Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 249
Offentligt
1784539_0001.png
FININSMIN ISlE RIET
Hovedbevægelser på finanslovforslaget
for 2018
i forhold til finansloven for 2017
August 2017
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2018 den 31. august 2017
1784539_0002.png
Side 2 af 33
FFL18 sammen!gnet med FL17
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på fmanslovforslaget for fmansåret 2018 sammenlignet
med finansloven for 2017 inden for hvert ministerområde samt for fæflesparagrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største
ændringer i forhold dl finansloven for 2017. for hvert punkt henvises til den relevante hovedkonto på
finanslovforslaget for 2018.
Oversigten medtager de hovedkond på finanslovforslaget for 2018, der ændres med mere end 20 pct.
samtidig med, at ændringen udgor mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2017 (B-året.
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
øvrige større ændringer
Denne redegorelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2018 skal ses i sammenhæng med
Betænkning oi’erfiiansIoijbrs/ge/Jur
2018
iforhold tilfinansloi’en Jbr 2017, der
indeholder en mere detaljeret
oversigt over ændringer fra finansloven for 2017 til finanslovforslaget for 201 8.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2018 den 31. august 2017
1784539_0003.png
Side 8 af
33
§
8. Erhvervsministeriet
øvrige større ændrbiger
• Ivlindreindtægten på 28,3 mio. kr. på kontoen for stormilods- og stormfaldsordningen skyldes en
reduceret tilbagebetaling af træk på statsgarantien som følge af to større stormflodshændelser i
december 2016 og januar 2017
(
08.21.05.).
Mindreudgifteme på kontoen for Markedsmodningsfonden på 25,0 mio. kr. skyldes, at der ikke er
budgetteret midler i 2018, da den hidtidige bevilling udløber i 2018. Der var i 2017 afsat 15,0 mio.
kr.,
jf.
Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative folkeparti
om fordeling af forskningsreserven i 2017 af november 2016, samt 10,0 mio. kr. i 2017,
jf.
Aftale
mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om
finansloven for 2017 af november 2016
(
08.32.04.).
I\indreudgifterne på kontoen for Vækstfonden på 45,0 mio. kr. skyldes, at der ikke er budgetteret
med en udgift til iværksættere i 2018, da den hidtidige beviUing til vækstlåneordning for
iværksættere udlober
i
2018. Der var i 2017 afsat 45,0 mio. kr. til vækstlåneordningen for
iværksættere,
jf.
Aftale mellem den daværende SRSF-regering,
Venstre,
Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om en vækstplan afaptil 2013
(
08.33.15.).
Kontoen er ny. På kontoen er der budgetteret med en indtægt på 340,0 mio. kr. som følge af, at
selskaberne fremover skal udbetale et udbytte til staten. Vækstfonden skal i 2018 udbetale 200,0
mio. kr. i udbytte til staten, mens
EKF
Danmarks Eksportkredit skal udlodde 140,0 mio. kr. til
staten,
jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
SF om udvikling af Nordsøen af marts 2017
(
08.33.26.).
tv[emdgiften på 148,7 mio. kr., samt merindtægten på 148,4 mio. kr. på kontoen for
regionaludvikling mv. skyldes, at der i 2018 forventes en større udbetaling af
midier
fra Den
Europæiske Socialfond
(
08.35.01.).
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2018 den 31. august 2017
1784539_0004.png
F
i N AN 5 M I N
I ST E R i ET
Betænkning over
finanslovforslaget for 2018
i
forhold til finansloven for 2017
August 2017
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2018 den 31. august 2017
1784539_0005.png
Indhoidsfortegnelse
ÇS
Ç
6. Udenrigsininisteriet
7. Finansrninistedet
8. Erhven-srriinisteriet
9. Skattcministeriet
10. Okonomi- og indenrigsministeriet
ii. Justitsministeriet
12. Forsvarsministeriet
14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
15. Horne- og Socialministeriet
16.
Sundheds-
og Ældrerninisteriet
17. Beskæftigelsesmimsteriet
19.
Uddannelses-
og Forskningsrnmisteriet
20. Undemsningsministeriet
21. Kulturministeriet
24. Miljo- og hodevareministeriet
28. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
29. Energi-, Forsynings- og Klirnaministcrict
35. Generelle reserver
36. Pensionsvæsenet
.
i.
