Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1680713_0001.png
27. oktober 2016
Samlenotat vedr. dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8.
november 2016
1) Rapporten om sundheds- og langtidspleje og finanspolitisk holdbarhed
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2) Etablering af et fair, konkurrencedygtigt og stabilt selskabsskattesystem
-
Præsentation af Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
3) Afgift på finansielle transaktioner (FTT)
3
-
Statusdrøftelse
KOM(2013) 71
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) EU-statistikken
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Revisionsrettens årsberetning for 2015
-
Generel drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Implementering af bankunionen
9
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
7) En fælles EU-liste over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
8) Suspendering af EU-fondes forpligtelser overfor Portugal og Spanien
-
Tidlig forelæggelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0002.png
9) Forslag om europæiske venturekapitalfonde (EuVECA) og europæiske iværksætterfon-
12
de (EuSEF)
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2016) 0021
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
10) Makrofinansiel assistance til Moldova 2016-18
-
Tidlig forelæggelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
11) Sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer
20
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 3:
KOM(2013) 71
1. Resume
Afgift på finansielle transaktioner (FTT)
ECOFIN ventes 8. november 2016 at have en ny statusdrøftelse om forslaget om forstærket
samarbejde om en afgift på finansielle transaktioner (FTT). Siden forslagets fremsættelse i fe-
bruar 2013 har der været forhandlinger på politisk og teknisk niveau. ECOFIN har senest
drøftet status i juni 2016. Der foreligger ikke noget nyt kompromisforslag, og der er således ikke
på nuværende tidspunkt enighed om en konkret model. Det er således fortsat uklart, hvilken
form for FTT der evt. vil kunne opnås endelig enighed om blandt de deltagende lande.
Der henvises til grund- og nærhedsnotat om forslaget til forstærket samarbejde oversendt til Fol-
ketingets Europaudvalg i april 2013. Der henvises desuden til samlenotater om sagen forelagt
Folketingets Europaudvalg, senest forud for ECOFIN 17. juni 2016.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte 28. september 2011 forslag til EU-direktiv om beskat-
ning af finansielle transaktioner (Financial Transaction Tax – FTT). Drøftelserne
heraf i ECOFIN viste imidlertid, at der ikke kunne opnås den nødvendige støtte
til Kommissionens forslag eller andre former for finansiel transaktionsafgift
blandt alle EU-lande. Dette blev konkluderet endeligt på ECOFIN i juni 2012.
Som opfølgning herpå anmodede 11 lande – Tyskland, Frankrig, Belgien, Portu-
gal, Østrig, Grækenland, Slovenien, Italien, Spanien, Slovakiet og Estland (Estland
har dog i marts 2016 forladt samarbejdet, hvorfor der nu kun er 10 deltagende
lande) – Kommissionen om at kunne indlede et forstærket samarbejde om en
FTT.
ECOFIN vedtog 22. januar 2013 en bemyndigelse af det forstærkede samarbejde
efter forslag fra Kommissionen, idet ECOFIN vurderede, at kriterierne for for-
stærket samarbejde var opfyldt. EU-kommissionen fremsatte 14. februar 2013 sit
forslag til FTT-direktiv for det forstærkede samarbejde.
Samtidigt med vedtagelse af bemyndigelsen af det forstærkede samarbejde vedtog
flere lande erklæringer: Danmark, Sverige, Polen, Rumænien, Bulgarien og Ungarn
(som alle står uden for det forstærkede samarbejde) indgik i en fælles erklæring.
Erklæringen udtrykker støtte til bemyndigelsen af det forstærkede samarbejde og
en forventning om, at der i arbejdet med Kommissionens forslag til en FTT tages
højde for ikke-deltagende landes interesser.
UK afstod fra at stemme om bemyndigelsen og fremsatte i den forbindelse ligele-
des en erklæring, hvori det bl.a. understregedes, at en FTT skal respektere det
indre marked samt EU-retten og ikke-deltagerlandes beskatningskompetencer.
ECOFIN ventes 8. november 2016 at have en ny statusdrøftelse af sagen om det
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0004.png
forstærkede samarbejde. ECOFIN drøftede senest sagen 17. juni 2016, hvor det
fremgik, at de 10 deltagende lande umiddelbart inden ECOFIN-mødet havde
nedsat to arbejdsgrupper, hvoraf den ene skulle analysere udeståender i relation til
FTT’en vedrørende derivater (afledte finansielle instrumenter) og offentlig gæld
og den anden minimering af administrative omkostninger mv. forbundet med
FTT’en. De to arbejdsgrupper har afrapporteret til de 10 deltagende lande, men
det fremgår af en tilbagemelding til alle de 28 EU-lande, at arbejdet fortsætter, og
at der fortsat er væsentlige udeståender også i forhold til disse to punkter.
3. Indhold
Kommissionens forslag til FTT som led i det forstærkede samarbejde forhandles
på politisk og teknisk niveau i Rådet, hvor alle 28 EU-lande, heriblandt Danmark,
deltager i drøftelserne. Kun deltagende lande har stemmeret om forslaget. Der
foregår ligeledes forhandlinger alene blandt de 10 deltagende lande. Der har siden
sidste ECOFIN-møde 17. juni 2016 alene været afholdt ét arbejdsgruppemøde
blandt de 28 EU-lande 25. oktober 2016.
Kommissionens forslag til FTT som led i det forstærkede samarbejde har et bredt
anvendelsesområde og omfatter transaktioner med generelt alle værdipapirer og
andre finansielle instrumenter. Det gælder fx transaktioner med aktier, obligatio-
ner, investeringsbeviser og derivater, fx optioner, forwards, futures og swaps.
Ifølge forslaget skal afgiften som hovedregel pålægges finansielle transaktioner,
hvor mindst én af deltagerne i transaktionen er en finansiel institution mv., der
ifølge forslaget anses for etableret i et land, der deltager i det forstærkede samar-
bejde om FTT’en.
Forslaget fastlægger regler (beskatningsprincipper) for, hvornår en finansiel insti-
tution mv., som er part i en finansiel transaktion, iht. forslaget skal betragtes som
etableret i et deltagende land og derfor skal betale FTT. Kommissionens forslag
fastlægger to beskatningsprincipper (hvoraf blot et enkelt skal være opfyldt), som
bestemmer om en transaktion beskattes og i givet fald hvilket deltagende land,
som kan beskatte transaktionen. Disse principper er:
Et bredt etableringsprincip (modpartsprincippet), som indebærer, at der skal
betales FTT til et deltagerland, når der handles med (eller mellem) finansiel-
le institutioner mv. fra det pågældende deltagende land. Dette princip ligger
til grund for både det oprindelige EU-forslag og forslaget som led i det for-
stærkede samarbejde.
1
Et udstedelsesprincip, som indebærer, at der skal betales FTT til et deltager-
land, hvis der handles et værdipapir udstedt i det pågældende deltagende
land mellem parter, som er etableret uden for de deltagende lande. Dette
princip er nyt ift. EU-forslaget.
