Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 268
Offentligt
Udkast
Fremsat den xx 2017 af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om planlægning
(Forebyggelse af skader ved oversvømmelse eller erosion og mulighed for at etablere kystbeskyttelsesanlæg
uden tilvejebringelse af en lokalplan)
§1
I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23. november 2015, som ændret bl.a. ved § 1 i lov
nr. 179 af 24. februar 2015, § 1 i lov nr. 1879 af 29. december 2015 og § 15 i lov nr. 1658 af 20. december
2016 og senest ændret ved § 14 i lov nr. 653 af 8. juni 2017 og ved § 1 i lov nr. 668 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 5 a, stk. 3,
ændres »11 a, stk. 1, nr. 20,« til: »11 a, stk. 1, nr. 21«
2.
I
§ 11 a, stk. 1,
indsættes efter nr. 17 som nyt nummer:
»18) udpegning af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, samt retningslinjer for
etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder.«
Nr. 18-26 bliver herefter nr. 19-27.
3.
I
§ 11 b, stk. 1,
indsættes efter nr. 13 som nyt nummer:
»14) udpegning af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion og for etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder.«
Nr. 14-15 bliver herefter nr. 15-16.
4.
I
§ 11 e, stk. 1,
indsættes efter nr. 11 som nye numre:
»12) grundlaget for udpegning af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, jf. § 11 a,
stk. 1, nr. 18.
13) etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder, der kan blive
udsat for oversvømmelse eller for erosion, jf. nr. 12.
14) kommuneplanens sammenhæng med kommuneplanlægningen i andre kommuner, for så vidt angår
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller for erosion, jf. nr. 12 og 13.«
Nr. 12-13 bliver herefter nr. 15-16.
5.
I
§ 13,
indsættes efter stk. 7 som nye stykker 8-9:
»Stk.
8
.
Ved etablering af et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om ændring af et kystbeskyttelsesanlæg, jf.
kapitel 1 a i lov om kystbeskyttelse, gælder kommunalbestyrelsens pligt til at tilvejebringe en lokalplan efter
§ 13, stk. 2, eller § 19, stk. 2, ikke, hvis tilvejebringelsen af en lokalplan vil forsinke processen med
1
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
etablering af kystbeskyttelsesanlægget væsentligt, og hvis der foreligger særlige omstændigheder, der gør, at
forsinkelsen kan få en væsentlig negativ betydning.
Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen offentliggør beslutning om, at der ikke tilvejebringes lokalplan ved etablering
af eller ændring af et kystbeskyttelsesanlæg, jf. stk. 8.«
6.
I
§ 15, stk. 2,
indsættes efter nr. 17 som nyt nummer:
»18) etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion i områder, der kan
blive udsat for oversvømmelse eller for erosion samt bestemmelser om, hvorvidt afværgeforanstaltninger
skal etableres, før ibrugtagning af det, som skal sikres mod oversvømmelse.«
Nr. 18-27 bliver herefter nr. 19-28.
7.
I
§ 15
indsættes efter stk. 9 som nyt stykke:
»Stk.
10.
I et udpeget område, som kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, jf. § 11 a, stk. 1, nr.
18, og hvor der planlægges for byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. skal der
optages bestemmelser til sikring af de afværgeforanstaltninger, der er nævnt i stk. 2, nr. 18. Der skal
desuden optages bestemmelser om, hvorvidt afværgeforanstaltninger skal etableres, før ibrugtagning af
det, som skal sikres mod oversvømmelse.«
Stk. 10-11 bliver herefter stk. 11-12.
8.
I
§ 15 a, stk. 1,
ændres »15, stk. 2, nr. 13, 21 og 24« til: »15, stk. 2, nr. 13, 22 og 25«
9.
I
§ 15 b, stk. 2,
ændres »11 a, stk. 1, nr. 24,« til: »11 a, stk. 1, nr. 25«
10.
I
§ 26, stk. 2,
ændres »15, stk. 2, nr. 19« til: »15, stk. 2, nr. 20«
11.
I
§ 37, stk. 6, nr. 2,
ændres »11 a, stk. 1, nr. 26,« til: »11 a, stk. 1, nr. 27«
12.
I
§ 49, stk. 3,
ændres »15, stk. 2, nr. 22« til: »15, stk. 2, nr. 23«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den xx.
§ 3.
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forebyggelse af oversvømmelse og erosion
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Kommuneplaner
2.1.1.2. Lokalplankataloget
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejeler og den foreslåede ordning
2.2. Mulighed for at etablere kystbeskyttelsesanlæg uden tilvejebringelse af en lokalplan
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Behandling af kystbeskyttelsesprojekter efter kystbeskyttelsesloven
2.2.1.2. Lokalplanpligt og planprocedure
2.2.1.3. Dispensation fra lokalplaner og procedure
2.2.1.4. Klageadgang
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Miljømæssige konsekvenser
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikterne
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det forventes, at Danmark i fremtiden vil opleve mere voldsomt vejr, der kan betyde flere oversvømmelser
eller mere erosion af kysterne. Vejrhændelser med voldsomme oversvømmelser og erosion kan resultere i et
stort udgiftspres på såvel den offentlige som den private økonomi. Udgiftspresset kan have økonomiske
konsekvenser for bl.a. stat og kommuner, forsikringsselskaber, stormrådet samt private virksomheder og
borgere.
Regeringen ønsker derfor at gennemføre en række initiativer, som understøtter kommuner og grundejere i
etablering af omkostningseffektiv og helhedsorienteret beskyttelse mod oversvømmelse og erosion.
Initiativerne bygger på arbejdet i et tværministerielt udvalg, som blev igangsat i februar 2017. En del af
initiativerne indgår i økonomiaftalen med kommunerne for 2018 (ØA).
For at forebygge skader som følge af oversvømmelse eller erosion foreslås det, at kommunalbestyrelserne
fremover i kommuneplanen skal udpege områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion.
Derudover skal kommunalbestyrelserne i kommuneplanen og lokalplanen sikre, at der optages retningslinjer
og bestemmelser om afværgeforanstaltninger mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de udpegede områder. Lovforslaget vil
medføre, at kommunernes planlægning dermed i større omfang understøtter forebyggelsen af skader som
følge af oversvømmelse eller erosion som følge af klimaændringer med voldsommere nedbør, kraftigere
storme, hyppigere stormflod og kombinationer af disse. Til brug for udpegningen vil staten stille data og
kortlægning til rådighed for kommunernes planlægning.
Der foreslås samtidig krav om, at der i kommuneplanen skal redegøres for sammenhængen med
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
kommuneplanlægningen i andre kommuner, for så vidt angår afværgeforanstaltningerne.
Regeringen ønsker derudover at sikre mulighed for en forenklet og hurtigere behandling af
kystbeskyttelsessager efter kystbeskyttelsesloven bl.a. ved at samle beslutningskompetencen vedrørende
etablering af kystbeskyttelsesanlæg hos kommunerne (one stop shop) frem for den nuværende opdelte
kompetence med Kystdirektoratet.
For at åbne mulighed for en hurtigere behandling af kystbeskyttelsessager efter kystbeskyttelsesloven,
foreslås det, at kommunalbestyrelsen får mulighed for at fravige kravet om tilvejebringelse af en lokalplan
efter planloven ved etablering af et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om ændring af et
kystbeskyttelsesanlæg. En fravigelse af lokalplanpligten efter planloven vil kunne ske, hvis tilvejebringelsen
af en lokalplan vil forsinke processen med etablering af kystbeskyttelsesanlægget efter kystbeskyttelsesloven
væsentligt, og hvis der foreligger særlige omstændigheder, der gør, at forsinkelsen kan få en væsentlig
negativ betydning.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forebyggelse af oversvømmelse og erosion
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Kommuneplaner
Kommuneplanen fastlægger de overordnede mål og retningslinjer for den enkelte kommunes udvikling.
Kommuneplanen skal omfatte de emner, der er beskrevet i planlovens §§ 11 a, 11 b og 11 c. Disse
bestemmelser indeholder sammen med bestemmelserne i planlovens § 11, mindstekravene til
kommuneplanens indhold. Kommuneplanen skal efter planlovens § 11, stk. 2, indeholde tre hovedelementer;
en hovedstruktur, retningslinjer for arealanvendelsen (også kaldet kommuneplankataloget) og rammer for
lokalplaners indhold, som er rettet mod den efterfølgende lokalplanlægning
Kommuneplanen skal desuden indeholde kort, der knytter sig til kommuneplanens retningslinjer og til
kommuneplanens rammer, jf. planlovens § 11, stk. 3. Retningslinjerne for arealanvendelsen, m.v. skal
relateres til kortene, dvs. de forskellige udpegede områder skal tydeligt fremgå af kortet, og det skal angives,
hvilke kortbilag, der er grundlaget for retningslinjernes bestemmelser.
Kommuneplanens retningslinjer er bindende for den kommunale planlægning. Kommunalbestyrelsen skal
forholde sig til alle emner i kommuneplankataloget i planlovens § 11 a, stk. 1, og til at retningslinjerne på en
hensigtsmæssig måde dækker hele kommunens areal og er så præcise, at der ikke kan være tvivl om
indholdet.
Det er kommunalbestyrelsen, der prioriterer emnerne i kommuneplanens retningslinjer, herunder hvor
grundigt et emne skal behandles. For emner, som kommunalbestyrelsen ikke finder relevante, kan det i
kommuneplanens redegørelse beskrives, hvorfor emnet ikke er behandlet nærmere i retningslinjerne.
Retningslinjerne kan enten primært være rettet mod bestemte anlæg og aktiviteter eller mod visse
bevaringsinteresser. Efter planlovens § 11 b, stk. 2, kan en kommune tillige fastsætte retningslinjer i
kommuneplanen for andre forhold end dem, der udtrykkeligt er nævnt i kommuneplankataloget i § 11 a, stk.
