratrækkes en selvrisiko på 20.000 kr. for den første dækningsberetti-
gede skade i henhold til en ejerskifteforsikring. For efterfølgende skader anvendes den selvrisiko, der
fremgår af vilkårene i forsikringstagerens ejerskifteforsikring. For byggeskadeforsikringer dækker Fonden
krav, der opstår i forsikringens løbetid, hvis bygherren er erklæret konkurs før Gable Insurance AG’s
konkurs den 19. november 2016 eller bliver erklæret konkurs i forsikringens løbetid. For andre forsikringer
end ejerskifteforsikringer og byggeskadeforsikringer dækker Fonden anmeldte skader, herunder allerede
anerkendte krav, der er opstået før konkursdekretets afsigelse den 19. november 2016 og indtil 4 uger
efter, at der er givet meddelelse om Gable Insurance AG’s konkurs til fordringshaverne.
Fonden dækker ikke krav, der er blevet afvist af Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS, og som
ikke er indbragt for Ankenævnet for Forsikring inden konkursdekretets afsigelse den 19. november 2016.
Fonden dækker heller ikke indbetalte præmier, da Gable Insurance AG ikke er medlem af Fonden og
dermed heller ikke har bidraget hertil.
Krav, der ønskes dækket af Fonden, og som er omfattet af en ejerskifteforsikring, skal anmeldes til Fon-
den senest den 31. marts 2017. Krav, der er omfattet af en byggeskadeforsikring, kan anmeldes til Fon-
den indtil den dag, hvor forsikringen udløber. Øvrige krav skal anmeldes til Fonden senest 4 uger efter,
at der er givet meddelelse om Gable Insurance AG’s konkurs til fordringshaverne. Krav, der følger af en
4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
klage over en afgørelse truffet af Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS, der er indbragt for An-
kenævnet for Forsikring før konkursdekretets afsigelse den 19. november 2016, og hvor klageren får helt
eller delvist medhold, anses som rettidigt anmeldt til Fonden.
Aftalen omfatter krav fra forsikringstagere samt krav fra håndværkere m.v. (tredjemand), som har indgået
aftale med Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS om udbedring af skader, som er omfattet af
en forsikring i Gable Insurance AG. Vurderingen af, om et anmeldt krav udløser erstatning, vil ske i hen-
hold til de forsikringsvilkår i den aftale, som forsikringstageren har indgået med Gable Insurance AG.
3.1. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Fonden er en privat, selvejende institution oprettet ved lov om en garantifond for skadesforsikringssel-
skaber. Fonden yder dækning, når et direkte tegnende skadesforsikringsselskab, der har fået Finanstil-
synets tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed, går konkurs. Dette omfatter skadesforsikringsselskaber
med hjemsted her i landet samt filialer her i landet af skadesforsikringsselskaber med hjemsted i et land
uden for Den Europæiske Union, som Unionen ikke har indgået aftale med på det finansielle område.
De forsikringsselskaber, der er dækket af Fonden, har pligt til at bidrage til Fonden. Forsikringsselska-
bernes bidrag udgøres af summen af et af Finanstilsynet årligt fastsat beløb pr. police inden for forbru-
gerforsikringer. Forsikringsselskaberne opkræver bidraget hos de pågældende forsikringstagere, med-
mindre de vælger af afholde udgiften hertil selv.
Fonden dækker de af loven omfattede forsikringsselskabers virksomhed i Danmark samt via filial eller
grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed i Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område. Finanstilsynet kan fritage et forsikringsselskabs virksomhed
via filial eller grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed i et andet land inden for Den Europæiske
Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, for pligten til at betale
bidrag, hvis den udenlandske filial eller den grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed er omfattet
af en garantiordning i det land, hvor aktiviteten udøves. I det tilfælde dækker Fonden ikke forsikringssel-
skabets udenlandske filial eller grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed.
Fonden yder ikke dækning, når et skadesforsikringsselskab med hjemsted i et land inden for Den Euro-
pæiske Union eller i et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, der via filial
eller grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed driver forsikringsvirksomhed her i landet, går kon-
kurs. Gable Insurance AG har hjemsted i Lichtenstein og er dermed ikke omfattet af Fonden.
