Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 221
Offentligt
1772108_0001.png
23. juni 2017
Høringsnotat vedrørende forslag til Fingerplan 2017
ERHVERVSS TYRELSE N
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
Indledning
Forslag til Fingerplan 2017 har været i offentlig høring fra den 3. april til
den 29. maj 2017. Bilag 1 indeholder en oversigt over de myndigheder,
organisationer mv., der har fået tilsendt høringsmaterialet.
Der er kommet 56 høringssvar, hvoraf 48 indeholder bemærkninger til
forslaget. 19 af hovedstadsområdets 34 kommuner har indsendt hørings-
svar. De resterende høringssvar er indsendt af interesseorganisationer og
foreninger (17), ministerier og andre statslige myndigheder (5) og priva-
te borgere, virksomheder m.fl. (15). Bilag 2 indeholder en oversigt over
alle høringssvar.
I dette høringsnotat opsummeres og kommenteres de væsentligste syns-
punkter i høringssvarene under følgende hovedoverskrifter:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Overordnede bemærkninger
Fingerplanrevisionens spor 2
Grønne kiler og grønne bykiler
Byudvikling
Erhvervslokalisering og udvidelse af eksisterende erhverv
Øvrige temaer
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk med fokus på synspunkter,
der vedrører de ændringer af Fingerplanen, som indgår i forslag til Fin-
gerplan 2017. Detaljerede oplysninger om svarenes indhold fremgår af
høringssvarene.
Nogle høringssvar har givet anledning til mindre redaktionelle præcise-
ringer og rettelser i Fingerplanen og vejledningen hertil. De ændrer ikke
ved substansen i landsplandirektivet og kommenteres derfor ikke nær-
mere i høringsnotatet. Bilag 3 indeholder en oversigt over de pågælden-
de ændringer og rettelser.
Kommentarer til de fremførte synspunkter er skrevet i
kursiv.
1. Overordnede bemærkninger
I høringssvar fra en række kommuner, herunder Allerød, Brøndby, Hals-
næs, Hillerød, Ishøj, Lejre og Solrød kommuner modtages forslaget til
Fingerplan 2017 overvejende positivt.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0002.png
2/19
Danmarks Naturfredning og Friluftsrådet udtrykker tilfredshed med, at
forslag til Fingerplan 2017 fastholder Fingerplanens overordnede struk-
tur.
Danmarks Naturfredning og Friluftsrådet er imidlertid bekymret for nog-
le af de foreslåede ændringer. Det samme gælder bl.a. for Danmarks Na-
turfredningsforening København, Danmarks Naturfredningsforening
Hillerød, Danske Landskabsarkitekter og Peter Hartoft-Nielsen (Aalborg
Universitet). Peter Hartoft-Nielsen (Aalborg Universitet) efterlyser end-
videre begrundelser for de foreslåede ændringer.
Høringssvarene fra Danmarks Naturfredningsforening København,
Dansk Byplanlaboratorium, Danske Landskabsarkitekter og Jan Engell
fremhæver mere overordnet Fingerplanen som en forudsætning for, at
hovedstadsområdet er et velfungerende og konkurrencedygtigt storby-
område, hvor infrastruktur og byudvikling tænkes sammen og der er
nem adgang til større grønne områder mv.
Kommentarer
I april 2016 blev der igangsat en revision af den gældende Fingerplan
(Fingerplan 2013
Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlæg-
ning), som omfatter 34 kommuner i hovedstadsområdet.
I lighed med den netop afsluttede modernisering af planloven har revisi-
onen til formål at give kommuner, virksomheder og borgere mere frihed
til at skabe vækst og udvikling under hensyntagen til natur og miljø,
herunder de grønne kiler. Dette sker indenfor rammerne af planlovens
kapitel 2 c om planlægning i hovedstadsområdet, der fastlægger, at
kommuneplanlægningen i hovedstadsområdet skal sikre, at hovedprin-
cipperne i den overordnede fingerbystruktur videreføres.
Revisionen er opdelt i to spor: Spor 1, med fokus på afgrænsede ændrin-
ger af Fingerplanen, og et efterfølgende spor 2, hvor det skal afdækkes,
om der er behov for mere grundlæggende ændringer af Fingerplanen.
Begge spor tager afsæt i forslag fra de 34 kommuner i hovedstadsområ-
det til ændringer af Fingerplanen. I spor 1 har 31 af de 34 kommuner
indsendt i alt 152 forslag fordelt på en bred vifte af temaer.
Med forslag til Fingerplan 2017 lægges der op til, at en række af disse
forslag imødekommes. Der er, i overensstemmelse med ovennævnte
rammer for fingerplanrevisionens spor 1, tale om forslag til afgrænsede
ændringer af fingerplanen, det vil sige ændringer der ikke vurderes at
bryde med de grundlæggende regler og områdeafgræsninger i den gæl-
dende Fingerplan 2013. De overordnede begrundelser for imødekom-
melsen af disse afgrænsede ændringer fremgår af høringsbrevet. De for-
slag, der kræver ændringer af fingerplanens områdeafgræsninger frem-
går desuden af den hjemmeside, som der henvises til i høringsbrevet.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0003.png
3/19
2. Fingerplanrevisionens spor 2
Overordnede bemærkninger
Udover resultatet af fingerplanrevisionen spor 1
forslag til Fingerplan
2017
forholder flere høringssvar sig også til det netop igangsatte spor 2
af fingerplanrevisionen.
En række kommuner ser positivt på igangsættelsen af spor 2, og mange
af dem fokuserer i deres høringssvar overvejende på konkrete forslag til
yderligere ændringer af Fingerplanen i rammerne af spor 2. Det gælder
eksempelvis høringssvarene fra Greve, Hillerød, Høje-Taastrup, Ishøj,
Københavns, Rudersdal, Solrød, Vallensbæk og Stevns kommuner.
Modsat udtrykkes der i andre høringssvar bekymringer for, at spor 2 i
for høj grad vil føre til et brud med tidligere fingerplaners struktur og
regler. Det gælder især høringsvarerne fra Dansk Naturfredningsforening
og Friluftsrådet.
Kommentarer
Ved et møde den 8. juni 2017 har erhvervsministeren igangsat spor 2 af
fingerplanrevisionen og informeret borgmestrene for de 34 kommuner i
hovedstadsområdet om processen og de indholdsmæssige rammer for
dette spor.
Som led i spor 2 vil det atter være muligt for kommunerne at indsende
forslag til ændring af Fingerplanen samt forslag til ændringer af Lands-
plandirektivet for detailhandel i hovedstadsområdet. Fristen for indsen-
delse af forslag er den 5. oktober 2017.
Forslag skal lægges ind på en internetportal, som fra slutningen af juni
2017 vil kunne tilgås fra hjemmesiden
erhvervsstyrelsen.dk.
