Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1687788_0001.png
Indre By Lokaludvalg
Rådhusstræde 13
1466 København K
[email protected]
Tlf. 60 37 80 58
EAN nr. 5798009800077
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Erhvervsstyrelsen
Indre By Lokaludvalg, som er en uafhængig lokal forsamling, der er
oprettet af Københavns Kommune, drøftede i sit møde den 10.
november 2016 forslag til ændring af lov om restaurationsvirksomhed
og alkoholbevilling m.v., som Erhvervsstyrelsen havde i offentlig
høring indtil den 4. november 2016.
Indre By har ca. 41.000 indbyggere og er samtidig den bydel i
Danmark, der rummer flest restaurationer, barer, natklubber, cafeer og
andre former for udskænkningssteder. Lovforslaget er derfor af
væsentlig betydning for os i Indre By.
Det overordnede budskab fra Indre By Lokaludvalg er, at
Restaurationsloven skal udformes på en måde, så der er en balance
mellem ønsket om at tilgodese den del af erhvervslivet, der lever af at
udskænke alkohol, og hensynet til beboere og det øvrige erhvervsliv.
Budskabet skal ses i lyset af, at der de seneste år har været en uheldig
udvikling i Indre By, hvor restauratørerne og deres gæster har tiltaget
sig ”magten” over dele af vores bydel til ulempe for beboerne og de
øvrige erhverv. Lokaludvalget kommer gerne med eksempler på de
voldsomme gener, som nattelivet medfører.
Nedenfor er der forslag til, hvordan man med ændringer i
Restaurationsloven kan genoprette balancen.
11-11-2016
Sagsnr.
2016-0376253
§ 1. Lovens område
Loven skal omfatte døgnkiosker o.l., der sælger drikkevarer med 2,8
pct. alkohol eller derover til forbrug i gaderummet umiddelbart efter
køb. Salg af drikkevarer fra døgnkiosker sætter et negativt præg på
gadebilledet.
§ 10 Bevillingsmyndigheden
Det skal fremgå af loven, at der skal være en sammenhæng mellem
antallet og karakteren af bevillinger og politiets og kommunens
ressourcer til at kontrollere og håndhæve vilkårene i bevillingerne.
Dokumentnr.
2016-0376253-3
Indre By Lokaludvalg er en uafhængig lokal forsamling, der er oprettet af
Københavns Kommune. Lokaludvalget fungerer som bindeled mellem
københavnerne i bydelen og politikerne på Københavns Rådhus.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 38: Henvendelse af 11/11-16 fra Christian Christensen, Indre By Lokaludvalg, vedrørende restaurationsloven (anmodning om foretræde)
1687788_0002.png
Hvis kommunen og politiet ikke har ressourcer til at håndhæve loven
samt de regler og bevillinger, der udstedes i medfør af loven, vil det
fortsat gå ud over beboere og erhverv i nattelivsområder.
Der skal en bestemmelse ind i loven om, at Bevillingsnævnet i
Københavns Kommune skal suppleres med en repræsentant fra
lokaludvalget i bydelen, som stedet, der søges bevilling til, ligger i.
Dette for at sikre, at de omkringboendes og bydelens synspunkter
vedr. en bevillingssag indgår som beslutningsgrundlag.
Der skal en bestemmelse ind i loven om, at et bevillingsnævns
afgørelse om en bevilling skal offentliggøres i 4 uger, før den træder i
kraft, og at afgørelsen med opsættende virkning kan indbringes for
kommunalbestyrelsen af berørte parter eller repræsentanter herfor, fx
omkringboende, lokaludvalg, grundejerforening eller
handelsstandsforening.
§ 12 Behandling af bevillingsansøgninger
Der skal en bestemmelse ind i loven om, at kommunen og politiet skal
forpligtes til at udpege områder i kommunen, der ikke er egnede til at
rumme serveringssteder og/eller at kommunen forpligtes til at udpege
områder, der er egnede til at rumme udskænkningssteder med en
lukketid hhv. kl. 5, kl. 2, kl. 24 eller ikke er egnet.
Endvidere bør der være en bestemmelse i loven om, at udeservering i
boligområder skal ophøre kl. 22.
