Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 272
Offentligt
1792258_0001.png
DANMARKS
GLOBALE INTRANET
STYRKELSE AF DANMARKS VELSTAND OG INTERNATIONALE KONKURRENCEEVNE
I FREMTIDEN VIL LANDE KONKURRERE, SOM VIRKSOMHEDER GØR DET, OM TOPTALENTER OG
MARKEDSANDELE. I DENNE KAMP VIL MINDRE LANDE KLARE SIG BEDRE, DA DE ER HURTIGERE TIL
AT OMSTILLE SIG, HAR UDSYN OG HASTIGHED. FOR MIG KAN DANMARK SAMMENLIGNES MED EN
VÆKSTENDE OPSTARTSVIRKSOMHED, DER OMFAVNER DATA, VIDENSKAB OG NYE IDÉER MED ET INNOVATIVT
ENTREPRENØRSKAB. DET FUNDAMENT KAN VI BYGGE EN MEGET LYS FREMTID PÅ - JESPER LØVENDAHL
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0002.png
dabgo.com
Side
2
Danmarks Intranet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0003.png
SECTION
01
INDHOLD
04
Indledning -
Danmarks globale forspring
Løsningen: Danmarks Intranet
Nøglen til fremtidig velstand
Funktioner på Danmarks
Intranet
10.000 internationale
forretningsfolk er klar nu!
Danmarks Diaspora
Vil vi hjælpe andre danskere?
Global undersøgelse blandt
danskere i udlandet
Launch af Danmarks fremtid
Hvem ejer Danmarks Intranet?
06
08
10
12
14
16
18
20
22
Side
3
Danmarks Globale Forspring
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0004.png
dabgo.com
Danmarks Globale Forspring
Væksten fra globalisering
bliver ofte forbundet med
handel, og derfor har der
politisk set været fokus på at
styrke konkurrenceevnen med
fordelagtige skatteforhold. Men
analyser viser, at udveksling af
viden og idéer spiller en endnu
vigtigere rolle for vækst og
produktivitet. En udveksling,
der kan foregå digital som
fysisk.
I artiklen ”Flows of People, Flows
of Ideas, and the Inequality
of Nations” skrevet af
økonomiprofessorerne Thomas
Barnebeck Andersen og Vismand
Carl-Johan Dalgaard påviser de,
at høj rejseaktivitet er lig med
produktivitet og velstand.
Danmark er blandt de 20 lande
i verden med den største
rejseaktivitet set i forhold til
arbejdsstyrken. En medvirkende
årsag til vores højere velstand.
Ifølge forfatterne bag artiklen
bidrager udlandsdanskere med
langt mere værdi, end man lige
umiddelbart har troet. Artiklen
viser, at udveksling af viden, idéer,
teknologi og nye arbejdsgange
sker hurtigere i lande med høj
rejseaktivitet. En udveksling som
i lige så høj grad kan ske digitalt
som fysisk.
Forfatternes analyser af, hvor
meget produktiviteten forøges i
Danmark, hvis der sker en stigning
i antallet af ind-og udrejser,
gør en målrettet indsats yderst
interessant. Det viser sig nemlig, at
en forøgelse af rejseaktiviteten på
5 procent vil skabe en
velstandsforbedring på 1 procent
svarende til en vækst på 18 mia kr.
Professorernes konklusion er, at
vi altid har forbundet væksten
fra globalisering med handel, og
derfor ligger fokus fra politikerne
på at styrke konkurrenceevnen
med fordelagtige skatteforhold.
Men der er en anden dimension af
globaliseringen, som har en endnu
stærkere efekt på produktiviteten,
nemlig væksten i udveksling af
viden, idéer, kontakter mv.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at
knap 120.000 danskere mellem 25
og 64 år bor i udlandet. Antallet
af udlandsdanskere er steget med
12% fra 1990 til 2012. Et tal, som
forsat vil stige med antallet af
virtuelle jobs og udlandets fokus
på danske talenter.
Med tre danske CEOs i top 20 af
“The Best-Performing CEOs in the
World” i 2015 har udlandet fået
mere appetit på danske talenter.
