Opfinderforeningen.dk’s punkter til Nordisk - Baltisk vækst projekt
Mål:
Øget innovativ vækst
Hvad skal der til for at flere idéer bliver til et kommercialiseret produkt?
Målgrupper
Selvstændige Opfindere
Små- og mellemstore virksomheder
Viden:
Indsamling af data fra alle de deltagende lande
Spørgeskema, i tråd med den svenske undersøgelse:
http://stik.se/Swedish_Innovators_%20Rapport_NUSU_&_NUSI2015.pdf
Statistisk materiale
Evalueringer af tiltag indenfor projektet
Analyse af evt. ekskluderende rammevilkår indenfor eksisterende støtteforordninger til innovation og vækst
Blokeringer indenfor økonomi
Krænkelser af IPR-rettigheder
Vidensdeling: Hvad virker?
Nationalt
Nordisk – Baltisk
På tværs af samarbejdspartnere
Med de berørte politiske organer
Ændring af mindset:
Al innovativ vækst starter med en ny idé, en idé til forbedring eller videreudvikling af et eksisterende
produkt, en hypotese eller en teori.
Forskerne starter typisk deres forskning ud fra en hypotese eller en teori. De opnår forhåbentlig en viden,
der be- eller afkræfter denne teori. Den opnåede viden kan så bruges af virksomheder til at udvikle eller
forbedre og kommercialisere et nyt produkt. Det er sjældent at en forsker beholder ophavsretten til de
opfindelser, der bygger på hans eller hendes forskning. De økonomiske midler kommer for det meste fra
forskningsmidler.
Virksomheders udviklingsafdelinger har medarbejdere, der udvikler nye produkter, eller forbedrer
eksisterende produkter ud fra en idé eller en teori. Det er virksomheden, der har den økonomiske byrde og
beholder ophavsretten til opfindelsen.
De selvstændige Opfindere, udvikler nye produkter, eller forbedrer eksisterende produkter ud fra en idé
eller en teori. Den selvstændige opfinder, bevarer ophavsretten til sin opfindelse og bærer hele den
økonomiske byrde selv.
I den svenske undersøgelse:
http://uppfinnare.se/hem/vem-står-bakom-dagens-innovationer