Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1776063_0001.png
04-07-2017
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordning (EU) nr. 648/2012 for så vidt angår clearingforplig-
telsen, suspension af clearingforpligtelsen, indberetningskrav, risikoreduk-
tionsteknikker for OTC-derivater, der ikke cleares af en central modpart,
registrering af og tilsyn med transaktionsregistre samt krav til transakti-
onsregistre, KOM (2017)208
1. Resumé
Kommissionen har den 3. maj 2017 fremsat et forslag til revision af EMIR-
forordningen vedrørende regulering af derivatmarkederne. Revisionen indgår i
Kommissionens program for enkel og effektiv regulering (REFIT), hvorfor der
ikke foreslås grundlæggende ændringer i forordningens kernekrav, men i stedet
mindre, målrettede ændringer mhp. mere effektive og proportionale regler.
EMIR-forordningen regulerer generelt derivathandler, som foregår uden for re-
gulerede markeder, dvs. såkaldte ’
over-the-counter
-derivatmarkeder (OTC).
Kommissionens forslag har til formål at gøre kravene for bl.a. rapportering af
sådanne handler samt behandlingen af ikke-finansielle og mindre finansielle
virksomheder mere proportionale og effektive. Endelig foreslås den nuværende
undtagelse for pensionsselskaber forlænget, hvorved visse pensionsordninger
undtages fra forpligtelsen til at cleare centralt, idet de ikke kan imødekomme
kravet om kontant sikkerhedsstillelse, da deres aktiver er investeret.
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag og formålet om at forenkle
kravene og øge deres effektivitet samt nedbringe omkostninger og unødige byr-
der.
2. Baggrund
En række større internationale finansielle virksomheders økonomiske vanske-
ligheder under den finansielle krise har bragt over-the-counter (OTC) derivater-
nes rolle i forbindelse med den finansielle stabilitet højt på dagsordenen.
Et derivat er et finansielt instrument, hvis værdi afhænger af udviklingen i et
underliggende aktiv
eksempelvis aktier, obligationer, valuta eller lignende.
Prædikatet ”OTC”-derivat
hentyder til, at derivatet ikke handles på et egentligt
marked, men direkte mellem parterne, f.eks. to banker. I september 2009 enedes
G20-landene om, at alle standardiserede OTC-derivatkontrakter skal cleares via
centrale modparter senest ved udgangen af 2012. For at imødekomme G20-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat om ændring af EMIR-forordningen, fra erhvervsministeren
1776063_0002.png
2/11
landenes mål vedtog EU den
såkaldte ’EMIR’-forordning
1
om OTC-derivater,
centrale modparter og transaktionsregistre i 2012.
EMIR-forordningen foreskriver, at visse højt standardiserede OTC-derivater
skal
’cleares’
igennem en central modpart.
En central modpart (CCP) er en virksomhed, som indtræder i handlen og derved
bliver køber for sælger og sælger for køber. Handlens oprindelige parter er der-
ved ikke længere eksponeret over for hinanden, men i stedet over for den centra-
le modpart. De handlende har derfor kun en modpartsrisiko overfor den centrale
modpart og ikke indbyrdes. Den centrale modpart påtager sig dermed risikoen
for køber og sælger i tidsrummet fra handlen er indgået og til den er endeligt af-
sluttet. Hvis én af modparterne går konkurs, inden handlen er afsluttet, er
CCP’en således forpligtet over for den anden part.
Denne proces omtales som
clearing.
Inden for EU findes der i dag 17 centrale modparter. Det er dog ikke alle disse,
som tilbyder clearing af alle typer af derivater. Der findes ingen central modpart
etableret i Danmark. En af de centrale modparter som tilbyder clearing af flest
typer af derivater, og som er en vigtig central modpart for clearingen af rentede-
rivater, er den engelsk etablerede LCH.Clearnet. Der er blot ét dansk clearing-
medlem
2
af LCH.Clearnet. Det skyldes, at det er omkostningsfuldt at være et
clearingmedlem af en central modpart, hvorfor flere virksomheder vælger at
cleare indirekte, altså ved at indgå aftale med et etableret clearingmedlem frem
for direkte med en central modpart.