1.
Kommuneplanens rammer for indholdet af lokalplaner fastsættes efter planlovens § 11 b, for de enkelte dele
af kommunen med hensyn til f.eks. fordelingen af bebyggelsen efter art og anvendelsesformål, områder for
blandede byfunktioner, bebyggelsesforhold, byfornyelse i eksisterende bysamfund, byomdannelsesområder
og anvendelsen af vandområder.
4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
Kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for planens forudsætninger, jf. planlovens § 11 e, som
indeholder en forklaring og begrundelse for kommunalbestyrelsens vedtagelse af kommuneplanforslaget og
for kommunens valg mellem forskellige alternativer osv. Redegørelsen til kommuneplanen har karakter af et
fortolkningsbidrag, der uddyber hensigten med retningslinjerne.
Idet en kommuneplan kan have konsekvenser for en nabokommune, et det et krav, at der i redegørelsen til
kommuneplanen skal gives oplysninger om kommuneplanens sammenhæng med kommuneplanlægningen i
nabokommunerne, jf. planlovens § 11 e, stk. 1, nr. 12. Gennem dette krav, tilsigtes en vis form for
tværkommunal koordinering af f.eks. byggeri, arealinteresser og anlæg, der rækker over kommunegrænsen.
Alle kommuner har på baggrund af økonomiaftalen med kommunerne for 2013 (ØA), udarbejdet
klimatilpasningsplaner om bl.a. kortlægning af risikoen for oversvømmelser i kommuneplanen, eller som
tillæg til kommuneplanerne. Hjemmelen var og er forsat § 11 b, stk. 2, hvor en kommune kan fastsætte
retningslinjer i kommuneplanen for andre forhold end dem, der udtrykkeligt er nævnt i
kommuneplankataloget. Kommunerne indarbejdede kortlægningen i kommuneplanens retningslinjer,
rammer og redegørelse, jf. § 11 a, stk. 1, § 11 b og § 11 e, jf. vejledningen om klimatilpasningsplaner og
klimalokalplaner. Kommunerne kan således i dag vælge at udpege områder, der kan blive oversvømmet eller
udsat for erosion i kommuneplanen. Der er imidlertid ingen pligt til at gøre det.
2.1.1.2. Lokalplankataloget
Efter planlovens § 15, stk. 2, (også kaldet lokalplankataloget) kan der i en lokalplan optages bestemmelser
om en række emner f.eks. et områdes anvendelse, herunder afgræsning af nærmere angivne arealer til f.eks.
offentlige formål, boligformål, anvendelse af de enkelte bygninger i området, overførsel af arealer til byzone
eller sommerhusområde, de enkelte bebyggelsers beliggenhed på grundene, bebyggelsers omfang og
udformning,
anvendelse
og
vedligeholdelse
af
ubebyggede
arealer,
foretagelse
af
afskærmningsforanstaltninger, såsom anlæg af beplantningsbælte, støjvold, mur og lignende som betingelse
for ibrugtagen af ny bebyggelse eller ændret anvendelse af et ubebygget areal m.v. Lokalplankataloget
indeholder en udtømmende opregning af, hvilke forhold der kan fassættes lokalplanbestemmelser for.
Lokalplaner er beskrevet nærmere under afsnit 2.2.1.3.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at kommuneplankataloget i planlovens § 11 a, stk. 1, udvides med, at kommuneplanen skal
indeholde retningslinjer om udpegning af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion.
Til brug for kommunernes udpegning (kortlægning) af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse, vil
Kystdirektoratet udarbejde en risikoanalyse for hele Danmarks kyststrækning. Analysen skal klarlægge
hvilke risici, der er på hvilke strækninger, og hvilke kystbeskyttelsestiltag, der kan være mulige løsninger på
hver strækning. Desuden vil Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet udarbejde et revideret klimascenarie
baseret på FN’s seneste 5. hovedrapport. På den baggrund vil DMI udarbejde et klima-atlas
med
datamateriale for temperatur, nedbør, ekstremnedbør og havniveau, som kommunerne kan bruge i deres
planlægning. Miljø- og Fødevareministeriet og Erhvervsministeriet vil endvidere i samarbejde med
Kommunernes Landsforening udarbejde en vejledning med eksempler på, hvordan og hvilke data der i øvrigt
kan og skal anvendes i kommunernes planlægning for bl.a. at imødegå oversvømmelse og erosion.
Det foreslås samtidig, at kommuneplankataloget i planlovens § 11 a, stk. 1, udvides med et krav om, at
såfremt der planlægges for byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de udpegede
områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, skal kommuneplanen indeholde retningslinjer
for etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion i de udpegede områder.
Ved planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. forstås, f.eks.
planlægning af ny bebyggelse, tekniske anlæg som trafik- og kommunikationsanlæg, forsynings-, miljø- og
andre tekniske driftsanlæg. Opremsningen af hvilke former for planlægning i de udpegede områder, der kan
5
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
være tale om, er ikke udtømmende. Det vil være op til kommunalbestyrelsen at vurdere konsekvenserne af
en mulig oversvømmelse eller erosion i forhold til økonomi, forurening, miljø, sundhed osv., samt om og
hvordan der i de enkelte områder skal etableres afværgeforanstaltninger.
Afværgeforanstaltninger kan f.eks. være kystbeskyttelse, håndtering af havvand, nedbør og vandløb eller
særlige krav til bebyggelsens placering, udformning, kote m.v.
Kommunen skal efter det foreslåede vurdere, hvorvidt en indsats i forhold til oversvømmelse eller erosion er
nødvendig. Dette indebærer, at kommunerne i forbindelse med deres kommuneplanlægning foretager den
nødvendige afvejning af, hvad området skal anvendes til, og hvor påkrævet en indsats for sikring mod
oversvømmelse eller for erosion, der er i det pågældende område. De forskellige udpegede områder kan have
forskellige behov for afværgeforanstaltninger i forhold til, hvad der planlægges for. Der vil f.eks. være
forskellige behov for eksempelvis sikring mod oversvømmelse af et sportsanlæg eller en park i forhold til
eksempelvis sikring af helårsboliger eller tekniske anlæg.
Kommuneplanens rammer for lokalplanlægning, jf. planlovens § 11 b, stk. 1, foreslås udvidet med en
bestemmelse om, at rammer for indholdet af lokalplaner fastsættes for de enkelte dele af kommunen med
hensyn til udpegning af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion og for etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning for byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de udpegede områder.
Det foreslås, at redegørelsen, som skal ledsage kommuneplanen, jf. planloven s§ 11 e, stk. 1, udvides med
krav om, at såfremt der planlægges for byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i
de udpegede områder, skal der redegøres for planens forudsætninger for etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion.
Derudover foreslås det, at der skal redegøres for kommuneplanens sammenhæng med
kommuneplanlægningen i andre kommuner for så vidt angår afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion ved planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion. Det
foreslåede er bredere end planlovens § 11 e, stk. 1, nr. 12, som kun omhandler en kommuneplans
sammenhæng med kommuneplanlægningen i nabokommunerne, og som fortsat skal være gældende.
Begrundelsen for at planlægning af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse foreslås også at
omfatte andre kommuner end nabokommuner er, at etablering af afværgeforanstaltninger i én kommune kan
risikere at forårsage utilsigtede oversvømmelser i en nabokommune men også i en kommune længere væk.
Det foreslås, at lokalplankataloget, jf. planlovens § 15, stk. 2, udvides, således at kommunalbestyrelsen får
mulighed for at optage bestemmelser i lokalplanen om etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion i områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller for erosion. Derudover
foreslås det, at der gives mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan optage bestemmelser i lokalplanen om,
hvorvidt afværgeforanstaltninger skal etableres, før ibrugtagning af det, som skal sikres mod oversvømmelse.
Samtidig foreslås der, indført et krav om, at der skal optages bestemmelser i lokalplanen om
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion, når der planlægges for byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i de udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller for erosion. Der skal desuden optages bestemmelser om, hvorvidt
afværgeforanstaltninger skal etableres, før ibrugtagning af det, som skal sikres mod oversvømmelse.
Det vil således være et krav, at der udarbejdes bestemmelser om afværgeforanstaltninger i lokalplanen,
såfremt der planlægges for byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v., i de udpegede
områder, men det er op til kommunalbestyrelsen selv at vurdere, hvilken form for indsats for at sikre mod
oversvømmelse eller erosion i områderne, der er hensigtsmæssig og nødvendig i forhold til den planlagte
6
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
anvendelse. Kommunen kan
f.eks. beslutte, at der skal etableres regnvandsbassiner, fastsættes
minimumskrav til sokkelkoter for bebyggelsen, eller at der skal etableres diger eller højvandsmure for at
modvirke oversvømmelser fra nedbør eller havvandsstigning. Kommunen kan tilsvarende beslutte, at der
f.eks. skal etableres bølgebrydere eller høfder for at modvirke erosion. Det er endvidere op til
kommunalbestyrelsen selv at vurdere, om afværgeforanstaltninger skal etableres, før ibrugtagning af det,
som der skal sikres mod oversvømmelse eller erosion. Vurderingen vil bero på, hvad der skal sikres mod
oversvømmelse eller erosion.
2.2. Mulighed for at etablere kystbeskyttelsesanlæg uden tilvejebringelse af lokalplan
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Behandling af kystbeskyttelsesprojekter efter kystbeskyttelsesloven
Sager om kystbeskyttelse, hvor borgerne ikke er enige om kystbeskyttelsesprojektets detaljer, f.eks.
linjeføring eller økonomi, behandles efter kystbeskyttelseslovens kap 1 a. I praksis betyder det, at langt de
fleste kystbeskyttelsesprojekter, der omfatter en længere strækning, behandles efter lovens kap 1 a.