Ved at engagere, synliggøre
og forbinde globale danske
kompetencer og viden på en
fælles digital platform kan vi skabe
vækst og vende brain drain til
brain gain.
Danmarks intranet ville – blandt
meget andet – kunne facilitere:
• Kompetencegivende
udlandsophold for10 gange så
mange unge danskere
• Adgang til hjælp og funding
globalt til opstart af virksomhed
• Adgang til samhandel blandt
danskere globalt
• Tiltrækning af talenter
• Tilknytning af vores diaspora
og deres ressourcer og viden
Jeg håber, at du sammen med
mig vil engagere dig aktivt i at
løfte denne opgave til fordel for
Danmark.
Jesper Løvendahl
Stifter af DABGO
Vi har muligheden for at
blive den første nation i
verden, som samler sin
globale nation digitalt.
I Danmark har vi allerede et
forspring, da de vigtigste
elementer for succes er på plads:
• Et land med høj tillid til andre
• Villighed til at hjælpe
• Et etableret netværk af +10.000
danskere i udlandet
• Mest “connected” land i verden
Med andre ord har vi alle
forudsætningerne for at lykkes
med en digital global platform til
gavn for Danmark og for danskere
her og i udlandet. Sammen kan vi
forbedre nationens internationale
konkurrenceevne og velstand,
ved blot at gøre brug af vores
eksisterende ressourcer.
Vi kan øge danmarks videnskapital
ved at inkludere alle danskere
- personer og virksomheder - i
’Danmarks Intranet’ og dermed
øge den danske videnskapital øge
innovation, velstand og vækst.
Side
4
Danmarks Intranet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0005.png
Side
5
Danmarks Globale Forspring
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0006.png
dabgo.com
Løsningen
Gør som succesfulde virksomheder!
Hvis vi kigger på succesfulde globale virksomheder, så har de formået at skabe en infrastruktur for vidensdeling
på tværs af landegrænser ved hjælp af intranet-værktøjer. For privatpersoner er denne vidensdeling i de senere
år sket via social media platforme som LinkedIn og Facebook.
Tænk hvad 10.000, 20.000 eller 40.000 danske forretningsfolk kunne gøre, hvis de kunne aktiveres og engageres
på rigtig tid og sted, samt løbende have mulighed for at give input og modsat blive informeret om muligheder i
Danmark.
Kombiner så ovenstående med tusindvis af danske virksomheder, som handler internationalt og mulighederne
for samarbejde, samhandel og stordriftsfordele der kunne skabes hvis synligheden globalt var større.
Eksempler på
almene viden omkring vidensdeling, så er der intet land i verden som benytter sig af gammel
Til trods for denne
muligheder og synergier der kan opnås (lisen er udtømmende)
intranet-teknologi eller de nye social media platforme med det formål at skabe et globalt kompetence-kort over
dets lands internationale videnskapital.
• At skabe et globalt dansk kompetence-kort:
For at kunne vende hjernelugt til ”brain gain” blive vi nødt til at skabe et globalt kompetencekort over
Et lands internationale sociale kapital er den lavthængende frugt, som alle søger med lys og lygte efter, når de
danskere i udlandet. Således kan vi trække på landets globale kompetencer på rigtig tid og sted.
prøver at forbedre landets internationale konkurrenceevne, men som de leste lande komplet overser. Forestil
hvis en
i dansk CV-/kompetence-database globalt
medarbejdere på samme måde, som et land håndterer
jer
At søge
virksomhed håndterede sine internationale
og lokalt.
• At øge adgangen til beslutningstagere i udenlandske virksomheder via danskere i de pågældende
sine internationale borgere...
virksomheder eller deres kontakter i disse.
At
At øge
en digital platform nu handler også om at være klar til de kommende generationer som næsten
skabe
antallet af internships i udlandet for unge danskere.
udelukkende går online, når de har brug for
til jobs i Danmark eller for danske virksomheder i udlandet.
de
• At inde og tiltrække udenlandsdanskere
information og kontakt. Vi skal møde denne generation, hvor
begår
skabe en dansk international vidensdatabase (Wikipedia-struktur).
• At
sig.
• At øge den internationale samhandel blandt danskere, via opslagsværk over danske virksomheder i udlandet.