§ 17. Betaling og midlertidig tilladelse
Stk. 2 skal udgå af loven. Den handler om, at politiet kan give en
midlertidig bevilling, som er gældende, indtil Bevillingsnævnet har
truffet afgørelse om en ansøgning om bevilling. Politiet skal ikke på et
ufuldstændigt grundlag kunne træffe afgørelser om bevillinger uden
om et bevillingsnævn.
§ 19 Fratagelse af alkoholbevilling
Stk. 1 skal ændres til:
”En alkoholbevilling kan frakendes eller tilbagekaldes, hvis
1) bevillingshaveren har gjort sig skyldig i grov eller gentagen
overtrædelse af vilkår for alkoholbevillingen eller af bestemmelser i
loven (…).”
§ 19a Fratagelse af alkoholbevilling
Stk. 2 skal ændres, så det er op til den pågældende restauratør at
indbringe Bevillingsnævnets afgørelse om fratagelse af
alkoholbevilling for domstolene. Lokaludvalget ser ingen grund til, at
Kommunalbestyrelsen skal pålægges initiativet i sådanne sager.
Side 2 af 4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 38: Henvendelse af 11/11-16 fra Christian Christensen, Indre By Lokaludvalg, vedrørende restaurationsloven (anmodning om foretræde)
1687788_0003.png
§ 22 Enkeltstående arrangementer
Stk. 2 skal suppleres med samme bestemmelser som dem, der fremgår
af § 12, særligt formuleringerne om stedets beliggenhed,
byplanmæssige betragtninger, den lokale koncentration af
restaurationsvirksomhed, den lokale koncentration af udendørs fester
o.l.
Det skal fremgå af loven, at der skal være en sammenhæng mellem
antallet og karakteren af bevillinger til enkeltstående arrangementer og
politiets og kommunens ressourcer til at kontrollere og håndhæve
vilkårene i bevillingerne.
§ 24 Udlevering og medbringen af stærke drikke
Første sætning skal formuleres:
”I og fra virksomheder, som ikke har alkoholbevilling, må der ikke
sælges, udleveres eller medbringes stærke drikke til nydelse på stedet
eller ved forretningsstedet. eller udendørs.”
Dette for at hindre indtag af alkohol i gaderummet, som er købt i
døgnkiosker.
I 2. afsnit i nr. 19 i bemærkningerne til lovforslagets enkelte
bestemmelser skriver Erhvervsstyrelsen ”meget dyre vine”. Hvornår
er vin meget dyr?
§ 28 Lukketid
Bestemmelsen i stk. 1 om at kommunalbestyrelsens beslutninger om
lukketid skal offentliggøres i blade, er forældet.
Det skal fremgå af loven, at kommunalbestyrelsens beslutninger i
medfør af denne lov og Bevillingsnævnets afgørelser skal fremgå af
kommunens hjemmeside på en særlig portal vedr. bevillinger.
Paragraffen skal suppleres med en bestemmelse om, at lukketiden er
kl. 24 i områder med boliger og at udeservering i områder med boliger
skal ophøre kl. 22.
§ 32 Forstyrrelse af den offentlige orden
Det skal fremgå af loven, at restauratørens overtrædelse af stk. 1 og
stk. 2 kan føre til fratagelse af alkoholbevilling.
Bevillingens varighed
Det skal fremgå af loven, at en bevillingens varighed skal ses i
sammenhæng med, hvem man giver bevilling til. Lokaludvalget
foreslår, at loven indeholder bestemmelser, der sikrer, at kun seriøse,
ordentlige, redelige og solide restauratører gives alkoholbevilling.
Samarbejdsforum
Side 3 af 4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 38: Henvendelse af 11/11-16 fra Christian Christensen, Indre By Lokaludvalg, vedrørende restaurationsloven (anmodning om foretræde)
Københavns Kommune har nedsat et såkaldt ”Samarbejdsforum” der i
et vist omfang har en rådgivende funktion i forhold til
Bevillingsnævnet og kommunalbestyrelsen. I forummet sidder
repræsentanter for Bevillingsnævnet, forvaltningen, politiet,
beboerforeninger og lokaludvalg. Lokaludvalget foreslår, at loven
indeholder bestemmelser, der forpligter kommunerne til at nedsætte
sådanne samarbejdsforum.
Foretræde for udvalget
Indre By Lokaludvalg beder om foretræde for Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget, når udvalget skal behandle forslag til ændring af lov
om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
Med venlig hilsen
Bent Lohmann,
formand
Side 4 af 4