Ved behandling af en sag efter lovens kapitel 1 a, er det kommunalbestyrelsen, der på baggrund af kendskab
til lokale forhold, konkret vurderer, hvordan sagens berørte parter bedst inddrages i projektet. Det er valgfrit
for kommunerne at vurdere, om der er behov for en tidlig udtalelse hos de grundejere, der kan blive pålagt
bidragspligt jf. § 2, stk. 1. Ligeledes er det op til kommunalbestyrelsen at vurdere det konkrete behov for et
eller flere møder med borgere, jf. kystbeskyttelseslovens § 3.
Såfremt kommunalbestyrelsen beslutter at fremme sagen efter kystbeskyttelseslovens § 2 a, stk. 3, skal denne
afgørelse fremsendes til sagens parter. Denne afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter at fremme sagen, skal det konkrete kystbeskyttelsesprojekt i høring til
alle, som kan blive pålagt bidragspligt, og til interessenter, jf. kystbeskyttelseslovens § 18 a.
Kommunalbestyrelsen skal samtidig offentliggøre projektet. Fristen for at indsende bemærkninger skal være
mindst 4 uger fra den dag, hvor høringen er blevet offentliggjort.
Høringsmaterialet omfatter følgende:
Beskrivelse af det konkrete projekt.
Beskrivelse af de foranstaltninger der skal gennemføres
En redegørelse for, hvordan kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal udføres.
En redegørelse for, hvordan udgifterne skal fordeles, herunder udgifter til: sagens forberedelse,
forundersøgelser, projektering, udførelse, tilsyn, drift, vedligeholdelse, andre løbende
foranstaltninger, ekspropriation og finansiering.
Bidragsfordeling.
Der kan klages til Miljø- og Fødevareklagenævnet for så vidt angår retlige spørgsmål, enten når sagen
afvises, eller når der foreligger et konkret projekt. Fristen for at klage er 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen
er meddelt den pågældende eller offentliggjort, jf. kystbeskyttelseslovens § 18 a, stk. 3.
Efter udløbet af klageperioden ansøger kommunalbestyrelsen om tilladelse til udførelse af det konkrete
vedtagne projekt hos miljø- og fødevareministeren, jf. kystbeskyttelseslovens § 16, stk. 1.
2.2.1.2. Lokalplanpligt samt planprocedure
Efter planlovens § 13, stk. 1, har kommunalbestyrelsen en lokalplanret, der betyder, at kommunalbestyrelsen
som udgangspunkt altid kan tilvejebringe en lokalplan for arealer inden for kommunens geografiske område.
Det er en forudsætning for vedtagelse af lokalplaner, at de er planlægningsmæssigt begrundede og saglige
7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
m.v., og at de ikke strider mod overordnet planlægning. Det fremgår nærmere af planlovens § 13, stk. 1,
hvilke planlægningsmæssige interesser, en lokalplan ikke må stride mod. Som eksempler kan nævnes
landsplandirektiver og Natura 2000-planer, ligesom en lokalplan skal være i overensstemmelse med
kommuneplanen. Det er derimod intet til hinder for vedtagelsen af en lokalplan, hvis dens realisering
forudsætter tilladelser m.v. efter anden lovgivning.
Efter planlovens § 13, stk. 2, skal der tilvejebringes en lokalplan, før der gennemføres større udstykninger
eller større bygge- eller anlægsarbejder. Det kan derfor være en nødvendig forudsætning for realiseringen af
et konkret bygge- eller anlægsarbejde, f.eks. et kystbeskyttelsesanlæg, at der forinden er tilvejebragt en
lokalplan.
Efter bestemmelsens forarbejder og nævnspraksis er det et afgørende kriterium for afgrænsningen af
lokalplanpligten, om projektet vil medføre en væsentlig ændring i det bestående miljø. Det indebærer, at der
skal foretages en konkret vurdering af projektets konsekvenser i det pågældende område, herunder omfanget
af projektet og konkrete visuelle, funktionelle og miljømæssige konsekvenser i øvrigt set i forhold til
områdets karakter. Væsentlig ændret anvendelse af et tidligere godkendt projekt kan også udløse
lokalplanpligt.
Et projekt om et kystbeskyttelsesanlæg vil kunne være lokalplanpligtigt efter planlovens § 13, stk. 2.
Tilsvarende vil ændringer af et eksisterende kystbeskyttelsesanlæg efter omstændighederne kunne udløse
lokalplanpligt.
Et lokalplanforslag skal efter kommunalbestyrelsens vedtagelse offentliggøres. Herefter vil der være en frist
på mindst 4 uger for fremsættelse af indsigelser, jf. planlovens § 24, stk. 5, medmindre der er tale om forslag
til lokalplaner af mindre betydning, hvor fristen er på mindst 2 uger, jf. planlovens § 24, stk. 6.
Efter planlovens § 26, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen samtidig med offentliggørelsen af et
lokalplanforslag give skriftlig underretning herom til bl.a. ejere og brugere af ejendomme, der er omfattet af
planforslaget, ejere og brugere af ejendomme uden for planforslagets gyldighedsområde, som forslaget efter
kommunalbestyrelsens skøn har væsentlig betydning for, samt foreninger og lignende med lokalt
tilhørsforhold og klageberettigede landsdækkende foreninger og organisationer, som over for
kommunalbestyrelsen har fremsat skriftlig anmodning om at blive underrettet om lokalplanforslag.
Efter udløbet af høringsfristen kan kommunalbestyrelsen vedtage lokalplanen endeligt, medmindre en
myndighed har fremsat indsigelse mod forslaget, jf. planlovens §§ 28-29 c. Hvis en myndighed har fremsat
indsigelse, kan forslaget først vedtages, når der er opnået enighed mellem parterne om de nødvendige
ændringer, jf. planlovens § 28, stk. 1. Hvis der rettidigt er fremsat indsigelser mod et lokalplanforslag fra
andre end myndighederne, hvor der skal opnås enighed mellem parterne, kan vedtagelsen af lokalplanen
tidligst ske 4 uger efter udløbet af høringsfristen, jf. planlovens § 27, stk. 1.
2.2.1.3. Dispensation fra lokalplaner
Efter planlovens § 19, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen dispensere fra bestemmelserne i en lokalplan, hvis
dispensationen ikke er i strid med planens principper. Videregående afvigelser end omhandlet i planlovens
§ 19, stk. 1, kan kun ske ved tilvejebringelse af en ny lokalplan, jf. planlovens § 19, stk. 2.
Etableringen af et kystbeskyttelsesanlæg eller ændringer af et kystbeskyttelsesanlæg kan forudsætte en ny
lokalplan som følge af strid med den gældende lokalplans principper.
2.2.1.4. Klageadgang
I sager om tilvejebringelse af lokalplaner og dispensationer fra gældende lokalplaner, er det alene retlige
spørgsmål, der kan klages over til Planklagenævnet, jf. planlovens § 58, stk. 1. Det er således overladt til
kommunalbestyrelsens skøn og vurdering at beslutte, hvad indholdet af planer og dispensationer skal være.
8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
Afgørelser efter planloven om vedtagelse af lokalplaner og dispensationer fra gældende lokalplaner, kan
påklages til Planklagenævnet af enhver med retlig interesse i sagens udfald, erhvervsministeren og visse
landsdækkende foreninger og organisationer, der har beskyttelsen af natur og miljø eller varetagelsen af
væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen som hovedformål, jf. planlovens § 59. Klagefristen
er 4 uger fra afgørelsen er meddelt eller offentliggjort, jf. § 2 i bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser,
frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for
visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love..
Klager om retlige spørgsmål har ikke opsættende virkning, medmindre Planklagenævnet konkret bestemmer
det, jf. § 7 i lov om planklagenævnet.
2.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i indsættes en ny stk. 8 i planlovens § 13, som giver kommunalbestyrelsen mulighed for
at fravige kravet om at tilvejebringe en lokalplan ved etablering af et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om
ændring af et kystbeskyttelsesanlæg, jf. kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a , i tilfælde, hvor der er
lokalplanpligt, men hvor tilvejebringelsen af en lokalplan vil forsinke processen med etablering af
kystbeskyttelsesanlægget væsentligt, hvis der foreligger særlige omstændigheder, der gør, at forsinkelsen kan
få en væsentlig negativ betydning.
Den foreslåede § 13, stk. 8, omfatter alene kystbeskyttelsesprojekter, som behandles efter
kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a. I kystbeskyttelsesloven er der bestemmelser, der i lighed med planloven,
sikrer kommunens høring af eksempelvis grundejere, naboer, og interesseorganisationer i sager om
kystbeskyttelsesprojekter. Desuden kan kommunens afgørelser efter kystbeskyttelsesloven påklages til
Miljø- og Fødevareklagenævnet. Kystbeskyttelseslovens bestemmelser om høring og klageadgang som
fortsat er gældende er beskrevet nærmere under afsnit 2.2.1.1.
Den foreslåede § 13, stk. 8, omfatter kystbeskyttelsesanlæg, hvor der ikke foreligger en lokalplan, og hvor
der er en lokalplanpligt efter planlovens § 13, stk. 2. Den foreslåede § 13, stk. 8, omfatter endvidere
kystbeskyttelsesanlæg, som er omfattet af en eksisterende lokalplan eller byplanvedtægt, men hvor der ikke
kan gives dispensation fra en bestemmelse i lokalplanen eller byplanvedtægten, og der derfor er et krav om
efter planlovens § 19, stk. 2, at der tilvejebringes en ny lokalplan.
Den foreslåede § 13, stk. 8, omfatter ikke planlægning af eventuelle tilknyttede projekter til et
kystbeskyttelsesanlæg. Disse projekter vil fortsat enten være omfattet af kommunalbestyrelsens lokalplanret
efter planlovens § 13, stk. 1, eller lokalplanpligt efter planlovens § 13, stk. 2.