(De Gule Sider DK Globalt)
• Internationale kontorfællesskaber.
• Fælles produktion, lager og administration.
sociale kapital er den lavthængende
Et lands internationale
• At intensivere samarbejdet med ”Invest in Denmark”, ”Copenhagen Capacity” ml. uddannelse og online
frugt, som alle søger med lys og lygte efter, når de prøver at
værktøjskasse.
forbedre landets internationale konkurrenceevne.
• At samle globale faglige vidensnetværk (eks. Cleantech, kommunikation, ingeniører, inans, design osv.)
• At øge antallet af forretningsrelaterede transaktioner mellem udenlandsdanskere, dansk ejet udenlandske
virksomheder og dansk erhvervsliv.
• At øge mulighederne, indlydelsen og succesraten for danskere i udlandet ved hjælp og inspiration fra dansk
erhverv.
Vi kan med få midler skabe ekstraordinære resultater ved at udvikle en enestående online platform (Danmarks
• At øge rejseaktiviteten
vil som nation sætte
pga.den
til at bruge oline- og online-værktøjer til landets
intranet) for Danmark. Det
både fysisk og virtuelt
os i stand
øgede aktivitet og de lere muligheder som byder sig
mellem udenlandsdanskere og Dansk
virksomheder gør det i dag. Danmark er ifølge ”World Economic
fordel, i samme stil som privatpersoner og
erhvervsliv.
Forum” ”The most networked economy in the world”. Det betyder, at vi har verdens bedste forudsætninger
for at lykkes med en kombineret online/oline strategi og dermed skabe en international fordel i forhold til
andre nationer. Alt dette med hjælp fra de danskere som i dag allerede er bosiddende i udlandet og som i dag
medvirker til brain drain. Vi kan sammen vende dette til Danmarks styrke og vende brain drain til brain gain.
Side
6
Danmarks Intranet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0007.png
Side
7
Danmarks Globale Forspring
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0008.png
dabgo.com
Nøglen til fremtidig velstand
Visionen om Danmarks Intranet starter med de unge
Danmarks Intranet vil støtte danskere igennem deres karriererforløb, fra praktikophold i udlandet,
jobmuligheder til opstart af virksomhed. I forløbet vil de have adgang til internationale kontakter, viden,
samarbejdsmuligheder og samhandel. D vile selv få mulighed for at hjælpe andre og styrke fællesskabet.
Visionen starter derfor med de unge. Vi vil møde dem hvor de er - online. Skabe gennemsigtighed og overblik i
en verden som tidligt erhvervsmæssigt godt kan virke uoverskuelig. Connecte de unge med gode og troværdige
muligheder for at dygtiggøre sig i udlandet, samtidigt med at de hjælpe danske virksomheder med at vækste
internationalt.
Vi kan med “Danmarks Intranet” få 10 gange så mange unge danskere ud i verden på praktikophold i
forbindelse med deres studie eller karriereudvikling. Platformen vil også give mulighed for aupair ophold for
dem, som blot vil ud og opleve verden i en længere periode og få inspiration til næste fase i deres liv.
Som det blev påvist i den videnskabelige artikel ”Flows of People, Flows of Ideas, and the Inequality of Nations”
har rejseaktivitet en direkte indlydelse på et lands velstand. Det er derfor essentielt, at vi som land omfavner
muligheden for at sende lere unge danskere ud i verden på praktikophold.
Via “Danmarks Intranet” vil vi direkte forbinde Danmarks ungdom med danske virksomheder, danskejede
virksomheder og danske beslutningstagere i internationale virksomheder. Vi vil på denne platform nå ud til
mange lere muligheder for at matche unge danskere med relevante praktikophold i udlandet.
Fordele for personen
Krydskulturel forståelse
Selvstændighed
Networking
Faglig udvikling
Ny viden og inspiration
Forbedret sprogkundskab
Forbedrede jobmuligheder
Fordele for Danmark
Ny viden og inspiration
Bedre uddannet ungdom
Forbedret konkurrenceevne
Flere unge danskere i internationale virksomheder
Få lere unge engageret i platformen tidligt
“The future promise of any nation can be directly measured by the
present prospects of its youth.”
