Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 247
Offentligt
1783702_0001.png
29. august 2017
Evaluering af følg eller forklar-princippet om sociale klausuler for
statslige ordregivere
Følg eller forklar-princippet om sociale klausuler har været gældende for
statslige ordregivere siden 1. februar 2013. Formålet med princippet er at
øge brugen af uddannelses- og praktikpladser i offentlige udbud. Princip-
pet indebærer, at ordregiverne i relevante udbud af bygge- og anlægskon-
trakter samt tjenesteydelseskontrakter enten skal anvende sociale klausu-
ler eller forklare, hvorfor de ikke gør det. En social klausul om uddannel-
ses- og praktikaftaler er et kontraktvilkår mellem den offentlige ordregi-
ver og den virksomhed, der løser opgaven. Princippet blev udvidet til
kommunerne og regionerne i forbindelse med økonomiaftalen for 2014.
Et udbud er relevant, og derfor omfattet af følg eller forklar-princippet,
når der er tale om bygge- og anlægskontrakter samt tjenesteydelseskon-
trakter med en varighed på minimum 6 måneder, og en kontraktværdi på
mindst 10 mio. kr. og/eller en lønsum på 4 mio. kr.
Med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning om sociale klausu-
ler i 2016 blev det planlagt at foretage en evaluering af de statslige ordre-
givers brug af princippet i starten af 2017.
Anvendelse af princippet
Samlet set viser evalueringen, at udviklingen med princippet er positiv.
Formålet med princippet er, at der via offentlige udbud skal oprettes flere
praktikpladser. Evalueringen viser, at antallet af relevante udbud med
sociale klausuler, dvs., hvor princippet
er ”fulgt”
,
generelt er høj og at
antallet af praktikpladser er steget, særligt i 2016. Opgørelsen for 2015 og
2016 viser også, at antallet af relevante udbud med
forklaring
er steget. I
2013 og 2014 var der få relevante udbud med forklaring. Samlet set er
udviklingen med anvendelsen af princippet derfor positiv,
da
antallet af
relevante udbud med sociale klasuler generelt er høj,
da
der er blevet
oprettet flere praktikpladser
og da
antallet af relevante udbud med
forklaring er steget. Det betyder, at flere ordregivere anvender princippet,
dvs. enten følger eller forklarer.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Status på statslige ordregiveres anvendelse af følg- eller forklar-princippet om sociale klausuler om praktik- og uddannelsespladser, fra erhvervsministeren
1783702_0002.png
2/4
Tabel 1:Overblik over nøgletallene fra opgørelserne i perioden 1. februar
2013
31. december 2016.
Antal
relevante
udbud
Antal
relevante
udbud med
sociale
klausuler
Andel af
relevan-
te udbud
Antal
relevante
udbud med
forklaring
Andel af
relevan-
te udbud
Antal
relevante
udbud
uden
forkla-
ring
Andel
af
rele-
vante
udbud
1.feb.
31. dec.
2013
1. jan.
31. dec.
2014
1.jan.
31. dec.
2015
1. jan.
31. dec.
2016
109
61
56,0 pct.
6
5,5 pct.
42
38,5
pct.
12,9
pct.
10,0
pct.
9,5
pct.
93
81
87,1 pct.
0
-
12
60
47
78,3 pct.
6
10,0 pct.
6
74
45
60,8 pct.
21
28,4 pct.
7
Tabel 1: Nøgletal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opgørelser af følg- eller forklarprin-
cippet
I Tabel 1 fremgår det, at statslige ordregivere i perioden 1. februar 2013
31. december 2015 har haft et fald i antallet af relevante udbud. Antallet
af relevante udbud er steget igen i 2016.
Andelen af relevante udbud, der har brugt sociale klausuler, har varieret i
fra 56,0 pct. i 2013 til 87,1 pct. i 2014. I 2015 og 2016 lå andelen på hen-
holdsvis 78,3 pct. 60,8 pct. Selvom der har været store udsving, har ande-
len generelt været høj, hvilket antyder, at de statslige ordregivere er gode
til at følge princippet.
I Tabel 1 ses det, at antallet af relevante udbud, hvori der er forklaret,
hvorfor der ikke er anvendt sociale klausuler, er steget fra 5,5 pct. i 2013
til 28,4 pct. i 2016. De statslige ordregivere er således blevet bedre til at
forklare, hvorfor der ikke anvendes sociale klausuler. Forklaringerne om-
handler bl.a. arbejdets kompleksitet og krav om specialistviden.