Det er kun
kommuner, der kan fremsætte forslag og lægge dem på portalen. Porta-
len er imidlertid åben, så alle interesserede kan læse med.
Alle forslag, der ønskes behandlet, skal skrives ind på portalen. Det
gælder også forslag, som i forbindelse med spor 1 af fingerplanrevisio-
nen blev henvist til behandling i spor 2 samt gamle eller nye forslag,
som kommuner har fremsat i ovennævnte høringssvar.
Det bemærkes, at Erhvervsministeriet og Dansk Byplanlaboratorium den
6. november 2017 vil invitere alle interesserede til en åben konference
om hovedstadens udvikling frem mod 2030 med særlig blik på finger-
planrevisionens spor 2. På konferencen gør erhvervsministeren status
over de indkomne forslag. Herudover vil der bl.a. være paneldiskussio-
ner og workshops på programmet. Nærmere informationer om konferen-
cen kan findes på hjemmesiden
erhvervsstyrelsen.dk
inden udgangen af
august 2017.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0004.png
4/19
Det er forventningen, at det forslag til revideret Fingerplan, der udar-
bejdes på baggrund af spor 2, sendes i offentlig høring i 2. eller 3. kvar-
tal 2018 og udstedes senest i 4. kvartal 2018.
I lyset af den her beskrevne særskilte proces for fingerplanrevisionens
spor 2 vil forslag til spor 2 ikke blive beskrevet og kommenteret yderli-
gere i dette høringsnotat.
Det vurderes samlet, at høringssvarenes bemærkninger vedrørende fin-
gerplanrevisionens spor 2 ikke bør føre til ændringer af forslaget til
Fingerplan 2017.
3. Grønne kiler og grønne bykiler
Overordnede bemærkninger
Temaerne grønne kiler og grønne bykiler berøres i flere høringssvar
navnlig i høringssvarene fra Danmarks Naturfredningsforening og Fri-
luftsrådet. I disse to og andre høringssvar modtages nyudlæg af ca. 10
km
2
grøn kile i den ydre Fredrikssundfinger omkring Vinge positivt.
Modsat kritiserer de to høringssvar samt høringssvarene fra bl.a. Danske
Landskabsarkitekter også de justeringer af grøn kile, som forslaget læg-
ger op til.
Herudover indeholder disse samt øvrige høringssvar en række konkrete
bemærkninger og spørgsmål vedr. store areal- og bygningskrævende an-
læg i grønne kiler,
’restarealer’
i grønne kiler, biodiversitet og klimatil-
pasning i grønne kiler og behandlingen af specifikke spor 1-forslag ved-
rørende grønne kiler i henholdsvis Ballerup og Ishøj Kommuner.
Areal- og bygningskrævende anlæg i ydre kiler
Danmarks Naturfredningsforeninger og Friluftsrådet peger på, at de ydre
grønne kiler i videst muligt omfang bør friholdes til alment friluftsliv, og
at nye areal- og bygningskrævende anlæg, der har en lukket karakter, bør
etableres udenfor grønne kiler.
’Restarealer’ i grønne kiler
Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet peger endvidere på,
at bemærkningerne om anvendelse af
’restarealer’ i vejledningens § 18
efter foreningens opfattelse er for lempelige.
Biodiversitet
Danmarks Naturfredningsforeninger peger ligeledes på de grønne kilers
betydning for biodiversiteten i hovedstadsområdet og foreslår på den
baggrund, at biodiversitet nævnes som et formål i Fingerplanens be-
stemmelser om grønne kiler.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0005.png
5/19
Klimatilpasning
Danmarks Naturfredningsforening, anser det for positivt, at grønne kiler
kan anvendes til klimatilpasningsformål. Foreningen påpeger imidlertid,
at klimatilpasningstiltag skal tilrettelægges på en måde, så de dels under-
støtter formålet med de grønne kiler, dels forhindrer nedsivning af uren-
set vand til grundvandet.
Reduktion af grøn kile ved Sydbuen i Ballerup
I forbindelse med fingerplanrevisionens spor 1 har Ballerup Kommune
ønsket, at et areal ved Sydbuen tages ud af grøn kile. Forslag til Finger-
plan 2017 lægger ikke op til, at ønsket imødekommes, hvilket Ballerup
Kommune i sit høringssvar efterspørger en begrundelse for.
Ændret afgræsning af grønne kiler ved Ishøj
Grundejerforeningen Landbyen m.fl. udtrykker i sit høringssvar kritik af
tre ændringer af grøn kile ved Ishøj, som forslag til Fingerplan 2017
lægger op til: En ændret afgræsning af grøn kile ved Ishøj Landsby, ud-
tag af ét areal i grøn kile, som er indeklemt mellem motorvejen og et er-
hvervsområde, samt udtag af et andet areal i grøn kile, som er indeklemt
mellem jernbanen og et erhvervsområde. Kritikken går navnlig på, at
ændringerne fører til mindsket adgang til grønne områder.
Kommentarer
Overordnet lægger forlaget til Fingerplan 2017 op til nogle enkeltståen-
de, afgrænsede justeringer af grøn kile, der typisk vedrører mindre area-
ler, som på grund af deres beliggenhed og eventuel eksisterende bebyg-
gelse skønnes at have et beskedent potentiale for almen, ikke bymæssig
friluftsanvendelse. Samtidig inkluderer forslaget fastlæggelsen af en
større, ny grøn kile ved Vinge.
Med forslag til Fingerplan 2017 lægges der ikke op til ændringer af
Fingerplanens anvendelsesbestemmelser for grønne kiler og vejlednin-
gens bemærkninger om samme. Det indebærer bl.a., at bestemmelser og
bemærkninger vedrørende areal- og bygningskrævende anlæg i ydre ki-
ler,
anvendelse af ’restarealer’ i grønne kiler, klimatilpasningstiltag mv.
forbliver de samme som i den gældende Fingerplan 2013.
Sikring af biodiversitet og grundvandsinteresser mv. i grønne kiler regu-
leres ikke af Fingerplanen, men af anden relevant lovgivning.
Arealet ved Sydbuen i Ballerup Kommune bliver bredt anvendt til alme-
ne friluftsformål og er på 10 ha. Det er blevet vurderet, at udtag af en
grøn kile med den beskrevne karakter og af en sådan størrelse ligger
udenfor den udmeldte ramme for fingerplanrevisionens spor 1.
I Ishøj Landsby er afgrænsningen af grøn kile ændret for at imødekom-
me justering, der følger den naturligt oplevede grænse mellem by og
land samt et ønske om at opføre et vandværk. Udtagning af grøn kile
modsvares af nyudlæg, så arealet til grøn kile samlet set ikke bliver re-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0006.png
6/19
duceret. Udtag af de to indeklemte arealer ved Ishøj er imødekommet,
da der er tale om mindre arealer med en lukket karakter, hvor potentia-
let for almen, ikke bymæssig friluftsanvendelse vurderes at være beske-
den, og Ishøj Kommune ser potentiale for erhvervsudvikling.