- John F. Kennedy
Side
8
Danmarks Intranet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0009.png
Danmarks
ungdom skal
have lere
muligheder
globalt
Side
9
Danmarks Globale Forspring
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0010.png
dabgo.com
Funktioner på Danmarks Intranet
Globalt dansk kompetence-kort
• Dansk CV-/kompetence-database globalt og lokalt
• Adgangen til beslutningstagere i udenlandske virksomheder via
danskere i de pågældende virksomheder eller deres kontakter i disse
• Tiltrækning af talenter tilbage til Danmark på rette tid/sted
Oversigt over danske varer og tjenester globalt
Funktionaliter som på de “Gule Sider”
Mulighed for at “review og rate”
Øge samhandlen mellem danskere globalt
Øge præferencen for at handle dansk
Praktikophold internationalt & Jobportal
Matchmaking site mellem virksomheder og studerende
Klart deineret ansvar for begge parter (internships)
Aftaleskabeloner (internships)
Jobportal for danskere internationalt
Portal for dem som vil ud på aupair ophold
Global kalender
Oicielle danske arrangementer i udlandet
Handelskammerarrangementer
Dabgo Stamborde
Arrangementer i lokale klubber og organisationer
Arrangementer i danske Sømandskirke
Arrangementer i danske virksomheder
Side
10
Danmarks Intranet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0011.png
Oversigt over organisationer og Stamborde
Ambassader, konsulater, konsuler og innovations centre
Handelskamre, klubber og netværk
Sømandskirker
Danske organisationer i udlandet
Vidensdeling & Support
Branche-og regionsfora
Dansk international praktisk vidensdatabase (Wikipedia-struktur)
Eksportrådets vidensdatabase
Online Eksport Guide
Invest in Denmark
Kontorfællesskaber & lager/produktion
Synliggøre hvem er på vej hvorhen samt hvem er der allerede
Fælles produktion, lager og administration
Lån midlertidige kontorfaciliteter hos danske virksomheder
Danske incubator hubs
Outsourcing til andre danske virksomheder
Diaspora
Aktivere og inkludere Danmarks diaspora
Oversigt over kulturelle begivenheder i Danmark
Uddannelsesmuligheder
Støttemuligheder
Donationer til danske orgnisationer
Søg på danske familierelationer
Side
11
Danmarks Globale Forspring
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0012.png
dabgo.com
Eksisterende global ressource
Danmarks største internationale forretningsnetværk
Vi har i DABGO allerede lagt over 10 års arbejde i at skabe den direkte kontakt til titusinder af danskere globalt
og engagere dem lokalt. Dette netværk bygger på mantraet “Det er ikke hvem du kender, eller hvem som
kender dig. Det handler om hvem og hvor mange du har hjulpet.” Non-proit netværket blev stiftet i 2006 i New
York af Jesper Løvendahl. DABGO er et gratis netværk for erhvervsaktive danskere i udlandet, som drives af over
100 frivillige ildsjæle. DABGO har over 10.000 medlemmer og når ud til over 30.000 danskere globalt.
Missionen er gennem en kerne af internet-baserede værktøjer samt fysiske aktiviteter og arrangementer
at skabe muligheder for danskere ved at styrke deres – og dermed Danmarks – netværk og relationer
internationalt. Herunder at engagere medlemmerne i at netværke mere efektivt, støtte op omkring lokale
danske initiativer, skabe større præference for at handle dansk og ikke mindst gøre danskere i udlandet til gode
ambassadører for Danmark som et godt sted at gøre forretning og investeringer.
Danskere lokalt og på besøg mødes ved Stamborde den første onsdag i måneden. Gratis og åbent for alle.
Side
12
Danmarks Intranet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0013.png
“Det er ikke hvem du
kender, eller hvem
som kender dig. Det
handler om hvem og
hvor mange du har
hjulpet.”