En væsentlig forsinkelse af processen med etablering af et kystbeskyttelsesanlæg skal forstås, som at
tilvejebringelsen af en lokalplan efter planloven vil tage væsentlig længere tid end at træffe afgørelse om
tilladelse til et kystbeskyttelsesanlæg efter kystbeskyttelsesloven.
Kommunens behandling af tilladelse til kystbeskyttelsesanlægget efter kystbeskyttelsesloven og
tilvejebringelse af en lokalplan efter planloven kan ske parallelt i kommunen, således at høringsprocesser kan
ske samtidig, således at tilvejebringelsen af en lokalplan som udgangspunkt ikke forsinker processen med
etablering af et kystbeskyttelsesanlæg.
Der kan imidlertid være konkrete grunde til, at processen ikke kan forløbe parallelt, og at en tilladelse til et
kystbeskyttelsesanlæg kan gives hurtigere end en gennemførelse af en lokalplansproces. Dette gælder
eksempelvis, hvis der forligger en tilladelse til et kystbeskyttelsesanlæg, uden at der foreligger en lokalplan
for det konkrete projekt, fordi lokalplanen er blevet ophævet af Planklagenævnet i forbindelse med en klage
over lokalplanen, og at der derfor skal udarbejdes en ny lokalplan.
9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
Udover en væsentlig forsinkelse, skal der desuden foreligge særlige omstændigheder, der gør, at forsinkelsen
kan få en væsentlig negativ betydning. De særlige omstændigheder kan være af private eller
samfundsøkonomiske hensyn i forhold til økonomi, forurening, miljø, sundhed, osv.
Bestemmelsen forudsætter, at der skal foretages en konkret vurdering af, om betingelserne i § 13, stk. 8, er til
stede, før kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om ikke at udarbejde en lokalplan for et
lokalplanpligtigt kystbeskyttelsesprojekt.
Lovforslaget skal ses i lyset af ønsket om at gennemføre en forenklet og hurtigere behandling af
kystbeskyttelsessager, herunder ”one stop shop”, hvor beslutningskompetencen ved etablering af et
kystbeskyttelsesanlæg samles hos kommunerne, frem for den nuværende delte kompetence med
Kystdirektoratet, således at sagsbehandlingen kan blive hurtigere.
Såfremt kommunalbestyrelsen på baggrund af den foreslåede bestemmelse, træffer beslutning om ikke at
tilvejebringe en lokalplan, kan beslutningen herom påklages til Planklagenævnet. Klageadgang er beskrevet
nærmere under afsnit 2.2.1.4.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 9, i planlovens § 13, som fastsætter, at kommunalbestyrelsen
offentliggør beslutningen om, at der ikke tilvejebringes en lokalplan om etablering af eller ændring af et
kystbeskyttelsesanlæg, som er omfattet af stk. 8. Offentliggørelsen skal indeholde en klagevejledning.
Fristen for klage over kommunalbestyrelsens beslutning til Planklagenævnet skal ske senest 4 uger fra
offentliggørelsestidspunktet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes kun at få mindre administrative konsekvenser for kommunerne i forhold til udpegning
af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, da de fleste kommuner allerede varetager
dette i deres planlægning. Derudover vurderes det, at undladelse af at tilvejebringe en lokalplan i forbindelse
med etablering af et kystbeskyttelsesanlæg, vil medføre en administrativ lettelse i det enkelte konkrete
tilfælde.
Samlet set vurderes lovforslaget at koste 0,2 mio. om året for kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikterne
Lovforslaget kan medføre regionale konsekvenser, herunder for landdistrikterne, i forhold til etablering af
afværgeforanstaltninger mod oversvømmelse eller erosion, idet mange kommuner i yderområderne, ligger i
lavtliggende områder, og hvor klimaforandringer dermed er væsentlige i forhold til oversvømmelse.
10
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
8. Forholdet til EU-retten
Der er ingen EU-retlige aspekter i lovforslaget.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. september 2017 til den 18. oktober 2017 været i høring hos
følgende organisationer, myndigheder, m.v.:
Danske regioner, Kommunernes Landsforening, alle landets kommuner, 3F
Fagligt Fælles Forbund, 92-
gruppen, Advokatrådet/Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Akademirådet, Akademiet
for de tekniske videnskaber, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Akademisk Arkitektforening,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Antenne-, Sattelit- og Kabel-tv-branchens Fællesorganisation (ASK),
Asfaltindustrien, ATV
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Batteriforeningen,
Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer, Benzinforhandlernes Fælles repræsentation, Biokemisk Forening,
BL
Danmarks almene Boliger, Boxer TV ApS, Branchen Forbruger-Elektronik (BFE),
Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, By & Havn, BYFO
Foreningen for ejere af private fredede ejendomme i Danmark, Bygherreforeningen, Byggeskadefonden,
Byggesocietetet, Bygningskultur Danmark, Bæredygtigt Landbrug, Canal Digital Danmark A/S,
Campingrådet, Centralorganisationen af industriansatte i Danmark (CO-industri), Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), DAKOFA (Dansk Kompetencecenter for Affald), Danmarks Apotekerforening,
Danmarks Cykel Union, Danmarks Fiskeriforening, Dansk Autogenbrug, Dansk Automobil Sports Union
(DASU), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Blindesamfund, Dansk Botanisk forening, Dansk Byggeri, Dansk
Bygningsinspektørforening, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Camping Union, Dansk Cyklistforbund,
Dansk Detail, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energi Brancheforening, Dansk
Entomologisk Forening, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Fåreavl, Dansk
Gartneri, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Kano- og Kajak Forbund, Dansk
Juletræsdyrkerforening, Dansk Jægerforbund, Dansk Landboungdom, Dansk Landbrugsrådgivning (DLBR),
Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Landskabsarkitektforening, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk
Mode og Textil, Dansk Navigatørforening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening,
Dansk Planteværn, Dansk producentansvarssystem (DPA-System), Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Sejlunion, Dansk skovforening, Dansk Solvarme Forening, Dansk Sportsdykker Forbund, Dansk
Supermarked I/S, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik, Dansk Vand- og Spildevandsforening,
Dansk Vandrelaug, Danske Advokater, Danske Anlægsgartnere, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Dagblades Forening, Danske Designere, Danske Døves Landsforbund, Danske Handicaporganisationer,
Danske Havne, Danske Maritime, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske Medier, Danske
Overfladebehandlere, Danske Revisorer, Danske Råstoffer, Danske Specialmedier, Danske Speditører,
Danske Svineproducenter, Danske Udlejere, DCE
Nationalt Center for Miljø og Energi, De Danske
Skytteforeninger, De Samvirkende Købmænd, DELTA, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Landinspektørforening, Den Danske Nationalkomité for Geologi, Det Centrale Handicapråd, Det Danske
Fjerkræråd, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning
KO0RA, Det Ny
Public Serviceråd, Det Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd, DHI, Dk4, DONG Energy, DR, att. : DR
Jura, Politik og Strategi, Dyrenes Beskyttelse, EHS Foreningen af el-overfølsomme, Ejendomsforeningen
Danmark, Elretur, Energinet.dk, Energi- og Olieforum.dk, EnviNa, Erhvervslejernes Landsorganisation og
Storkøbenhavns Erhvervslejer Forening, FAB
Foreningen af byplanlæggere, Feriehusudlejernes
Brancheforening, Ferskvandsfiskeriforeningen, Finansrådet, Forbrugerrådet, Forbundet arkitekter og
designere, FORCE Technology, Foreningen Bevaringsværdige Bygninger, Foreningen af Bæredygtige Byer
og Bygninger, Foreningen af Danske Biologer, Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af Danske
Interaktive medier (FDIM), Foreningen af Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Danske Privathavne,
Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen af Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses
suppleanter, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Miljø-, plan- og naturmedarbejdere i
det offentlige (EnviNa), Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen for Dansk Internet Handel,
Foreningen Vandværker i Danmark, Foreningen Digitale Publicister, Foreningen for Danmarks Fiskemel- og
Fiskeolieindustri, Foreningen Ugeaviserne, Forsikring og Pension, Friluftsrådet, Fritidshusejernes
Landsforening, FTVS
fællesrådet for tv-sendesamvirker i Danmark, GI
GenvindingsIndustrien,
11
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
1791089_0012.png
Godkendt Teknologisk Service
GTS, Gold FM/Klassisk FM ApS, Green Network, Greenpeace Danmark,
Grønne Familier, Hedeselskabet, HK Handel, HK Danmark, HK-Kommunal, HOFOR, HORESTA,
Høreforeningen, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Center Planlægning, ICP A/S,
International Transport Danmark (ITD), I/S DIGI-TV, ITEK, Kalk- og Teglværksforeningen, Kanal
Hovedstaden, Kanal 23, Kolonihaveforbundet, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunekemi A/S, Kyst,
Land & Fjord, Københavns Kommune
Center for byudvikling, Landbrug & Fødevarer, LandBoUngdom,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen for Bygnings-
og Landskabskultur, Landsforeningen for Gylleramte, Landsforeningen Levende Hav, Landsforeningen
Praktisk Økologi, Landsforeningen Ældre Sagen, LO, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Lægemiddelindustriforeningen (LIF), Lægeforeningen, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Nordicom,
Mejeriforeningen, METV
Mesopotamia TV, Miljøbevægelsen NOAH, Miljøpartiet de Grønne,
Mobilselskabet 3, MTG A/S, Mærsk Olie & Gas A/S, Nationalpark Thy, sekretariatet, Nationalpark Mols
Bjerge, sekretariatet, Nationalpark Vadehavet, sekretariatet, Nationalpark Skjoldungernes Land, Natur og
Ungdom, Novo Nordisk A/S, Parcelhusejernes Landsforening, Plastindustrien, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Radio 100, RealDania, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, ReturBat, Rådet
for Danske Campister, Rådet for Større Badesikkerhed, Sammenslutningen af Danske Småøer, SBS-Net,
SBS Radio A/S, att. Jim Receveur, SBS TV A/S, Skovdyrkerforeningerne, Skov & Landskab (Københavns
Universitet), Småskovsforeningen Danmark, Spildevandsteknisk Forening, Statens Byggeforskningsinstitut
(Aalborg Universitet), Stofa A/S, TDC, Teknologi-Rådet, Teknologisk Institut,
Telekommunikationsindustrien, Telenor, TV 2, TV Midt Vest, TV Syd, TV 3, Verdensnaturfonden (WWF),
Verdens Skove, Viasat, Videnscenter for Landbrug, Visit Denmark, WAOO, YOUSEE, Ældresagen,
Økologisk Landsforening, Ålborg Portland, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Arkitektskolen i
Aarhus, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Tekniske Universitet, Aarhus Universitet,
Kunstakademiets Arkitektskole, Københavns Universitet, RUC
Roskilde Universitetscenter og Syddansk
Universitet
10. Sammenfattede skema
Positive konsekvenser/
Mindre udgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Forslaget forventes at koste kommunerne 0,2
mio. om året.
