Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 212
Offentligt
1768835_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
Offentlig
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
13. juni 2017
Kontaktperson:
Morten Knudsen
Tlf. 33373695
EU-Kommissionen vil kunne hente markedsoplysninger direkte fra virk-
somhederne i EU
Sammenfatning
Ifølge et nyt EU-forslag skal Kommissionen kunne hente detaljerede
oplysninger direkte fra virksomhederne i EU, hvis den har en formod-
ning om alvorlige forstyrrelser af det indre marked. Kommissionen skal
ifølge forslaget kunne pålægge virksomheder bøder, hvis de ikke udle-
verer de ønskede oplysninger eller udleverer urigtige oplysninger. For-
slaget har til formål at styrke Kommissionens mulighed for at sikre, at
reglerne på det indre marked overholdes.
Europaudvalget har udvalgt forslaget til nærhedstjek på baggrund af
Kommissionens arbejdsprogram for 2017. 8-ugersfristen for behand-
ling af forslaget udløber den 18. juli 2017.
Nye EU-regler skal forbedre EU-Kommissionens mulighed for at overvåge
overholdelsen af reglerne på det indre marked. Det skal ske ved at styrke
Kommissionens undersøgelsesbeføjelser, så den kan hente information di-
rekte fra virksomhederne, hvis der er brug for at løse et formodet alvorligt pro-
blem med EU-retten. Forslaget giver Kommissionen mulighed for at bede virk-
somheder om detaljerede oplysninger i forhold til gennemførelsen af reglerne
1/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 212: EU-note om EU-markedsinformationsværktøj
1768835_0002.png
for det indre marked, men også på relaterede områder såsom landbrug, fi-
skeri, transport, miljø og energi
1
.
Kommissionen har ikke egne undersøgelsesbeføjelser i dag på disse områ-
der, men er afhængig af den information, som den kan få fra myndighederne i
de berørte EU-lande samt fra klagere
2
. De virksomheder, der klages over, er
ikke overraskende tilbageholdende med frivilligt at videregive relevant infor-
mation. Bl.a. derfor skal Kommissionen ifølge forslaget kunne pålægge virk-
somhederne sanktioner, hvis de ikke udleverer de ønskede informationer. Det
nye forslag er inspireret af EU’s konkurrencelovgivning og statsstøttereglerne,
hvor Kommissionen i dag har særlige undersøgelses- og sanktionsbeføjelser.
Den foreslåede styrkelse af Kommissionens undersøgelsesbeføjelser indgår i
et nyt forslag til forordning om indførelsen af et såkaldt markedsinformations-
værktøj
også kaldet SMIT
3
- som Kommissionen fremlagde den 2. maj
2017
4
.
Baggrunden for forslaget er først og fremmest at gøre det lettere for Kommis-
sionen at se, om der sker en korrekt implementering af EU-retten. Men Kom-
missionen vil også gerne kunne bruge SMIT til at foreslå forbedringer af EU-
lovgivningen for det indre marked eller til forberedelsen af evt. traktatkrænkel-
sessager mod medlemsstaterne.
Kommissionen understreger, at forslaget ikke sigter på at give Kommissionen
nye håndhævelsesbeføjelser på bekostning af EU-landene til at forfølge over-
trædelser af EU-retten begået af individuelle virksomheder. Forslaget skal
alene sikre, at Kommissionen får bedre redskaber til at skaffe sig den nødven-
dige information fra virksomhederne, hvis den ikke kan fås andre steder
5
.
Europaudvalget har udvalgt forslaget om SMIT til nærhedstjek fra Kommissio-
nens arbejdsprogram for 2017. Folketinget skal derfor tage stilling til om for-
Kommissionens nye undersøgelsesbeføjelser gælder ikke kun det indre marked, men også for
en række forbundne politikområder. Forslaget har derfor også udover art. 114 om det indre
marked retsgrundlag i TEUF art. 43, stk. 2 (landbrug), art. 91 og art. 100 (transport), art. 192
(miljø), art. 194, stk. 2 (energi) og TEUF artikel 337, som gør det muligt for Kommissionen at
indhente oplysninger med henblik på gennemførelsen af sine opgaver.
2
Kommissionen får i dag typisk sin information gennem indlæg fra klagere, åbne offentlige kon-
sultationer, målrettede spørgeundersøgelser rapporter fra diverse interessenter, databaser og
bidrag fra medlemsstaterne.