2
Etableringsprincippet i den af Kommissionen foreslåede form betyder bl.a., at danske finansielle institutioner iht. forslaget
vil blive anset som etableret i et deltagende land i det omfang, de handler med finansielle institutioner i deltagende lande –
uafhængigt af hvilke værdipapirer der handles. Dvs. en dansk bank, der handler fx en dansk eller tysk aktie med en tysk
bank, vil ifølge forslaget blive anset for etableret i Tyskland og dermed blive afgiftspligtig til Tyskland.
2
Udstedelsesprincippet betyder i den af Kommissionen foreslåede form fx, at danske banker, selvom de kun handler med
andre danske virksomheder, ville skulle betale FTT til et deltagende land, hvis de handler med et værdipapir udstedt i et
deltagende land, fx til Tyskland hvis der handles med en aktie udstedt af et selskab i Tyskland.
1
4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0005.png
Etableringsprincippet har ifølge Kommissionens forslag prioritet over udstedel-
sesprincippet, dvs. det vurderes først om en finansiel institution, som indgår i en
transaktion, opfylder betingelserne for beskatning efter etableringsprincippet og –
for finansielle institutioner uden for de deltagende lande – evt. derefter udstedel-
sesprincippet. Rækkefølgen har betydning for, hvilke deltagerlande beskatningen
af de konkrete transaktioner i givet fald skal tilfalde.
3
Kommissionen foreslår en minimumsharmonisering af afgiften, hvilket indebærer,
at EU-landene selv kan fastsætte det nationale afgiftsniveau højere end et mini-
mumsniveau. Minimumssatsen er 0,1 pct. af handelsværdien for alle finansielle
transaktioner bortset fra handel med derivater, hvor minimumssatsen er 0,01 pct.
af værdien af de underliggende aktiver. Afgiften skal afregnes af de finansielle in-
stitutioner mv.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF). Forslaget skal vedtages med enstemmighed
blandt de deltagende lande i Rådet efter høring af Europa-Parlamentet.
Erklæringen fra de deltagende lande fra december 2015
Da ECOFIN drøftede sagen 8. december 2015 fremsatte de nu kun 10 deltagende
lande en erklæring om en rammeaftale for en fremtidig FTT. Rammeaftalen læg-
ger overordnet op til, at FTT’en skal omfatte handler med aktier og derivater, idet
der dog samtidig skal tages højde for derivater, som har sammenhæng med offent-
lig gæld. Det understreges i rammeaftalen, at det er nødvendigt yderligere at analy-
sere FTT’ens konsekvenser for økonomien og for pensionsordninger, og at nega-
tive konsekvenser skal mindskes.
Der lægges i erklæringen yderligere op til, at forslagets territoriale anvendelsesom-
råde i udgangspunktet skal følge Kommissionens forslag fsva. både aktier og deri-
vater (hvor beskatning sker på grundlag af udstedelsesprincippet og det brede
etableringsprincip). Dog vil det ifølge erklæringen fsva. aktier skulle undersøges,
om det er mere hensigtsmæssigt, at FTT’en til en start kun omfatter
aktier udstedt i
deltagerlandene
(ikke aktier udstedt i lande uden for FTT’en).
De deltagende lande har efterfølgende lagt op til, at alene aktier udstedt i deltager-
landene beskattes i første omgang. Efter en overgangsperiode kan beskatningen
udvides til at omfatte alle aktier, dvs. også aktier udstedt i lande uden for FTT’en,
medmindre de deltagende lande træffer anden beslutning. Den tekniske og juridi-
ske udformning af forslaget, herunder betingelserne for overgangen fra en fase til
den næste, udestår fortsat.
Erklæringen supplerer en tidligere erklæring fra januar 2015, hvor de deltagende
Tyskland, Frankrig og Italien ønsker at deltage i det forstærkede samarbejde. Hvis en fransk bank handler en tysk aktie
med en italiensk bank, og såfremt etableringsprincippet – som foreslået af Kommissionen – har forrang for udstedelses-
princippet, så vil Frankrig og Italien være berettiget til at beskatte transaktionen og opnå et provenu. Såfremt udstedelses-
princippet har forrang for etableringsprincippet, så vil det være Tyskland, som er berettiget til at beskatte transaktionen og
opnå et provenu.
3
5
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0006.png
lande erklærede at ville arbejde for en afgift omfattende så mange aktiver (med så
bred en skattebase) som muligt og en lav skattesats.
De 10 deltagende lande gav udtryk for, at de anså erklæringen som et vigtigt skridt
frem mod en endelig aftale, mens flere ikke-deltagende EU-lande udtrykte bekym-
ringer om bl.a. påvirkningen på deres økonomi. I fælleserklæringen blev endvidere
dengang givet udtryk for, at den endelige udformning og løsning af udeståender
ønskedes klar inden udgangen af juni 2016.
På trods af rammeaftalen i fælleserklæringen fra december 2015 er det fortsat
uklart, hvilken form for FTT de deltagende lande evt. vil kunne opnå endelig
enighed om, herunder i hvilke tilfælde og hvornår de to beskatningsprincipper skal
anvendes, hvem der skal undtages fra afgiften, samt hvordan afgiften i sidste ende
skal opkræves. Der udestår ligeledes enighed om, hvordan det opkrævede provenu
fra afgiften skal fordeles mellem de deltagende lande.
Der er således fortsat væsentlige udeståender, hvor der er behov for drøftelse på
både politisk og teknisk niveau.
Der er endnu ikke fremlagt et samlet kompromisforslag. Overordnet er det fortsat
uklart, om de deltagende lande kan og vil finde svar på de tekniske, juridiske og
økonomiske udfordringer, som er forbundet med en FTT.
Vurdering fra Rådets juridiske tjeneste (RJT)
Etableringsprincippet betyder i den af Kommissionen foreslåede form fx, at fi-
nansielle institutioner uden for de deltagende lande iht. forslaget vil blive anset
som etableret i et deltagende land, hvis de handler med finansielle institutioner
mv. i det pågældende deltagende land – uafhængigt af hvilke værdipapirer der
handles, og derfor skal betale afgiften til dette deltagende land, når der handles.
EU’s Ministerråds juridiske tjeneste (RJT) vurderede i september 2013 dette etab-
leringsprincip. RJT’s vurdering er, at denne form for etableringsprincip ikke er i
overensstemmelse med gældende international ret og EU-retten, herunder ram-
merne for det forstærkede samarbejde som fastlagt i EU-traktaten.
4
RJT vurderer, at denne form for etableringsprincip ikke respekterer ikke-
deltagende EU-landes beskatningskompetencer samt diskriminerer og vil kunne
føre til konkurrenceforvridning til skade for ikke-deltagende lande. RJT vurderer
desuden, at denne form for etableringsprincip rejser spørgsmål vedr. EU-
traktatens principper om kapitalens fri bevægelighed, som er et grundlæggende
princip for EU’s indre marked. RJT vurderer på den baggrund, at afgiften ikke
kan indføres baseret på denne form for etableringsprincip. EU-kommissionens
juridiske tjeneste er uenig i den konklusion.
RJT vurderede i september alene etableringsprincippet og ikke andre elementer i Kommissionens forslag, herunder
udstedelsesprincippet.
