Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 278
Offentligt
1793869_0001.png
Erhvervsminister Brian Mikkelsen
28. september 2017 · cb
Kære Brian Mikkelsen
Jeg skriver til dig angående det såkaldte styresignal, der begrænser lån med variabel rente
og/eller afdragsfrihed, hvis gældsfaktoren ovestiger 4. Ældre Sagen har forståelse for ønsket om
at begrænse såkaldt risikobetonet långivning i visse områder, men som reglerne er udformet, vil
de for en gruppe af pensionister medføre en betydelig og uhensigtsmæssig begrænsning af
adgangen til at frigøre friværdi i deres ejerbolig (nedsparing)
på trods af at de samlet set kan
have en særdeles solid og velkonsolideret økonomi.
Ældre Sagen har noteret sig, at regeringen i juni 2017 anmodede kreditinstitutterne om
maksimalt at yde 15 % af deres
nye lån til boligkøb
i Københavnsområdet og Århus til familier,
hvis samlede gæld overstiger fire gange deres samlede indkomst før skat, hvis lånene ydes med
variabel rente og/eller afdragsfrihed. Dette skete på baggrund af en henstilling fra Det Systemiske
Risikoråd.
Som opfølgning herpå har Finanstilsynet nu udsendt ”indberetningsskema i forhold til
styresignal om forsigtig långivning til boligkøb i vækstområder”. I vejledningen til disse
indberetningsskemaer, som vi formoder
er det såkaldte ”styresignal”, er overholdelse af
styresignalet imidlertid formuleret på den måde, at højst 15 % af
nyudlån
i vækstområderne må
ydes med variabel rente og/eller afdragsfrihed, hvis gældsfaktoren overstiger 4.
Styresignalet omfatter i Finanstilsynets formulering således
alle
nye udlån, dvs. også
omlægninger i forbindelse med udløb af afdragsfrihed, og lån til pensionister med henblik på at
frigøre friværdi i egen bolig, herunder ved at optage afdragsfri lån (”nedsparingslån”).
Dette vil efter Ældre Sagens opfattelse medføre en væsentlig risiko for, at mange pensionister i de
omfattede kommuner ikke vil kunne foretage nedsparing i deres ejerbolig med henblik på at
dække leveomkostninger i pensionisttilværelsen. Dette er særdeles uhensigtsmæssigt. Det
forhindrer den enkelte pensionist i en hensigtsmæssig tilrettelæggelse af sin økonomi. Mange har
anset opsparing i ejerboligen som en del af deres ”pensionsopsparing” og har haft en berettiget
forventning om at kunne omsætte denne friværdi til forbrug. I værste fald vil det kunne føre til, at
nogle pensionister bliver nødsaget til at sælge deres bolig, selv om de både ønsker og objektivt set
har økonomisk mulighed for at blive boende. Dette er uhensigtsmæssigt for såvel den enkelte
som for samfundet.
Efter en henvendelse fra Ældre Sagen i januar 2014 præciserede tidligere erhvervs- og
vækstminister Henrik Sass Larsen, at nedsparingslån, der ligger indenfor 60% af
ejendomsværdien, ikke er omfattet af kravet om, at låntager
som betingelse for at få
nedsparingslånet
ville være i stand til at betale renter og afdrag på et lån uden afdragsfrihed, jf.
§ 20 i vejledning nr. 9343 af 20/05-2015.
Ældre Sagen
Nørregade 49
1165 København K
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt
Dronning Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 278: Henvendelse af 28/9-17 fra Ældre Sagen vedrørende begrænsning af visse typer boliglån
1793869_0002.png
Ældre Sagen savner derfor en begrundelse for, at styresignalet i sin nuværende udformning er
ændret fra at omfatte
lån til boligkøb
til at omfatte
alle nye realkreditlån
med variabel rente
og/eller afdragsfrihed ydet i de såkaldte ”vækstområder”.
Herudover savner Ældre Sagen en præcisering af, at den tidligere undtagelse for afdragsfri
nedsparingslån
fortsat gælder,
også for pensionister, der bor i de såkaldte ”vækstområder”. Et
krav om en bestemt
høj
indtægt i forhold til gæld vil ramme en del pensionister i ejerbolig,
fordi der er en stor gruppe pensionister, der har relativt lav løbende indkomst, men som har en
betydelig opsparing i form af friværdi i deres bolig. Som indberetningsskemaerne er udformet,
kan Ældre Sagen imidlertid ikke umiddelbart se, at lån til pensionister med henblik på at frigøre
friværdi (afdragsfri nedsparingslån) er undtaget.
I styresignalet tales der alene om, at udlån med variabel rente og/eller afdragsfrihed skal
begrænses til 15 %, men der gives ingen anvisninger på, hvordan denne kreditrationering skal
administreres.
Ældre Sagen ser en betydelig risiko for, at kreditinstitutterne vil prioritere andre kundegrupper i
forhold til pensionister ved fordeling af disse lånetyper.
Det kan som nævnt i yderste konsekvens betyde, at pensionister i de såkaldte vækstområder kan
blive tvunget til at sælge deres bolig, hvis de afskæres fra at optage afdragsfri nedsparingslån i
realkreditinstitutterne eller tvinges til at optage dyrere lån, fordi de afskæres fra at optage
realkreditlån, der er billigere end alternative lånetilbud.
Jeg skal derfor opfordre dig til at præcisere over for kreditinstitutterne, at styresignalet ikke
omfatter lån til pensionister med henblik på at frigøre friværdi i form af afdragsfri
nedsparingslån, således at pensionister også fremover får adgang til på hensigtsmæssig måde at
disponere over deres friværdi.
Med venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Kopi af dette brev er sendt til Folketingets Erhvervsudvalg
Side 2 af 2