3.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Gable Insurance AG’s konkurs medfører, at mange danske forsikringstagere, der har tegnet forsikringer
i Gable Insurance AG, særligt ejerskifteforsikringer, i dag står i en vanskelig situation. Dels kan de forsik-
ringstagere, der har igangværende reparationer, ikke få refunderet deres udgifter til disse reparationer,
og dels kan de forsikringstagere, der konstaterer nyopdagede skader, ikke få disse dækket. Herudover
kan de håndværkere m.v. (tredjemænd), der efter aftale med Husejernes Forsikring Assurance Agentur
ApS har udført reparationer, men ikke nået at modtage betaling herfor, ikke få betaling for allerede udført
arbejde.
5
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
Det er vigtigt at sikre de danske forsikringstagere og tredjemænd en betryggende retsstilling i forbindelse
med Gable Insurance AG’s konkurs samt at sikre forsikringstagerne rimelige vilkår i forbindelse med
håndtering af skader. Det er afgørende at få gennemført den nødvendige lovgivning hurtigt, så de danske
forsikringstagere i Gable Insurance AG får klarhed over deres situation og kan få behandlet og dækket
skader.
3.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber ændres, så loven finder delvist
anvendelse på Gable Insurance AG’s konkurs i henhold til særlige regler fastsat i lovforslaget. Det bety-
der, at Fonden med lovforslaget skal dække visse erstatningskrav, der er udækkede som følge af Gable
Insurance AG’s konkurs, for forsikringstagere her i landet, der har tegnet en forsikring i Gable Insurance
AG gennem Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS. Fonden vil endvidere i henhold til lovforsla-
get skulle dække udækkede krav, der vedrører reparationer og udbedring af skader, som er foretaget af
tredjemand efter aftale med Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS i henhold til en forsikring
tegnet i Gable Insurance AG. Fonden dækker ifølge lovforslaget ikke indbetalte præmier.
De dækningsberettigede skader foreslås afgrænset således, at danske forsikringstagere, der har tegnet
en forsikring i Gable Insurance AG, kan få udbetalt erstatning for anmeldte skader, herunder allerede
anerkendte krav, der er opstået før konkursdekretets afsigelse den 19. november 2016 og indtil 4 uger
efter, at der er givet meddelelse om Gable Insurance AG’s konkurs til fordringshaverne. For ejerskiftefor-
sikringer dækker Fonden krav, der var til stede, da forsikringstager overtog eller på anden måde fik rå-
dighed over ejendommen, og som konstateres efter overtagelsen af ejendommen. Der fratrækkes en
selvrisiko på 20.000 kr. for den første skade i henhold til en ejerskifteforsikring. For efterfølgende skader
fratrækkes krav den selvrisiko, der fremgår af forsikringsvilkårene i den aftale, som forsikringstageren har
indgået med Gable Insurance AG. For byggeskadeforsikringer dækker Fonden krav, der er opstået eller
som opstår inden for forsikringens restløbetid, hvis bygherren er gået konkurs eller går konkurs i forsik-
ringens løbetid.
Det foreslås endvidere, at Fonden ikke dækker krav, der er blevet afvist af Husejernes Forsikring Assu-
rance Agentur ApS, og som ikke er indbragt for Ankenævnet for Forsikring inden konkursdekretets afsi-
gelse den 19. november 2016.
Herudover foreslås det, at de dækningsberettigede krav skal anmeldes til Fonden senest 4 uger efter, at
det i § 3 a, stk. 1, nævnte forsikringsselskab har givet meddelelse om Gable Insurance AG’s konkurs til
fordringshaverne. Krav i henhold til en ejerskifteforsikring skal anmeldes senest den 31. marts 2017. Krav
i henhold til en byggeskadeforsikring kan anmeldes til Fonden i hele forsikringens løbetid. Krav, der følger
af en klage over en afgørelse truffet af Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS, der er indbragt for
Ankenævnet for Forsikring før konkursdekretets afsigelse, og hvor klageren får helt eller delvist medhold,
anses som rettidigt anmeldt til Fonden.
Fonden indtræder, i det omfang den har ydet dækning i overensstemmelse med de foreslåede bestem-
melser, i forsikringstagernes og de sikredes krav mod Gable Insurance AG under konkurs.