4
6
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres om forslaget, jf. TEUF artikel 113. Parlamentet
udtalte sig i juni 2013 om sagen. Parlamentet støttede det forstærkede samarbejde
om en FTT. Parlamentet støttede en FTT med en bred skattebase, men lavere
satser for pensionsfonde samt for handel med statsobligationer end foreslået af
Kommissionen. Parlamentet støttede en styrkelse af etableringsprincippet samt en
styrkelse af regler mod unddragelse af afgiften.
5. Nærhedsprincippet
Danmark deltager ikke i det forstærkede samarbejde, hvorfor nærhedsprincippet
her ikke er direkte relevant for Danmark.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Danmark deltager ikke i det forstærkede samarbejde. Forslaget vil således ikke
skulle gennemføres i Danmark. Danmark har ingen tilsvarende lovgivning. En
vedtagelse af forslaget i den foreliggende form vurderes ikke at ville kræve æn-
dringer af gældende dansk lovgivning.
7. Statsfinansielle konsekvenser
Da Danmark ikke vil deltage i det forstærkede samarbejde, vil direktivforslaget
ikke direkte indebære et merprovenu for staten. Der vil derimod være administra-
tive omkostninger for staten ved, at lande som ikke deltager, ifølge forslaget skal
være behjælpelige med at indhente oplysninger samt hjælpe med at inddrive afgif-
ten fra danske finansielle institutioner mv. til deltagerlandene (ud fra principperne
om administrativt samarbejde på skatteområdet i EU).
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Selvom Danmark ikke deltager i det forstærkede samarbejde vil forslaget givetvist
have samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser for Danmark via en
påvirkning af de finansielle markeder, herunder via mindre likvide og effektive
markeder. Derigennem vil en FTT kunne belaste husholdninger og virksomheder
i Danmark, herunder i form af højere finansieringsomkostninger på gæld, som
indebærer handel med værdipapirer. Ifølge Kommissionens forslag vil danske
finansielle institutioner skulle betale FTT til deltagende lande, når de handler med
finansielle institutioner i deltagende lande (jf. etableringsprincippet), eller handler
med finansielle instrumenter udstedt i deltagende lande (jf. udstedelsesprincippet).
Der vil dog alt andet lige være færre finansielle transaktioner, som beskattes, når
Danmark ikke deltager i det forstærkede samarbejde.
En FTT i de deltagende lande vil på den anden side kunne medføre udflytning af
finansiel aktivitet til ikke-deltagende EU-lande, herunder Danmark.
Samlet er den umiddelbare vurdering, at en FTT i de deltagende lande på længere
sigt kan indebære et afledt mindre fald i BNP-vækst og beskæftigelse i Danmark.
Størrelsen heraf er usikker.
7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
For deltagende lande vil en FTT også kunne indebære et fald i BNP-vækst og
beskæftigelse. De negative konsekvenser af en FTT må alt andet lige forventes at
være større for deltagende lande end for ikke-deltagende lande.
9. Høringer
Der henvises til resumé af høringssvarene om forslaget til forstærket samarbejde,
som fremgår af grund- og nærhedsnotat sendt til Folketingets Europaudvalg i
april 2013.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke enighed mellem de deltagende lande angående, hvilken form for FTT
de skal samarbejde om. Ikke-deltagende lande er generelt optaget af, hvordan en
FTT i det forstærkede samarbejde vil påvirke ikke-deltagende lande, herunder via
afgiftens beskatningsprincipper, jf. erklæringerne fremsat ifm. bemyndigelsen af
det forstærkede samarbejde. Det er fortsat uklart, hvornår og hvad der vil kunne
opnås endelig enighed om.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker ikke at indføre en afgift på finansielle transaktioner, og ønsker
ikke at deltage i det forstærkede samarbejde herom.
En afgift på finansielle transaktioner indebærer nogle udfordringer i form af risiko
for mindsket likviditet og effektivitet af de finansielle markeder, og vil som ud-
gangspunkt belaste husholdninger og virksomheder i form af højere finansierings-
omkostninger. En afgift på finansielle transaktioner blandt en gruppe af lande
indebærer en risiko for udflytning og forvridninger af finansiel aktivitet til skade
for realøkonomien.
Regeringen lægger vægt på, at der tages højde for ikke-deltagende EU-landes inte-
resser i arbejdet med en afgift på finansielle transaktioner.
Der lægges vægt på, at drøftelser af sagen sker i overensstemmelse med rammerne
for det forstærkede samarbejde som fastlagt i traktaten, herunder at sagen behand-
les blandt alle lande i Rådet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat i sagen om det forstærkede samarbejde er senest forelagt Folketingets
Europaudvalg forud for ECOFIN 17. juni 2016. Der henvises i øvrigt til grund-
og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til forstærket samarbejde oversendt
til Folketingets Europaudvalg i april 2013.
8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0009.png
Dagsordenspunkt 6:
1. Resume
Implementering af bankunionen
Der ventes på ECOFIN 8. november 2016 igen orienteret om status for gennemførelsen af
allerede aftalte elementer vedr. bankunionen.
2. og 3. Baggrund og indhold
Der ventes på ECOFIN orienteret om status for gennemførelse af allerede aftalte
elementer af relevans for bankunionen. Status herfor er uddybet i bilag 1.
Bankunionen bygger på regelsættet fra direktivet om genopretning og afvikling af
nødlidende kreditinstitutter (Bank Recovery and Resolution Directive – BRRD),
som gælder for alle EU-lande. BRRD etablerer princippet om at bankkriser finan-
sieres ved at lade tab blive båret af aktionærer og andre usikrede kreditorer (”bail-
in”). Fristen for national implementering af BRRD var 1. januar 2015.
Bankunionen bygger derudover på direktivet om nationale indskydergarantiord-
ninger (Deposit Guarantee Schemes – DGS), som ligeledes gælder for alle EU-
lande. Direktivet styrker bl.a. finansieringen af de nationale fonde. Fristen for na-
tional implementering var juli 2015.
Alle EU-lande med undtagelse af Belgien har nu fuldt implementeret BRRD og
DGS-direktivet. Belgien mangler endnu at implementere dele af BRRD og DGS-
direktivet. Belgien har oplyst, at man forventer at have gennemført BRRD fuldt i
oktober 2016.
Etableringen af bankunionens fælles afviklingsfond (Single Resolution Fund –
SRF) er forankret i en mellemstatslig aftale (Intergovernmental Agreement –
IGA). IGA’en fastlægger rammen for deltagerlandenes indbetalinger af deres re-
spektive kreditinstitutters bidrag til SRF. IGA’en trådte i kraft 1. januar 2016.
Opbygningen af midler i afviklingsfonden SRF (finansieret af de deltagende landes
kreditinstitutter) er påbegyndt og skal forløbe over en overgangsperiode frem til
2024. Som følge af EU-reglerne i BRRD skulle alle EU-lande påbegynde at op-
kræve bidrag hos deres respektive kreditinstitutter til deres nationale afviklings-
fonde i 2015. Landene i bankunionen skal som følge af IGA’en overføre de mod-
tagne bidrag til deres respektive nationale afdelinger af SRF pr. 31. januar 2016.