EMIR-forordningen foreskriver, udover krav om clearing af visse højt standar-
diserede OTC derivater, at alle OTC-derivater, som ikke cleares af en central
modpart, skal underlægges risikoreducerende teknikker, der minimerer mod-
partsrisikoen, herunder udvekslingen af sikkerhedsstillelse. Risikoreducerende
teknikker indebærer, at derivattransaktionerne skal bekræftes rettidigt, porteføl-
jerne skal jævnligt afstemmes mellem modparterne, og det skal undersøges om
porteføljerne kan komprimeres. Herudover skal modparterne have procedurer
for bilæggelse af tvister mellem modparter, samt overvågning af værdien af de
udestående aftaler. Hertil skal alle derivathandler indberettes til et handelsregi-
ster (’trade
repositories’), som
er datacentraler med tilladelse under EMIR til at
tage imod transaktionsdata, for på den måde at give myndighederne et bedre
overblik over omfanget af handlen med derivater.
EMIR foreskriver, at Kommissionen skal gennemføre en revision af forordnin-
gen, hvilket er foranledningen til forslaget. Kommissionen har forud for revision
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 af 4. juli om OTC-
derivativer, centrale modparter og transaktionsregistre (EMIR - European Market Infra-
structure Regulation).
2
Et generelt medlem kan få clearet transaktioner på vegne af sig selv samt andre virk-
somheder, der ikke er medlem af en central modpart. Et direkte medlem kan kun få clea-
ret transaktioner på vegne af sig selv.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat om ændring af EMIR-forordningen, fra erhvervsministeren
1776063_0003.png
3/11
af EMIR foretaget en offentlig høring om, hvordan EMIR har virket og en of-
fentlig høring vedrørende lovgivningen for finansielle tjenester generelt. Begge
høringer har bidraget til Kommissionens forslag.
Retsgrundlaget for forslaget til ændring af EMIR er artikel 114 i Traktat om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), hvilket er samme retsgrundlag som
for den eksisterende retsakt. Europa-Parlamentet og Rådet er medlovgivere. Rå-
det træffer beslutning med kvalificeret flertal.
Forslaget til forordningen blev offentliggjort sammen med en meddelelse fra
Kommissionen, der omhandler
Imødegåelse af udfordringer for vigtige finan-
sielle markedsinfrastrukturer og videreudvikling af kapitalmarkedsunionen”.
Kommissionen er af den opfattelse, at yderligere ændringer set i lyset af udfor-
dringerne på derivatclearingsområdet er nødvendige for at forbedre den nuvæ-
rende ramme. Som opfølgning herpå har Kommissionen den 13. juni 2017 frem-
sat forslag til ændring af ESMA-forordningen og EMIR-forordningen vedrøren-
de regulering af bl.a. tilsyn med, tilladelser og tredjelandsbestemmelser for cen-
trale modparter (CCP’er),
jf. separat grund- og nærhedsnotat.
3. Formål og indhold
Forslaget indgår i Kommissionens REFIT-program for enkel og effektiv regule-
ring, hvorfor der ikke foreslås grundlæggende ændringer i forordningens kerne-
krav,
men i stedet mindre ændringer, som tilsigter, at EMIR’s krav opfylder
de
politiske målsætninger på en mere effektiv og proportional måde.
Forslaget indeholder overordnet følgende ændringer:
Udvidet definition af finansielle modparter
EMIR-forordningen skelner imellem to overordnede kategorier af modparter til
en derivathandel, som underlægges forskellige krav. Den første kategori er
’fi-
nansiel modpart’, som er underlagt strengere krav end
’ikke-finansiel
modpart’,
som er den anden kategori. De finansielle modparter er f.eks. banker og fonds-
mæglerselskaber, mens de ikke-finansielle modparter er andre erhvervsvirksom-
heder f.eks. industrivirksomheder og energiselskaber. Forslaget udvider definiti-
onen af finansiel modpart til også at omfatte bl.a. alternative investeringsfor-
eninger og værdipapircentraler. Virksomhederne hører i dag til kategorien ikke-
finansielle modparter, hvilket menes at stride imod typen af aktivitet bedrevet i
disse virksomheder.