Den foreslåede udvidelse af Fondens dækningsområde og indgreb i Fondens formueforhold til at omfatte
de krav, som måtte opstå på baggrund af Gable Insurance AG’s konkurs, udgør ikke ekspropriation efter
§ 73 i grundloven i forhold til Fonden. Det skyldes, at Fonden vurderes at være en statslig institution (en
selvejende institution inden for den statslige forvaltning).
6
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes som udgangspunkt ikke have statsfinansielle konsekvenser, da Fonden finansierer
den foreslåede ordning. I det tilfælde, at anvendelsen af Fondens midler skulle resultere i udbetalinger,
der overstiger Fondens formue, har Fonden adgang til at optage lån på det almindelige pengemarked.
Herudover har Fonden efter den nuværende ordning mulighed for at ansøge om en lånegaranti fra staten,
der kan stilles af erhvervsministeren med tilslutning fra Finansudvalget.
Fondens formue udgjorde den 31. december 2015 ca. 430 mio. kr. På baggrund af den forventede sam-
lede størrelse af de anmeldte krav forventes der ikke at blive behov for optagelse af statsgaranterede
lån.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Den foreslåede ordning foreslås finansieret gennem Fonden og medfører i første omgang ingen økono-
miske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring den 1. december 2016 med frist den 2. december 2016
kl. 12. Den korte frist skal ses i lyset af ønsket om en hurtig fremsættelse af lovforslaget med henblik på
at sikre de danske forsikringstagere, der gennem Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS har
tegnet forsikring hos Gable Insurance AG, og tredjemænd rimelige vilkår i forbindelse med behandlingen
af skader.
Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Andelskassen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
(AES), Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Arbejdsskadestyrelsen, Børsmæglerforeningen, Danish
Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Dan-
marks Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske
Advokater, Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske
Maritime, Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring
(DFIM), Dansk Industri, Dansk Investor Relations Forening – DIRF, Dansk Kredit Råd, Dansk Metal,
Dansk Pantebrevsforening, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Ejen-
domsforeningen, FDFA – Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og ForsikringsAgenturer, FDIH –
Foreningen for Distance- og Internethandel, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finanshuset i Fredens-
borg A/S, Finansiel Stabilitet, Finansrådet – Danske Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Forretningsførere for
Udenlandsk Forsikringsselskaber, Foreningen af Interne Revisorer v/Ane Marie Christensen, Foreningen
7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
1696096_0008.png
af J.A.K. Pengeinstitutter, Foreningen Danske Revisorer, FOREX, Forsikring & Pension, Forsikrings-
mæglerforeningen v/direktør Flemming Kosakewitsch, FSR – danske revisorer, Funktionærernes og Tje-
nestemændenes Fællesråd (FTF), Garantiformuen, Garban-Intercapital Scandinavia, Horesta, Hånd-
værksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO), Investeringsfondsbranchen,
Intertrust (Denmark), ISACA Denmark Chapter, IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes Landsfor-
ening, Kuratorforeningen, KøbmandStandens OplysningsBureau, Landbrug & Fødevarer, Landsforenin-
gen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen af forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), NASDAQ OMX Copenhagen A/S, Nets,
Mybanker, Parcelhusejernes Landsforening, PostDanmarks Juridiske Afdeling, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Regionale Bankers Forening, Revisornævnet, Rigsrevisionen, Skibs- og Bådebyggeriets
Arbejdsgiverforening, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, Telekommuni-
kationsindustrien i Danmark, Thomson Reuters Nordic, Transparency International Danmark, VP Secu-
rities A/S, Western Union, Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland, Beskæftigelsesmi-
nisteriet, Datatilsynet, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Erhvervsstyrelsen, Finansministeriet,
Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Miljø- og Fødevareministe-
riet, Moderniseringsstyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet,
Statsministeriet, Søfartsstyrelsen, Udbetaling Danmark, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Uden-
rigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Ministeriet for
Udviklingssamarbejde, Ministeriet for Ligestilling og Nordisk Samarbejde, Sundhedsministeriet, Ministe-
riet for Offentlig Innovation, Børne- og Socialministeriet, Undervisningsministeriet, Kultur- og Kirkemini-
steriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Ældreministeriet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser / mindre-
udgifter (hvis ja, angiv omfang)
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ikke relevant
JA
Negative konsekvenser / merud-
gifter (hvis ja, angiv omfang)
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
NEJ
X
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-ret-
lige minimumsforpligtelser (sæt
x)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 3 a)
8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
Det følger af den gældende § 12 i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, at bestyrelsen
for Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (Fonden) antager fornøden medhjælp. Bestemmelsen
kræver, at Fonden uden varsel skal være i stand til at påtage sig en betydelig administrativ byrde i det
øjeblik, at der skal udbetales erstatninger m.v. fra Fonden. Det forudsættes derfor, at Fondens bestyrelse
træffer de nødvendige beredskabsmæssige foranstaltninger til, at Fonden i påkommende tilfælde kan
løse de opgaver, den bliver stillet overfor.