Det har næsten alle deltagerlande ifølge de foreliggende oplysninger nu gjort.
Bankunionens deltagerlande skal ifølge aftalen fra ECOFIN 8. december 2015
desuden etablere offentlig brofinansiering til SRF i overgangsperioden. Brofinan-
sieringen skal sikre midlertidig finansiering, hvis bail-in (nedskrivning af tilgode-
havender hos aktionærer og kreditorer) og de sektorfinansierede midler i den fæl-
les afviklingsfond SRF ikke er tilstrækkelige til at håndtere et nødlidende institut.
Brofinansieringen udgøres af individuelle kreditlinjer (”kassekreditter”) fra hvert
af de deltagende lande til deres respektive nationale afdelinger i SRF. Kreditlinjer-
ne vil blive reduceret i takt med opbygningen af midler i SRF. Der var frist for
etablering af brofinansieringen 1. januar 2016. De fleste deltagerlande har nu etab-
9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
leret deres brofinansiering.
ECOFIN 17. juni 2016 vedtog rådskonklusioner med en køreplan (”road-map”)
for arbejdet med færdiggørelsen af bankunionen. Ifølge køreplanen vil EU-
landene påbegynde arbejdet med udformningen af den permanente bagstopper
for SRF, når alle EU-lande har gennemført BRRD. Det må på den baggrund for-
ventes, at arbejdet med bagstopperen indledes snart, evt. i år. Bagstopperen skal
kunne yde midlertidig offentlig finansiering, hvis nedskrivning af aktionærer og
kreditorer (bail-in) og de sektorfinansierede midler i SRF ikke er tilstrækkelige til
at håndtere et nødlidende institut. Den skal senest være etableret i 2024.
Lovgivningen, som implementerer BRRD og DGS i Danmark, er trådt i kraft 1.
juni 2015. Så længe Danmark ikke deltager i bankunionen, skal Danmark ikke
ratificere IGA, etablere brofinansiering eller overføre bidrag til SRF.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om statusorienteringen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Orienteringen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Orienteringen har ingen statsfinansielle konsekvenser.
Orienteringen har ingen samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høringer
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes at tage orienteringen til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage orienteringen på ECOFIN til efterretning.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Europaudvalget blev senest orienteret om status for gennemførelsen af bankunio-
nen i forbindelse med ECOFIN 11. oktober 2016.
Der henvises derudover til samlenotat om køreplanen for bankunionen forelagt
Europaudvalget forud for ECOFIN 17. juni 2016.
10
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0011.png
Bilag 1: Status for aftalte initiativer vedr. bankunionen
Tabel 1
Status for aftalte initiativer vedr. bankunionen, pr. 27. september 2016
Overførsel af BRRD-
Land
IGA
Brofinansiering
bidrag til SRF, jf. IGA
Østrig
Belgien
Cypern
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Græken-
land
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxem-
bourg
Malta
Nederlan-
dene
Portugal
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Bulgarien
Kroatien
Tjekkiet
Danmark
Ungarn
Polen
Rumænien
Sverige
UK
Frist
Ikke underskriver af IGA
og skal ikke ratificere
Ikke underskriver af IGA
og skal ikke ratificere
Ultimo november 2015
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
Ratificeret
-
-
-
-
Ratificeret
-
-
Overført
Overført
Overført
Overført
Overført
Overført
Overført
Delvist overført – på
linje med IGA
1
Overført
Ikke overført – på
linje med IGA
1
Overført
Overført
Overført
Overført
Overført
Ikke overført – på
linje med IGA
1
Overført
Overført
Overført
-
-
-
-
-
-
-
Underskrevet
Pågående – ventes
etableret snart
Pågående – ventes
etableret snart
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Ventes etableret
efter 1. lånepro-
gramgennemgang
Pågående – ventes
etableret snart
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Underskrevet
Pågående – ventes
etableret snart
Underskrevet
Ventes efter dannel-
se af ny regering
-
-
-
-
-
-
-
BRRD
Gennemført
Gennemført
2
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
31. januar 2016
1. januar 2016
1. januar 2015
DGS
Gennemført
Gennemført
2
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Gennemført
Primo juli 2015
Anm.: IGA: Mellemstatslige aftale om den fælles afviklingsfond (SRF). Overførsel af BRRD-bidrag til SRF, jf. IGA: Ifølge
IGA’en skulle bankunionens deltagerlande senest 31. januar 2016 overføre de bidrag til SRF, som er opkrævet af
landene i overensstemmelse med BRRD inden IGA’en trådte i kraft.
1
Grækenland (delvist), Italien og Portugal har
ikke overført de midler til SRF, som de har opkrævet iht. BRRD inden SRM’s ikrafttræden, ifølge det oplyste fordi
midlerne er brugt til krisehåndtering af nødlidende banker. Den fælles afviklingsmyndighed (SRB) har vurderet, at
den manglende overførsel af midler er på linje med IGA’en. Brofinansiering: Pågående – ventes overført snart:
Lande hvor overførsel af bidrag til SRF og etablering af brofinansieringen ventes snart.
2
BRRD og DGS er delvist
gennemført og ventes snart fuldt gennemført.
Kilde: Kommissionen og den fælles afviklingsmyndighed (SRB).
11
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0012.png
Dagsordenspunkt 9:
Forslag om europæiske venturekapitalfonde
(EuVECA) og europæiske sociale iværksætter-
fonde (EuSEF)
KOM (2016)0221
1.
Resume
Kommissionen har 14. juli 2016 fremsat forslag til revision af EuVECA- og EuSEF-
forordningerne, som regulerer hhv. venturekapitalfonde (EuVECA) og sociale investeringsfonde
(EuSEF). Forslaget er fremsat som et led i arbejdet med at skabe en kapitalmarkedsunion i
EU, der skal gøre det nemmere for virksomhederne at finansiere sig og investere på tværs af EU,
samt udvide anvendelsen af finansieringskilder uden for det traditionelle banksystem.
De specifikke revisionsforslag har til formål at øge investeringerne i små og mellemstore virksom-
heder samt i sociale virksomheder gennem EuVECA- og EuSEF-fonde ved at give større
fondsforvaltere mulighed for at forvalte EuVECA- og EuSEF-fonde, fjerne dobbelte registre-
ringskrav og udvide gruppen af aktiver, som EuVECA-fondene må investere i. Dermed skal
forslaget øge udbuddet af risikovillig kapital til små og mellemstore samt sociale virksomheder
gennem EuVECA- og EuSEF-fonde som et alternativ til lånefinansiering gennem banker.
ECOFIN ventes 8. november 2016 eller i den nærmeste fremtid at vedtage forslaget. Herefter
vil forhandlingerne med Europa-Parlamentet kunne indledes.
Regeringen støtter overordnet forslaget om revision af EuVECA- og EuSEF-forordningerne.
Der henvises i øvrigt til grund- og nærhedsnotat af 14. september 2016 om Kommissionens for-
slag oversendt til Folketingets Europaudvalg.