Det vurderes samlet, at bemærkningerne i høringssvarernes ikke bør fø-
re til ændringer af forslaget til Fingerplan 2017.
4. Byudvikling
Overordnede bemærkninger
Temaet byudvikling berøres i flere høringssvar, herunder høringssvar fra
en række kommuner. I den forbindelse er det især muligheden for at fem
kommuner gennemfører en proces for en eventuel overførsel af som-
merhusområder i og udenfor kystnærhedszonen til byzone, som der er
bemærkninger til.
Herudover er der enkelte bemærkninger og spørgsmål om udbygningen
af Ydre Nordhavn, kolonihaveområder, fortætning og bebyggelsespro-
center i hovedstadsområdet, sammenhængen mellem byomdannelse og
etablering af en Letbane i Ring 3, arealer, der tidligst kan påbegyndes
udbygget efter 2021, byudvikling i det øvrige hovedstadsområde, bolig-
udlæg i støjkonsekvensområder, plangrundlaget for Ishøj Landsby og in-
teresseområder til råstofgravning.
Mulighed for overførsel af sommerhusområder til byzone
I forslag til Fingerplan 2017 lægges der op til, at fem kommuner får mu-
lighed for at gennemføre en proces for en eventuel overførsel af otte
sommerhusområder, heraf syv kystnære, til byzone. Alle de fem kom-
muner
Hillerød, Gribskov, Halsnæs, Lejre og Stevns kommuner
ud-
trykker tilfredshed med denne mulighed.
Det samme gælder Nødebo Lokalråd, der ser muligheden for eventuelt at
overføre et sommerhusområde i Nødebo til byzone som en forudsætning
for at udvikle Nødebo i en positiv retning. Samtidig fremhæver lokalrå-
det og Hillerød Kommune, at en afstemning gennemført i september
2016 viste et klart flertal blandt de 121 grundejerne for en overførsel.
110 grundejere (91 %) stemte for, 4 stemte imod og 7 undlod at stemme.
Danmarks Naturfredningsforening finder det problematisk, hvis en stor
del af hovedstadsområdets sommerhusområder med tiden kan oveføres
til byzone. Hvis det sker, bør det efter foreningens opfattelse ske på en
måde, der bl.a. sikrer at naturværdier indgår i den samlede planlægning
for byvækst i hovedstadsområdet og forhindrer overførsel af sommer-
husområder i lavbundsområder.
Med hensyn til muligheden for en eventuel overførsel af et sommerhus-
område udenfor kystnærhedszonen ved Nødebo fremhæver Danmarks
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0007.png
7/19
Naturfredningsforening forpligtelser i Habitatdirektivet til at sikre, at en
eventuel overførsel ikke har en afledt negativ effekt på naturtyperne i det
Natura 2000-område, der grænser op til sommerhusområdet.
Danske Landskabsarkitekter udtrykker i sit høringssvar bekymring for,
at man ved en eventuel overførsel risikerer at forvandle sommerhusom-
råderne og miste en række særlige miljøer. Friluftsrådet peger på, at
overførsel af sommerhusområder til byzone vil ændre områdernes karak-
ter og mindske deres anvendelighed for friluftsliv. I øvrige høringssvar
fra bl.a. Jan Engell og Peter Hartoft-Nielsen (Aalborg Universitet) ud-
trykkes der bekymring for, at overførsler på sigt kan forrykke hoved-
stadsområdets fingerbystruktur og stille omfattende krav til forsyning
med infrastruktur og service mv. udenfor fingerbyen.
Endelig finder Gribskov Kommune det ikke rimeligt, at en eventuel
overførsel af sommerhusområderne til byzone vil være forbundet med et
krav om reduktion af arealer til byvækst et andet sted i kommunen.
Ydre Nordhavn
By & Havn I/S er tilfredse med, at Københavns Kommunes ønske om,
efter opfyldning, at få mulighed for at overføre et tidligere havnebassin
til byzone. Danmarks Naturfredningsforening København fremhæver, at
udbygningen af Ydre Nordhavn generelt bør begrænses, så der i højere
grad åbnes mulighed for etablering af by- og strandparkområder og ikke
skaber behov for etablering af nye vejforbindelser og en havnetunnel.
Kolonihaveområder
Rødovre Kommune har i forbindelse med fingerplanrevisionens spor 1
ønsket at flytte kolonihaveområder, som ligger stationsnært i forhold til
den kommende letbane, så der skabes mulighed for byudvikling i de på-
gældende områder. Dansk Byplanlaboratorium og Friluftsrådet peger i
deres høringssvar på kolonihavernes betydning for hovedstadsområdet.
Samtidig udtrykker de usikkerhed om, hvorvidt forslag til Fingerplan
2017 giver mulighed for at nedlægge og flytte kolonihaveområder.
Fortætning og bebyggelsesprocenter
Danske Landskabsarkitekter påpeger, at fortætning sikrer bedre bymiljø-
er og større bæredygtighed samtidig med, at det mindsker behovet for
byudvikling i det åbne land. Danmarks Naturfredningsforening og Dan-
marks Naturfredningsforening København påpeger på sin side, at der i
Fingerplanen bør fastlægges normer for maksimum bebyggelsesprocent
ved knudepunktsstationer
fx 200 i det indre storbyområde og 250 i
særlige tilfælde i de ydre byfingre. Flere højhuse i det indre storbyområ-
de vil efter Danmarks Naturfredningsforenings Københavns opfattelse
være ødelæggende for bymiljøet i forhold til de mennesker, der skal bo
og arbejde i København.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0008.png
8/19
Arealer til udbygning tidligst efter 2021
Peter Hartoft-Nielsen (Aalborg Universitet) efterspørger en forklaring
på, at kortbilag A.8 i Fingerplan 2013, der angav rækkefølge for en ræk-
ke arealer til udbygning tidligst efter 2021, ikke er medtaget i forslag til
Fingerplan 2017.
Byudvikling i det øvrige hovedstadsområde
Praktiserende Landinspektørers Forening opfordrer til, at begrebet
’loka-
le behov’
præciseres yderligere i vejledningen til forslag til Fingerplan
2017. Navnlig efterspørges der en præcisering af, om behovet alene kan
dokumenteres med kvantitative data, eller om der også kan tages andre
hensyn i betragtning.
Udstykning af ejendom i støjkonsekvensområde ved Roskilde Lufthavn
Som repræsentant for ejendommen matr.nr. 20e Kamstrup anmoder ad-
vokat Arne Homann i sit høringssvar om, at der med Fingerplan 2017
sker en revision af støjkonsekvensområdet omkring Roskilde Lufthavn.