3
4
1
SMIT står for Single Market Information Tool.
Kom(2017)0257 af 2. maj 2017. Forslaget forelå dog først i alle øvrige sprogversioner den 23.
maj. 8-ugersfritsen for gennemførelse af et nærhedstjek udløber derfor den 18. juli 2017.
Jf. TEUF artikel 258.
5
2/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 212: EU-note om EU-markedsinformationsværktøj
1768835_0003.png
slaget overholder nærhedsprincippet og evt. kræver vedtagelse af en begrun-
det udtalelse til Kommissionen. Det kan ske frem til den 18. juli, hvor EU-trak-
tatens 8-ugersfrist udløber
6
.
Hvornår kan Kommissionen kræve information?
Henvendelser fra Kommissionen bliver ikke hverdagskost for de europæiske
virksomheder. I sin konsekvensanalyse af forslaget om SMIT har Kommissio-
nen regnet med fem årlige forespørgsler
7
.
Ifølge det nye forslag skal Kommissionen kun kunne bede om informationer
fra virksomheder i helt særlige tilfælde. For det første skal forespørgslen have
til formål at løse et formodet alvorligt problem med anvendelsen af EU-retten,
som truer med at underminere gennemførelsen af et velfungerende indre
marked i EU.
For det andet skal en forespørgsel fra Kommissionen være sidste udvej. Den
ønskede information må ikke kunne skaffes rettidigt fra andre kilder på en
hensigtsmæssig eller tilstrækkelig måde. Kommissionen kan kun bede om in-
formation, som den pågældende virksomhed er i stand til at levere.
Kommissionen forventer, at reglerne først og fremmest vil være relevante for
store virksomheder samt i et begrænset omfang små- og mellemstore virk-
somheder. Såkaldte mikrovirksomheder er i udgangspunktet helt undtaget de
nye regler
8
.
En forespørgsel vil derudover først kræve, at Kommissionen vedtager en for-
mel beslutning, som fastslår, at den har til hensigt at indhente information fra
et begrænset og nøje udvalgt antal virksomheder
9
.
Nationale parlamenter i EU har ifølge artikel 6 i EU-traktatens protokol nr. 2 otte uger til påtale
en evt. krænkelse af nærhedsprincippet over for
EU’s institutioner.
Det sker i form af en be-
grundet udtalelse, som sendes til formændene for Kommissionen, Rådet og Parlamentet se-
nest otte uger efter, at det relevante forslag foreligger på alle EU’s officielle sprog.
7
Kommissionen forventer, at det samlet vil koste de europæiske virksomheder mellem 370.000
euro og 610.000 euro i administrative omkostninger om året at levere de nødvendige oplysninger
til Kommissionen.
8
Mikrovirksomheder er ifølge EU’s definition virksomheder (dir. 2013/34/EU), som på balance-
tidspunktet ikke overskrider de numeriske grænser for to af følgende tre kriterier: 1) balance-
sum: 350.000 EUR, 2) nettoomsætning: 700.000 EUR og 3) gennemsnitligt antal medarbej-
dere i løbet af regnskabsåret: 10.
9
Kommissionens anmodning kan jf. artikel 6 i forslaget ske enten i form af en simpel forespørgsel
eller gennem en egentlig kommissionsbeslutning. I beslutningen skal Kommissionen be-
grunde, at en række centrale kriterier for anvendelsen af SMIT er opfyldt. Det drejer sig f.eks.
om, hvorvidt der er tilstrækkelig dokumentation til rådighed, som viser, at der er tale om et al-
vorligt problem især i forhold til økonomiske eller sociale konsekvenser.
6
3/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 212: EU-note om EU-markedsinformationsværktøj
1768835_0004.png
Kommissionen er samtidig forpligtet til at orientere den medlemsstat, hvor
virksomheden har til huse, om forespørgslen. Hvis Kommissionen har indledt
en formel traktatkrænkelsesprocedure mod den pågældende medlemsstat, er
den desuden forpligtet til at videresende alle de modtagne svar til den med-
lemsstat, som er berørt af anmodningen.