2. Baggrund
Kommissionen har 14. juli 2016 fremsat forslag til revision af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 345/2013 af 17. april 2013 om euro-
pæiske venturekapitalfonde (European Venture Capital funds, herefter "EuVE-
CA-forordningen") og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
346/2013 af 17. april 2013 om europæiske sociale iværksætterfonde (European
Social Entrepreneurship Funds, herefter "EuSEF-forordningen"). Formålet med
disse forordninger var at skabe et fælles europæisk regelsæt for disse typer af fon-
de, og derved bidrage til at skabe et reelt indre marked for disse typer af finansie-
ring.
Revisionen af EuVECA- og EuSEF-forordningerne er et prioriteret tiltag for
Kommissionen i forbindelse med arbejdet med etablering af kapitalmarkedsunio-
nen, og indgår i kraft af de indeholdte administrative lettelser også i Kommissio-
nens program for målrettet og effektiv regulering (det såkaldte REFIT
5
-initiativ).
5
Kommissionen 2016 Regulatory Fitness and Performance programme initiative (COM (2014) 368 final).
12
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0013.png
Revisionen bygger blandt andet på input fra en offentlig høring om revision af
EuVECA- og EuSEF-forordningerne gennemført mellem 30. september 2015 og
6. januar 2016.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i Traktaten om den Europæiske
Union (TEUF) og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294, hvor Rådet og Europa-Parlamentet er medlovgivere.
3. Formål og indhold
De specifikke revisionsforslag har til formål at øge investeringerne i små og mel-
lemstore virksomheder samt i såkaldt sociale virksomheder gennem EuVECA- og
EuSEF-fonde ved at give større fondsforvaltere mulighed for at forvalte EuVE-
CA- og EuSEF-fonde, fjerne dobbelte registreringskrav og udvide gruppen af de
aktiver, som EuVECA-fondene må investere i. Dermed skal forslaget øge udbud-
det af risikovillig kapital til små og mellemstore samt sociale virksomheder gen-
nem EuVECA- og EuSEF-fonde som et alternativ til lånefinansiering gennem
banker.
Boks 1
Hvad er venture kapitalfonde og sociale iværksætterfonde?
Venturekapitalfonde.
Venturekapitalfonde er fonde som investerer i nye virksomheder med højt vækstpotentiale.
Investeringen sker typisk med kapitalindskud fremfor lån. Investeringsfonde generelt, herunder venturekapitalfonde,
administreres typisk af en forvalter, der forvalter flere fonde på samme tid. Fondene er typisk finansieret ved at
investorer køber andele i fonden (egenkapitalfinansiering). Gældsfinansiering er dog også tilladt i et begrænset
omfang.
Betegnelsen ”EuVECA” er reserveret til særlige venturekapitalfonde, som (under de hidtidige regler) kun må være
selvforvaltende
6
eller forvaltes af registrerede eksterne forvaltere, hvis samlede forvaltede aktiver ikke overskrider
de tærskelværdier for ”små” forvaltere, som er fastsat i det såkaldte FAIF-direktiv
7
. Disse tærskelværdier er på 100
mio. EUR for forvaltere der forvalter fonde med gearing
8
og på 500 mio. EUR for forvaltere der forvalter fonde uden
gearing. Forvaltere under disse grænser er omfattet af mindre byrdefulde reguleringskrav.
En EuVECA skal desuden opfylde særlige krav til dens porteføljesammensætning, dvs. de aktiver den må investere
i, og til de investorer, der kan investere i en EuVECA. En EuVECA skal således fx investere mindst 70 pct. af sin
kapital i små og mellemstore virksomheder. Fondene må som udgangspunkt kun markedsføres til professionelle
investorer. Detailinvestorer kan gives tilladdelse til at investere i disse fonde, på betingelse af at de investerer
mindst 100.000 euro.
Der er for indeværende registreret 4 EuVECA-fonde i Danmark (ca. 70 på EU-plan).
Sociale iværksætterfonde.
Tilsvarende er betegnelsen ”EuSEF” reserveret til særlige fonde, der investerer i
sociale virksomheder, og som bortset fra kravene til porteføljesammensætningen opfylder de samme krav som
EuVECA fonde. En social virksomhed er defineret i EuSEF-forordningen, og er en virksomhed som har som sin
primære målsætning at levere varer og tjenester til udsatte personer, og som også anvender størstedelen af sit evt.
overskud til dette og/eller beskæftiger udsatte personer. Der er for indeværende registreret 4 EuSEF i EU (ingen i
Danmark).
1.
Formål
2.
EuVECA
3.
EuSEF
Investere i nye virksomheder med højt
vækstpotentiale
Investere i virksomheder der hoved-
sageligt har et socialt formål
Dvs. hvor fondens styrende organ vælger ikke at udpege en ekstern forvalter.
FAIF – Forvaltere af alternative investeringsfonde – det såkaldte kapital- og hedgefondsdirektiv.
8
Dvs. hvor fondene selv er gældsfinansierede.
6
7
13
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0014.png
Tiltænkt
Udbredelse
Professionelle investorer
70 i EU og 4 i Danmark
Professionelle investorer
4 i EU og ingen i Danmark
Væsentlige elementer i ændringsforslaget.
De væsentlige elementer i forslaget, som uddy-
bes nedenfor, og som er opsummeret i bilag 1, er:
Større forvaltere skal fremover også kunne forvalte EuVECA- og EuSEF-
fonde
Gruppen af virksomheder, som EuVECA-fondene kan investere i, udvi-
des
Dobbelte registreringskrav fjernes og omkostningerne for EuVECA- og
EuSEF-fonde mindskes generelt
Større forvaltere skal kunne forvalte EuVECA- og EuSEF-fonde
Efter de gældende EuVECA- og EuSEF-forordninger er det kun registrerede
forvaltere af alternative investeringsfonde, som holder sig
under
visse tærskelværdi-
er i FAIF-direktivet (jf. i boks 1), som må oprette og forvalte EuVECA’er og Eu-
SEF’er.
Hvis en EuVECA/EuSEF-forvalters samlede forvaltede aktiver forøges, således
at forvalteren nu overskrider tærskelværdierne, skal forvalteren registreres efter de
tungere procedurer for store forvaltere i FAIF-direktivet og må ikke længere op-
rette nye EuVECA’er eller EuSEF’er. Forvalteren kan dog fortsat forvalte de
EuVECA’er, og EuSEF’er, som forvalteren forvaltede, før forvalteren overskred
tærskelværdierne.
Det foreslås med ændringsforslagene, at også de store forvaltere med godkendelse
skal kunne oprette og forvalte nye EuVECA’er og EuSEF’er. Det forventes, at de
store forvaltere vil kunne realisere stordriftsfordele, hvilket vil kunne mindske de
gebyrer, investorerne skal betale forvalteren for forvaltningsydelsen.