Stamborde
40
Årlige
events
Lande
500
78
Medlemmer
+10.000
Side
13
Danmarks Globale Forspring
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0014.png
dabgo.com
Danmarks Diaspora
Diaspora (på oldgræsk, διασπορά – “spredning”) bliver brugt om folk eller befolkningsgrupper, der frivilligt
eller ufrivilligt lever spredt uden for hjemlandet. Modsat den førnævnte 1. generation udvandrede eller
udstationerede danskere, så tæller Danmarks diaspora mange generationer. Alene i USA er der 1.5 millioner
danske diaspora. Disse “tabte” danskere kan gennem ny teknologi aktiveres til fordel for Danmark gennem
formelle mentorprogrammer, investeringer og kulturelle initiativer. De behøver ikke at returnere til Danmark for
at gøre en forskel. Mange danskere i udlandet eller danske diaspora har faktisk større værdi bosat i udlandet.
Irland, Korea og Israel er lande med meget klare diasporastrategier, som vi i kan lade os inspirere af. Til trods for
Irlands kæmpe succes med at aktivere deres diaspora, som især kom dem til hjælp under deres seneste krise, så
har de ingen digital platform. Alt fungere via “word of mouth” via hundredevis af irske organisationer globalt.
Irland udnævnte i 2014 deres første “Minister of State for the Diaspora”.
Diasporastrategien kan indeles i to segmenter: Nøglepersoner og Danmarks globale befolkning.
Nøglepersoner
Første skridt er at identiicere exceptionelle
personer og organisationer i diasporaen og
connecte dem med exceptionelle personer
og organisationer i Danmark. Et lille antal
kan gøre en kæmpe forskel, og en-til-en
relationer er nøglen til succes.
Det svære er at engagere de
indlydelsesrige og velhavende personer,
som er parate til at connecte igen med
Danmark samt at holde kontakten og
engagementet i længere perioder.
Eks.: Irland har relationer til 350 personer.
Danmarks globale befolkning
Identiicere alle dansk-relaterede
organisationer, museer, klubber, fællesskab
mv., hvor igennm vi kan kommunikere ud til
2., 3. og 4. generations danskere.
Social media grupper, Udenrigsministeriet
og internationale danske organisationer
som DABGO, Balut, Danes Worldwide,
Handelskamre mv. vil være de indlysende
organisationer at bruge til dette formål.
Vi skal styrke Danmarks diasporas
tilknytning og præference for Danmark. De
skal føle sig velkomne og værdsat.
Udbytte
Filantropiske donationer
Investeringer
Venture capital
Åbne døre
Goodwill Ambassadører
Mentoring
Networking
Udbytte
Investeringer
Tiltrækning af talenter
Turisme
Handle danske produkter/services
Ambassadører for Danmark
Styrke dansk kultur internationalt
Nye idéer og innovation
Side
14
Danmarks Intranet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0015.png
Diaspora-
engagement
baseret på
4 principper
Regeringen har en vigtig rolle i at fremme et diaspora-engagement. Dette bør bygge på ire principper:
Understøtte
Hjælpe de danskere, som har brug for støtte
uanset om det er uddannelse, mentoring,
entreprenørskab eller krisehjælp.
Det er vigtigt at udeboende danskere
og diaspora kan få hjælp i forskellig
udstrækning, når de i forskellige faser af
livet har brug for det. Det første princip
i networking er at “hjælpe”, og der skal
Danmark være først til at række hånden ud.
Forbinde
På en engagerende og indkluderene vis
forbinde alle danskere i verden uanset
alder, køn, status eller konkrete forbindelse
til Danmark.
Målet er at være tilgængelig for alle dem,
som ønsker at gendanne eller opretholde
en forbindelse til Danmark og danskere.
Facilitere
Et stort udbud af aktiviter nationalt og
internationalt. Via fora, introduktioner,
ønsker om hjælp mv., som kan være med
til at engagere Danmarks diaspora.
Digitale værktøjer har gjort dette lettere.
Især interaktionen direkte fra person til
person eller fra person til virksomhed/
institution kan nu faciliteres 24/7 uden
administrativ involvering.
Anerkende
Danmarks diaspora har på nuværende
tidspunkt større betydning for Danmark,
end man kan forestille sig. Det er vigtigt,
vi som land anerkender dette løbende
og gør det klart over for både diasporaen
og danskere bosiddende i Danmark, hvor
værdifulde de er for Danmark og landets
velstand.
