Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 255
Offentligt
1786816_0001.png
Til organisationer og myndigheder anført på vedlagte høringsliste
4. juli 2017
Ref. SVI
J.nr. 1911-0009
Høring
Hermed sendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om finansiel virk-
somhed, lov om kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og for-
skellige andre love (Forhandlede retningslinjer på det finansielle område, sik-
ring af vandrende arbejdstageres ret til at optjene og bevare pensionsret-
tigheder, gennemførelse af ændringer som følge af benchmarkforordningen
og PRIIP-forordningen, udpegning af systemisk vigtige finansielle institutter
(SIFI) m.v.) i offentlig høring.
Lovforslaget indeholder en række ændringer af den finansielle lovgivning,
herunder som følge af EU-regulering.
Med lovforslaget indføres nye regler, der sikrer lønmodtagere, som flytter fra
Danmark til et andet EU/EØS-land, muligheden for at få at lade deres optjente
pensionsmidler blive stående i en hvilende ordning. Reglerne sikrer endvi-
dere, at lønmodtagere, som flytter til Danmark fra et andet EU/EØS-land og
indtræder i en dansk pensionsordning, ikke bliver mødt med bl.a. en lang ka-
rensperiode. Denne del af lovforslaget implementerer portabilitetsdirektivet
1
.
Med lovforslaget får Finanstilsynet mulighed for at udarbejde og offentliggøre
retningslinjer for god skik på forbrugerområdet. Finanstilsynet skal i forbin-
delse med udarbejdelsen af retningslinjerne forhandle med repræsentanter
for forbrugerne og de relevante finansielle erhvervsorganisationer om ret-
ningslinjernes indhold. Retningslinjerne vil have karakter af en vejledning. De
forhandlede retningslinjer skal bidrage til at sikre, at reglerne for god skik bli-
ver præciseret på de områder, som er særligt væsentlige for forbrugere, og
at de i højere grad efterleves.
Finanstilsynet får med lovforslaget bedre mulighed for at behandle de sager
på forbrugerområdet, hvor en kunde i en finansiel virksomhed retter henven-
delse til Finanstilsynet over eksempelvis virksomhedens adfærd over for kun-
den. Med lovforslaget vil Finanstilsynet i sådanne sager kunne anmode en
finansiel virksomhed om at redegøre for dennes adfærd i forhold til den på-
gældende navngivne kunde, når kunden giver sit samtykke til, at Finanstilsy-
net må oplyse kundens navn til virksomheden. Lovforslaget skal sikre, at Fi-
nanstilsynet kan udføre et mere effektivt tilsyn på forbrugerområdet.
1
FINANSTILSYNET
Århusgade 110
2100 København Ø
Tlf.
33 55 82 82
Fax
33 55 82 00
CVR-nr. 10 59 81 84
[email protected]
www.finanstilsynet.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2014/50/EU om mindstekrav til fremme af arbejds-
kraftens mobilitet mellem medlemsstaterne gennem bedre muligheder for at optjene og bevare
supplerende pensionsrettigheder
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. (lovudkast), fra erhvervsministeren
1786816_0002.png
2
Derudover foreslås der gennemført de fornødne ændringer som følge af, at
både benchmarkforordningen
2
og PRIIP-forordningen
3
træder i kraft den 1.
januar 2018. Benchmarkforordningen har til formål at sikre investorbeskyttel-
sen og styrke den finansielle stabilitet samt modvirke interessekonflikter og
manipulation. PRIIP-forordningen har til formål at styrke investorbeskyttelsen
ved at sikre detailinvestorer en lettere adgang til centrale oplysninger om
sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter.
Med lovforslaget foreslås endvidere en omfordeling af afgiften til Finanstilsy-
net fra Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Lønmodtagernes Dyrtids-
fond (LD) og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES). Samlet set vil afgifts-
betalingen fra de tre virksomheder være den samme, og forslaget ændrer
dermed hverken på øvrige virksomheders afgift eller den samlede afgift til
Finanstilsynet. Ændringen er koordineret med Beskæftigelsesministeriet og
de tre virksomheder.
Lovforslaget indeholder derudover en mindre justering af modellen for udpeg-
ning af systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI’er) i Danmark.
Ændringen
indebærer, at balance, ind- og udlån for udenlandske penge- og kreditinsti-
tutters væsentlige filialer i Danmark også indgår i de opgørelser, der anven-
des til
udpegning af SIFI’er og til beregning af et SIFI’s systemiskhed.
Æn-
dringen har til formål at sikre, at de danske regler for udpegning af SIFI’er
flugter med principperne for behandling af filialer i den Europæiske Banktil-
synsmyndigheds (EBA) retningslinjer af 16. december 2014 om identifikation
af nationale SIFI’er.
Ændringen har endvidere til formål at sikre et mere retvi-
sende grundlag for udpegningen af SIFI’er
i Danmark.
Ændringen af modellen for SIFI-udpegning medfører ikke, at der udpeges
yderligere SIFI’er
i Danmark, end de i forvejen udpegede, ligesom ændringen
ikke i sig selv vil føre til ændringer af de udpegede SIFI’ers individuelle SIFI-
bufferkrav.
Det følger af den politiske aftale om ”Regulering af systemisk vigtige finan-
sielle institutter (SIFI) samt krav til alle banker og realkreditinstitutter om mere
og bedre kapital og højere likviditet” fra oktober 2013, at der senest i 2017 vil
blive gjort status for slutniveauet for de danske SIFI-kapitalkrav. I forbindelse
med dette arbejde kan der være behov for at evaluere andre dele af model-
len.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1011 af 8. juni 2016 om indeks, der bruges
som benchmarks i finansielle instrumenter og finansielle kontrakter eller med henblik på at måle
investeringsfondes økonomiske resultater
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014 af 26. november 2014 om doku-
menter med central information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter
til detailinvestorer
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 255: Høring af forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. (lovudkast), fra erhvervsministeren
1786816_0003.png
3
Lovforslaget indeholder herudover en række andre ændringer af den finan-
sielle regulering. Eksempelvis foreslås det at tilrette reglerne om grænser for
antal ledelsesposter, som et bestyrelsesmedlem i en SIFI eller G-SIFI må
besidde. De gældende regler er en implementering af CRD IV
4
, og ændrin-
gerne foreslås som følge af en Q&A besvaret af Europa-Kommissionen. Der
foreslås endvidere en overgangsordning for de berørte bestyrelsesmedlem-
mer.
Lovforslaget indeholder herudover en række mindre ændringer, herunder
ændringer af teknisk karakter.
Finanstilsynet modtager gerne bemærkninger til lovforslaget, før det skal be-
handles i Folketinget.
Finanstilsynet skal bede om at modtage eventuelle bemærkninger til lov-
forslaget senest
onsdag den 9. august 2017 kl. 12.00.
Bemærkninger bedes sendt enten pr. post til Finanstilsynet, Juridisk kontor,
Århusgade 110, 2100 København Ø, eller pr. e-mail til:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Eventuelle spørgsmål til lovforsla-
get kan rettes til specialkonsulent Signe Villumsen på tlf. nr. 41 93 35 32. Fra
den 24. juli 2017 kan spørgsmål rettes til kontorchef Rikke-Louise Ørum Pe-
tersen på tlf. nr. 33 55 83 23.
Med venlig hilsen
Signe Villumsen
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve
virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber