Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 235
Offentligt
1777255_0001.png
Til adressaterne på høringslisten
10. juli 2017
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om Det
Centrale Virksomhedsregister og forskellige andre love
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet vedhæftede udkast til forslag til lov om æn-
dring af lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-loven) samt mindre
ændringer af revisorloven og restaurationsloven. Lovforslaget forventes frem-
sat i oktober 2017.
Formål og baggrund
Med forslaget ændres bl.a. reglerne om offentliggørelse af privatadresser i
CVR. Forslaget har til formål at tilgodese hensynet til personer, der ønsker be-
grænset offentlighed om deres privatadresse. Herudover foreslås en ændring af
reglerne om reklamebeskyttelse, som har til formål at gøre det lettere at aftage
og videredistribuere CVR-data om reklamebeskyttede virksomheder uden der-
ved at begrænse beskyttelsen. Herudover foreslås en række mindre ændringer.
Ændringer i CVR-loven
Offentliggørelse af privatadresser
Hensynet til begrænset offentlighed om privatadresser i CVR tilgodeses ved
forslag om direkte overførsel af adressebeskyttelse fra CPR til CVR samt ved
forslag om, at adresser kun vil være offentligt tilgængelige på CVR i 3 år efter,
at en person er ophørt med at have en aktiv tilknytning til en virksomhed i
CVR. Ifølge de gældende regler kan adressebeskyttelse i CVR kun gives i helt
særlige tilfælde, og udgangspunktet er, at privatadresser for personer registreret
i CVR (virksomhedsejere, bestyrelsesmedlemmer, direktører m.fl.) offentliggø-
res heri til evig tid.
Offentlige myndigheder vil inden udløbet af 3-års-fristen kunne få oplysninger
om hemmelige adresser ved henvendelse til Erhvervsstyrelsen eller via opkob-
ling til en særlig webservice. Efter de 3 år vil offentlige myndigheder skulle
indhente opdaterede oplysninger hos CPR.
Private vil kunne få oplysninger om privatadresser, der er hemmeligholdte i
CVR, ved henvendelse til CPR-kontoret, hvis den, der anmoder om at få adres-
sen oplyst, kan godtgøre en berettiget kreditorinteresse. Efter udløbet af de 3 år
vil private såvel som offentlige myndigheder kunne få opdaterede adresseop-
lysninger fra CPR. Hvis der er tale om en beskyttet adresse vil private, der an-
moder om at få adressen oplyst, skulle godtgøre en berettiget kreditorinteresse.
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post
[email protected]
www.erst.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Udkast til lov om ændring af lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-loven) og en række andre love (Ændring af reglerne om offentliggørelse af privatadresser i CVR m.v.), fra erhversministeren
2/3
Forslaget indebærer herudover, at oplysning om navn på personer, der har eller
har haft en tilknytning til en virksomhed, som er registreret i CVR, offentliggø-
res til evig tid men kun opdateres i 3 år – mod i dag i 10 år.
I naturlig sammenhæng med de foreslåede ændringer af CVR-loven vedrørende
offentliggørelse af privatadresser og opdatering af navn foreslås tilsvarende
ændringer i en række selskabsretlige love.
Reklamebeskyttelse
Forslaget indeholder en ændring af reglerne vedrørende reklamebeskyttelse.
Det betyder, at det ikke længere vil være et krav for at modtage data fra CVR,
at man skriftligt erklærer at ville respektere forbuddet mod at henvende sig til
reklamebeskyttede virksomheder. Forslaget betyder endvidere, at der ikke læn-
gere er krav om, at man indhenter en lignende erklæring fra tredjemænd, til
hvem man videredistribuerer CVR-data om reklamebeskyttede enheder. For-
buddet mod uanmodede henvendelser gælder fortsat, og det er vurderingen, at
den foreslåede ændring ikke vil reducere værdien af reklamebeskyttelsen.