Anmodningen er motiveret af et ønske om at udstykke en ejendom in-
denfor støjkonsekvenszonen til boliger. I anmodningen fremhæves det
bl.a., at den nuværende støjkonsekvenszone er fastlagt på et utidssvaren-
de beregningsgrundlag.
Plangrundlag for Ishøj Landsby
Grundejerforeningen Landbyen m.fl. udtrykker i sit høringssvar kritik af,
at plangrundlaget for Ishøj Landsby gøres ensartet gennem en overførsel
af rammelagte landzonearealer indenfor den eksisterende landsbyaf-
grænsning til byzone mv. Der peges i den forbindelse bl.a. på, at ensret-
ningen efter foreningens opfattelse strider imod § 22 i Fingerplanen,
hvorefter der ikke må udlægges byzone inden for den 4. grønne ring, og
at ensretningen desuden strider mod § 23 i Fingerplanen, hvorefter by-
udviklingen bidrager til at fastholde en klar grænse mellem by og land.
Interesseområder til råstofgravning
Endelig anfører Lejre Kommune i sit høringssvar, at interesseområder
udlagt til råstofgravning begrænser byudviklingsmulighederne i kom-
munen. På den baggrund opfordrer kommunen til lovændringer, der sik-
rer, at interesseområder udlægges efter en samlet interesseafvejning.
Kommentarer
Med den moderniserede planlovs ikrafttrædelse den 15. juni blev der
åbnet mulighed for, at kystkommuner kan ansøge om at overføre eksiste-
rende sommerhusområder i kystnærhedszonen til byzone. På den bag-
grund lægges der med forslag til Fingerplan 2017 op til, at fem kommu-
ner får mulighed for at gennemføre en proces for en eventuel overførsel
af otte sommerhusområder, heraf syv kystnære, til byzone.
En eventuel overførsel skal for alle otte sommerhusområders vedkom-
mende opfylde de kriterier, der fremgår af planloven, herunder de gene-
relle kriterier for udlæg af arealer til byzone. Endvidere skal en eventuel
overførsel opfylde Fingerplanens regler om rækkefølge.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
9/19
Med hensyn til sommerhusområdet i Nødebo bemærkes herudover, at det
af bemærkningerne til § 22, stk. 7 fremgår, at Hillerød Kommune skal
gennemføre en eventuel overførsel af sommerhusområdet og deraf nød-
vendiggjorte klimasikrings-, afvandings- og/eller dræningstiltag på en
måde, så påvirkning af det tilgrænsende Natura 2000-område undgås.
Af bemærkningerne fremgår endvidere, at Hillerød Kommune i den
sammenhæng vil være forpligtet til at foretage en vurdering af eventuelle
tiltag efter Habitatbekendtgørelsens regler.
Forslag til Fingerplan 2017 lægger med hensyn til ydre Nordhavn alene
op til at imødekomme Københavns Kommunes ønske om at muliggøre, at
et tidligere havnebassin (kortbilag K, areal 4) fyldes op med ren jord og
overføres til byzone. Bassinet er blevet afskåret fra havet ved anlæg af
den nye krydstogtskaj i ydre Nordhavn. På den baggrund vurderes mu-
liggørelsen af en overførsel at være hensigtsmæssig.
På baggrund af et ønske fra Rødovre Kommune om at flytte et koloniha-
veområde har Erhvervsstyrelsen oplyst Rødovre Kommune om de gæl-
dende regler for nedlæggelse og flytninger af kolonihaveområder i lov
om kolonihaver. Forslag til Fingerplan 2017 ændrer ikke på disse regler
eller på kolonihaveområders retsstilling i øvrigt.
I bemærkningerne til forslag til Fingerplan 2017 er der ikke lagt op til
ændringer af bemærkninger med hensyn til bebyggelsestætheder ved
bl.a. knudepunktsstationer. Forslag herom vil eventuelt kunne fremsæt-
tes af kommuner i forbindelse med fingerplanrevisionens spor 2.
I forbindelse med Kommuneplanerne 2009 blev der for en række arealer
fastlagt rækkefølge med angivelse af, at arealerne tidligst kan påbegyn-
des udbygget efter 2021. I Fingerplan 2013 bliver disse arealer vist på
kortbilag A.8. I forslag til Fingerplan 2017 er kortbilag A.8 udgået. I
stedet har Erhvervsstyrelsen indgået aftale med de berørte kommuner
om, at kommunerne skal fastlægge en ramme for arealet ved den først-
kommende kommuneplanrevision. Arealerne skal indgå i den kommuna-
le rummelighedsopgørelse, jf. den moderniserede planlovs nye regler for
byvækst.
Opfordring til at begrebet ’lokale behov’ præciseres yderligere i be-
mærkningerne til Fingerplan 2017 er noteret og vil blive taget med i ar-
bejdet med fingerplanrevisionens spor 2. Det bemærkes i den sammen-
hæng, at der som led i den netop afsluttede modernisering af planloven
fastlægges nye regler for byvækst, som vil gælde i hovedstadsområdet
sammen med fingerplanens regler. En bekendtgørelse herom (Bekendt-
gørelsen om planlægning for udlægning af nyt byzoneareal) har været i
offentlig høring frem til den 13. juni 2017 og forventes snart udstedt.
I forslag til Fingerplan 2017 lægges der ikke op til ændringer af støjkon-
sekvensområder omkring lufthavnene i Kastrup og Tune. De berørte
kommuner har mulighed for at indsende forslag om ændringer af støj-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0010.png
10/19
konsekvensområderne i forbindelse med fingerplanrevisionens spor 2 (se
afsnit 2). Behandlingen af sådanne forslag vil bl.a. skulle afstemmes med
den aktuelle behandling af udvidelsesplanerne for lufthavnen i Kastrup.
Det kan indebære, at processen for behandlingen bliver længere end for
behandlingen af andre forslag i revisionens spor 2.
Ensretning af plangrundlaget for Ishøj Landsby gennem en overførsel af
rammelagte landzonearealer er imødekommet for at sikre ensarterede
zoneforhold for alle borgere inden for den eksisterende landsbyafgræns-
ning. Overførslen er afgrænset til de rammelagte arealer og er i tråd
med hensigten i planlovens regler om zoneinddeling, herunder den klare
grænse mellem by og land. Derfor er der i forbindelse med revisionen
tilladt denne individuelle overførsel indenfor den 4. grønne ring. For-
slaget er vurderet ud fra de aktuelle forhold.
Bemærkningerne om at interesseområder udlagt til råstofgravning kan
begrænse byudviklingsmuligheder er noteret.
Det vurderes samlet, at bemærkningerne i høringssvarernes ikke bør fø-
re til ændringer af forslaget til Fingerplan 2017.