Ç
i
6
10
13
15
t7
19
22
27
36
47
59
63
6$
71
75
82
65
92
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2018 den 31. august 2017
1784539_0006.png
l0
Mio.
kr.
2017
Erhvervsministeriet
Departementet
(Diiftsbev.)
Nettoudgift
201$
Ændring
§
8.
8.ll.01.
168,7
Mindreudgifien skyldes primært,
at
ministeriets
Koncern HR flyttes fra departementet til Konkur
rence- og Forbrugerstyretsen,
159,5
-9,2
8.21.01.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (tekstanm. 2
og
130) (Drfisbev.)
Nettoudgift
Merudgiften skyldes primært, at ministeriets Kon
cern HR flyttes fra Departementet til Konkurren
ce- og Forbrugerstyrelsen. Dertil kommer en for
hojelse af bevi tungen tit Forbrugerombudsman
den.
8.21.04.
Forbrugerrådet Tænk (tekstanm.
101)
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært, at bevitlingen fra
2018 er målrettet til forbrugerrådet Tænks arbejde
med at tjene som horingsorgan overfor offentlige
myndigheder i sager af særlig forbrugerpolitisk
betydning i såvel nationale som internationale fo
ra.
Stormflod og stormfald
(Lovhttnden,)
Indtægt
143,9
164,8
20,9
20,7
15,6
-5,1
8.21.05.
91,1
Mindreindtægten skyldes en reduceret til bagebe
taling afstatsgarantien som følge af større storm
flodshændelser i december 2016 ogjanuar 2017.
8.21.25.
Forskellige indtægter under Erhvervsstyrelsen
62,8
-28,3
Udgift
Mindreudgiften
skyldes.
at der er
foretaget nye
9,9
3,1
-6,8
skøn for udgifterne på kontoen baseret på det lii
storiske udgiftsniveau.
8.32.04.
Markedsmodningsfonden
(Resen’ationsbev.)
Udgift
25,0
-
Mindreudgiften skyldes. at bevitlingen udlober i
2018.
-25,0
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2018 den 31. august 2017
1784539_0007.png
i’
Mio. kr.
8.32.08.
Iværksætteri- og innovationsinitiativer (tekstanm.
100)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at bevi Ilingen til Fonden
til entreprenørskab samt bevitlingen fra overskud
det af salg aferindringsmønter udlober i 201$.
Indtægt
Mindreindtægten skyldes. at bevillitigen fra over
skuddet af salg af erindringsmonter udløber i
2018.
2017
2018
Ændring
31,0
15,7
-15,3
5,0
-
-5,0
8.33.15.
Vækstfoiiden (tekstanm. 3, 110, 118,
119,
123, 126
og 127)
tidgift
M indreudgiften skyldes, at vækstiåneordn
ingen
for iværksættere udløber i 201$.
EKF
Danmarks Eksportki-edit (tekstanm. 4 og 8)
68,6
23,6
-45,0
8.33.16.
Indtægt
Merindtægten skyldes. at der er budgetteret med
storre tilbagetbrset af kapital fra Danmarks
er—
Iwervs fond.
8.33.26.
Udbytte Vækstfonden og
EKF
Danmarks Eks
portkredit
Indtægt
Kontoen er ny. Indtægterne på kontoen følger af
setskabernes udbyttebetating.
-
26,0
31,0
5,0
-
340,0
340,0
8.34.02.
Turismeinitiativer (tekstanm. 101)
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært, at bevillingen til
markedsforing af danske kyst- og naturområder
under VisitDenmark udløber i 2018.
Regionaludvikling
mv.
(tekstanm. 107)
(Resen’ationsbev.)
tJdgift
Merudgiften skyldes,
at
forventningerne
til aktivi
tetsniveauet er opjusteret for 2018 som følge af
125,7
115,1
-10,6
8.35.01.
466,1
614,8
148,7
forbedret prognosegrundlag for hele programperi
oden 20 14-2020.
Indtægt
tvierindtægten skyldes. at forventningerne til akti—
vitetsniveauet er opjusteret for 2018
som
følge af
148,1
596,8
148,4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Materiale til brug for Erhvervsministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2018 den 31. august 2017
1784539_0008.png
12
Mio.
l,r.
2017
2018
Ændring
forbedret prognosegrund lag for hele programperi
oden 2014-2020.