Oplysninger om antal ansatte
Forslaget indebærer, at Erhvervsstyrelsen får bemyndigelse til at indgå aftale
med told- og skattemyndighederne om indhentelse af oplysninger om antal an-
satte fra SKATs eIndkomstregister og til at videredistribuere disse oplysninger
i præcise tal til private. Oplysninger om antal ansatte kan efter gældende ret
kun videregives til private i fastsatte intervaller.
Øvrige ændringer i CVR-loven
Endelig indeholder forslaget en række mindre ændringer af CVR-loven, herun-
der forslås det at præcisere CVR-lovens definition af begrebet produktionsen-
hed. Ændringen har primært til formål at gøre det klart, i hvilke situationer der
kan registreres flere produktionsenheder på samme adresse. Hertil indeholder
udkast til lovforslag navneændringer som følge af ressortomlægninger, sprogli-
ge opdateringer mv.
Ændringer i revisorloven og restaurationsloven
Udkast til lovforslag indeholder udover ændringerne til CVR-loven, selskabs-
loven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, erhvervsfondsloven, lov
om det europæiske selskab, ændringer i revisorloven og restaurationsloven.
Ændringer i revisorloven
Forslaget til ændring af revisorloven medfører, at kravene til medlemmer af re-
visionsudvalget bringes i overensstemmelse med EU-reglerne. Derudover ud-
nyttes en option i revisorforordninHøringsbreven, hvorefter et nomineringsud-
valg, hvori aktionærerne har betydelig indflydelse, kan varetage revisionsud-
valgets funktioner vedrørende valg af revisor i en virksomhed af offentlig inte-
resse. Med den foreslåede ændring undgås overimplementering af EU-reglerne
på området.
Ændringer i restaurationsloven
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Udkast til lov om ændring af lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-loven) og en række andre love (Ændring af reglerne om offentliggørelse af privatadresser i CVR m.v.), fra erhversministeren
1777255_0003.png
3/3
Forslaget til ændring af restaurationsloven betyder, at Københavns Kommune
fremover fritages fra at skulle udpege og aflønne en uafhængig jurist eller ad-
vokat til deres bevillingsnævn. Dette ville potentielt kunne have medført en ud-
gift, som kommunen nu fritages for. Forslaget bringer kravene til Københavns
Kommune i overensstemmelse med kravene til andre kommuner. Herudover
foreslås restaurationsloven ændret, således at unge under 18 år, som er tjener-
elever eller børn eller børnebørn af værten, får mulighed for at arbejde med alle
opgaver i restaurationer, hvor der serveres stærke drikke, frem til kl. 24.00. Der
er tale om en genindførsel af tidligere gældende ret.
Ikrafttræden
De foreslåede ændringer foreslås at træde i kraft den 1. januar 2018. Det fore-
slås dog, at Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af forsla-
gene vedrørende ændring af reglerne om offentliggørelse af privatadresser og
reklamebeskyttelse. Dette skyldes, at ikrafttræden af de nævnte ændringsfor-
slag forudsætter tilpasning af Erhvervsstyrelsens it-systemer.
Økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering har vurderet, at forslaget medfø-
rer administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. Konsekvenserne kvan-
tificeres derfor ikke yderligere.
Høringsfrist
Erhvervsstyrelsen skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til
lovforslaget
senest onsdag den 16. august 2017 kl. 12.
Bemærkningerne bedes sendt til Mathilde Winkel Madsen,
[email protected]
og
Carina Gaarde Sørensen,
[email protected].
Det fremgår af høringslisten, hvilke organisationer, myndigheder m.v., lov-
forslaget er sendt i høring hos.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til Mathilde Winkel Madsen på tlf. 3529 1629,
Lasse Fischer på tlf. 3529 1675 eller Carina Gaarde Sørensen.
Med venlig hilsen
Carina Gaarde Sørensen
Chefkonsulent
Tlf. direkte 3529 1358
E-post
[email protected]