5. Erhvervslokalisering og udvidelse af eksisterende erhverv
Overordnede bemærkninger
Temaet lokalisering af nyt eller udvidelse af eksisterende erhverv berø-
res i flere høringssvar. De fleste af disse høringssvar vedrører to konkre-
te forslag til ændringer af Fingerplanen: Forslaget om at muliggøre virk-
somheden Norrecco A/S’ forbliven på et areal i Vassingerød ved Lynge
og forslaget om at muliggøre virksomheden J. Jensen A/S’ udvidelse i
Uvelse.
Herudover indeholder enkelte høringssvar bemærkninger om fingerpla-
nens stationsnærhedsprincip og muligheder for lokalisering af nyt eller
udvidelse af eksisterende erhverv i hovedstadsområdet.
Muliggørelse af Norrecco A/S forbliven på areal i Vassingerød
Med forslag til Fingerplan 2017 lægges der efter ønske fra Allerød
Kommune op til, at der i Fingerplanen åbnes mulighed for, at kommu-
nen kan planlægge for
virksomheden Norrecco A/S’ forbliven på sin nu-
værende lokalitet i Vassingerød.
Denne mulighed har affødt kritik i flere høringssvar fra bl.a. Danmarks
Naturfredningsforening, Alf Blume, Gert Storm Christensen, Pernille
Darelius, Thomas Darelius, Asta Lund Havmøller, Lars Juhl og Anja
Miehe Renard, Andreas Raasschou, Caroline Pace Ravrot og Marco
Romeo Clarelli samt Martha Miehe-Renard. Flere af disse høringssvar
fremhæver, at virksomhedens forbliven i området ikke harmonerer med
Allerød Kommunes lokalplan, som udlægger området til natur- og fri-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0011.png
11/19
tidsområde. I flere af høringssvarene påpeges det endvidere, at områdets
naturmæssige og rekreative kvaliteter forringes, hvis virksomheden får
mulighed for at blive. Endelig påpeges det i enkelte af de nævnte hø-
ringssvar, at virksomhedens aktiviteter påvirker grundvandet, at virk-
somhedens forbliven ikke kan tillades uden en forudgående registrering
af levesteder for beskyttede dyr- og plantearter, samt at virksomhedens
forbliven er et udtryk for manglende respekt overfor borgere i området,
som har købt ejendom i tiltro til, at den gældende lokalplan opretholdes.
Mulighed for udvidelse af J. Jensen A/S på areal ved Uvelse
Forslag til Fingerplan 2017 lægger efter ønske fra Hillerød Kommune op
til, at der i Fingerplanen åbnes mulighed for, at kommunen kan planlæg-
ge for en udvidelse af virksomheden J. Jensen A/S ved Uvelse.
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Naturfredningsforening
Hillerød, Foreningen J. Jensens Naboer, Lokalrådet i Uvelse Lystrup og
Niels Arp-Hansen kritiserer denne mulighed. Kritikken begrundes med
virksomhedens placering i landzone, en forventet øget miljøbelastning
som følge af en udvidelse af virksomheden, en forventet øget trafik, der
ikke matcher det lokale vejnets kapacitet, sikkerhedsproblemer på det
lokale vejnet, faldende ejendomsværdier for naboejendomme, risiko for
forurening af drikkevandsforekomster i området, hensynet til landskabe-
lige værdier samt eksistensen af alternative lokaliseringsmuligheder for
virksomheden.
Stationsnær lokalisering
Danmarks Naturfredningsforening København kritiserer i sit hørings-
svar, at Fingerplanen under særlige omstændigheder åbner mulighed for
placering af eksempelvis større kontorbygninger med mange daglige
brugere udenfor det stationsnære kerneområde i 600 meters gangafstand
fra stationer på det overordnede banenet, men indenfor det stationsnære
område, som fastlægges ved et principielt cirkelslag på hhv. 1.000 meter
(indre storbyområde) og 1.200 meter (ydre storbyområde). Denne mu-
lighed reducerer brugen af kollektiv transport. Foreningen mener derfor,
at stationsnære områder alene skal afgrænses med afsæt i en gangafstand
på 600 meter.
Høringssvaret fra Jan Engell peger på, at forslag til Fingerplan 2017 in-
deholder undtagelser fra Fingerplanens princip om stationsnær lokalise-
ring og peger på, at disse undtagelser, af hensyn til skabelsen af en bæ-
redygtig by- og trafikstruktur, ikke bør blive reglen. Høringssvaret fra
Peter Hartoft-Nielsen (Aalborg Universitet) vurderer, at en eventuel rea-
lisering af forøgede byggemuligheder for Brüel & Kjær A/S i Nærum og
i Sportsbyen i Brøndby vil medføre øget biltrafik, da betjeningen med
kollektiv transport i disse områder ifølge hans vurdering ikke tilbyder
tilstrækkeligt attraktive alternativer til anvendelsen af bil.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0012.png
12/19
Kommentarer
I forslag til Fingerplan 2017 tages det areal i Vassingerød, som virk-
somheden Norrecco A/S i en årrække har haft aktiviteter på, ud af Fin-
gerplanens grønne kiler. Desuden tinglyses en fjernelsesklausul for an-
læg mv. på arealet, ligesom der fastsættes begrænsninger på eventuelt
nybyggeri, der strider mod formålet for den transportkorridorreservati-
on til en eventuelt kommende Ring 5, der går igennem området og er
fastlagt i Fingerplanen.
Dermed åbnes der, som Allerød Kommune og virksomheden har ønsket,
mulighed for, at kommunen i forbindelse med en kommunal planproces
og udarbejdelsen af en ny miljøgodkendelse for virksomheden kan afkla-
re, om og på hvilke vilkår virksomheden kan fortsætte aktiviteter på are-
alet i Vassingerød.
I relation til planprocessen og miljøgodkendelsesproceduren har Allerød
Kommune og Norrecco A/S accepteret, at der, for at sikre de nationale
interesser i forhold til de sårbare grundvandsressourcer i området, ikke
må håndteres farligt affald på arealet, ligesom der skal etableres tekni-
ske foranstaltninger til sikring af grundvandet. Hvis der planlægges i
strid med disse retningslinjer, må det forventes, at der fremsættes en
statslig indsigelse mod planlægningen.
Allerød Kommune vil herudover skulle udarbejde planforslag og gen-
nemføre miljøgodkendelsesprocedure under iagttagelse af relevant lov-
givning og de statslige interesser i kommuneplanlægningen. Det indebæ-
rer bl.a., at planforslag for arealet ikke kan vedtages, hvis gennemførel-
se af planen vil indebære en beskadigelse eller ødelæggelse af bilag IV-
arters yngle- eller rasteområder. Allerød Kommune er forpligtet til at
foretage en vurdering heraf, og vurderingen skal fremgå af redegørelsen
til planforslaget.