Beskyttelse af fortrolige oplysninger fra virksomhederne
De oplysninger, som Kommissionen vil indhente hos virksomhederne vil ofte
være følsomme oplysninger, som ikke er tilgængelig fra offentlige kilder eller
medlemsstaternes myndigheder. Kommissionen har derfor pligt til at behandle
disse oplysninger fortroligt
10
. Kommissionen må f.eks. kun videresende en of-
fentlig udgave af det modtagne svar fra en virksomhed til den berørte med-
lemsstat, hvis den oprindelige udgave indeholder oplysninger, der er fortrolige
i forhold til medlemsstaten
11
.
For at sikre sig, at Kommissionen kan overholde tavshedspligten, er en virk-
somhed forpligtet til nøje at gøre opmærksom på, hvilke af de informationer
den udleverer til Kommissionen, som har fortrolig karakter, og hvilke der ikke
har. Kommissionen kan dog ifølge forslaget i særlige tilfælde afvise en virk-
somheds krav om fortrolighed, hvis den finder virksomhedernes krav ubegrun-
det eller uforholdsmæssigt.
Kommissionen må ifølge forslaget kun videresende fortrolig information fra
virksomhederne til andre parter, hvis:
-
-
-
Informationen videresendes i en form, så individuelle virksomheder
ikke kan identificeres.
Kommissionen på forhånd har fået tilladelse fra virksomheden til at vi-
deregive sådanne oplysninger.
Videregivelse af oplysninger til en medlemsstat er nødvendig for at
underbygge en overtrædelse af EU-retten, og virksomheden har haft
lejlighed til at fremsætte bemærkninger og gøre brug af klagemulighe-
der, inden der træffes afgørelse om offentliggørelse af informationen.
10
TEUF artikel 339.
Virksomhederne skal forsyne Kommissionen med en særskilt ikke-fortrolig udgave af svaret,
så Kommissionen kan sende dette til medlemsstaternes myndigheder, hvis virksomheden ikke
ønsker, at medlemsstaten får adgang til den fortrolige information, som Kommissionen har mod-
taget.
11
4/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 212: EU-note om EU-markedsinformationsværktøj
1768835_0005.png
Sanktioner
Kommissionen skal kunne pålægge virksomheder sanktioner, hvis de ikke be-
svarer en forespørgsel fra Kommissionen om udlevering af information inden
for den fastsatte tidsfrist, eller hvis de giver Kommissionen urigtige, ufuld-
stændige eller vildledende oplysninger.
12
.
Det kan ske enten i form af bøder eller tvangsbøder. Bøderne må ikke over-
stige et beløb svarende til 1 pct. af en virksomheds samlede omsætning i det
forgangne regnskabsår, mens tvangsbøder ikke må overstige 5 pct. af virk-
somhedens gennemsnitlige daglige omsætning.
Sanktionerne skal dog være nødvendige og proportionale og kan kun komme
på tale, hvis virksomhederne forsætligt eller ved grov uagtsomhed undlader at
besvare en anmodning fra Kommissionen. Kommissionen pålægger ikke au-
tomatisk virksomhederne sanktioner ved overtrædelser, men skal først fore-
tage en konkret vurdering, hvor den bl.a. tager hensyn til overtrædelsens art,
grovhed og varighed.
Virksomhederne kan appellere en kommissionsbeslutning om sanktioner til
EU-domstolen.
Overholder forslaget nærhedsprincippet?
EU’s nærhedsprincip
fastslår, at EU kun skal handle, hvis og i det omfang de
enkelte EU-lande ikke i tilstrækkelig grad kan opfylde de med lovgivningsfor-
slaget påtænkte mål
13
.
Det centrale spørgsmål, som Folketinget skal undersøge i den forbindelse, er
derfor om forslagets formål om at forbedre gennemførelsen af reglerne på det
indre marked,
”i tilstrækkelig grad”
kunne opnås gennem national lovgivning i
stedet for at vedtage EU-lovgivning?
Kommissionen afviser dette i sin konsekvensanalyse af forslaget, hvor den
analyserer fem forskellige metoder til, hvordan man kunne forbedre overhol-
delsen af indremarkedsreglerne
14
. Kommissionen undersøger her bl.a. om
man gennem national lovgivning kunne opnå samme effekt ved at styrke de
12
Sanktionerne følger reglerne på statsstøtteområdet i forordning 2015/1589.