En anden praktisk fordel herved er at de større forvaltere således vil kunne mar-
kedsføre EuVECA- og EuSEF-fonde over for de professionelle og institutionelle
investorer, som de i forvejen har kontakt til, og dermed opmuntre disse til at inve-
stere i EuVECA- og EuSEF-fonde. Således vil EuVECA/EuSEF-fonde blive
markedsført til en større kundekreds, og derved kan der blive mere risikovillig
kapital til rådighed for investeringer i små og mellemstore virksomheder samt i
sociale virksomheder.
14
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0015.png
Tabel 2
Registreringskrav og grænseoverskridende markedsføring af investeringsfonde.
4.
Forvalters samlede
aktiver:
-
Under 500 mio. euro
(ikke gearet)
Lettere registre- -
ringskrav i FAIF
Kan ikke mar-
kedsføre investe- -
ringsfonde gene-
relt på tværs af
EU
Tungere registre- -
ringskrav i FAIF
Kan markedsføre -
investeringsfon-
de generelt på
tværs af EU
Registreringskrav
på -
linje med de lettere krav
for små forvaltere i FAIF
Kan
markedsføre -
EuVECA/EuSEF-fonde
specifikt på tværs af EU
Registreringskrav på linje
med de lettere krav for
små forvaltere i FAIF
Kan markedsføre EuVE-
CA/EuSEF-fonde specifikt
på tværs af EU
5.
FAIF-direktivet
6.
Med de gældende
7.
Med de foreslående
EuVECA/EuSEF-forordninger EuVECA/EuSEF-forordninger
-
-
Tungere registrerings- -
krav i FAIF
Kan markedsføre inve- -
steringsfonde generelt
på tværs af EU. Må dog
ikke forvalte og mar-
kedsføre de specifikke
EuVECA/EuSEF-fonde.
Tungere registreringskrav
i FAIF
Kan forvalte og markeds-
føre
investeringsfonde
generelt på tværs af EU,
inklusiv EuVECA/EuSEF-
fonde.
Over 500 mio. euro
(ikke gearet)
-
Anm.: For forvaltere af fonde med gearing er grænseværdien på 100 mio. euro.
Udvidelse af gruppen af kvalificerede virksomheder, som EuVECA-fondene kan investere i
EuVECA-fonde skal efter de gældende forordninger investere mindst 70 pct. af
deres aktiver i såkaldte porteføljevirksomheder, som ikke må være børsnoteret, og
skal være kategoriseret som små og mellemstore virksomheder (dvs. højst må ha-
ve 250 ansatte og som enten har en årlig omsætning på under 50 mio. EUR eller
aktiver på under 43 mio. EUR eller begge dele).
De øvrige 30 pct. af fondenes aktiver må investeres relativt frit. Grunden til at de
70 pct. ikke er sat højere er for at sikre at fondene kan foretage et minimum af
diversificering. Grunden til at grænsen ikke er sat lavere er så fondene stadig beva-
rer en klar profil hos investorer.
Det foreslås, at udvide definitionen af porteføljevirksomheder for EuVECA’er til
virksomheder, der enten er ikke-børsnoteret med højst 499 ansatte,
eller
virksom-
heder, der er børsnoterede på et SMV-vækstmarked
9
og har en markedsværdi på
under 200 mio. EUR. Det foreslås endvidere at tillade opfølgende investeringer i
virksomheder, der ikke længere opfylder betingelserne for at være kvalificeret por-
teføljevirksomhed, men som gjorde det på tidspunktet for den første investering.
Udvidelsen vil tillade EuVECA-fondene at investere på og dermed fremme udvik-
lingen af SMV-vækstmarkeder. Ligeledes gives investorerne adgang til porteføljer
med større diversificering og potentielt lavere risiko.
Et SMV vækstmarked er en markedsplads særligt for små og mellemstore virksomheder, der introduceres med MIFID II-
direktivet. Der er ikke aktuelt nogen SMV vækstmarkeder i Danmark.
9
15
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0016.png
Byrde- og omkostningslettelser for EuVECA- og EuSEF-fonde
I dag kræves, at forvaltere af EuVECA- og EuSEF-fonde både registreres som en
forvalter af alternative investeringsonde (FAIF) efter FAIF-direktivet (dog med
lettere registreringsprocedurer for forvaltere under tærskelværdierne) og derud-
over opfylder yderligere registreringsprocedurer i medfør af EuVECA/EuSEF-
forordningerne.
Det foreslås, at en forvalter, der registrerer sig som EuVECA/EuSEF-forvalter
herved også automatisk bliver registreret som en FAIF-forvalter, hvis forvalterens
samlede forvaltede fonde ligger under tærskelværdierne i FAIF-direktivet (de 100
mio. euro og 500 mio. euro for forvaltere af hhv. gearede og ikke-gearede fonde).
Dvs. at en sådan forvalter nu ikke længere behøver at registrere sig efter de regi-
streringskrav, der er for mindre forvaltere i medfør af FAIF-direktivet.
Forvaltere med samlede aktiver over tærskelværdierne vil stadig skulle registrere
sig som både FAIF-forvalter og EuVECA/EuSEF-forvalter.
Ændringsforslaget indeholder også yderligere regler for proceduren for registre-
ring af en EuVECA eller en EuSEF i hjemlandet med henblik på at ensrette regi-
streringsprocessen i alle EU-medlemsstaterne. Det betyder bl.a. tilsynsmyndighe-
derne i EU-landene skal give svar på en ansøgning om at oprette en EuVE-
CA/EuSEF-fond senest to måneder efter ansøgningen blev sendt.
Samtidig foreslås to forbud: 1) et værtsland må ikke stille forudgående krav til en
EuVECA eller EuSEF, som ønsker at påbegynde markedsføring af sine andele i
det pågældende land og 2) eksplicit forbud mod, at værtslandet må stille krav om
gebyrer eller andre afgifter i forbindelse med markedsføringen. Det skal lette mu-
lighederne for at EuVECA og EuSEF kan markedsføre sig på tværs af hele EU.
Fondenes kapitalkrav
Kapitalkravene til forvaltere af EuVECA/EuSEF-fonde er i de gældende forord-
ninger relativt vage. Det kræves udelukkende at forvalteren skal have et ”tilstræk-
keligt kapitalgrundlag”
10
. Det er derefter op til de enkelte landes kompetente myn-
digheder (i Danmark Finanstilsynet) at fastlægge hvad der konkret forstås ved
dette. Kapitalkravet varierer derfor på mellem 6.500 euro og 125.000 euro i EU-
landene (ca. 48.000 kr. – 930.000 kr.) I Danmark er kapitalkravet på 80.000 kr.
Kommissionen foreslår at lade Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsyns-
myndighed (ESMA) udarbejde udkast til reguleringsmæssige tekniske standarder
for metoder til beregning af, hvad der udgør et tilstrækkeligt kapitalgrundlag, såle-
des at størrelsen og forståelsen af, hvad der er et ”tilstrækkeligt kapitalgrundlag”
for en forvalter eller en selvforvaltende fond ensrettes i alle medlemsstaterne.
Formålet med kapitalkrav til forvaltere er, at forvalterne skal kunne opretholde forvaltningen af fondene for investorerne
i en passende periode, selv hvis forvalteren kommer under afvikling e.l.