Fjernelse af clearingforpligtigelsen for små finansielle modparter
Med forslaget undtages mindre finansielle modparter fra clearingforpligtigelsen.
Undtagelsen er forbeholdt små finansielle virksomheder med et derivathandels-
omfang under en vis tærskelværdi. Tærskelværdien er baseret på værdien af
udestående derivatkontrakter inden for de fem aktivkategorier og er en milliard
EUR for hhv. OTC-kredit- og aktiederivater og 3 milliarder for hhv. OTC-rente-
, valuta- og råvarederivater. Rationalet for undtagelsen er, at den økonomiske
byrde forbundet med clearing for mindre finansielle modparter ikke er proporti-
onal i forhold til de mindre virksomheders bidrag til den systemiske risiko.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat om ændring af EMIR-forordningen, fra erhvervsministeren
4/11
Lettelse af clearingforpligtelse for ikke-finansielle modparter
Ikke-finansielle modparter er i udgangspunktet undtaget for at cleare deres deri-
vater via en central modpart, medmindre deres beholdning af OTC-derivater
overskrider et fastlagt niveau, den såkaldte
’clearingstærskel’.
Beregningsmeto-
den for clearingtærsklen, som indeholder flere elementer, foreslås ændret med
forslaget. Med de nuværende regler skal de ikke-finansielle virksomheder cleare
alle deres derivater, hvis deres beholdning af OTC derivater overskrider tærsk-
len i blot én aktivklasse. Efter forslaget skal ikke-finansielle virksomheder kun
cleare deres derivater i den eller de aktivklasser, hvor clearingstærsklen over-
skrides. Ændringen af hvilke derivater der skal cleares, som følge af overskri-
delse af clearingstærskelen foreslås ikke indført parallelt for kravet om de risi-
koreducerende teknikker. Det fastholdes således, at de risikoreducerende tek-
nikker skal indføres for alle typer af derivater, hvis blot en clearingstærskel
overskrides.
Fjernelse af
krav om ’
frontloading
EMIR-forordningen stiller krav om, at OTC-derivatkontrakter, der er indgået
inden clearingforpligtigelsen på disse trådte i kraft, men efter at centrale mod-
parter tilbyder clearing af disse, og som har en resterende løbetid over en vis
grænse, skal cleares med tilbagevirkende kraft (såkaldt
’frontloading’).
Forsla-
get fjerner frontloadingkravet fra EMIR med henvisning til, at det indebærer en
usikkerhed for virksomheder, der ikke har vished for, hvilke af deres derivat-
kontrakter de potentielt skal cleare med tilbagevirkende kraft.
Principper for clearing (FRAND)
Forslaget indeholder et nyt krav om, at clearing skal tilbydes under
’fair,
rimeli-
ge og ikke-diskriminerende kommercielle forhold’ (det
såkaldte ’FRAND-
princip’). Derfor pålægges en central modparts clearingmedlemmer at tilbyde
clearing til kunder (kunde af clearingmedlem, som tilgår clearing hos den cen-
trale modpart igennem deres clearingmedlem) ud fra dette princip. Clearingmed-
lemmer er virksomheder, typisk banker, med en direkte adgang til clearing hos
en central modpart. Formålet med FRAND-princippet er at gøre clearing lettere
tilgængeligt, særligt for mindre modparter, f.eks. mindre pengeinstitutter eller
ikke-finansielle virksomheder, for hvilke adgangen til clearing har vist sig at
være besværlig. Kommissionen gives beføjelser til at udstede en delegeret rets-
akt, som nærmere specificerer FRAND-princippet.
Ændringer vedrørende rapporteringsforpligtelsen
I henhold til EMIR skal alle modparter der anvender derivater indberette en
række oplysninger om deres derivattransaktioner til et handelsregister, f.eks.
værdien af derivaterne og hvem de er indgået med. Formålet med rapporterings-
kravet i EMIR er at øge tilsynsmyndighedernes overblik over og muligheder for
at føre tilsyn med handelen med OTC derivater. Givet at OTC derivater handles
bilateralt uden om et reguleret marked, kendes handelsdetaljerne kun af de in-
volverede parter. Handelsdetaljerne rapporteres derfor til et handelsregister og er
herigennem tilgængelige for nationale tilsynsmyndigheder. Handelsregistrene er
under tilsyn af den centrale europæiske tilsynsmyndighed på værdipapirområdet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat om ændring af EMIR-forordningen, fra erhvervsministeren
5/11
(ESMA). Forslaget reducerer virksomhedernes byrder ved rapporteringsforplig-
telsen, idet ansvaret for en del af rapporteringen flyttes til andre parter, mens
andre mere uvæsentlige dele af forpligtelsen udgår.
Med forslaget ændres ansvaret for at rapportere transaktioner, så derivatkontrak-
ter handlet på et reguleret marked og som er clearet hos en central modpart
fremover skal rapporteres af den centrale modpart på vegne af begge parter i
transaktionen. Herudover lettes rapporteringskravene specifikt for ikke-
finansielle virksomheder med et begrænset omfang af derivater, idet ansvaret for
rapportering af transaktioner mellem disse ikke-finansielle virksomheder og fi-
nansielle virksomheder foreslås placeret hos de finansielle virksomheder, som
de indgår kontrakterne med. Rapporteringsforpligtelsen bliver yderligere lettet
for de ikke-finansielle virksomheder ved, at forpligtelsen til at rapportere kon-
cerninterne handler foreslås fjernet. Herudover foreslår Kommissionen at fjerne
forpligtelsen for både finansielle og ikke-finansielle virksomheder til at rappor-
tere handler, der er indgået før rapporteringsforpligtelsen trådte i kraft den 12.
februar 2014
(”backloading”),
med henvisning til at det er byrdefuldt for virk-
somhederne at rapportere disse handler, da informationen om disse ikke nød-
vendigvis er tilgængelig længere.
Ændringer vedrørende handelsregistrene
Forslaget pålægger handelsregistrene
(’trade repositories’)
yderligere forpligtel-
ser i forbindelse med afstemning af data mellem handelsregistrene, sikring af
datakvaliteten samt overførsel af data mellem handelsregistre i tilfælde af at de
indberetningspligtige virksomheder ønsker det. Herudover øges størrelsen på de
bøder, Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA) kan
give et handelsregister
, såfremt
handelsregistrene ikke opfylder de påkrævede
forpligtelser, f.eks. ikke lever op til krav om afstemning af data mellem handels-
registre. Samtidig gøres registreringskravene for registrering som handelsregi-
ster mere simple i de tilfælde, hvor et handelsregister allerede har tilladelse i
henhold til anden EU-lovgivning.
Øget transparens for centrale modparters sikkerhedsberegningsmodeller
Forslaget pålægger centrale modparter at forsyne deres clearingmedlemmer med
et
’værktøj’,
der kan simulere den mængde sikkerhedsstillelse, en konkret trans-
aktion vil kræve. Sikkerhedsstillelse består typisk af kontanter, som den centrale
modpart opkræver hos handlens modparter og som relaterer sig til den forvente-
de risiko for den givne handel. Hertil pålægges centrale modparter at forsyne de-
res clearingmedlemmer med information vedrørende sikkerhedsstillelsesmodel-
lens underliggende antagelser, svagheder og design. Formålet med dette er, at
clearingmedlemmerne bedre kender deres eksponering over for den centrale
modpart, og hvordan denne eventuelt kan ændre sig, hvis markedsusikkerheden
stiger. Clearingmedlemmerne kan derved lettere planlægge deres behov for li-
kviditet til sikkerhedsstillelse, også i tilfælde af højere markedsusikkerhed.
Harmonisering og godkendelse af bilaterale sikkerhedsstillelsesmodeller
Modparter, som ikke clearer OTC-derivater hos en central modpart, skal ifølge
EMIR overholde visse risikoreduktionsteknikker. Som et led i de risikoreduce-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat om ændring af EMIR-forordningen, fra erhvervsministeren
1776063_0006.png
6/11
rende teknikker stiller EMIR krav om, at der skal udveksles sikkerhedsstillelse
to modparter imellem (bilateral udveksling af sikkerhedsstillelse). Forslaget in-
deholder mandat til Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed
(ESMA) om at udarbejde regulatorisk standard om procedurer for tilsynsmyn-
digheders godkendelse af virksomheders modeller til beregning af sikkerheds-
stillelse, som er en del af risikoreduktionsteknikkerne. Formålet med dette er at
ensarte tilsynsmyndigheders metode for godkendelse og løbende validering af
sikkerhedsstillelsesmodeller.