Se TEU artikel 5, stk. 1.
14
Se SWD(2017) 216 af 2. maj 2017. Impact Assessment.
13
5/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 212: EU-note om EU-markedsinformationsværktøj
1768835_0006.png
nationale tilsynsmyndigheders undersøgelsesbeføjelser og samtidig forbedre
muligheden for at dele oplysninger med Kommissionen. Det afviser Kommis-
sionen dog i konsekvensanalysen.
Fem politikmuligheder i Kommissionens
konsekvensanalyse
1.
Frivillig udveksling af bedste prak-
sis mellem EU-landene og med
Kommissionen.
2.
Ophævelse af nationale bestem-
melser, som forhindrer nationale
myndigheder i at dele de virksom-
hedsoplysninger, de allerede har,
med Kommissionen og de andre
EU-lande.
3.
Indførelse af de nødvendige under-
søgelsesbeføjelser på nationalt
plan, så EU-landene kan indhente
oplysninger fra virksomhederne og
dele dem med Kommissionen.
4.
Give EU-Kommissionen nye under-
søgelsesbeføjelser gennem et EU-
indremarkedsværktøj (SMIT), så
Kommissionen som sidste udvej
selv kan indhente oplysninger di-
rekte fra virksomheder.
5.
Hybrid
hvor model 2 og 4 kombi-
neres.
Lovgivning. Denne model vurderer Kommissi-
onen som den bedste løsning til at håndtere
koordinationsproblemet og udfordringerne
med jurisdiktion i tilfælde af behovet for
grænseoverskridende undersøgelser af virk-
somheder i flere EU-lande.
Lovgivning.
Lovgivning
Lovgivning
Ikke-lovgivning
Kommissionens vurdering
Ifølge Kommissionen er EU-lovgivning nødvendig, fordi EU-landene ifølge
Kommissionen ikke er i stand til at sikre Kommissionen adgang til den nød-
vendige information fra de europæiske virksomheder, hvilket der er brug for
hvis Kommissionen skal kunne sikre en ordentlig gennemførelse af reglerne
for det indre marked. Især er der et koordinationsproblem i sager med en be-
tydelig grænseoverskridende dimension, hvor det drejer sig om at skaffe op-
lysninger fra virksomheder, som opererer i flere EU-lande.
Samtidig er Kommissionens mulighed for med model 4 for at indhente oplys-
ninger underlagt en række begrænsninger. Bl.a. skal det være sidste udvej for
Kommissionen, når alle andre muligheder er udtømte. SMIT vil kun blive an-
vendt i sager, hvor national indgriben på grund af omfanget eller virkningerne
ikke vil være effektivt, og hvor EU vil være i bedre stand til at handle. Ifølge
6/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 212: EU-note om EU-markedsinformationsværktøj
1768835_0007.png
Kommissionen vil EU-landene desuden fortsat have deres egne undersøgel-
sesbeføjelser på det indre marked og frit kunne udvide dem.
Kritik fra særligt forskriftskontroludvalg.
Kommissionens konsekvensanalyse fik en negativ udtalelse fra
EU’s særlige
”Udvalg for forskriftskontrol”
15
, som bl.a. overvåger kvaliteten af Kommissio-
nens konsekvensanalyser
16
.
Det skyldes bl.a., at Kommissionen ikke i tilstrækkelig grad begrundede, hvor-
dan forslaget overholder proportionalitetsprincippet. I forhold til nærhedsprin-
cippet blev Kommissionen yderligere bedt om at adressere situationer, hvor
der ikke var en grænseoverskridende dimension samt indholdet af andre end
den foretrukne option 4 (altså SMIT).
Den 23. marts fik Kommissionen dog i en ny udtalelse en positiv udtalelse fra
udvalget, men med forbehold.
15
Udvalget for Forskriftskontrol er et uafhængigt organ under Kommissionen, som rådgiver kolle-
giet. Det fører en central kvalitetskontrol og giver støtte i forbindelse med Kommissionens kon-
sekvensanalyser og evalueringer. Udvalget gennemgår og afgiver udtalelser og fremsætter
henstillinger om alle Kommissionens udkast til konsekvensanalyser og omfattende evaluerin-
ger og kvalitetskontroller af gældende lovgivning.
Det skete i en udtalelse fra den 20. januar 2017.
16
7/7