Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. juni 2017
Til udvalgets orientering fremsender jeg en evaluering af udbudslovens be-
stemmelser om, at ordregivere enten skal opdele kontrakter i delaftaler eller
forklare, hvis en opdeling findes uhensigtsmæssig.
Det var et centralt formål med udbudsloven at understøtte, at små- og mel-
lemstore virksomheder har gode muligheder for at være med, når det of-
fentlige sender opgaver i udbud. Det er baggrunden for opdel- eller forklar
princippet, der skal sikre, at de offentlige myndigheder i hvert enkelt udbud
overvejer, om det med fordel kan deles op i mindre bidder. Samtidig kan
der være gode grunde til ikke at opdele en konkret opgave i mindre kon-
trakter. Det kan fx være forbundet med væsentlige meromkostninger, eller
skabe udfordringer i forhold til at sikre sammenhæng i opgaveløsningen.
Evalueringen peger på, at:
Den andel af EU-udbuddene, som er opdelt i mindre aftaler, ser ud til at
være stigende. Evalueringens stikprøve peger på, at 22 pct. af kontrak-
terne er opdelt i delaftaler efter, udbudslovens ikrafttrædelse. I en kort-
lægning, gennemført før udbudsloven trådte i kraft, var 15 pct. af kon-
trakterne opdelt.
Den samlede gennemsnitlige kontraktværdi for udbud, der indeholder
delaftaler, er op imod 20 mio. kr. højere, når kontraktværdien opgøres
for alle delaftaler, end for de udbud, der ikke er opdelt i delaftaler. Det
tyder på, at jo større kontrakterne er, jo større tendens er der til at de op-
deles.
Der er visse udfordringer med regelefterlevelsen. I 44 pct. af de offentli-
ge udbud i stikprøven, der ikke er opdelt, leves der ikke op til forpligtel-
sen om enten at opdele eller forklare, hvorfor et udbud ikke er opdelt i
delkontrakter.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Jeg hæfter mig ved, at flere udbud bliver opdelt end tidligere. Det er jeg
meget tilfreds med. Når det offentlige deler sine udbud op i mindre kon-
trakter, giver det bedre muligheder for, at også mindre virksomheder kan
være med i konkurrence. Det giver en effektiv konkurrence og sikrer, at
vi trækker på alle kompetencer til at finde de bedst mulige løsninger på
de offentlige opgaver.