Suspension af clearingforpligtigelsen
Dette forslag giver Kommissionen beføjelser til at suspendere clearingforpligti-
gelsen efter anmodning fra Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsyns-
myndighed (ESMA). En suspension af clearingforpligtigelsen kan gives til en
bestemt klasse af derivater eller type af modparter, såfremt det vurderes, at deri-
vatklassen ikke længere er egnet til clearing, eller der mangler centrale modpar-
ter, som tilbyder clearing af derivatklassen, eller hvis clearing af derivatklassen
eller en modpartstypes obligatoriske clearing af derivatklassen udgør en risiko
for den finansielle stabilitet. Formålet med forslaget er at muliggøre en hurtig
midlertidig suspension af clearingforpligtigelsen, så derivathandlen kan fortsæt-
te uændret, særligt i situationer, som udgør en risiko for den finansielle stabili-
tet.
Adskillelse og overførbarhed
Forslaget præciserer de eksisterende regler i EMIR
om ’adskillelse
og overfør-
barhed’ af sikkerhedsstillelse placeret hos en central modpart, så sikkerhedsstil-
lelse fra kunder posteret hos en central modpart på en individuelt adskilt konto
ikke indgår i konkursboet for den centrale modpart eller clearingmedlemmet.
Formålet er at øge beskyttelsen af kunder i tilfælde af konkurs af deres clea-
ringmedlem eller af den centrale modpart.
Forlængelse af pensionsundtagelsen
EMIR indeholder en undtagelse for visse pensionsordninger fra forpligtelsen til
at cleare centralt. Undtagelsen udløber i august 2018, men forslaget lægger op til
at forlænge undtagelsen med yderligere tre år, idet der endnu ikke er fundet tek-
niske løsninger, der muliggør andre former for sikkerhedsstillelse end kontante
midler. Honorering af et krav om sikkerhedsstillelse med kontante midler vil på-
føre pensionsudbydere og disses kunder uforholdsmæssige store omkostninger,
idet pensionsselskaber som følge af forpligtelsen til at investere kundernes mid-
ler hensigtsmæssigt typisk ikke er i besiddelse af store kontantbeholdninger.
Brugen af bankgarantier som sikkerhedsstillelse for ikke-finansielle modparter
En CCP kan acceptere bankgarantier som sikkerhedsstillelse for ikke-finansielle
modparter. Dette sker på strenge betingelser med hensyn til risikostyring. En de-
legeret forordning
3
, udstedt af Kommissionen på baggrund af udkast fra ESMA,
præciserer de nærmere betingelser for accept af kommercielle bankgarantier
3
Kommissionens delegerede forordning nr. 153/2013
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat om ændring af EMIR-forordningen, fra erhvervsministeren
1776063_0007.png
7/11
som sikkerhedsstillelse. Betingelserne indebærer bl.a. at bankgarantien skal væ-
re fuldt sikkerhedsstillet.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har endnu
ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen fremfører, at formålet med EMIR-forordningen er at afbøde risi-
ko og øge transparens og standardisering af OTC-derivatkontrakter ved at fast-
lægge ens krav for sådanne kontrakter og for centrale modparters og handelsre-
gistres aktiviteter, hvilket ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemssta-
terne alene.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget generelt er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet. Det vurderes at være væsentligt at sikre mere
proportionale og effektive regler for derivathandler, hvilket bedst opfyldes ved
EU-regulering, da derivathandler meget ofte har en grænseoverskridende di-
mension.