Administrative konsekvenser for Forslaget forventes at medføre
Forslaget forventes at medføre begrænsede
stat, kommuner og regioner
begrænsede positive administrative negative administrative konsekvenser for
konsekvenser for kommunerne i kommunerne da de fleste kommuner varetager
det omfang, bestemmelserne om udpegning .
fravigelse af lokalplan anvendes.
Økonomiske konsekvenser for Ingen
Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
Ingen
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for Ingen
Ingen
borgerne
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
JA
NEJ
X
12
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen i henhold til lovforslagets § 11 a, stk. 1, nr.
19-27.
Til nr. 2
Den foreslåede
§ 11 a, stk. 1, nr. 18
fastsætter, at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for
udpegning af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, samt retningslinjer for etablering
af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af byudvikling,
særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder.
Den foreslåede bestemmelse er en udvidelse af kommuneplankataloget i planlovens § 11 a, stk. 1.
Til brug for kommunernes udpegning (kortlægning) af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse, vil
Kystdirektoratet udarbejde en risikoanalyse for hele Danmarks kyststrækning. Analysen skal klarlægge
hvilke risici, der er på hvilke strækninger, og hvilke kystbeskyttelsestiltag, der kan være mulige løsninger på
hver strækning. Desuden vil Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet udarbejde et revideret klimascenarie
baseret på FN’s seneste 5. hovedrapport.
På den baggrund vil DMI udarbejde et klima-atlas med
datamateriale for temperatur, nedbør, ekstremnedbør og havniveau, som kommunerne kan bruge i deres
planlægning. Miljø- og Fødevareministeriet og Erhvervsministeriet vil endvidere i samarbejde med
Kommunernes Landsforening udarbejde en vejledning med eksempler på, hvordan og hvilke data der i øvrigt
kan og skal anvendes i kommunernes planlægning for bl.a. at imødegå oversvømmelse og erosion.
Ved planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. forstås, f.eks.
planlægning af ny bebyggelse, tekniske anlæg som trafik- og kommunikationsanlæg, forsynings-, miljø- og
andre tekniske driftsanlæg. Opremsningen af hvilke former for planlægning i de udpegede områder, der kan
være tale om, er ikke udtømmende.
Afværgeforanstaltninger kan f.eks. være kystbeskyttelse, håndtering af havvand, nedbør og vandløb eller
særlige krav til bebyggelsens placering, udformning, kote m.v.
Til nr. 3
Det foreslås, i
§ 11 b, stk. 1, nr. 14
at kommuneplanens rammer for indholdet af lokalplaner fastsættes for de
enkelte dele af kommunen med hensyn til udpegning af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse
eller erosion, og for etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved
planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse m.v. i udpegede områder, der
kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion.
Den foreslåedes bestemmelse er en udvidelse af, hvad der skal fremgå af kommuneplanens rammer i
planlovens § 11 b, stk. 1.
Ved forståelsen af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
afværgeforanstaltninger henvises til bemærkningerne under § 1, nr. 2.
arealanvendelse,
m.v. samt
Til nr. 4
Den foreslåede
§ 11 e, stk. 1, nr. 12
fastsætter, at kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for planens
forudsætninger herunder om grundlaget for udpegning af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse
eller erosion.
13
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
Den foreslåede bestemmelse er en udvidelse af, hvad der skal stå i redegørelsen til kommuneplanen i
planlovens § 11 e, stk. 1.
Omkring udpegning og grundlag henvises til bemærkningerne under § 1, nr. 2.
Den foreslåede
§ 11 e, stk. 1, nr. 13
fastsætter, at kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for planens
forudsætninger herunder om etablering af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller
erosion ved planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændre arealanvendelse, m.v. i de udpegede
områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller for erosion.
Den foreslåede bestemmelse er en udvidelse af, hvad der skal stå i redegørelsen til kommunalplanen i
planlovens § 11 e, stk. 1.
Ved forståelsen af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
afværgeforanstaltninger henvises til bemærkningerne under § 1, nr. 2.
arealanvendelse,
m.v. samt
Den foreslåedes
§ 11 e, stk. 1, nr. 14
fastsætter, at kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for
planens forudsætninger herunder om kommuneplanens sammenhæng med kommuneplanlægningen i andre
kommuner, for så vidt angår afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion ved
planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder,
der kan blive udsat for oversvømmelse eller for erosion.
Den foreslåede bestemmelse er en udvidelse af, hvad der skal stå i redegørelsen til kommunalplanen i
planlovens § 11 e, stk. 1, og er bredere end planlovens § 11 e, stk. 1, nr. 12, som kun omhandler
sammenhæng med nabokommuner, og som fortsat skal være gældende.
Begrundelsen for at planlægning af afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse foreslås også at
omfatte andre kommuner end nabokommuner, er, at etablering af afværgeforanstaltninger i én kommune kan
risikere at forårsage utilsigtede oversvømmelser i nabokommunen men også i en kommune længere væk.
Til nr. 5
Det foreslås, at der indsættes en særlig hjemmel i
§ 13, stk. 8,
som giver mulighed for, at
kommunalbestyrelsen kan fravige kravet om at tilvejebringe en lokalplan ved etablering eller ændring af et
kystbeskyttelsesanlæg, hvor kystbeskyttelsesprojektet behandles efter kapitel 1 a i lov om kystbeskyttelse, i
tilfælde, hvor der er lokalplanpligt, men hvor tilvejebringelsen af en lokalplan vil forsinke processen med
etablering af kystbeskyttelsesanlægget væsentligt, og hvis der foreligger særlige omstændigheder, der gør, at
forsinkelsen kan få en væsentlig negativ betydning.
Det foreslås, at bestemmelsen kun omfatter kystbeskyttelsesprojekter, som behandles efter kapitel 1 a i lov
om kystbeskyttelse.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen omfatter kystbeskyttelsesanlæg, hvor der er en lokalplanpligt efter
§ 13, stk. 2, og kystbeskyttelsesanlæg, som er omfattet af en eksisterende lokalplan eller byplanvedtægt, men
hvor der ikke kan gives dispensation fra lokalplanen eller byplanvedtægten, og der derfor er et krav om efter
§ 19, stk. 2, at der tilvejebringes en ny lokalplan.
En væsentlig forsinkelse af processen med etablering af et kystbeskyttelsesanlæg skal forstås, som at
tilvejebringelsen af en lokalplan efter planloven vil tage væsentlig længere tid end at træffe afgørelse om
tilladelse til et kystbeskyttelsesanlæg efter kystbeskyttelsesloven.
Udover en væsentlig forsinkelse, skal der desuden foreligge særlige omstændigheder, der gør, at forsinkelsen
kan få en væsentlig negativ betydning. De særlige omstændigheder kan være af private eller
samfundsøkonomiske hensyn i forhold til økonomi, forurening, miljø, sundhed, osv.
14
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
Det foreslås i
stk. 9,
at kommunalbestyrelsen offentliggør beslutningen efter stk. 8, om, at der ikke
tilvejebringes lokalplan ved etablering af eller ændring af et kystbeskyttelsesanlæg.
Til nr. 6.
Det foreslås i
§ 15, stk. 2, nr. 18,
at der i en lokalplan kan optages bestemmelser om etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod oversvømmelse eller erosion i områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller for erosion samt bestemmelser om, hvorvidt afværgeforanstaltninger skal etableres, før
ibrugtagning af det, som skal sikres mod oversvømmelse.
Den foreslåede bestemmelse er en udvidelse af lokalplankataloget i planlovens § 15, stk. 2.
Ved forståelsen af afværgeforanstaltninger henvises til bemærkningerne under § 1, nr. 7.
Til nr. 7
Den foreslåede
§ 15, stk. 10
fastsætter, at der i et udpeget område, som kan blive udsat for oversvømmelse
eller erosion, og hvor der planlægges byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v., skal
optages bestemmelser i lokalplanen til sikring af de afværgeforanstaltninger, der er nævnt i § 15, stk. 2, nr.
18. Der skal desuden optages bestemmelser om, hvorvidt afværgeforanstaltninger skal etableres, før
ibrugtagning af det, som skal sikres mod oversvømmelse.
Det vil således være et krav, at der udarbejdes bestemmelser i lokalplanen, såfremt der planlægges for
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v., men det er op til kommunalbestyrelsen
selv at vurdere, hvilken form for indsats for at sikre mod oversvømmelse eller erosion i områderne, der er
hensigtsmæssig og nødvendig. Kommunen kan f.eks. beslutte, at der skal etableres regnvandsbassiner,
fastsættes minimumskrav til sokkelkoter for bebyggelsen, eller at der skal etableres diger eller højvandsmure
for at modvirke oversvømmelser fra nedbør eller havvandsstigning. Kommunen kan tilsvarende beslutte, at
der f.eks. skal etableres bølgebrydere eller høfder for at modvirke erosion. Det er endvidere op til
kommunalbestyrelsen selv at vurdere, om afværgeforanstaltninger skal etableres, før ibrugtagning af det,
som der skal sikres mod oversvømmelse eller erosion. Vurderingen vil bero på, hvad der skal sikres mod
oversvømmelse eller erosion.