I forslag til Fingerplan 2017 udpeges to arealer ved Uvelse, hvor virk-
somheden J. Jensen A/S i en årrække har haft aktiviteter, til et område
for virksomheder med særlige beliggenhedskrav (miljøklasse 6 og 7
virksomheder).
Dermed åbnes der, som Hillerød Kommune og virksomheden har ønsket,
mulighed for, at kommunen i forbindelse med en kommunal planproces
og udarbejdelsen af en ny miljøgodkendelse for virksomheden kan afkla-
re, om og på hvilke vilkår, virksomheden får mulighed for at udvide sine
aktiviteter i Uvelse.
I relation til planprocessen og miljøgodkendelsesproceduren har Hille-
rød Kommune og J. Jensen A/S accepteret, at den kommunale planlæg-
ning, for at sikre grundvandsressourcerne i området, alene kan ske for
visse aktiviteter, og at planlægningen ikke må muliggøre aktiviteter, der
medfører oplagring, anvendelse eller frembringelse af stoffer, der er
mobile i forhold til grundvandet, og som udgør en væsentlig fare for for-
urening. Det skal desuden sikres, at de tekniske foranstaltninger, som
Hillerød Kommune har redegjort for overfor staten, implementeres såle-
des, at grundvandet sikres tilstrækkeligt. Hvis der planlægges i strid med
disse retningslinjer, må det forventes, at der fremsættes en statslig indsi-
gelse mod planlægningen.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0013.png
13/19
For begge arealer gælder, at de alene må anvendes til behandling af
bygningsaffald. Til dette formål samt dertil knyttede kontor- og fællesfa-
ciliteter, må der på det ene areal (matr. 12d) maksimalt være et samlet
bygningsareal svarende til de eksisterende knap 14.000 etagemeter,
mens der på det andet areal (matr. 12a) maksimalt må opføres 7.000
etagemeter. Sidstnævnte må alene ske med henblik på udvidelse af den
eksisterende virksomhed.
Hillerød Kommune vil herudover skulle udarbejde planforslag og gen-
nemføre miljøgodkendelsesprocedure under iagttagelse af relevant lov-
givning og statslige interesser i kommuneplanlægningen. Det indebærer
bl.a., at hensyn til trafikale forhold skal afvejes i kommuneplanlægnin-
gen.
Med forslag til Fingerplan 2017 lægges der ikke op til en ændring af
reglerne for stationsnær lokalisering. I to enkeltstående tilfælde åbner
forslaget til Fingerplan 2017 imidlertid mulighed for planlægning for
større, publikumsintensivt byggeri i områder med større afstand til stati-
oner på det overordnede banenet. Det ene tilfælde er i Nærum Erhvervs-
by, hvor Rudersdal Kommune har ønsket at kunne planlægge for en ud-
videlse af virksomheden Brüel & Kjær A/S, som pt. råder over bygninger
på 18.500 etagemeter og ønsker at kunne udvide den samlede bygnings-
masse til maksimalt 27.500 etagemeter.
Det andet tilfælde er i Brøndby Kommune, som har ønsket at muliggøre
planlægning for en udvidelse af Sportsbyen ved Brøndby Stadion med en
række idrætsrelaterede byfunktioner, der har en intensiv karakter og be-
tjener et regionalt opland. Disse byfunktioner kan bl.a. omfatte idrætsre-
lateret kontorbyggeri med over 1.500 etagemeter. Arealanvendelse, byg-
geri og rækkefølge for Sportsbyen skal præciseres og fastlægges på
grundlag af en regional vurdering og efter forudgående aftale mellem
kommunen og staten.
På baggrund af ovenstående vurderes det samlet, at bemærkningerne i
høringssvarernes ikke bør føre til ændringer af forslaget til Fingerplan
2017.
6. Øvrige temaer
Den moderniserede planlov og Fingerplanen
Den 1. juni 2017 vedtog Folketinget en moderniseret planlov, som trådte
i kraft den 15. juni 2017. Høringssvarene fra Danmarks Naturfrednings-
forening og Jan Engell argumenterer, at den moderniserede planlov kan
føre til bl.a. byspredning udenfor fingerbyen og pres på Fingerplanens
grønne kiler. Det er navnlig den moderniserede planlovs ændrede land-
zonebestemmelser, der vurderes at kunne have disse effekter.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0014.png
14/19
Transportkorridorer (Ring 5)
Danmarks Naturfredningsforening, Foreningen Nej til Ring 5, Naturpark
Mølleåens Venner og Praktiserende Landinspektørers Forening anbefa-
ler, at man i Fingerplan 2017 begrænser transportkorridorers bredde eller
opgiver hele eller dele af korridoren. Der peges i den forbindelse navnlig
på, at den nordlige del af transportkorridoren bør ophæves.
Foreningen Naturpark Mølleåens Venner peger i sit høringsvar på en al-
ternativ linjeføring af transportkorridoren. Danmarks Naturfredningsfor-
ening mener, at biltrafikken i hovedstadsområdet skal reduceres
bl.a.
ved at gøre den kollektive transport mere konkurrencedygtig og gennem
etablering af en miljøafgiftsring med forbillede fra Stockholm. I de
nævnte høringssvar begrundes anbefalingen om hel eller delvis ophævel-
se af transportkorridorreservationer navnlig med manglende behov, hen-
syn til natur og landskab, hensyn til ejere af ejendomme i og op til trans-
portkorridoren og ønsker om at undgå øget biltrafik.
Persontransport
Rådet for Bæredygtig Trafik udtrykker tilfredshed med, at forslag til
Fingerplan 2017 i § 25, punkt 5, fastholder en arealreservation til et
overhalingsspor på S-banen mellem Hellerup og Holte. Endvidere efter-
lyser rådet, at der indskrives reservationer til overhalingsspor langs Fre-
derikssundbanen og Køgebugtbanen. Endelig efterlyser rådet en beskri-
velse af letbanenettet i Storkøbenhavn.
Godstransport
Rådet for Bæredygtig Trafik anbefaler, at transport- og logistikvirksom-
heder samt transporttunge virksomheder placeres ved jernbanelinjer for
at mindske godstransporten på veje. Rådet peger i den sammenhæng på
en række mulige lokaliteter. Desuden anbefaler rådet, at der i Fingerpla-
nens § 25 indarbejdes en arealreservation til et femte godsspor langs
Vestbanen mellem Høje Taastrup over Glostrup til Vigerslev.
Trafikbelastning af Solrød Landsby
Landsbylauget for Solrød Landsby peger på, at landsbyen i de seneste
årtier har oplevet en markant stigning i især den gennemgående trafik
uden ærinde i landsbyen. På den baggrund anbefaler landsbylauget i sit
høringssvar, at den fremtidige trafikplanlægning i og omkring landsbyen
skal tilrettelægges på en måde, der mindsker trafikbelastningen.