6. Gældende dansk ret
Den eksisterende lovgivning findes i EMIR-forordningen, der er direkte anven-
delig i dansk ret. Finanstilsynet påser overholdelsen af EMIR og regler udstedt i
medfør heraf, hvilket følger af § 83, stk. 1, i værdipapirhandelsloven. Endvidere
indeholder § 57 f i værdipapirhandelsloven en bestemmelse, der har til formål at
beskytte de aktiver, som et clearingmedlem har overdraget til en central modpart
til sikkerhed for kunders positioner. Formålet med bestemmelsen svarer til det
foreliggende forslag om at øge kunders (kunde af clearingmedlem, som tilgår
clearing hos den centrale modpart igennem deres clearingmedlem) beskyttelse
imod konkurs af deres clearingmedlem eller af den centrale modpart.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil finde direkte anvendelse i Danmark. Der forventes ingen kon-
sekvenser for eksisterende dansk lovgivning på området.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre nævneværdige statsfinansielle konsekven-
ser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet
kravene i forordningen generelt gøres mere proportionale og effektive. Hertil vil
ændringerne i rapporteringsforpligtelsen bidrage til, at myndighederne får større
overblik over virksomhedernes anvendelse af OTC-derivater, hvilket bidrager til
at understøtte finansiel stabilitet og mindske risikoen for systemiske finansielle
kriser.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat om ændring af EMIR-forordningen, fra erhvervsministeren
1776063_0008.png
8/11
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ændrin-
ger i rapporteringsforpligtelserne, undtagelsen af mindre finansielle virksomhe-
der fra clearingforpligtelsen samt ændringer af clearingforpligtelsen for ikke-
finansielle virksomheder vurderes at mindske omkostningerne, heriblandt de
administrative byrder, for de omfattede virksomheder.
8. Høring
Forslaget er sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for den finansielle sek-
tor.
Nedenfor sammenfattes hovedindholdet af de indkomne høringssvar fra Finans
Danmark og Børsmæglerforeningen, Danmarks Rederiforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Dansk Energi og Forsikring & Pension. Overordnet er
sektoren positive overfor forslaget.
Finans Danmark og Børsmæglerforeningen
Finans Danmark og Børsmæglerforeningen (”FIDA/BF”) kvitterer indlednings-
vist for, at Kommissionen med sit udspil gør en reel indsats for at imødegå de
udfordringer, EMIR har givet anledning til indtil nu uden at kompromittere for-
målet med EMIR. FIDA/BF foreslår overordnet to ændringer ift. rapporterings-
kravene i forslaget.
For det første foreslår FIDA/BF, at der indføres konsekvent ensidet rapportering
med det formål at sikre datakvalitet og rapporteringsmatch, som i USA og
Schweiz. FIDA/BF fremhæver, at ensidet rapportering dels indebærer 100 pct.
match i handelsregistre (TR’er), og at data er af en brugbar kvalitet, hvortil de
regulatoriske byrder mindskes betragteligt.
For det andet foreslår FIDA/BF, at der introduceres én EU-standard for rappor-
tering med et minimum af fritekstfelter, således at forskellige handelsregistre
(TR’er) ikke stiller forskellige rapporteringskrav. Én fælles
EU-standard vil bi-
drage til at øge sandsynlighed for match.
Hertil finder FIDA/BF, at ændringerne i clearingforpligtelsen for små finansielle
modparter og ikke-finansielle modparter er fornuftige, ligesom muligheden for
hurtig midlertidig suspendering af clearingforpligtelsen findes positiv. FIDA/BF
finder ligeledes overordnet ændringerne i rapporteringskrav positive heriblandt
fjernelse af ’backloading’ rapportering og ensidet rapportering for ETD-
derivater (exchange-traded-derivates). FIDA/BF påpeger ydermere fsva. den øv-
re grænse for bødestørrelser, at bøderne skal være proportionale med overtræ-
delsen og savner umiddelbart en begrundelse for at øge rammerne for bødestør-
relsen med en faktor 10.
I deres specifikke bemærkninger påpeger FIDA/BF, at der kan være en række
praktiske udfordringer med den angivne beregningsmetode for clearingstærsk-
len, hvorfor der opfordres til en klar og entydig informationsgang. Ligeledes op-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat om ændring af EMIR-forordningen, fra erhvervsministeren
1776063_0009.png
9/11
fordrer FIDA/BF til, at tekniske standarder generelt først finder anvendelse 12
måneder efter endelig offentliggørelse af standarden i EU-Tidende.