Ved planlægning af byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. forstås, f.eks.
planlægning af ny bebyggelse, tekniske anlæg som trafik- og kommunikationsanlæg, forsynings-, miljø- og
andre tekniske driftsanlæg. Opremsningen af hvilke former for planlægning i de udpegede områder, der kan
være tale om, er ikke udtømmende.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen i henhold til lovforslagets § 15, stk. 2, nr. 19-
28.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen i henhold til lovforslagets § 11 a, stk. 1, nr.
19-27.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen i henhold til lovforslagets § 15, stk. 2, nr. 19-
28.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen i henhold til lovforslagets § 11 a, stk. 1, nr.
19-27.
15
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen i henhold til lovforslagets § 15, stk. 2, nr. 19-
28.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den xx
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
16
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
BILAG 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr.
1529 af 23. november 2015, som senest ændret ved
§ 14 i lov nr. 653 af 8. juni 2017 og ved § 1 i lov nr.
668 af 8. juni 2017, foretages følgende ændringer:
§ 5 a.
Kystnærhedszonen uden for
udviklingsområder, jf. § 5 b, stk. 2, skal søges
friholdt for bebyggelse og anlæg, som ikke er
afhængige af kystnærhed.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren skal følge
udviklingen og anvende beføjelserne i §§ 3, 29 og
59 til at sikre, at nationale planlægningsinteresser i
kystområderne varetages efter denne lov
Stk. 3.
Kystnærhedszonen, der omfatter landzonerne
og sommerhusområderne i kystområderne, fremgår
af kortbilaget til loven. I kystnærhedszonen gælder
bestemmelserne i § 5 b, § 11 a, stk. 1, nr. 20, § 11 e,
nr. 11, og stk. 2, § 11 f, § 16, stk. 3, § 29 og § 35,
stk. 3.
§ 11 a.
Kommuneplanen skal indeholde
retningslinjer for
1) udlægning af arealer til byzoner, jf. stk. 6-13, og
sommerhusområder,
2) beliggenheden af områder til forskellige
byformål, f.eks. boligformål, herunder almene
boliger, jf. lov om almene boliger m.v.,
erhvervsformål, blandede byfunktioner,
beliggenheden af offentlige institutioner,
serviceformål, byomdannelsesområder m.v.,
3) den kommunale detailhandelsstruktur, herunder
afgrænsning af bymidter, bydelscentre, lokalcentre,
områder til særlig pladskrævende varer og
eventuelle aflastningsområder samt fastsættelse af
det maksimale bruttoetageareal til butiksformål for
det enkelte område og maksimale bruttoetagearealer
for de enkelte butikker i de enkelte områder,
herunder også for enkeltstående butikker, jf. §§ 5 l-
5 r,
4) beliggenheden af trafikanlæg,
5) beliggenheden af tekniske anlæg, herunder arealer
til fælles biogasanlæg,
1.
I § 5 a, stk. 3 ændres » 11 a, stk. 1, nr. 20« til: »§
11 a, stk. 1, nr. 21«.
2.
I
§ 11 a, stk. 1,
indsættes efter nr. 17 som nyt
nummer:
»18) udpegning af områder, der kan blive udsat
for oversvømmelse eller erosion, samt
retningslinjer for etablering af
afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder.«
Nr. 18-26 bliver herefter nr. 19-27.
17
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
6) beliggenheden af områder til virksomheder m.v.,
hvortil der af hensyn til forebyggelse af forurening
må stilles særlige beliggenhedskrav,
7) sikring af, at støjbelastede arealer ikke udlægges
til støjfølsom anvendelse, medmindre den fremtidige
anvendelse kan sikres mod støjgener, jf. § 15 a,
8) sikring af, at arealer, der er belastet af lugt, støv
og anden luftforurening, ikke udlægges til boliger,
institutioner, kontorer, rekreative formål m.v., jf.
dog § 15 b,
9) beliggenheden af arealer til fritidsformål,
herunder kolonihaveområder og andre rekreative
områder,
10) varetagelsen af de jordbrugsmæssige interesser,
herunder udpegningen og sikringen af særlig
værdifulde landbrugsområder,
11) beliggenheden af arealer til lokalisering af
driftsbygninger og driftsanlæg på store husdyrbrug,
12) beliggenheden af skovrejsningsområder og
områder, hvor skovtilplantning er uønsket,
13) lavbundsarealer, herunder beliggenheden af
lavbundsarealer, der kan genoprettes som
vådområder,
14) varetagelse af naturbeskyttelsesinteresserne, som
udgøres af naturområder med særlige
naturbeskyttelsesinteresser, herunder eksisterende
Natura 2000-områder på land og andre beskyttede
naturområder samt økologiske forbindelser,
potentielle naturområder og potentielle økologiske
forbindelser, og for prioritering af
kommunalbestyrelsens naturindsats inden for Grønt
Danmarkskort,
15) sikring af kulturhistoriske bevaringsværdier,
herunder beliggenheden af værdifulde kulturmiljøer
og andre væsentlige kulturhistoriske
bevaringsværdier,
16) sikring af landskabelige bevaringsværdier og
beliggenheden af områder med landskabelig værdi,
herunder større, sammenhængende landskaber,
17) sikring af geologiske bevaringsværdier, herunder
beliggenheden af områder med særlig geologisk
værdi,
18) friholdelse af arealer for ny bebyggelse eller
etablering af foranstaltninger til sikring mod
oversvømmelse, når arealet er i væsentlig risiko for
oversvømmelse, jf. kapitel 2 i lov om vurdering og
styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og
søer og bekendtgørelse om vurdering og
risikostyring for oversvømmelser fra havet, fjorde
eller andre dele af søterritoriet,
19) anvendelsen af vandløb, søer og kystvande,
20) arealanvendelsen i kystnærhedszonen i
overensstemmelse med bestemmelserne i § 5 a, stk.
18
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
1, og § 5 b,
21) realisering af regler eller beslutninger efter
lovens §§ 3 og 5 j,
22) beliggenheden af omdannelseslandsbyer,
23) beliggenheden af erhvervsområder, herunder
erhvervshavne, som skal være forbeholdt
produktionsvirksomheder, transport- og
logistikvirksomheder og friholdes for anden
anvendelse uden tilknytning til sådanne
virksomheder,
24) beliggenheden af konsekvensområder omkring
erhvervsområder, jf. nr. 23,
25) udpegning af op til to transformationsområder
hvert fjerde år inden for konsekvensområder, jf. nr.
24, som er arealer, der er belastet af støj fra
eksisterende produktionsvirksomheder og er centralt
beliggende i byen, og hvor der er særlige
byudviklingsinteresser, idet der dog kan udpeges et
yderligere transformationsområde inden for den 4-
årige periode, hver gang der er givet byggetilladelse
svarende til 80 pct. af byggeretten i et af de
udpegede områder, og
26) beliggenheden af konsekvensområder omkring
tekniske anlæg, vindmøller og støjende fritidsanlæg
m.v. i landzone, som skal friholdes for ny støjfølsom
anvendelse.
§ 11 b.
Rammer for indholdet af lokalplaner
fastsættes for de enkelte dele af kommunen med
hensyn til
1) fordelingen af bebyggelsen efter art og
anvendelsesformål, herunder almene boliger, jf. lov
om almene boliger m.v., i områder, der ikke
anvendes til eller er lokalplanlagt til boligformål,
2) områder for blandede byfunktioner,
3) bebyggelsesforhold, herunder rammer for
bevaring af bebyggelser eller bymiljøer,
4) byfornyelsen i eksisterende bysamfund,
5) byomdannelsesområder, hvor anvendelsen af
bebyggelse og ubebyggede arealer til
erhvervsformål, havneformål eller lignende
aktiviteter skal ændres til boligformål,
institutionsformål, centerformål, rekreative formål
eller erhvervsformål, der er forenelige med
anvendelse til boligformål,
6) forsyningen med offentlig og privat service,
7) områder til butiksformål, herunder maksimale
bruttoetagearealer for de enkelte butikker,
8) institutioner og tekniske anlæg, herunder
varmeforsyningsforhold,
9) områder til fritidsformål, herunder
kolonihaveområder, jf. § 11 c,
10) trafikbetjeningen,
3.
I
§ 11 b, stk. 1,
indsættes efter nr. 13 som nyt
nummer:
»14) udpegning af områder, der kan blive udsat
for oversvømmelse eller erosion og for
anvendelsen af
afværgeforanstaltninger til sikring mod
oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse, m.v. i de udpegede områder.«
Nr. 14-15 bliver herefter nr. 15-16.
19
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
11) overførsel af arealer til byzone eller
sommerhusområder, og
12) rækkefølgen for bebyggelse og ændret
anvendelse af arealer til byformål, de i nr. 5 nævnte
byomdannelsesområder og sommerhusområder,
13) anvendelsen af vandområder og udformning af
anlæg på vandområder i et byomdannelsesområde
inden for eller i tilknytning til en havns dækkende
værker,
14) sikring af, at erhvervsarealer langs motorvejen
prioriteres til transport- og logistikvirksomheder og
andre transporttunge virksomheder, og
15) konsekvensområder omkring erhvervsområder
forbeholdt produktionsvirksomheder og
transformationsområder inden for
konsekvensområder.
§ 11 e.
