Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 252
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om medarbejderinvesteringsselskaber
(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
§1
I lov om medarbejderinvesteringsselskaber, jf. lov nr. 1284 af 9. december 2014, som ændret ved §
5 i lov nr.631 af 8. juni 2016 foretages følgende ændringer:
1.
§ 48, 2. pkt.,
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Høring af forslag til lov om medarbejderinvesteringsselskaber (lovudkast), fra erhvervsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. De administrative konsekvenser for borgerne
6. De miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Med
Aftale om Vækstplan for Fødevarer
af 2. april 2014, besluttede den daværende SR-regering sammen
med DF, V, LA og K at etablere en tre-årig forsøgsordning med medarbejderinvesteringsselskaber. Formålet
med forsøgsordningen med medarbejderinvesteringsselskaber er bl.a. at minimere risikoen for tab af
arbejdspladser i visse erhverv, der f.eks. kan skyldes manglende investeringer i virksomheden og
virksomhedens leverandører. Ordningen blev fastsat i lov om medarbejderinvesteringsselskaber, jf. lov nr.
1284 af 9. december 2014 og indebar incitamenter til at fremme og øge udbuddet af risikovillig kapital.
Formålet med loven var endvidere at give medarbejdere mulighed for at indskyde lønmidler til gavn for den
virksomhed, medarbejderne er ansat i.
Af lov om medarbejderinvesteringsselskaber § 48, fremgår, at erhvervs- og vækstministeren skal fremsætte
et forslag om revision af loven senest i folketingsåret 2017-18. Af bemærkningerne til lovforslaget (L16
fremsat den 8. oktober 2014) fremgår, at ordningen
og dermed loven
skal evalueres senest 3 år efter
ikrafttræden med hensyn til, om der er opnået den ønskede effekt i form af øgede investeringer i de
virksomheder, som medarbejderinvesteringsselskaberne skal virke til gavn for.
Erhvervsministeriet har gennemført en evaluering af loven i 18. maj-27. juni 2017. Evalueringen er blandt
andet sket ved høring af de interessenter, der afgav substantielle høringssvar ved indførelsen af ordningen
samt interview med det ene medarbejderinvesteringsselskab, der er etableret under ordningen.
Evalueringen af ordningen viste, at der med loven er opnået den tilsigtede effekt, idet medarbejdere på Da-
nish Crowns afdeling i Rønne har indskudt midler, der er anvendt til forbedringer af virksomhedens produk-
tionskapacitet. Ordningen indeholder den tilsigtede fleksibilitet, bl.a. at medarbejderinvesteringsselskabet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Høring af forslag til lov om medarbejderinvesteringsselskaber (lovudkast), fra erhvervsministeren
kan vælge mellem lån og investering af dets midler. Evalueringen konkluderer, at det medarbejderinveste-
ringsselskab, der er etableret, har fungeret efter hensigten og har skabt den ønskede effekt i form af at bevare
og øge investeringer i Danish Crowns slagteri på Bornholm. Det kan ikke udelukkes, at der på et senere tid-
punkt kan opstå behov for at etablere flere medarbejderinvesteringsselskaber, hvorfor muligheden for at op-
rette et medarbejderinvesteringsselskab også skal være muligt fremover.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret på området
Lov om medarbejderinvesteringsselskaber trådte i kraft i 11. december 2014 og med loven indførtes mu-
ligheden for at stifte medarbejderinvesteringsselskaber. Det er en forudsætning for etablering af et medar-
bejderinvesteringsselskab, at der er et behov for at tilvejebringe finansiering i form af risikovillig kapital
(f.eks. egenkapital eller ansvarlig lånekapital). Denne kapitalindsprøjtning skal herefter anvendes til at mo-
dernisere og udvikle den virksomhed, medarbejderne er ansat i. Medarbejderne får mulighed for en for-
rentning af de indskudte lønmidler, og samtidig sker der en udskydelse af skattebetalingen, så der først be-
tales skat af de indskudte lønmidler, når der udbetales midler fra selskabet.