Danmarks Rederiforening
Danmarks Rederiforening (”DR”) finder overordnet formålet med revisionen af
EMIR-forordningen positivt. DR finder, at ændringen for beregningen af clea-
ringtærsklen virker mere enkel, men samtidig mere fastlåst i et marked med risi-
ko for udsving. DR foreslår derfor, at en overskridelse af tærskelværdien i særli-
ge tilfælde (force majeure) kan suspenderes.
DR støtter, at kravet om ’backloading’ bortfalder, da det ikke giver
merværdi.
Hertil skal ansvarsfordelingen fsva. rapportering være helt tydeliggjort, så an-
svaret fuldt ud ligger hos den ene part. DR bemærker desuden, at koncernintern
aktivitet foretaget uden for EU ikke bør være omfattet af kravet om risikoredu-
cerende teknikker, hvis der findes et tilsvarende regime for den del af koncer-
nen, som ligger uden for EU. Dette kan føre til dobbelt regulering for samme
transaktioner.
Den danske Fondsmæglerforening
Den danske Fondsmæglerforening (”DDF”) er generelt positivt indstillet over
for forslaget, men foreslår enkelte ændringer. DDF finder den ændrede bereg-
ningsmetode for clearingtærsklen hensigtsmæssig ift. den nuværende, men fore-
slår, at clearingforpligtelsen alene indtræder for den klasse af derivater, hvor
clearingtærskelen overskrides for finansielle modparter, som på tilsvarende vis
for ikke-finansielle modparter. DDF finder ikke, at det mærkbart vil forringe
den finansielle stabilitet, idet man uanset er underlagt kravene til risikoreduktion
i art. 11. DDF bemærker, at det nuværende forslag vil medføre, at finansielle
modparter vil være nødsaget til at blive medlem eller indirekte medlem hos flere
centrale modparter, da ikke alle centrale modparter clearer alle typer af aktiv-
klasser.
Dansk Energi
Dansk Energi (”DE”) finder indledningsvist, at forslaget er positivt og adresse-
rer en række administrativt tunge eller unødige restriktioner. DE understreger
vigtigheden af, at forslaget ikke ændrer på den eksisterende undtagelse for risi-
koreducerende transaktioner ved beregningen af tærskelværdien for tvungen
clearing (hedging-undtagelsen).
DE finder det positivt, at der alene er krav om clearing for den pågældende ak-
tivklasse, hvor tærskelværdien overskrides for ikke-finansielle modparter. DE
finder herudover overordnet ændringerne ift. rapporteringskrav og handelsregi-
stre (TR’er) hensigtsmæssige. DE hilser muligheden for en midlertidig suspen-
dering af clearingforpligtelsen velkommen, men er bekymret for tilstrækkelig
hurtig proces samt langsom indfasning efter suspenderingen ophører. I relation
til ændringen af beregningsgrundlaget af koncernens tærskelværdi, fremhæver
DE, at der bør gives mulighed for i tilfælde af force majeure at anvende et alter-
nativ beregningsgrundlag
enten det hidtidige princip om rullende 30 dage eller
anvendelse af de tre efterfølgende måneder (juni, juli og august) frem for de fo-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat om ændring af EMIR-forordningen, fra erhvervsministeren
1776063_0010.png
10/11
reslåede (marts, april og maj). DE vurderer, at det vil være i såvel den enkelte
virksomheds som myndighedernes og samfundets
interesse ikke at få ’falske po-
sitive’ underlagt
et regime, som virksomheden først kan komme ud af efter næ-
ste års tre-måneders beregningsperiode.
Dansk Energi fremhæver derudover tre generelle forhold i EMIR-forordningen,
som de finder problematiske. Der ændres ikke på disse forhold i indeværende
forslag. For det første ser DE gerne, at der indføres parallelitet mellem kravene
til risikoreducerende tekniker og krav om clearing, således at der kun stilles krav
om risikoreducerende tekniker for de aktivklasser, hvor tærskelværdien over-
skrides, ligesom forslaget om kravet om clearing er kalibreret. For det andet an-
befaler DE, at alene koncernaktivitet foretaget i EU bør være omfattet, hvis der
findes et tilsvarende regime (ækvivalens) for den del af koncernen, som ligger
uden for EU. For det tredje påpeger DE, at der i den sekundære regulering til
EMIR i modstrid med selve forordningsteksten er fastsat en bestemmelse om, at
ikke-finansielle
modparter alene kan anvende ’fully backed’ bankgarantier som
sikkerhed. Dette opfattes reelt som et forbud mod bankgarantier, ud fra en ar-
gumentation om at den krævede likviditet ellers blot kunne anvendes direkte
som sikkerhed.