Kommuneplanen skal ledsages af en
redegørelse for planens forudsætninger, herunder om
1) den forudsatte rækkefølge for planens
gennemførelse,
2) hvordan kommuneplanen forholder sig til den
vedtagne strategi for udviklingen, jf. § 23 a,
3) grundlaget for udpegning af naturområder, som
skal indgå i Grønt Danmarkskort, jf. § 11 a, stk. 1,
nr. 14, og § 11 a, stk. 2,
4) beskyttede områder efter anden lovgivning og
eventuelle arealreservationer efter sektorlove eller
projekterings- og anlægslove,
5) regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i
lov om vandplanlæging,
6) kommuneplanens sammenhæng med de udpegede
områder med særlige drikkevandsinteresser og
indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden
for disse, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om
vandforsyning m.v., og med regler udstedt med
hjemmel i § 11 a, stk. 2, i lov om vandforsyning
m.v. for myndighedernes administration inden for de
udpegede områder,
7) de i Natura-2000 planen, jf. lov om miljømål m.v.
for internationale naturbeskyttelsesområder
miljømålsloven), og de i Natura 2000-skovplanen,
jf. kapitel 4 i lov om skove, fastsatte bestemmelser,
der er relevante for planlægningen af
arealanvendelsen inden for kommuneplanens
geografiske område,
8) handleplaner for kommunens realisering af
Natura 2000-planen efter § 46 a i lov om miljømål
m.v. for internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven),
9) kommuneplanens sammenhæng med den
kommunale risikostyringsplan, jf. kapitel 3 i lov om
vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen fra
4.
I
§ 11 e, stk. 1,
indsættes efter nr. 11 som nye
numre:
»12) grundlaget for udpegning af områder, der
kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion,
jf. § 11 a, stk. 1, nr. 18.
13) etablering af afværgeforanstaltninger til
sikring mod oversvømmelse eller erosion ved
planlægning af byudvikling, særlige tekniske
anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de
udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller for erosion, jf. nr. 12.
14) kommuneplanens sammenhæng med
kommuneplanlægningen i andre kommuner, for
så vidt angår afværgeforanstaltninger til sikring
mod oversvømmelse eller erosion ved
planlægning af byudvikling, særlige tekniske
anlæg, ændret arealanvendelse, m.v. i de
udpegede områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller for erosion, jf. nr. 12 og
13.«
Nr. 12-13 bliver herefter nr. 15-16.
20
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
vandløb og søer og
bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for
oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre dele af
søterritoriet,
10) de i råstofplanen, jf. § 5 a i lov om råstoffer,
fastsatte bestemmelser, der er relevante for
planlægningen af arealanvendelsen inden for
kommunens geografiske område,
11) den fremtidige udvikling i kystnærhedszonen,
herunder udviklingsområder og større
sammenhængende naturområder (Grønt
Danmarkskort), og de tilgrænsende vandområder,
12) kommuneplanens sammenhæng med
kommuneplanlægningen i nabokommunerne og
13) kommuneplanens sammenhæng med den
statslige trafikplan og trafikselskabernes trafikplan
for offentlig service.
§ 13.
Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe
lokalplaner efter reglerne i kapitel 6. En lokalplan
må ikke stride mod
1) kommuneplanen,
2) regler eller beslutninger efter §§ 3 og 5 j,
3) offentliggjorte forslag til regler efter §§ 3 og 5 j,
jf. § 22 a, stk.1,
4) en Natura 2000-plan, jf. lov om miljømål m.v. for
internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven), en handleplan efter samme lovs §
46 a eller regler udstedt i medfør af samme lovs §
36, stk. 3,
5) regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i
lov om vandplanlægning,
6) en kommunal risikostyringsplan, jf. kapitel 3 i lov
om vurdering og styring af risikoen for
oversvømmelser fra vandløb og søer og
bekendtgørelse om vurdering og risikostyring for
oversvømmelser fra havet, fjorde eller andre
dele af søterritoriet,
7) en Natura 2000-skovplan, jf. kapitel 4 i lov om
skove,
8) en råstofplan, jf. § 5 a i lov om råstoffer, eller
9) havplanen efter lov om maritim fysisk
planlægning eller forslag til ny havplan eller forslag
til ændringer af havplan, når forslaget er
offentliggjort med henblik på høring.
Stk. 2.
En lokalplan skal tilvejebringes, før der
gennemføres større udstykninger eller større bygge-
eller anlægsarbejder, herunder nedrivninger af
bebyggelse, og i øvrigt når det er nødvendigt for at
sikre kommuneplanens virkeliggørelse, jf. dog § 5 u.
Stk. 3.
Hvis en udstykning eller et byggearbejde mv.
som nævnt i stk. 2 er i overensstemmelse med
kommuneplanen, påhviler det kommunalbestyrelsen
5.
I
§ 13,
indsættes efter stk. 7 som nye stykker 8-9:
»Stk.
8
.
Ved etablering af et kystbeskyttelsesprojekt
eller projekt om ændring af et
kystbeskyttelsesanlæg, jf. kapitel 1 a i lov om
kystbeskyttelse, gælder kommunalbestyrelsens pligt
til at tilvejebringe en lokalplan efter § 13, stk. 2,
eller § 19, stk. 2, ikke, hvis tilvejebringelsen af en
lokalplan vil forsinke processen med etablering af
kystbeskyttelsesanlægget væsentligt, og hvis der
foreligger særlige omstændigheder, der gør, at
forsinkelsen kan få en væsentlig negativ betydning.
Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen offentliggør beslutning
om, at der ikke tilvejebringes lokalplan ved
etablering af eller ændring af et
kystbeskyttelsesanlæg, jf. stk. 8.«
21
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
snarest at udarbejde et forslag til lokalplan og
derefter fremme sagen mest muligt.
Kommunalbestyrelsen kan i et sådant tilfælde
forlange, at udstykkeren eller bygherren yder
kommunen bistand til planens udarbejdelse.
Stk. 4.
Når ejeren ønsker et areal overført fra
landzone til byzone med henblik på udførelse af et
bygge- eller anlægsarbejde, kan
kommunalbestyrelsen forlange, at ejeren af arealet
stiller en af kommunen godkendt sikkerhed for, at
kommunen, hvis arbejdet ikke udføres, kan få
dækket udgifterne til tilvejebringelse af lokalplan og
kommuneplantillæg samt, medmindre ejeren
fraskriversig retten til at forlange arealet overtaget af
kommunen efter § 47 A, udgifterne til overtagelse af
arealet efter § 47 A. Udgifterne til
lokalplanarbejdet kan kræves betalt, hvis bygge-
eller anlægsarbejdet ikke er påbegyndt inden 4 år
efter, at arealet er overført til byzone.
Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 2 finder ikke
anvendelse, når en lokalplan, en byplanvedtægt eller
en reguleringsplan indeholder nærmere regler om
udstykningen eller bygge- eller anlægsarbejdet.
Stk. 6.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om afgrænsningen af
kommunalbestyrelsernes beføjelser og pligter
efter stk. 1 og 2 for så vidt angår forhold, der er
reguleret efter anden lovgivning.
Stk. 7.
For områder, der som led i frikommuneforsøg
overføres til byzone eller sommerhusområde uden
lokalplan, kan kommunalbestyrelsen i den relevante
frikommune under tilsvarende omstændigheder som
nævnt i stk. 4, 2. pkt., forlange udgifterne for
tilvejebringelse af kommuneplantillægget betalt.
§ 15.
En lokalplan skal indeholde oplysninger om
planens formål og retsvirkninger. Formålet skal
fastlægge den planlægningsmæssige begrundelse,
eksempelvis varetagelse af klimatilpasning eller
forebyggelse af forurening.
Stk. 2.
I en lokalplan kan der optages bestemmelser
om:
1) overførsel til byzone eller sommerhusområde af
arealer, som planen omfatter,
2) områdets anvendelse, herunder om at nærmere
angivne arealer forbeholdes til offentlige formål,
3) ejendommes størrelse og afgrænsning,
4) vej- og stiforhold og andre forhold af
færdselsmæssig betydning, herunder om
adgangsforholdene til færdselsarealer og med
henblik på adskillelse af trafikarterne,
5) beliggenhed af spor- og ledningsanlæg, herunder
til elforsyning,
6.
I
§ 15, stk. 2,
indsættes efter nr. 17 som nyt
nummer:
»18) etablering af afværgeforanstaltninger til
sikring mod oversvømmelse eller erosion i
områder, der kan blive udsat for oversvømmelse
eller for erosion.«
Nr. 18-27 bliver herefter nr. 19-28.
22
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
6) bebyggelsers beliggenhed på grundene, herunder
om den terrænhøjde, hvori en bebyggelse skal
opføres,
7) bebyggelsers omfang og udformning, herunder til
regulering af boligtætheden,
8) anvendelse af de enkelte bygninger,
9) krav om, at op til 25 pct. af boligmassen skal
være almene boliger, jf. lov om almene boliger m.v.,
10) udformning, anvendelse og vedligeholdelse af
ubebyggede arealer, herunder om terrænregulering,
hegnsforhold, bevaring af beplantning og
beplantningsforhold i øvrigt, herunder
beplantningens tilladte højde, samt belysning af veje
og andre færdselsarealer,
11) bevaring af landskabstræk i forbindelse med
bebyggelse af et område, der inddrages til bymæssig
bebyggelse eller sommerhusbebyggelse,
12) tilvejebringelse af eller tilslutning til fællesanlæg
i eller uden for det af planen omfattede område som
betingelse for ibrugtagen af ny bebyggelse,
13) foretagelse af afskærmningsforanstaltninger
såsom anlæg af beplantningsbælte, støjvold, mur og
lignende, herunder bebyggelse i første række i
transformationsområder, som betingelse for
ibrugtagen af ny bebyggelse eller ændret anvendelse
af et ubebygget areal,
14) krav om mekanisk ventilation, hvor luftindtag
skal placeres i en højde, hvor grænseværdier for
lugt, støv og anden luftforurening er overholdt til
opførelse af ny bebyggelse til kontorformål og lign.
