Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1687766_0001.png
NOTAT
14. november 2016
Besvarelse af spørgsmål fra Lagtingets Finansudvalg
1. Finansudvalget vil gerne anmode om alle sagsakter, der vedrører
kommunikationen og den opnåede enighed mellem færøske og danske
myndigheder i sagen.
Relevante sagsakter vedrørende kommunikationen mellem Erhvervs-
og Vækstministeriet og Landsstyreområdet for Finansanliggender om
det fremsatte lagtingslovforslag er vedlagt.
2. Er alle ansvarsområder afklarede i det foreliggende lovforslag?
Færøerne har overtaget ansvaret for forsikring, pension og realkredit.
Disse områder er derfor underlagt færøsk lovgivning og administrati-
on, herunder lagtingslov om forsikringsaktivitet af 9. juni 2008, der
regulerer forsikrings- og pensionsvirksomhed. Områderne er også un-
derlagt færøsk tilsyn.
Finansiel regulering af pengeinstitutter mv. og tilsynet hermed er ikke
overtaget af de færøske myndigheder og er derfor dansk kompetence-
område. Det indebærer bl.a., at pengeinstitutter mv. etableret på Fæ-
røerne er reguleret efter dansk lovgivning og er underlagt finansielt
tilsyn udøvet af Finanstilsynet.
Det fremsatte lagtingslovforslag blev vurderet at være i strid med
kompetencefordelingen mellem Færøerne og Danmark. Det skyldtes,
at forslaget lagde op til, at Føroya váðaráð skulle kunne komme med
advarsler og henstillinger til blandt andet den danske erhvervs- og
vækstminister og det danske Finanstilsyn. Det fremgik endvidere af
lovforslaget, at modtageren af en henstilling blev pålagt en pligt til at
handle. Disse forhold var ikke er i overensstemmelse med kompeten-
cefordelingen.
Landstyret har imidlertid udarbejdet et udkast til ændringsforslag til
lagtingslovforslaget. Såfremt ændringsforslaget bliver vedtaget i sin
nuværende form, vurderes lagtingslovforslaget samlet set at blive
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Lagtingslovforslaget om oprettelse af en landsbank og et systemisk risikoråd på Færøerne, fra erhvervs- og vækstministeren
2/4
bragt i overensstemmelse med kompetencefordelingen mellem Færø-
erne og Danmark.
I forbindelse med drøftelserne af lovforslaget har erhvervs- og
vækstministeren i samarbejde med landsstyrekvinden for finansanlig-
gender udarbejdet et notat om forståelsen af § 23.
3. Hvordan bliver det med ansvarsfordelingen, nu hvor to risikoråd skal
afgive udtalelser og henstillinger om samme områder?
Lagtingsforslaget ændrer ikke på kompetencefordelingen mellem
Danmark og Færøerne, såfremt ændringsforslaget bliver vedtaget i sin
nuværende form.
Det Systemiske Risikoråd har kompetence til at overvåge og identifi-
cere systemiske finansielle risici, herunder henstille til brugen af de
makroprudentielle værktøjer til erhvervs- og vækstministeren. Det
gælder bl.a. de værktøjer, der er til rådighed i kapitalkravsforordnin-
gen (CRR), som sat i kraft på Færøerne ved lov nr. 648 af 18. maj
2015 for Færøerne om kapitalkrav og tilsynsmæssige krav for kredit-
institutter og investeringsselskaber og kapitalkravsdirektivet (CRD
IV), som sat i kraft på Færøerne ved kongelig anordning nr. 693 af 22.
maj 2016. Det betyder, at Det Systemiske Risikoråd også virker på
Færøerne.
En udtalelse fra Føroya váðaráð om finansielle forhold, der vedrører
danske ansvarsområder, vil indgå i Det Systemiske Risikoråds arbej-
de. Udtalelser fra Føroya váðaráð kan ikke omhandle konkrete penge-
institutter, da dette henhører under Finanstilsynets kompetence. En
udtalelse fra Føroya váðaráð vil ikke være juridisk forpligtende for
Det Systemiske Risikoråd og er ikke behæftet med en pligt til at hand-
le. På disse områder vil der derfor ikke være to risikoråd, der har
kompetence på samme område.
Det Systemiske Risikoråd vil ikke give observationer, advarsler og
henstillinger om forhold, der vedrører færøske ansvarsområder. Det
omfatter forsikring, pension og realkredit, hvor Færøerne har overta-
get kompetencen. På disse områder vil der derfor heller ikke være to
risikoråd, der har kompetence på samme område.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Lagtingslovforslaget om oprettelse af en landsbank og et systemisk risikoråd på Færøerne, fra erhvervs- og vækstministeren
3/4
4. Er der med dette en fare for, at ansvaret hos hvert enkelt råd kommer
til at blive mindre?