Side
15
Danmarks Globale Forspring
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0016.png
dabgo.com
Vil vi hjælpe andre?
Henover de seneste 10 år har vi i DABGO oplevet det brændende ønske, som mange danskere har for at hjælpe
andre, give tilbage til Danmark og føle en tættere tilknytning til landet.
Fordi DABGO er en non-proit organisation, og det ikke koster noget at være medlem, så kan vi alle fokusere
mindre på, hvad vi selv får ud af at være medlem, og mere på hvordan vi hver især kan gøre en positiv forskel for
andre. Denne indstilling har givet en helt unik kultur blandt de mange aktive medlemmer.
Det er denne kultur, erfaring og “åbenbaring”, som er det allervigtigste element i, at visionen “Danmarks
Intranet” kan blive en succes.
Side
Sommer Stambord 2015
16
Danmarks Intranet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0017.png
“Really, the only thing that makes
sense is to strive for greater
collective enlightenment”
- Elon Musk
DABGO Frivillige - Hvorfor bruge fritid på DABGO og at hjælpe andre?
Mikkel Elsborg
København, Danmark
Jeg har gennem årene udvekslet
utrolig meget faglig sparring med
internationalt orienterede danske
kompetencer. Jeg er blevet hjulpet
på og har ligeledes hjulpet andre
på vej med input og forbindelser.
At man mødes frivilligt og
vederlagsfrit giver en ekstra
dimension, hvor alle er ekstra åbne
og imødekommende.
Et unikt og stærkt netværk, der
strækker sig over både tid og
landegrænser.
Laura Lykkegaard
Cape Town, Sydafrika
De leste udlandsdanskere vil
rigtig gerne dele. Vi husker alle,
hvordan det var, da vi lyttede ud.
Til det ukendte, nye, anderledes,
men sikkert også spændende land.
Vi, som har prøvet det, ved godt,
at hvis vi kan gøre overgangen
lettere for dig, din virksomhed og
ovenikøbet din familie, resulterer
det i den største glæde og bedre
resultat. For alle.
Man bliver klogere, til tider rigere,
og klart mere glad, når man deler!
Henrik Hansen
San Antonio, USA
Jeg er dansker, og er taknemlig,
for alt det som mit land står for.
Mit ønske er er at dele med andre,
det positive som vores land kan
tilbyde internationalt. Jeg har
mødt nogle af de mest loyale og
imponerende danske forretnings-
folk i udlandet, og det er sandt, at
selv om vi er uden for Danmark, så
har vi aldrig forladt vores land.
Det er derfor med stor
tilfredsstillelse, at jeg hjælper
andre danskere og DABGO.
Side
17
Danmarks Globale Forspring
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0018.png
dabgo.com
Vil danskere i udlandet hjælpe?
Denne vision afhænger af
at danskere er parat til
at hjælpe. Vi udsendte en
undersøgelse hvor over
1.000 udenlandsdanskere
deltog.
DEMOGRAFI
Undersøgelsen blev besvaret af 23% kvinder og 77% mænd, som i gennemsnit
har boet i udlandet +10 år. 27 lande på tværs af 6 kontinenter. 64% er ledere eller
selvstændige.
18-24 år: 1%
Konklusionen på undersøgelsen var :
Vi vil gerne hjælpe.
Der kan tilbydes mange flere in-
ternships i udlandet.
Vi har præference for at handle
med andre danskere og danske
virksomheder.
Vi vil gerne ansætte flere dan-
skere, men har svært ved at
finde dem.
Vi vil gerne samarbejde med
andre danske virksomheder og
dele ressourcer.
Vi søger gerne andres hjælp og
har brug for langt mere end det,
som pt. er tilgængeligt.
Vi finder primært vores hjælp i
udlandet via netværk.
Vi vil gerne give igen til vores
fædreland.
Hvis du blev kontaktet af en anden dansker, som gerne vil spørge dig om råd inden
for dit erfaringsområde, vil du da være interesseret i at hjælpe?