Forsikring & Pension
Forsikring & Pension (”F&P”) er overordnet positivt indstillet over for forsla-
get. F&P finder dog, at EMIR i kombination med den generelle udvikling i mar-
kedet for clearede og ikke-clearede OTC-derivater medfører betydelig systemisk
risiko for, at det i situationer, hvor de finansielle markeder er stressede, kan vise
sig vanskeligt eller umuligt for pensionsselskaber at skaffe fornøden likviditet til
afregning af variantionsmargin, hvorfor denne systemiske risiko bør afhjælpes.
Derfor peger F&P på tre væsentlige forhold, som bør sikres med den reviderede
EMIR-forordning.
For det første påpeger F&P, at repo-markederne til enhver tid bør kunne benyt-
tes af pensionsselskaber til at skaffe likviditet til margin-afregning. F&P finder
det afgørende, at markederne til enhver tid fungerer smidigt og effektivt, også i
perioder med uro på de finansielle markeder. F&P anbefaler, at centralbankerne
bør inddrages til sikring af dette, således at der altid kan stilles priser i repo-
markedet.
For det andet understreger F&P vigtigheden af at sikre, at centrale modparter le-
ver op til den forpligtelse, de har påtaget sig til at udvikle faciliteter, så variati-
onsmargin kan afregnes i andre aktiver end kontanter, sådan som det tidligere
har været praksis for ikke-clearede OTC derivater. F&P fremhæver i forbindelse
hermed High Quality Liquid Assets som variationsmargin.
For det tredje foreslår F&P i kombination med ovenstående en permanent und-
tagelse fra kravet om clearing for pensionssektoren og finder ikke, at en midler-
tidig forlængelse af undtagelse er en langsigtet løsning, da det ikke i tilstrække-
lig grad nedbringer den betydelig koncentrationsrisiko på enkelte meget store
clearing-huse som følge af EMIR-reguleringen og markedsudviklingen.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat om ændring af EMIR-forordningen, fra erhvervsministeren
1776063_0011.png
11/11
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke nærmere kendskab til andre EU-landes
holdninger til forslaget. EU-landene ventes dog generelt at støtte formålet med
forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag til revisionen af EMIR-
forordningen og formålet om at forenkle kravene og øge deres effektivitet.
Regeringen støtter overordnet forslagets ændringer til kravene i EMIR-
forordningen med det formål at nedbringe uforholdsmæssige omkostninger og
byrder for de omfattede virksomheder. Heriblandt støtter regeringen ændringer-
ne i forhold til clearingsforpligtelsen samt rapporteringskrav, hvor regeringen vil
arbejde for konsekvent ensidet rapportering, under hensyntagen til datakvalitet
og tiltagenes betydning for systemisk risiko. Regeringen støtter således Kom-
missionens forslag, som vurderes at balancere hensynet til lettelsen af admini-
strative byrder og indvirkningen på systemisk risiko.
Regeringen støtter, at muligheden for at undtage de omhandlede pensionsord-
ninger bevares. Regeringen vil arbejde for, at der sikres tilstrækkelig tid til at
finde en løsning, som muliggør anvendelse af sikkerhedsstillelse med andre
midler end kontanter, og at der skabes tilstrækkelig incitament til, at de centrale
modparter udvikler disse tekniske løsninger.
Regeringen støtter at øge kravene til handelsregistrenes håndtering af det ind-
rapporterede data, herunder sikring af datakvaliteten, således at det kan anven-
des til tilsyn med virksomhedernes anvendelse af derivater.
Regeringen arbejder for, at det fortsat skal være muligt at anvende bankgarantier
som sikkerhedsstillelse for ikke-finansielle modparter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.