Der ændres ikke på kompetencefordelingen mellem Færøerne og
Danmark, og Det Systemiske Risikoråds opgaver er ligeledes uændre-
de, såfremt ændringsforslaget bliver vedtaget i sin nuværende form.
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 2 og 3.
5. Har Færøerne med disse ændringer nu to makroprudentielle tilsyns-
institutioner? Hvor ligger det endelige ansvar?
Det er de færøske myndigheder, der har kompetencen til at anvende
makroprudentielle værktøjer på finansielle forhold, som vedrører de
færøske kompetenceområder, mens det er erhvervs- og vækstministe-
ren, der har kompetencen til at anvende makroprudentielle værktøjer
på finansielle forhold, som vedrører de danske kompetenceområder.
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 2 og 3.
6. Ifølge forslaget har danske myndigheder ikke pligt til at handle ud fra
oplysninger fra det færøske risikoråd. Hvilke forpligtigelser påhviler
Det Systemiske Risikoråd i forbindelse med udtalelser fra Føroya
Váðaráð?
Udtalelser fra Føroya váðaráð vil indgå som input i Det Systemiske
Risikoråds arbejde med at identificere og overvåge systemiske finan-
sielle risici på Færøerne. Det Systemiske Risikoråd er ikke forpligtet
til at handle på baggrund af en konkret udtalelse fra Føroya váðaráð.
Repræsentanter for de færøske myndigheder kan fortsat inviteres af
formanden for Det Systemiske Risikoråd til at deltage i Rådets drøf-
telser som observatører, såfremt Rådets drøftelser vedrører forhold på
Færøerne. Forud for et møde i Rådet vil rådsmaterialet blive sendt til
Rådets medlemmer og så vidt muligt til eventuelle observatører i lig-
hed med aktuel praksis. Færøerne vil ligeledes fortsat blive hørt, hvis
erhvervs- og vækstministeren påtænker at fastsætte den kontracykli-
ske buffersats for Færøerne på et niveau større end nul.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Lagtingslovforslaget om oprettelse af en landsbank og et systemisk risikoråd på Færøerne, fra erhvervs- og vækstministeren
4/4
7. Hvornår regnes der med, at FIL-lovgivningen bliver ændret og hvilke
mulige fortrolige oplysninger kan ifølge loven videregives til det færø-
ske risikoråd?
Arbejdet med at ændre lov om finansiel virksomhed, der vil muliggø-
re, at Føroya váðaráð kan hente oplysninger hos de færøske pengein-
stitutter, er blevet igangsat. Ændringen vil blive fremsat hurtigst mu-
ligt efter lagtingsforslaget er vedtaget og efter inddragelse af de færø-
ske myndigheder efter gældende regler.
Det er hensigten at indsætte en hjemmel i lov om finansiel virksom-
hed, hvorefter Føroya váðaráð får mulighed for at indhente de fortro-
lige oplysninger, der vurderes nødvendige for rådets arbejde, direkte
hos de færøske pengeinstitutter.
8. Kommer FIL-loven til at give Finanstilsynet hjemmel til at videregive
fortrolige oplysninger til Landsbanka Føroya, således som det bliver
oplyst i det foreliggende lovforslag? Herunder forstås fortrolige op-
lysninger, som er specielt følsomme f.eks. i forbindelse med kommen-
de bankkriser.
Der vil ikke blive indsat en hjemmel i lov om finansiel virksomhed,
hvorved Finanstilsynet kan videregive fortrolige oplysninger til
Landsbanka Føroya. Som nævnt under besvarelsen af spørgsmål 7,
arbejdes der på en løsning, hvor der gives en mulighed for, at Føroya
váðaráð får mulighed for at indhente oplysninger direkte hos de færø-
ske pengeinstitutter og dermed selv kan indhente samtlige oplysnin-
ger, der vurderes relevante.
Der er allerede i dag er en hjemmel i lov om finansiel virksomhed, §
354, stk. 6, nr. 34, hvorefter det færøske landsstyremedlem for finans-
anliggender kan få videregivet fortrolige oplysninger fra Finanstilsy-
net til brug for krisehåndtering af finansielle virksomheder på Færøer-
ne.
9. Er lovforslaget om Landsbanka Føroya og Føroya Váðaráð del af
dagsordenen for mødet mellem det færøske landsstyremedlem for fi-
nansanliggender og den danske erhvervs- og vækstminister den 26.
oktober i år? Såfremt det er tilfældet, kan der så regnes med, at det
bliver aktuelt med andre lovændringer i det foreliggende lovforslag?
Mødet blev afholdt den 25. oktober 2016, og lovforslaget var en del af
dagsordenen.