Jeg har et ønske om at give noget igen til mit fædreland
65 og ældre: 4%
55-64 år: 17%
45-54 år: 36%
25-34 år: 10%
35-44 år: 33%
SPØRGSMÅL OG RESULTATER - HJÆLPSOMHED
94%
98%
Hvis du blev kontaktet af Visit Denmark, Wonderful Copenhagen, Copenhagen Capacity,
Invest In Denmark eller lignende organisationer, ville du da være parat til at hjælpe?
Har du i forbindelse med opstart
af virksomhed eller salg i udlandet
modtaget hjælp fra de danske
ambassader eller konsulater?
JA : 2 5 %
N EJ : 7 5 %
96%
Danmarks Intranet
Side
18
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0019.png
INTERNSHIPS & JOBS
Hvis du har haft danske interns; Var det en success eller...
Kæm pe suc c es: 2 7 %
Hvis du har haft en intern eller forsøgt at få en, hvilken
del af ansættelsesprocessen var den sværeste?
Suc c es: 3 2 %
28%
H e lt ok : 3 1 %
Få atalen
på plads
45%
27%
Forventnings-
afstemning
I kke godt: 1 0 %
Finde
personen
Er du ansvarlig for at ansætte folk i din virksomhed?
63%
På spørgsmålet “Hvis der blev skabt en dansk jobportal for “danske” jobs i udlandet, ville du være interesseret i at dele relevante
ledige jobs på denne portal?” var svaret 95% ja, med 39% som svarede “ja, helt sikkert”.
SAMARBEJDE, HANDEL & VIDENSDELING
Hvis du kunne købe det samme produkt til samme pris og kval-
itet mv., ville du da have præference for at handle “dansk”?
JA : 8 2 %
Ville det skabe mere samhandel blandt danske virksomheder
hvis der blev etableret en “Gule Sider” oversigt globalt?
JA : 7 9 %
N EJ : 1 8 %
N EJ : 2 1 %
Har du forsøgt at søge efter en anden dansk person i udlandet
i forbindelse med en erhvervsmæssig henvendelse?
JA : 6 9 %
I hvilken forbindelse ville du gerne i kontakt med personen?
(flere svarmuligheder)
49%
N EJ : 3 1 %
Samarbejde
40%
Videns-
deling
36%
Intro il
kontakt
26%
Salg
26%
Jobansøgning
Hvis du har åbnet kontor (og kunne gøre det om) eller i fremtiden vil åbne kontor,
vil du da være interesseret i, at gøre det med en anden danskejet virksomhed?
79%
Side
19
Kun 18%, som benyttede sig af kontorfælles-
skab i udlandet, gjorde det med eller hos en
anden dansk virksomhed.
Danmarks Globale Forspring
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0020.png
dabgo.com
Danmarks fremtid sat igang...
Vi har alle forudsætningerne
for at lykkes med en digital
global platform for Danmark.
ETABLERING AF
PLATFORM
Platformen vil skulle bestå af CRM
(Customer Relationship Manage-
ment) moduler, matching services
og social media moduler.
Det er vigtigt, at platformen bliver
skræddersyet til formålet og ligger
på danske servere.
SEKRETARIAT, DATA
OG INDHOLD
For at sikre at platformen ikke er
tom, men derimod har masser af
indhold og tusindvis af søgbare pro-
filer og virksomheder, ligger der en
stor opgave for sekretariatet i at
manuelt indtaste, uploade og au-
tomatisere relevant indhold.
Opgvaer vil være eksempelvis:
Den største udfordring bliver
ikke at bygge Danmarks
Intranet, men at sikre at alle
interessenter bakker op og
bliver en aktiv del af vores
fælles vision.
Danmarks Intranet skal
ikke erstatte mange af de
igangværende initiativer,
men være med til at samle
dem og sprede kendskabet.
Grundet uendelige muligheder mht.
funktionaliteter vil det være nød-
vendigt at lancere platformen i to
faser med fokus på de allervigtigste
funktionaliteter.
Prioriteringen/faser kunne være:
Samarbejde med Eksportrådet
omkring indhold.
Manuelt indtaste de +10.000
personprofiler fra Linkedin.
1
- Globalt kompetencekort
- Vidensdeling & support
- Oversigt over varer og
tjenester
- Internship & Jobportal
- Oversigt over organisa-
tioner
Indtastning af virksomheder i
de “Gule Sider”.
