NOTAT
8. juni 2017
17/03859-1
jop-dep
Evaluering af udbudslovens opdel eller forklar-princip
1. Baggrund for evalueringen og dens hovedkonklusioner
Udbudsloven indeholder et krav om, at offentlige ordregivere skal opdele
kontrakter eller alternativt forklare, hvorfor de har valgt ikke at opdele. I
forbindelse med udbudslovens vedtagelse blev det besluttet at evaluere
dette krav primo 2017.
Evalueringen er baseret på en stikprøve på 175 EU-udbud, som er gen-
nemført efter udbudslovens ikrafttrædelse. Evalueringen er gennemført i
de første måneder af 2017. Evalueringens metode og datagrundlag er be-
skrevet yderligere i boks 2.
Generelt kan det på baggrund af evalueringen konkluderes, at:
Andelen af udbud, som er opdelt i mindre kontrakter, ser ud til at
være forøget efter udbudslovens ikrafttrædelse. I evalueringens
stikprøve er det ca. 22 pct. af udbuddene, som er opdelt i mindre
delaftaler. Før udbudsloven trådte i kraft viste en undersøgelse af
udbud fra 2015, at 15 pct. af udbuddene opdelt
1
.
En del ordregivere ser ikke ud til at leve op til opdel eller forklar-
princippet. I 44 pct. af de offentlige udbud i stikprøven, der ikke
har opdelt kontrakterne, har ordregiver heller ikke forklaret bag-
grunden herfor. Disse ordregivere har umiddelbart ikke levet op til
forpligtelsen i udbudsloven. Flertallet oplyser, at de har overvejet
at opdele kontrakten, men at de i udbudsmaterialet ikke har be-
grundet fravalget af opdeling. 23 pct. angiver, at de har forklaret
sig, selvom forklaringen ikke umiddelbart har kunnet identificeres
i udbudsmaterialet.
Der er tendens til, at større kontrakter oftere opdeles. Den samle-
de, gennemsnitlige kontraktværdi for udbud, der indeholder delaf-
1
Undersøgelsen fra 2015 var baseret på 2700 udbud og adskiller sig derved fra den stikprøve, der
er anvendt i denne analyse.