10
16
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
Formandskabet har i stedet foreslået at definere direkte, hvad der skal forstås med
et ”tilstrækkeligt kapitalgrundlag”. Her er beløbet 20.000 euro eller ca. 150.000 kr.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Det er forventningen,
at Europa-Parlamentet generelt vil være positiv over for Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det indre marked for venturekapitalfonde og for fonde
for sociale iværksættere er fragmenteret, og at der er behov for en yderligere ind-
sats for at styrke den europæiske ramme for tilvejebringelse af midler fra sådanne
fonde på tværs af grænserne. Forordningsforslaget forventes at føre til yderligere
konvergens og et styrket indre marked for venturekapitalfonde og for fonde for
sociale iværksættere. Disse mål kan kun nås gennem en indsats på EU-plan.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Det vurderes at være væsentligt at styrke det indre marked for ventu-
rekapitalfonde og sociale iværksætterfonde. Det formål kan bedst opfyldes ved
EU-regulering.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Den eksisterende lovgivning findes i EuVECA- og EuSEF-forordningerne, der er
direkte anvendelige i dansk ret uden at være omsat i dansk lovgivning. Der er ikke
yderligere dansk lovgivning om EuVECA- og EuSEF-fonde.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget medfører ikke signifikante nye opgaver for Finanstilsynet. Det forven-
tes, at der vil blive behov for en mindre videreudvikling af Finanstilsynets IT-
systemer som følge af forslaget, dog er det præcise omfang uvist på nuværende
tidspunkt. Det vedrører umiddelbart videreudvikling af eksisterende rapporte-
ringssystemer til Finanstilsynet og til ESMA. Forslaget ventes samlet set ikke at
medføre væsentlige statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offent-
lige.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Reglerne i forslaget forventes at bidrage til bedre muligheder og mere lige vilkår
for at rejse kapital for små og mellemstore samt sociale virksomheder i EU gen-
nem EuVECA- og EuSEF-fonde.
Forslaget har ifølge Kommissionen til formål at mindske byrderne og omkostnin-
gerne i forbindelse med grænseoverskridende drift af EuVECA- og EuSEF-fonde
og derved bidrage til at øge den mængde risikovillig kapital, der er til rådighed for
17
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0018.png
små og mellemstore virksomheder samt sociale virksomheder på kapitalmarke-
derne.
Der forventes på den baggrund positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Reglerne i forslaget forventes at mindske omkostningerne i forbindelse med græn-
seoverskridende drift af EuVECA- og EuSEF-fonde. Det forventes også, at store
forvaltere vil kunne realisere stordriftsfordele, når de får adgang til at forvalte
EuVECA- og EuSEF-fonde.
Det vurderes desuden, at forslaget vil kunne gøre det nemmere for små og mel-
lemstore virksomheder med højt vækstpotentiale samt for sociale virksomheder at
finansiere sig.
8. Høring
Kommissionens forslag til revision af EuVECA- og EuSEF-forordningen har
været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor med frist for
bemærkninger den 29. juli 2016.
Dansk Venturekapital og Private Equity Forening (DVCA) stillede sig overordnet
positiv over for forslaget som et hele, men vurderer, at tiltagene næppe vil medfø-
re væsentligt øget antal EuVECA-/EuSEF-registreringer i Danmark. Dette henset
til, at særligt EuVECA allerede nyder stor opbakning i Danmark blandt forvaltere.
Endvidere opfatter DVCA forslaget om forbud mod gebyrer som særligt positivt,
idet det har været nævnt som et stort problem for branchen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flertallet af medlemsstaterne ventes at støtte forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet forslaget, da det er i dansk interesse, at det indre
marked for venturekapitalfonde og sociale iværksætterfonde styrkes.
Regeringen støtter, at større forvaltere under FAIF-direktivet kan forvalte EuVE-
CA- og EuSEF-fonde. Det vil bl.a. have den fordel, at disse forvaltere vil kunne
markedsføre fondene til deres (større) kundekreds. Det er et positivt tiltag, ikke
alene henset til øget brug af EuVECA’er og EuSEF’er, men også fordi større for-
valtere under FAIF-regimet allerede har de nødvendige kompetencer.
Regeringen støtter, at porteføljekravene gøres mere fleksible for EuVECA-fonde
ved blandt andet at øge det tilladte antal af ansatte i de virksomheder fondene må
investere i. Regeringen støtter også, at der gives adgang til at investere i visse min-
dre børsnoterede virksomheder samt at der kan foretages opfølgende investerin-
ger i virksomheder, som er vokset og derfor overstiger tærskelværdierne for hvilke
virksomheder man må investere i for første gang. Idet kravene gøres mere fleksib-
18
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
le, vil EuVECA-fonde blive mere attraktive for forvaltere, hvilket vil øge incita-
mentet til at benytte disse.
Regeringen støtter, at det defineres præcist i forordningerne, hvilke kapitalkrav der
gælder for forvaltere af EuVECA/EuSEF-fonde. I den forbindelse vil regeringen
arbejde for et kapitalkrav på niveau med det nuværende danske kapitalkrav.
Regeringen støtter forslaget om yderligere harmonisering af definitioner og begre-
ber på tværs af lovgivning og ensretning af registreringsprocesser, da dette reduce-
rer byrder og gør det lettere for virksomheder at benytte EuVECA og EuSEF
regimet.
Regeringen støtter i udgangspunktet forslaget om at forbyde værtslandet at pålæg-
ge gebyrer alene på basis af grænseoverskridende markedsføring af hensyn til at
sikre lige konkurrencevilkår i det indre marked.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
De foreslåede ændringer af forordningerne har ikke tidligere været forelagt Folke-
tingets Europaudvalg. Grund- og nærhedsnotatet er tidligere sendt til Folketingets
Europaudvalg 14. september 2016. De oprindelige forordninger blev forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg 10. februar 2012, forud for KKE den 20. februar 2012
(samlenotat oversendt 1. februar 2012).
Forslaget indgår som led i gennemførelsen af kapitalmarkedsunionen, der fore-
lægges Folketingets Europaudvalg i forbindelse med dette ECOFIN (8. november
2016), jf. særskilt dagsordenspunkt.
19
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1680713_0020.png
Dagsordenspunkt 11:
Status vedr. forordning om sammensatte og for-
sikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP’er)
1. Resume
Kommissionen ventes på ECOFIN at orientere om status for forordningen om dokumenter med
central information om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinve-
storer (PRIIP'er) og overvejelser om at udskyde anvendelsesdatoen for PRIIPS-forordningen fra
1. januar 2017 til 1. januar 2018 grundet forsinkelse af de nærmere regler for dokumentet med
central investorinformation (KID).
2. og 3. Baggrund, formål og indhold
EU (Rådet og Europa-Parlamentet) vedtog den 26. november 2014 forordning nr.
1286/2014 om dokumenter med central information om sammensatte og forsik-
ringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP'er
11
).