Fonden vil, betinget af lovforslagets vedtagelse, indgå aftale med et dansk forsikringsselskab om admi-
nistration af skadesanmeldelser og udbetaling af erstatning fra Fonden som følge af Gable Insurance
AG’s konkurs, jf. den foreslåede § 5 a.
Med det foreslåede
stk. 1
skal Fonden refundere det forsikringsselskab, som Fonden indgår aftale med
om håndtering af anmeldte krav efter § 5 a, de beløb, som forsikringsselskabet har udbetalt til forsikrings-
tagere og tredjemænd i forbindelse med Gable Insurance AG’s konkurs. Herudover skal Fonden refun-
derer forsikringsselskabet afholdte udgifter til administration og dækning i forbindelse med opgørelse af
skader.
Ovennævnte forsikringsselskab får direkte kompensation for udbetalinger og afholdte udgifter af Fonden.
Efter det foreslåede
stk. 2
er det herefter Fonden, der kan anmelde krav for kompensationerne over for
konkursboet efter Gable Insurance AG, dog kun indtil konkursboet er afsluttet. En eventuel dividende fra
konkursboet efter Gable Insurance AG tilfalder således Fonden.
Til nr. 2 (§ 5 a)
Det følger af den gældende § 1, stk. 2, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, at Garan-
tifonden for skadesforsikringsselskaber (Fonden) skal yde dækning, når et direkte tegnende skadesfor-
sikringsselskab, der har fået Finanstilsynets tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed, bliver erklæret
konkurs.
Det foreslås at udvide Fondens dækningsområde til også at yde dækning i forbindelse med forsikrings-
selskabet Gable Insurance AG’s konkurs. Gable Insurance AG (reg.nr. FL-0002.161.375-6), Bergstrasse
10, 9490 Vaduz, er et forsikringsselskab med hjemsted i Lichtenstein. Gable Insurance AG blev erklæret
konkurs den 19. november 2016. Gable Insurance AG er ikke dækket af Fonden.
Med det foreslåede
stk. 1
dækker Fonden erstatningskrav, der er udækkede som følge af Gable Insu-
rance AG’s konkurs, for forsikringstagere her i landet, der har tegnet forsikring i Gable Insurance AG
gennem Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS. Herudover dækker Fonden udækkede krav, der
vedrører reparationer og udbedring af skader, som er foretaget af tredjemand efter aftale med Husejernes
Forsikring Assurance Agentur ApS i henhold til en forsikring tegnet i Gable Insurance AG.
Vurderingen af, om et krav, der er anmeldt til Fonden, udløser erstatning, vil blive foretaget af Fonden i
henhold til forsikringsvilkårene i den aftale, som forsikringstageren har indgået med Gable Insurance AG.
Dækningsområdet i stk. 1 foreslås afgrænset til erstatningskrav fra forsikringstagere og krav fra tredje-
mænd. Fonden dækker således ikke præmier, som forsikringstagerne har indbetalt til Gable Insurance
AG gennem Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS. Et sådant krav kan forsikringstagerne gøre
9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
gældende over for konkursboet efter Gable Insurance AG efter de regler og inden for de frister, der er
gældende i Lichtenstein og fastsat i forbindelse med konkursdekretets afsigelse.