Begrebet ”miljøklasser”
Dansk Industri ønsker i sit høringssvar, at man afholder sig fra at bruge
begrebet ”miljøklasser” i Fingerplanen og erstatter det med andre begre-
ber.
Ophævelse af arealreservation til transportkorridor ved Helsingør
Jan Engell og Peter Hartoft-Nielsen (Aalborg Universitet) efterspørger
en begrundelse for ophævelsen af transportkorridoren vest for Helsingør.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0015.png
15/19
Arealreservation til Helsinge-Gillelejevejen
Forslag til Fingerplan 2017 fastsætter, at den kommunale planlægning
skal medtage areal-reservation til HeIsinge-Gillelejevejen, jf. § 26, nr.
15. På bilag P vises en principiel linjeføring af vejen. Gribskov Kommu-
ne gør i sit høringssvar opmærksom på, at kommunen arbejder med en
linjeføring for den nordlige del af vejen fra Ålekistevej til Græsted, som
går tættere på banen end den, der vises på bilag P. Ved Gilleleje arbejdes
med to alternative linjeføringer. Denne del af linjeføringen forventes be-
sluttet i foråret 2018.
Kommentarer
I forligskredsen bag moderniseringen af planloven er der enighed om, at
den moderniserede planlovs regler, herunder bl.a. landzoneregler, som
hovedregel skal gælde i hele landet. Alle skal som udgangspunkt have li-
ge adgang til at udnytte de nye muligheder
også i landzoneområder i
hovedstadsområdet. I forligskredsen er der endvidere enighed om, at
implementeringen og effekter af de nye regler skal gøres til genstand for
en evaluering, der skal være færdiggjort senest i sommeren 2020.
Synspunkterne vedrørende transportkorridoren i Ring 5 er noteret og vil
indgå i de drøftelser om transportkorridoren, som forventes gennemført i
forbindelse med fingerplanrevisionens spor 2.
Forslag til Fingerplan 2017 indebærer, at en reservation til overha-
lingsspor på S-banen mellem Ny Ellebjerg og Hundige ophæves. Ophæ-
velsen skyldes, at der med etableringen af Ringstedbanen ikke længere
vurderes at være behov for den pågældende reservation. Ønsker om nye
reservationer vil eventuelt kunne rejses af kommuner i forbindelse med
fingerplanrevisionens spor 2. Stationer for en kommende letbane i Ring
3 fremgår af kortbilag H. Stationer optages først i Fingerplanen, når der
er truffet politisk beslutning om etableringen af de pågældende stationer
og linjeføring.
Forslag vedrørende øremærkning af jernbanenære arealer til transport-
og logistikvirksomheder samt transporttunge virksomheder vil eventuelt
kunne rejses af kommuner i forbindelse med fingerplanrevisionens spor
2. Det samme gælder eventuelle forslag vedrørende etablering af et fem-
te godsspor langs dele af Vestbanen.
Med forslag til Fingerplan 2017 lægges der op til at videreføre Finger-
plan 2013s brug af begrebet miljøklasser. Såfremt der i lyset af den ak-
tuelle debat viser sig behov for at erstatte begrebet, vil det eventuelt
kunne ske i forbindelse med spor 2 af fingerplanrevisionen.
Ønskerne til den fremtidige trafikplanlægning i og omkring Solrød
Landsby er noteret.
Ophævelsen af transportkorridoren vest for Helsingør er sket efter ønske
fra Helsingør Kommune og på baggrund af en høring af Transport-,
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
16/19
Bygnings- og Boligministeriet, der vurderer, at transportkorridoren
grundet ændret trafikplanlægning i Danmark og Sverige ikke længere er
relevant at opretholde.
Med hensyn til arealreservationen til Helsinge-Gillelejevejen henvises til
mail af 22. november 2016, hvori Gribskov Kommune bekræfter fælles
forståelse mellem kommunen, Vejdirektoratet og Erhvervsstyrelsen om
Fingerplanens linjeføring mv. på Helsinge-Gillelejevejen.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
17/19
Bilag 1: Oversigt over hørte myndigheder, organisationer m.fl.
Ministerier:
Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Socialministeriet, Energi-, forsynings- og kli-
maministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kul-
turministeriet, Miljø- og fødevareministeriet, Skatteministeriet, Statsministeriet, Sundheds- og
ældreministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Uddannelses- og Forskningsministe-
riet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Undervisningsministeriet,
Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Øvrige statslige myndigheder m.fl.:
Banedanmark, Beredskabsstyrelsen, Danmarks Statistik,
Energistyrelsen, Forsvareministeriets Ejendomsstyrelse, Geodatastyrelsen, Kystdirektoratet,
Slots- og Kulturstyrelsen, Miljøstyrelsen, Naturstyrelsen, Miljø- og Fødevareklagenævnet, Sund-
hedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Trafik- og Byggestyrelsen, Vejdirektoratet.
Regioner, kommuner, kommunale organisationer m.fl.:
Danske Regioner, Kommunernes Lands-
forening, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Albertslund Kommune, Allerød Kommune,
Ballerup Kommune Brøndby Kommune, Dragør Kommune, Egedal Kommune, Fredensborg
Kommune, Frederiksberg Kommune, Frederikssund Kommune, Furesø Kommune, Gentofte
Kommune, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune, Greve Kommune, Gribskov Kommune,
Halsnæs Kommune, Helsingør Kommune, Herlev Kommune, Hillerød Kommune, Hvidovre
Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hørsholm Kommune, Ishøj Kommune, Københavns
Kommune, Køge Kommune, Lejre Kommune, Lyngby Kommune, Roskilde Kommune, Ruders-
dal Kommune, Rødovre Kommune, Solrød Kommune, Stevns Kommune, Tårnby Kommune,
Vallensbæk Kommune.