2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
På baggrund af konklusionerne fra evalueringen af 27. juni 2017 vurderes det, at den nuværende ordning
med medarbejderinvesteringsselskaber bør opretholdes. Det vurderes, at ordningen har fungeret efter hen-
sigten og har skabt den ønskede effekt i form af at bevare og øge investeringer i Danish Crowns afdeling i
Rønne. Det vurderes, at det vil være uhensigtsmæssigt at afskaffe muligheden for at etablere medarbejder-
investeringsselskaber
særligt i lyset af, at man ikke kender de fremtidige samfundsøkonomiske vilkår,
adgangen til kapital og erhvervslivets behov. På baggrund heraf vurderes det, at der samlet set vil være en
samfundsmæssig værdi i at bevare ordningen med medarbejderinvesteringsselskaber i den eksisterende
form.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at lovens revisionsbestemmelse i § 48, 2. pkt., ophæves og ordningen om medarbejderinveste-
ringsselskaber videreføres uden ændringer.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
6. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7.
Forholdet til EU-retten.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 6. september 2017 til den 18. oktober 2017 været sendt i hø-
ring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
3F, Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarke-
dets Tillægs Pension (ATP), Bygge- Anlægs- og Trækartellet (BAT), Børsmæglerforeningen, Centralorgani-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Høring af forslag til lov om medarbejderinvesteringsselskaber (lovudkast), fra erhvervsministeren
1786016_0004.png
sationens Fællesudvalg, CEPOS, Copenhagen Business School, Danish Venture Capital and Private Equity
Association, Danmarks Nationalbank, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejds-
giverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, DI, Dansk Investor Relati-
ons Forening
DIRF, Dansk Iværksætterforening, Dansk Landbrugsrådgivning
Videncenteret for Land-
brug, Dansk Management Råd, Dansk Metal, Dansk Standard, Danske Advokater, Danske Forsikringsfunk-
tionærers Landsforening, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den Danske Fonds-
mæglerforening, Det Kooperative Fællesforbund, Det Nationale Netværk af Virksomhedsledere, Det Øko-
nomiske Råds Sekretariat, Domstolsstyrelsen, Finans Danmark, Finansforbundet, Finanssektorens Arbejds-
giverforening, Forbrugerombudsmanden, Foreningen af J.A.K. Pengeinstitutter, Foreningen Danske Reviso-
rer, Formanden for Forbrugerklagenævnet, Foreningen Freelance Bogholdere, Forsikring & Pension, FSR
Danske Revisorer, FTF, Fødevareforbundet NNF, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Garan-
tifonden for indskydere og investorer, HK, HK Handel, HORESTA, Håndværksrådet, IFR
Investeringsfor-
eningsrådet, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-branchen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstan-
satte, Kommunekredit, Kommunernes Landsforening (KL), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbe-
vægelse, Kuratorforeningen, Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer, Landbrugets Rådgivnings-
center, Landsdækkende Banker, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd, LO - Landsorganisati-
onen i Danmark, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, NASDAQ OMX Copenhagen A/S,
OXFAM IBIS, Realkreditrådet, Revisortilsynet, Regionale Bankers Forening, Rigsrevisionen, Roskilde Uni-
versitet, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Sikkerhedsbranchen, SKAT, Statsadvo-
katuren for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, Syddansk Universitet, Team Effektiv Regule-
ring, Telekommunikationsindustrien i Danmark, VP Securities og værdipapircentralen, XBRL Danmark,
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt x)
Positive konsekvenser/ Negative konse-
mindre udgifter
kvenser/
merudgifter
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Ja
Nej
x
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Høring af forslag til lov om medarbejderinvesteringsselskaber (lovudkast), fra erhvervsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at lovens revisionsbestemmelse i § 48, 2. pkt., ophæves. Der er 18. maj-27. juni 2017 gennem-
ført en evaluering af loven, der har vist, at ordningen fungerer efter hensigten, og den videreføres derfor uden
ændringer.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Høring af forslag til lov om medarbejderinvesteringsselskaber (lovudkast), fra erhvervsministeren
1786016_0006.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 48.
Loven træder i kraft dagen efter bekendt-
§ 48.
Loven træder i kraft dagen efter bekendt-
gørelsen i Lovtidende. Erhvervs- og vækstmini- gørelsen i Lovtidende.
steren fremsætter forslag om revision af loven
senest i folketingsåret 2017-18.