Det foreslås i
stk. 2,
at Fonden for så vidt angår ejerskifteforsikringer dækker de krav, der var til stede,
da forsikringstageren overtog eller på anden måde fik rådighed over ejendommen, og som konstateres
efter overtagelsen af ejendommen. Der foreslås fastsat en selvrisiko på 20.000 kr. for den første dæk-
ningsberettigede skade i henhold til en ejerskifteforsikring. For efterfølgende skader fratrækkes krav den
selvrisiko, der fremgår af forsikringsvilkårene i den aftale, som forsikringstageren har indgået med Gable
Insurance AG. Krav rejst af tredjemænd i henhold til det foreslåede stk. 1, 2. pkt., vil ikke blive fratrukket
den nævnte selvrisiko, men Fonden vil efterfølgende kunne gøre et krav på de 20.000 kr. gældende over
for forsikringstageren.
I det omfang den foreslåede selvrisiko er højere end den selvrisiko, der fremgår af forsikringstagerens
forsikring i Gable Insurance AG, vil forsikringstageren kunne gøre et krav gældende over for konkursboet
efter Gable Insurance AG svarende til differencen. Det kan dog betyde, at kravet ikke kan dækkes, hvis
konkursboet er afsluttet.
Med det foreslåede
stk. 3
dækker Fonden krav fra sikrede, der vedrører en byggeskadeforsikring, i hele
forsikringens løbetid. Det er dog en forudsætning for dækning, at den bygherre, der har tegnet den på-
gældende byggeskadeforsikring i Gable Insurance AG, enten er gået konkurs eller går konkurs inden for
forsikringens løbetid. I andre tilfælde dækker Fonden ikke skader i henhold til byggeskadeforsikringer
tegnet i Gable Insurance AG.
Selvrisiko for de dækningsberettigede skader fastsættes i henhold til forsikringsvilkårene i den aftale,
som bygherren har indgået med Gable Insurance AG.
For så vidt angår andre forsikringstyper end ejerskifteforsikringer og byggeskadeforsikringer, foreslås det
i
stk. 4,
at Fonden dækker de i stk. 1 nævnte krav, der er opstået før Gable Insurance AG’s konkurs den
19. november 2016 og senest 4 uger efter, at der er givet meddelelse om Gable Insurance AG’s konkurs
til fordringshaverne. Selvrisiko for disse skader fastsættes i henhold til forsikringsvilkårene i den aftale,
som forsikringstageren har indgået med Gable Insurance AG.
Fonden indtræder, i det omfang den har ydet dækning over for en forsikringstager eller en tredjemand i
henhold til lovforslaget, i forsikringstagerens eller den sikredes krav mod konkursboet efter Gable Insu-
rance AG, jf. forslaget til ny § 3 a, stk. 2.
Krav, der ikke er dækningsberettiget, idet de ikke opfylder betingelserne i henhold til de foreslåede stk.
2-4, vil skulle gøres gældende over for konkursboet efter Gable Insurance AG i det omfang, forsikrings-
tageren ikke har gjort brug af tilbud fra forsikringsbranchen om at tegne en erstatningsforsikring, jf. nær-
mere herom under afsnit 1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i
stk. 5,
at Fonden ikke dækker krav, der er blevet afvist af Husejernes Forsikring Assurance
Agentur ApS, og som ikke er indbragt for Ankenævnet for Forsikring inden Gable Insurance AG’s konkurs
den 19. november 2016. Med forslaget afskæres forsikringstagerne og de sikrede fra at søge om genop-
tagelse af sager, hvor Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS allerede har afvist et krav, og hvor
afslaget ikke er indbragt for Ankenævnet for Forsikring.
10
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
Til nr. 3 (§ 6, stk. 1, 1. pkt.)
Det foreslås, at det i
§ 6, stk. 1, 1. pkt.
præciseres, at § 6 kun finder anvendelse på de erstatningskrav,
der følger af § 5 i modsætning til de erstatningskrav, der følger af den foreslåede bestemmelse til § 5 a,
jf. dette lovforslags § 1, nr. 2. For de erstatningskrav, der følger af den foreslåede bestemmelse i § 5 a,
gælder den anmeldelsesfrist, som følger af den foreslåede § 6 a, jf. dette lovforslags § 1, nr. 4.