Øvrige:
Akademisk Arkitektforening, BL
Danmarks almene Boliger, By & Havn, BYFO
Foreningen for ejere af private fredede ejendomme i Danmark, Bygherreforeningen, Byggeska-
defonden, Byggesocietetet, Bygningskultur Danmark, Bæredygtigt Landbrug, Campingrådet,
Coop Danmark, Danmarks Cykel Union, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Frie Auto-
Campere, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Akvakultur, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Botanisk forening, Dansk Byggeri, Dansk Bygningsinspektørfor-
ening, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Camping Union, Dansk Cyklistforbund, Dansk Detail,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energi Brancheforening, Dansk Erhverv,
Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Fåreavl, Dansk Gartneri, Dansk Industri,
Dansk Kano- og Kajak Forbund, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Jægerforbund, Dansk
Land- og Strandjagt, Dansk Landskabsarkitektforening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Pelsdyravlerforening, Dansk Planteværn, Dansk Sejlunion, Dansk Skovforening, Dansk Solvar-
me Forening, Dansk Sportsdykker Forbund, Dansk Supermarked Group, Dansk Transport og
Logistik, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk Vandrelaug, Danske Arkitektvirksomhe-
der, Danske Havne, Danske Maritime, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske Råstof-
fer, Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske Udlejere, DCE
Nationalt Center for
Miljø og Energi, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Landinspektørforening, Den Danske
Nationalkomité for Geologi, Det Økologiske Råd, Ejendomsforeningen Danmark, Energinet.dk,
Energi- og Olieforum.dk, Erhvervslejernes Landsorganisation og Storkøbenhavns Erhvervslejer
Forening, FAB
Foreningen af byplanlæggere, Feriehusudlejernes Brancheforening, Foreningen
Bevaringsværdige Bygninger, Foreningen af Bæredygtige Byer og Bygninger, Foreningen af
Danske Biologer, Foreningen af Danske Brøndborere, Foreningen af Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen af Danske Privathavne, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Vandvær-
ker i Danmark, Foreningen Digitale Publicister, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening,
Greenpeace Danmark, HOFOR, HORESTA, Institut for Center Planlægning (ICP A/S), Koloni-
haveforbundet, Kommunalteknisk Chefforening, Københavns Lufthavne, Landbrug & Fødeva-
rer, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, Miljøbevægelsen NOAH, Parcelhus-
ejernes Landsforening, Praktiserende Landinspektørers Forening, RealDania, Skov & Landskab
(Københavns Universitet), Spildevandsteknisk Forening, Statens Byggeforskningsinstitut (Aal-
borg Universitet), Økologisk Landsforening, Arkitektskolen i Aarhus, Danmarks Tekniske Uni-
versitet, Helle Tegner Anker, Københavns Universitet, Kunstakademiets Arkitektskole, Peter
Pagh, Københavns Universitet, Peter Haartoft-Nielsen, Aalborg Universitet
.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
18/19
Bilag 2: Indkomne høringssvar
Erhvervsstyrelsen har modtaget 56 høringssvar, hvoraf 48 indeholder bemærkninger til forslaget.
19 af de 34 kommuner i fingerplanområdet har indsendt høringssvar. Af de resterende 37 hø-
ringssvar stammer 17 fra interesseorganisationer og foreninger, 13 fra private borgere og forske-
re, 5 fra ministerier og andre statslige myndigheder og 2 fra virksomheder.
Kommuner:
Allerød Kommune, Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Furesø Kommune,
Gentofte Kommune, Greve Kommune, Gribskov Kommune, Halsnæs Kommune, Hillerød
Kommune, Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Ishøj Kommune, Københavns
Kommune, Lejre Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune, Rudersdal Kommune, Solrød Kom-
mune, Stevns Kommune, Vallensbæk Kommune.
Interesseorganisationer og foreninger:
Dansk Industri, Danmarks Naturfredningsforening, Dan-
marks Naturfredningsforening Hillerød, Danmarks Naturfredningsforening København, Dansk
Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Danske Landskabsarkitekter, Foreningen J. Jensens Nabo-
er, Foreningen Nej til Ring 5, Friluftsrådet, Grundejerforeningen Landsbyen m.fl. (Grundejerfor-
eningen Vestervang, Ishøj Bylaug og Grundejerforeningen Kirkebjerget), Landsbylauget for Sol-
rød Landsby, Lokalrådet i Uvelse/Lystrup, Naturpark Mølleåens Venner, Nødebo Lokalråd,
Praktiserende Landinspektørers Forening og Rådet for Bæredygtig Trafik.
Ministerier og øvrige statslige myndigheder:
Energi-, forsynings- og klimaministeriet, Forsvars-
ministeriets Ejendomsstyrelse på vegne af Forsvareministeriet, Geodatastyrelsen, Økonomi- og
Indenrigsministeriet samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriet med bidrag fra Hovedsta-
dens Letbane, Metroselskabet, Vejdirektoratet og Sund & Bælt A/S.
Øvrige:
By & Havn I/S, HOFOR A/S, Niels Arp-Hansen, Alf Blume, Pernille Darelius, Thomas
Darelius, Jan Engell, Peter Hartoft-Nielsen (Aalborg Universitet), Asta Lund Havmøller, advokat
Arne Homann som repræsentant for ejendommen matr.nr. 20e Kamstrup, Gert Storm Kristensen,
Martha Miehe-Renard, Andreas Raaschou, Caroline Pace Ravrot og Marco Romeo Clarelli samt
Lars Juhl Sørensen og Anja Miehe-Renard.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Høringsnotat vedr. Fingerplanen, fra erhvervsministeren
1772108_0019.png
19/19
Bilag 3: Mindre redaktionelle ændringer og rettelser
Kilde
Allerød Kommune
Danmarks Naturfred-
ningsforening
Gribskov Kommune
Engell, Jan
Hartoft-Nielsen, Peter
HOFOR
Københavns Kommune
Tema
Ændring af betegnelsen på Ny Vassingerød Nordøst til Farremosen
i bekendtgørelse, vejledning og kortbilag.
Passus i bekendtgørelsen
§ 6 stk. vedr. ”by æssige sa
en-
hæ ge”
er ved en fejl udgået og indsættes igen.
Mindre justering af byområde vest for Vejby i kortbilag.
Vejledningens § 2 mangler Tårnby og Dragør i ydre storbyområde
og Dragør i øvrige storbyområde.
Solrød mangler i vejledningens § 1.
Præcisering af varetagelse af grundvandshensyn i bekendtgørel-
sens § 11, stk. 6 og i vejledningens § 22, stk. 4.
Levantkaj og Krydstogtskaj optages på kortbilag F som besluttede,
men ikke anlagte stationer. De omtales ligeledes i § 25 efter punkt
6 og vises på kortbilag O.
I bekendtgørelsens § 6, stk. 2 rettes henvisning fra bilag B til bilag
F.
I kortbilag ophæves linjeføring af en 132 kV højspændingsluftled-
ning.
Kommunen tilbagetrækker ønske om at DTU-området fjernes fra §
13. I stedet fastholdes ordlyden af § 13 i fra Fingerplan 2013.
Solrød udgår af bekendtgørelsens § 26, stk. 1, pkt. 21.
Henvisninger i bekendtgørelsen § 24, stk. 1, pkt. 3 rettes fra § 24,
§ 25 og § 28 til § 25, § 26 og § 29.
Præcisere enkelte sætninger i bemærkninger i vejledning vedr. ka-
pitel 7.
§ 25, stk. 1, pkt. 1 i bekendtgørelsen rettes, således at letbane og-
så går gennem Rødovre Kommune.
-
Lejre Kommune
Lyngby-Taarbæk Kom-
mune
Solrød Kommune
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
-
-