Tilsvarende ses det, at andelen af relevante udbud, hvori der hverken an-
vendt sociale klausuler eller offentliggjort forklaringer herpå, er faldet fra
38,5 pct. i 2013 til 9,5 pct. i 2016. De statslige ordregiver angiver for-
skellige grunde herfor, men kun en mindre andel forklarer, at de ikke var
bekendt med princippet.
Opgørelse af praktikpladser, som følg eller forklar-princippet har
ført til
På baggrund af de statslige ordregiveres indberetninger har Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen opgjort et samlet antal praktikpladser, som de rele-
vante udbud har indeholdt i 2015 og 2016. Her sammenlignes med tidli-
gere beregninger for 2013 og 2014.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Status på statslige ordregiveres anvendelse af følg- eller forklar-princippet om sociale klausuler om praktik- og uddannelsespladser, fra erhvervsministeren
1783702_0003.png
3/4
Tabel 2: Antal praktikpladser fordelt på år
Antal årsværk, der er stillet krav om i
udbuddet
Omregnet antal praktikpladser
1.feb.
31. dec.
2013
1. jan.
31. dec.
2014
1.jan.
31. dec.
2015
1. jan.
31. dec.
2016
x
ca. 340
x
ca. 580
136,04
272,08
593,06
1186,12
Tabel 2: Nøgletal samt omregninger baseret på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opgørelse
af følg- eller forklar-princippet.
I tabel 2 fremgår det, at antallet af praktikpladser steg fra 2013 (1. februar
2013
31. december) til 2014. Selvom andelen af relevante udbud med
sociale klausuler var høj i 2015, førte det kun til 272 praktikpladser. Op-
gørelsen viser, at antallet af praktikpladser er steget fra 2015 til 2016. Den
markante stigning i 2016 kan dog tilskrives to udbud om Femern-
projektet, hvor der er indberettet 400 årsværk i alt. Det svarer til 800 prak-
tikpladser. Det skal bemærkes, at for perioden 1. februar 2013 til
31.december 2014 findes ikke data for antal årsværk, der var stillet krav
om i udbuddet. Data for denne periode indeholder kun antal praktikplad-
ser.
Det skal bemærkes, at opgørelsen er behæftet med betydelig usikkerhed.
De statslige ordregivere har brugt forskellige metoder til at fastlægge an-
tallet af praktikanter/lærlinge, som skal være tilknyttet den udbudte kon-
trakt (fx i årsværk eller antal praktikanter). Der er derfor foretaget en be-
regning på baggrund af indberetningerne, der bl.a. indebærer at årsværk er
omregnet til praktikpladser. Dette er forbundet med usikkerhed, fordi ud-
dannelserne, der er omfattet af følg eller forklar-princippet, varierer meget
i længden af praktik- og skoleperioder. Derudover kan det ikke på bag-
grund af de indberettede tal fastslås, hvorvidt der er flere praktikanter
ansat i kortere perioder eller færre praktikanter ansat i længere perioder.
For at kunne beregne antallet af praktikpladser har Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen lagt til grund, at en praktikplads svarer til ca. et halvt års-
værk
1
.
1
Undervisningsministeriet har oplyst til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at et praktikforløb
kan variere fra få dage op til mindst et år.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Status på statslige ordregiveres anvendelse af følg- eller forklar-princippet om sociale klausuler om praktik- og uddannelsespladser, fra erhvervsministeren
4/4
Bemærkninger til opgørelsen
Opgørelsen er foretaget på selvstændige indberetninger fra alle statslige
ordregiver. Det har derfor ikke været muligt for Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen at verificere rigtigheden af de indberettede oplysninger.
Anvendelse af følg eller forklar-princippet i kommuner og regioner
Ligesom de statslige ordregivere er kommunerne og regionerne forpligtet
til at anvende følg eller forklar-princippet. Opgørelserne af følg eller for-
klar-princippet foretages af Kommuners Landsforening (KL) og Danske
Regioner.
KL har oplyst, at de ikke har foretaget en undersøgelse af følg eller for-
klar-princippets anvendelse siden 2014. Der findes derfor ikke en opdate-
ret opgørelse for anvendelse af sociale klausuler i perioden 1. januar 2015
31. december 2016.
Danske Regioner har oplyst, at der i forbindelse med sygehusbyggerier
samt kvalitetsfonds- og regionalt finansierede projekter er oprettet
”i alt
493 praktik
pladser målt i årsværk”
.
Det bemærkes dog, at opgørelsen
dækker over et samlet antal årsværk fra projekternes start og frem til de-
cember 2016. En del af de opgjorte praktikpladser kan således være opret-
tet i tidligere år, ligesom en del af praktikpladserne kan være etableret
forud for følg eller forklar-princippets indførelse i 2014.