Til nr. 4 (§ 6 a)
Det foreslås i
stk. 1,
at krav, der ønskes dækket af Fonden, og som vedrører en ejerskifteforsikring, skal
anmeldes til Fonden senest den 31. marts 2017. Samtidig foreslås det, at krav, der vedrører en bygge-
skadeforsikring, og hvor betingelserne i det foreslåede § 5 a, stk. 3, er opfyldt, skal anmeldes til Fonden
senest den dag, hvor forsikringen udløber. For øvrige krav, der vedrører en forsikring i Gable Insurance
AG, som ikke er ejerskifteforsikring eller en byggeskadeforsikring, foreslås det, at disse krav skal anmel-
des til Fonden senest 4 uger efter, at der er givet meddelelse om Gable Insurance AG’s konkurs til for-
dringshaverne.
De foreslåede frister i lovforslaget har til hensigt at sikre, at Fonden kan afslutte og opgøre udbetalingerne
i forbindelse med Gable Insurance AG’s konkurs inden for en overskuelig periode. Har en dækningsbe-
rettiget ikke anmeldt sit krav inden for de foreslåede frister, bortfalder muligheden for at få dækning for
krav i Fonden, og det pågældende krav kan herefter alene gøres gældende over for konkursboet efter
Gable Insurance AG.
Efter den gældende § 6, stk. 2, vil de fastsatte frister ikke finde anvendelse, hvis den dækningsberettigede
har været ude af stand til at gøre sit krav gældende i forbindelse med et forsikringsselskabs konkurs, der
er dækket af Fonden. Det foreslås, at bestemmelsen ikke finder anvendelse på de forsikringstagere og
tredjemænd, der anmelder krav til Fonden efter den foreslåede § 6 a.
Med det foreslåede
stk. 2
vil krav, der følger af en klage over en afgørelse truffet af Husejernes Forsikring
Assurance Agentur ApS, der er indbragt for Ankenævnet for Forsikring før Gable Insurance AG’s konkurs
den 19. november 2016, hvor klageren får helt eller delvist medhold i sin klage, anses som rettidigt an-
meldt til Fonden.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende. Dette skyldes et ønske om
snarest muligt at sikre de danske forsikringstagere, der gennem Husejernes Forsikring Assurance Agen-
tur ApS har tegnet forsikring hos Gable Insurance AG, og tredjemænd rimelige vilkår i forbindelse med
behandlingen af skader.
Med
stk. 2
foreslås det, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelsen. Ifølge grundlovens § 42,
stk. 7, kan et lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles påtrængende tilfælde stadfæ-
stes straks efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse herom. I den forbindelse bemær-
kes, at ovennævnte forsikringstagere og tredjemænd kan komme i en særdeles vanskelig økonomisk
situation, hvis der ikke hurtigst muligt gives mulighed for, at Fonden kan dække de ovenfor nævnte krav.
11
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
Til § 3
Den foreslåede § 3 angiver lovforslagets territoriale gyldighedsområde. Det foreslås, at loven ikke finder
anvendelse i Grønland, men at den ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i kraft for Grøn-
land med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
12
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
1696096_0013.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslag
§1
I lov om en garantifond for skadesforsikringssel-
skaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 419 af 1. maj
2007, som ændret ved § 15 i lov nr. 1556 af 21.
december 2010 og § 50 i lov nr. 1231 af 18. de-
cember 2012, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ
3 a.
Fonden refunderer det forsikringsselskab,
som Fonden indgår aftale med om håndtering af
anmeldte krav efter § 5 a, de beløb, som forsik-
ringsselskabet har udbetalt til forsikringstagere og
tredjemænd samt afholdte udgifter til administra-
tion og dækning i forbindelse med opgørelse af
skader.
Stk. 2.
Fonden indtræder, i det omfang den har
ydet dækning i henhold til § 5 a, i forsikringstage-
rens eller tredjemands krav mod Gable Insurance
AG.«
2.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ
5 a.
Fonden dækker krav, der er udækkede
som følge af forsikringsselskabet Gable Insurance
AG’s konkurs, for forsikringstagere her i landet,
der har tegnet en forsikring i Gable Insurance AG
gennem Husejernes Forsikring Assurance Agen-
tur ApS. Fonden dækker endvidere udækkede
krav, der vedrører reparationer og udbedring af
skader, som er foretaget af tredjemand efter aftale
med Husejernes Forsikring Assurance Agentur
ApS i henhold til en forsikring nævnt i 1. pkt.
Stk. 2.