og ved ændret anvendelse af eksisterende
bebyggelse til kontorformål og lign.,
15) meddelelse af ibrugtagningstilladelse til en
udvalgsvarebutik i et aflastningsområde som
betingelse for ibrugtagning af en dagligvarebutik i
området,
16) oprettelse af grundejerforeninger for nye
haveboligområder, erhvervsområder, områder for
fritidsbebyggelse eller byomdannelsesområder,
herunder om medlemspligt og om foreningens ret og
pligt til at forestå etablering, drift og vedligeholdelse
af fællesarealer og fællesanlæg,
17) bevaring af eksisterende bebyggelse, således at
bebyggelsen kun med tilladelse fra
kommunalbestyrelsen må nedrives, ombygges eller
på anden måde ændres,
18) friholdelse af et område for ny bebyggelse, når
en bebyggelse kan blive udsat for sammenstyrtning,
oversvømmelse eller anden skade, der kan medføre
fare for brugernes liv, helbred eller ejendom,
19) ophør af gyldigheden af udtrykkeligt angivne
tilstandsservitutter, hvis servituttens opretholdelse
vil være i strid med lokalplanens formål, og hvis
23
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
servitutten ikke vil bortfalde som følge af § 18,
20) sammenlægning af lejligheder i eksisterende
boligbebyggelse,
21) isolering af eksisterende boligbebyggelse mod
støj,
22) forbud mod større byggearbejder på eksisterende
bebyggelse, således at sådanne arbejder kun kan
udføres med kommunalbestyrelsens tilladelse eller
efter krav fra en offentlig myndighed med hjemmel i
lovgivningen,
23) oprettelse af haveforeninger for nye
kolonihaveområder, herunder om medlemspligt og
om foreningens ret og pligt til at vedtage
bestemmelser, der skal godkendes af
kommunalbestyrelsen, om opsigelse eller ophævelse
af brugsretskontrakter og haveafståelser,
24) isolering mod støj af ny boligbebyggelse i
eksisterende boligområder eller områder for
blandede byfunktioner, jf. § 11 b, stk. 1, nr. 2,
25) anvendelsen af vandområder i et
byomdannelsesområde, jf. § 11 d, inden for eller i
tilknytning til en havns dækkende værker,
26) udformningen af anlæg på vandområder i et
byomdannelsesområde, jf. § 11 d, inden for eller i
tilknytning til en havns dækkende værker, herunder
inddæmning og opfyldning, etablering af faste anlæg
og anbringelse af faste eller forankrede indretninger
eller genstande samt anbringelse af fartøjer, der
agtes anvendt til andet end sejlads, uddybning eller
gravning m.v., og
27) installation af anlæg til opsamling af regnvand
fra tage til brug for wc-skyl og tøjvask i maskine
som betingelse for ibrugtagning af ny bebyggelse.
Stk. 3.
I en lokalplan for et område, som overgår til
byformål eller til sommerhusbebyggelse, skal der
optages bestemmelser til sikring af de forhold, der er
nævnt i stk. 2, nr. 2-4.
Stk. 4.
En lokalplan for et område, der skal forblive i
landzone, kan indeholde bestemmelse om, at
lokalplanen erstatter de tilladelser efter § 35, stk. 1,
som er nødvendige for lokalplanens
virkeliggørelse. Der kan knyttes betingelser til
bestemmelsen.
Stk. 5.
Uden for landsbyer kan en lokalplan for
landzonearealer der fastlægges til jordbrugsmæssig
anvendelse, ikke indeholde bestemmelser efter stk.
2, nr. 3, 6, 8, 9 eller 10.
Stk. 6.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
regler om, at der i lokalplaner kan optages
bestemmelser om andre forhold end nævnt i stk. 2.
Stk. 7.
Erhvervs- og vækstministeren kan i
overensstemmelse med anden lovgivning fastsætte
regler om, at tilladelser og dispensationer, som er
24
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
nødvendige for en lokalplans virkeliggørelse,
anses for meddelt ved lokalplanens gennemførelse.
Erhvervs- og vækstministeren kan endvidere
fastsætte regler om kommunalbestyrelsens adgang
til at dispensere fra sådanne lokalplaner og om andre
myndigheders ret til at fremsætte indsigelse
mod forslag til sådanne lokalplaner.
Stk. 8.
En lokalplan, der giver mulighed for
etablering af butikker, skal indeholde bestemmelser
om det maksimale bruttoetageareal for de enkelte
butikker og det samlede bruttoetageareal, der kan
anvendes til butiksformål.
Stk. 9.
En lokalplan for et byomdannelsesområde
med havnearealer skal indeholde bestemmelser, der
sikrer offentlighedens adgang til vandet.
Stk. 10.
Fællesanlæg som nævnt i stk. 2, nr. 12 og
16, omfatter ikke fællesantenneanlæg til modtagelse
og distribution af tv- og radiosignaler.
Stk. 11.
Bestemmelser i lokalplaner om
tilvejebringelses- og tilslutningspligt til
fællesantenneanlæg til modtagelse og distribution af
tv- og radiosignaler eller om grundejerforeningers
pligtmæssige etablering, drift og vedligeholdelse
heraf er uden virkning. Det samme gælder
bestemmelser med tilsvarende indhold i servitutter,
hvor kommunalbestyrelsen er eneste
påtaleberettigede.
§ 15 b.
En lokalplan må kun udlægge arealer, der er
belastet af lugt, støv eller anden luftforurening til
boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål
m.v., hvis lokalplanen med bestemmelser om
bebyggelsens højde og placering kan sikre den
fremtidige anvendelse mod en sådan forurening.
Stk. 2.
En lokalplan kan uanset stk. 1 udlægge
arealer i
konsekvensområder, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 24, der er
belastet af lugt, støv eller anden luftforurening til
opførelse af ny bebyggelse til kontorformål og lign.,
hvis planen ved bestemmelser om etablering af
afskærmningsforanstaltninger, jf. § 15, stk. 2, nr. 14,
kan sikre, at grænseværdier for lugt, støv og anden
luftforurening overholdes indendørs og på udendørs
opholdsarealer.
§ 37.
Bygninger, der ikke længere er nødvendige for
driften af en landbrugsejendom, kan uden tilladelse
efter § 35, stk. 1, tages i brug til håndværks- og
industrivirksomhed, mindre butikker, liberale
erhverv, forenings- og fritidsformål og en bolig, jf.
dog stk. 4, samt lager- og kontorformål m.v. på
7.
I
§ 15,
indsættes efter stk. 9 som nyt stykke:
»Stk.
10.
I et udpeget område, som kan blive
udsat for oversvømmelse eller erosion, jf. § 11 a,
stk. 1, nr. 18, og hvor der planlægges for
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret
arealanvendelse, m.v. skal der optages
bestemmelser til sikring af de
afværgeforanstaltninger, der er nævnt i stk. 2, nr.
18. Der skal desuden optages bestemmelser om,
hvorvidt afværgeforanstaltninger skal etableres,
før ibrugtagning af det, som skal sikres mod
oversvømmelse.«
Stk. 10-11 bliver herefter stk. 11-12.
8.
I § 15 b, stk. 2, ændres »11 a, stk. 1, nr. 24,« til:
»11 a, stk. 1, nr. 25«
9.
I § 37, stk. 6, nr. 2, ændres »11 a, stk. 1, nr. 26,«
til: »11 a, stk. 1, nr. 27«
25
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
betingelse af,
1) at virksomheden eller boligen etableres i
bestående
bygninger, der ikke om- eller tilbygges i væsentligt
omfang,
2) at bygningerne ikke er opført inden for de seneste
5 år, og
3) at byggeriet ikke er opført uden landzonetilladelse
i henhold til § 36, stk. 1, nr. 3, som erhvervsmæssigt
nødvendigt for en bedrift.
Stk. 2.
Andre overflødiggjorte bygninger end de i
stk. 1 nævnte kan uden tilladelse efter § 35, stk. 1,
tages i brug til håndværks- og industrivirksomhed,
mindre butikker, liberale erhverv, forenings og
fritidsformål og en bolig, jf. dog stk. 4 og 6, samt
lager- og
kontorformål m.v., hvis
1) virksomheden eller boligen etableres i bestående
bygninger, der ikke om- eller tilbygges i væsentligt
omfang,
2) bygningen ikke er opført inden for de seneste 5 år
og
3) bygningen ikke er beliggende inden for
klitfrednings- og strandbeskyttelseslinjen eller i
kystnærhedszonen uden for udviklingsområder.
Stk. 3.
I tilknytning til de bygninger, der er nævnt i
stk. 1, kan der endvidere etableres et mindre ikke
skæmmende oplag efter kommunalbestyrelsens
nærmere bestemmelse.
Stk. 4.
Er der flere tidligere bygninger på en
ejendom, kan der kun etableres en bolig efter stk. 1
og 2 i én af disse bygninger.
Stk. 5.
Der kan ikke efter stk. 1 og 2 indrettes mindre
butikker og en bolig i overflødiggjorte bygninger,
der er beliggende inden for klitfrednings- og
strandbeskyttelseslinjen.
Stk. 6.
Der kræves dog tilladelse efter § 35, stk. 1, til
ændret anvendelse af bygninger som omhandlet i
stk. 1 og 2 i følgende områder:
1) Statsligt og kommunalt udpegede
støjkonsekvensområder omkring flyvepladser
godkendt efter luftfartslovens § 55,
lægehelikopterflyvepladser, militære flyvepladser,
forsvarets skydebaner, forsvarets øvelsespladser og
skyde- og øvelsesterræner og vindmøller og
2) de af kommunalbestyrelsen udpegede
konsekvensområder omkring tekniske anlæg,
vindmøller og støjende fritidsanlæg m.v., jf. § 11 a,
stk. 1, nr. 26.
26
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 268: Høring af forslag til lov om ændring af lov om planlægning (lovudkast), fra erhvervsministeren
27