PRIIP’er er en fællesbetegnelse for investeringsprodukter, hvis afkast er baseret på
et eller flere underliggende aktiver, fx aktier og obligationer, og som er udformet
med henblik på at levere et afkast over en mellemlang eller lang investeringsperio-
de. Eksempler er investeringsforeningsbeviser, forsikringsbaserede investerings-
produkter (fx livsforsikringer), strukturerede investeringsprodukter (dvs. investe-
ringsprodukter sammensat af andre aktivtyper, fx aktier og obligationer) og struk-
turerede indlån (dvs. indlån, hvis forrentning afhænger af et andet underliggende
finansielt produkt).
Forordningen var en del af en lovgivningspakke, som udover PRIIP-forordningen
også bestod af en revision af direktivet om kollektiv investering i værdipapirer
(UCITS – Undertaking for Collective Investment in Transferrable Securities) og
en revision af forsikringsformidlingsdirektivet (IMD – Insurance Mediation Direc-
tive).
12
Forordningen indebærer nye regler for information om investeringsprodukter,
som på tværs af forskellige sektorer fastsætter krav til produktoplysninger om
såkaldt sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter (jf. nedenfor),
som sælges til detailinvestorer. Forordningen indeholder bl.a. krav om udarbejdel-
se af et dokument med central information (KID – Key Information Document)
for de omfattede produkter. De nærmere regler herfor fastsættes ved delegeret
retsakt, baseret på et samlet udkast fra de tre europæiske tilsynsmyndigheder
13
.
KID skal generelt indeholde de væsentligste oplysninger om produktets karakteri-
stika, risici og omkostninger. Investoren skal have udleveret dokumentet, inden
vedkommende træffer sin investeringsbeslutning.
14
KID finder efter PRIIPs-
“Packaged Retail and Insurance-based Investment Products”.
UCITS-direktivet er vedtaget i juli 2014. Forsikringsmæglerdirektivet er vedtaget i januar 2016.
13
ESMA, EIOPA og EBA.
14
Der er ikke i dag EU-regler om udarbejdelsen af et sådant standardiseret dokument for sammensatte og forsikringsbase-
rede investeringsprodukter, bortset fra investeringsforeningsbeviser (UCITS). Det er produktformidleren, dvs. den fonds-
mægler, forsikringsmægler eller bank, der rådgiver om og/eller sælger et investeringsprodukt, som skal udlevere KID til
investoren.
11
12
20
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
forordningen anvendelse pr. 1. januar 2017. Kommissionen vedtog i juni 2016
udkast til delegeret retsakt, der nærmere specificerer udformning mv. af KID.
Rådet kan gøre indsigelse imod en delegeret retsakt, hvis det støttes af et såkaldt
kvalificeret flertal af lande. Europa-Parlamentet kan gøre indsigelse, hvis det støt-
tes af et absolut flertal.
Der er opstået et tidsmæssigt problem i forhold til anvendelsesdatoen, da Europa-
Parlamentets gjorde indsigelse over for Kommissionens udkast til den delegerede
retsakt, hvilket gør det usandsynligt at få reglerne på plads mhp. ikrafttræden 1.
januar 2017, som foreskrevet af forordningen. 19 EU-lande, inkl. Danmark, gjor-
de i september 2016 indsigelse mod Kommissionens delgerede retsakt. Disse lan-
de udgjorde dog ikke tilsammen et ”stærkt” kvalificeret flertal. Rådet gjorde derfor
ikke indsigelse mod den delegerede retsakt, men tilsluttede sig omvendt ikke ud-
kastet, da Rådet blot konstaterede, at der ikke var behov for at tilkendegive Rådets
position på dette tidspunkt, givet at EP allerede havde forkastet udkastet.
Den generelle bekymring ved udformningen af KID’en har i Europa-Parlamentet
og den pågældende gruppe af EU-lande været, at de finansielle aktører med en
anvendelsesdato 1. januar 2017 ville have for kort tid til at indrette sig på reglerne
vedr. KID. En bekymring har også været, at informations- og beregningskravene
ift. KID’en var for komplicerede og overlappende samt at KID’en ville have
uhensigtsmæssige konsekvenser ift. præsentation af afkast, omkostninger mv. En
del af udfordringerne kan henregnes til, at man i KID’en søger at ensrette oplys-
ninger for et meget bredt anvendelsesområde med mange forskelligartede, men til
en vis grad substituerbare, investeringsprodukter.
Kommissionen forventes derfor senere på året at fremsætte forslag om at udskyde
anvendelsesdatoen for PRIIPs-forordningen og KID’en, og at informere herom
på ECOFIN 8. november 2016. Det er forventningen, at Kommissionen vil fore-
slå en udskydelse af anvendelsesdatoen på 12 måneder, så PRIIPs og KID’en træ-
der i kraft samtidig med MIFID II, den 1. januar 2018.
Spørgsmålet om indholdet af den delegerede retsakt kører i et separat, parallelt
spor, i de europæiske tilsynsmyndigheder (ESA’erne) og ventes ikke at indgå i et
kommende forslag fra Kommissionen, hvilket således ikke skal forhandles i Rådet
og Europa-Parlamentet. Rådet og Europa-Parlamentet skal alene igen tage stilling
til, om de vil gøre indsigelse mod en ny kommende delegeret retsakt.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har været medlovgiver på forordningen. Europa-Parlamentet
gjorde indsigelse mod Kommissionens delegerede retsakt med baggrund i bekym-
ringer vedr. indholdet og anvendelsesdatoen for KID/PRIIPs (se ovenfor). Euro-
pa-Parlamentet må ventes at støtte en udskydelse af implementeringsdatoen for
PRIPPs. Spørgsmålet om indholdet af den delegerede retsakt kører i et separat,
parallelt spor, jf. ovenfor.
21
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2016, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant, idet PRIIP-forordningen er umiddelbart gældende uden behov for
implementering i dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. KID vil kunne have
positive samfundsøkonomiske konsekvenser, hvis det understøtter en bedre inve-
storinformation og bedre investeringsbeslutninger. Det må forventes at have posi-
tive erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt anvendelsesdatoen for KID ud-
skydes, da de finansielle aktører så får mere tid til at indrette sig på de nye regler.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes at tage statusopdateringen fra Kommissionen til efterretning.
EU-landene ventes generelt at støtte et kommende forslag fra Kommissionen om
at udskyde anvendelsesdatoen for KID. Spørgsmålet om indholdet af den delege-
rede retsakt kører i et separat, parallelt spor, jf. ovenfor.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage statusopdateringen fra Kommissionen til efterretning.
Regeringen støtter Kommissionens intention om at ville udskyde anvendelsesda-
toen KID fra 1. januar 2017, herunder for at kunne give de finansielle aktører
mere tid til at indrette sig på og efterleve de nye regler vedr. KID’en. Regeringen
forbeholder nærmere stillingtagen til det reviderede forslag til delegeret retsakt på
KID fra Kommissionen, når det foreligger.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om udskydelse af anvendelsesdatoen for KID har ikke tidligere været fore-
lagt for Folketingets Europaudvalg.
Samlenotat om PRIIP-forordningen er forelagt Europaudvalget ifm. ECOFIN 22.
januar 2013.
22