For ejerskifteforsikringer dækker Fonden
de i stk. 1 nævnte krav, som var til stede, da for-
sikringstageren overtog eller på anden måde fik
rådighed over ejendommen, og som konstateres
efter overtagelsen af ejendommen. Krav i henhold
13
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
1696096_0014.png
til en ejerskifteforsikring fratrækkes en selvrisiko
på 20.000 kr. for så vidt angår den førstedæk-
ningsberettigede skade. For efterfølgende skader
fratrækkes krav den selvrisiko, der fremgår af for-
sikringsvilkårene i den aftale, som forsikringstage-
ren har indgået med Gable Insurance AG.
Stk. 3.
For byggeskadeforsikringer dækker Fon-
den de i stk. 1 nævnte krav, der er opstået før Ga-
ble Insurance AG’s konkurs den 19. november
2016, eller som opstår inden for forsikringens lø-
betid. Det er en forudsætning for dækning efter 1.
pkt., at bygherren, der har tegnet en byggeskade-
forsikring i Gable Insurance AG, er erklæret kon-
kurs før Gable Insurance AG’s konkurs den 19.
november 2016 eller bliver erklæret konkurs i for-
sikringens løbetid. Det er endvidere en forudsæt-
ning, at bygherren ikke har gjort brug af et tilbud
om at tegne en forsikring, der skal erstatte den
byggeskadeforsikring, som bygherren har tegnet i
Gable Insurance AG. I andre tilfælde dækker Fon-
den ikke skader i henhold til byggeskadeforsikrin-
ger tegnet i Gable Insurance AG.
Stk. 4.
For andre forsikringer end ejerskifteforsik-
ringer og byggeskadesforsikringer, jf. stk. 2 og 3,
dækker Fonden de i stk. 1 nævnte krav, der er op-
stået før Gable Insurance AG’s konkurs den 19.
november 2016 og senest 4 uger efter, at det i § 3
a, stk. 1, nævnte forsikringsselskab har givet med-
delelse om Gable Insurance AG’s konkurs til for-
dringshaverne.
Stk. 5.
Fonden dækker ikke krav, der er blevet af-
vist af Husejernes Forsikring Assurance Agentur
ApS, og som ikke er blevet indbragt for Ankenæv-
net for Forsikring inden Gable Insurance AG’s
konkurs den 19. november 2016.«
§ 6.
Erstatningskrav, der ønskes dækket af Fon-
3.
I
§ 6, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »Erstat-
den, og som ikke er anmeldt til det forsikringssel- ningskrav«: »i henhold til § 5«.
skab, der er erklæret konkurs, skal anmeldes til
Fonden snarest muligt og senest 6 måneder efter
konkursdekretets afsigelse. Erstatningskrav, som
er anmeldt til det selskab, der er erklæret konkurs,
inden konkursdekretets afsigelse, anses for an-
meldt til Fonden.
14
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 57: Høring af forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, fra erhvervsministeren
1696096_0015.png
Stk. 2. ---
4.
Efter § 6 indsættes
i kapitel 3:
Ȥ 6 a.
Krav, der ønskes dækket af Fonden i med-
før af § 5 a, stk. 2, skal anmeldes til Fonden senest
den 31. marts 2017. Krav i medfør af § 5 a, stk. 3,
skal anmeldes til Fonden senest den dag, hvor
forsikringen udløber. Øvrige krav i medfør af § 5
a, stk. 4, skal anmeldes til Fonden senest 4 uger
efter, at det i § 3 a, stk. 1, nævnte forsikringssel-
skab har givet meddelelse om Gable Insurance
AG’s konkurs til fordringshaverne. § 6, stk. 2, fin-
der ikke anvendelse for anmeldelser i henhold til
1.-3. pkt.
Stk. 2.
Krav, der følger af en klage over en afgø-
relse truffet af Husejernes Forsikring Assurance
Agentur ApS, der er indbragt for Ankenævnet for
Forsikring før Gable Insurance AG’s konkurs den
19. november 2016, og hvor klageren får helt eller
delvist medhold, anses som rettidigt anmeldt til
Fonden.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter
dets vedtagelse.
§3
Loven gælder ikke for Grønland, men kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft
for Grønland med de ændringer, som de grøn-
landske forhold tilsiger.
15