Indtaste oversigt over samtlige
organisationer mv. globalt.
Opsætning af processer og sup-
port indhold/funktioner.
2
Side
20
- Diaspora
- Kontorfælleskaber / lager
- Global kalender
Danmarks Intranet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0021.png
“You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking
backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future.
You have to trust in something — your gut, destiny, life, karma, whatever.”
- Steve Jobs
INTRODUKTION OG
OPBAKNING
For at “Danmarks Intranet” bliver
en succes, er det nødvendigt, at de
store interesseorganisationer, UM-
kontorer, ambassader, væksthuse
mv. giver deres fulde opbakning til
initiativet og vil være en aktiv del i
markedsføringen,
vidensdelingen
og uddannelsen af deres medlem-
mer, kunder og medarbejdere.
MARKEDSFØRING
LANCERING
Når platform, opbakning og træning
er på plads, skal Danmarks inter-
nationale befolkning og danske
eksporterende
virksomheder
in-
formeres om visionen, platformen
og lanceringsdato.
Da dette er en del af vores lands
fremtid, bør der være en natioal-
lanceringfest på landsdækkende TV
med både lokale og internationa-
tionale events.
En lancering og en platform, som
Dette vil ske via:
De førnævnte interesseorgani-
skal være med til at knytte os dansk-
ere bedre sammen om noget, som vi
alle kan være meget stolte af!
Sekretariatet vil derfor have en vig-
tig funktion i at eksekvere følgende
aktiviteter:
sationer mv.
Social media platforme som
Linkedin og Facebook.
Personlige møder og introduk-
tioner til visionen og platform.
Træningsprogrammer og infor-
mationsmateriale.
Samt en solid PR indsats
Annoncering i fagblade, UM-
tidsskrifter og erhvervsblade.
Webinar-intro og træning for
internationale interessenter.
Side
21
Danmarks Globale Forspring
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0022.png
dabgo.com
Hvem skal eje Danmarks Intranet?
Dette er vores fælles fremtid. Som beskrevet på forsiden mener jeg, at Danmark kan agere som en startup
virksomhed. Vi skylder os selv og vores børn at få mest ud af de muligheder, som generationerne før os har
skabt og give de nye generationer en endnu bedre fremtid.
Førsteprioriteten er derfor, at Danmark skal eje platformen og driften. Dette er et værktøj, som skal
understøtte de videregående uddannelses institutioner, dansk erhverv, udenrigstjenesten og landets
internationale befolkning. DABGOs klare vision er at gøre en positiv forskel for Danmark, derfor vil al
medlemsdata mv. blive overgivet til sekretariatet for Danmarks Intranet, og det frivillige initiativ fra de
mange ildsjæle vil fortsætte deres støtte til visionen.
Denne vision vil være en styrkelse af Danmarks internationale konkurrenceevne og er ikke blot en god idé,
men en nødvendighed. Hvis ikke etableret nu, vil det blive etableret i de kommende årtier, når andre lande
har vist os vejen. Derfor arbejder vi med en første og en anden prioritet.
Staten
1.
Platform og drift betales med skattekroner og supporteres med ressourcer, viden og data fra de
mange interesseorganisationer, som kan have gavn af Danmarks Intranet.
Selvejende fond
2.
Platform og drift betales af en gruppe af store sponsorer, som højst sandsynligt vil være større
danske virksomheder med egen interesse i at få skabt platformen og samtidig give tilbage til
Danmark. Staten vil da inviteres med til at støtte op om projektet og blive givet al den støtte,
som er muligt med de ressourcer, som vi får fremskafet.
Målet vil stadigvæk være at overgive ejerskabet til Staten. Danmarks fremtid skal ejes af Danmark.
“Det er ikke hvem du kender, eller hvem som kender dig. Det handler om
hvem og hvor mange du har hjulpet.” DABGOs mantra
Side
22
Danmarks Intranet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0023.png
Side
23
Danmarks Globale Forspring
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Danmark - Verdens Første Globale Digitale Nation
1792258_0024.png
D A N M A R K S
G L O B A L E
I N T R A N E T
www.dabgo.com
[email protected]