Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1679878_0001.png
Folketingets Lovsekretariat Europaudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 1 ad KOM (2016) 0283 stillet af udvalget den
27. september 2016 efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Spørgsmål:
Ministerens bedes fremsende et notat om den analyse, der ligger til grund
for, at regeringen i formuleringen af sin holdning til Kommissionens for-
slag om forbrugerbeskyttelse (KOM (2016) 0283) vurderer, at Kommissi-
onen i praksis ikke får flere beføjelser. Spørgsmålet stilles som opfølg-
ning på ministerens forelæggelse for Europaudvalget den 23. september
2016.
Svar:
Europa-Kommissionen fremsatte den 25. maj 2016 et forslag til revision
af Europa-Parlamentet og Rådets forordning 2006/2004/EF om samarbej-
de mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgiv-
ning om forbrugerbeskyttelse, herefter CPC-forordningen.
Forslaget har til formål at sikre en ensartet håndhævelse af de fælles for-
brugerbeskyttelsesregler. Gennem en sammenhængende håndhævelse af
grænseoverskridende overtrædelser af EU’s forbrugerbeskyttelsesregler er
CPC-forordningen med til at sikre, at forbrugerne er trygge, når de køber
varer eller serviceydelser i andre EU-lande, ligesom den sikrer lige kon-
kurrencevilkår for virksomhederne på det indre marked.
Med revisionen af CPC-forordningen moderniseres og udbygges princip-
perne i den eksisterende CPC-forordning på områder, hvor der er behov
for styrkelse på grund af det stigende antal overtrædelser i det indre mar-
ked, herunder navnlig overtrædelser ved online handel.
Et helt centralt element i forslaget er, at det er de enkelte landes håndhæ-
velsesmyndigheder, der er ansvarlige for håndhævelsen. Sådan er det nu,
og sådan vil det være fremover.
I forslaget lægges der ikke op til, at Europa-Kommissionen får flere befø-
jelser, men Europa-Kommissionen forventes at spille en mere aktiv rolle
end hidtil. Det kommer særligt til udtryk i de elementer af forordningen,
der vedrører:
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Svar til Folketingets Europaudvalg på spørgsmål 1 ad KOM (2016) 0283 af den 27. september 2016 vedrørende forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1679878_0002.png
2/4
1) Princippet om gensidig bistand (forordningsforslagets kapitel 3)
2) Nye instrumenter til at koordinere særligt udbredte grænseover-
skridende overtrædelser (forordningsforslagets kapitel 4).
3) Adgang til fælles database til udveksling af information om over-
trædelser (forordningsforslagets kapitel 7).
Ad 1) Princippet om gensidig bistand:
Det nuværende princip om gensidig bistand styrkes ved at etablere mere
forpligtende rammer for samarbejdet mellem håndhævelsesmyndigheder-
ne.
I dag fungerer samarbejdet sådan, at hvis et firma fra et andet EU-land -
fx Frankrig - overtræder EU’s forbrugerbeskyttende lovgivning i Dan-
mark, kan den relevante danske myndighed bede den tilsvarende myndig-
hed i Frankrig om at bringe virksomhedens overtrædelse til ophør. Om-
vendt skal den danske myndighed bringe virksomhedens overtrædelse til
ophør, hvis et dansk firma krænker lovgivningen i Frankrig.
Europa-Kommissionens evaluering af den nuværende CPC-forordning
1
har vist, at grænseoverskridende og udbredte overtrædelser ikke opdages
eller tackles i tilstrækkelig grad. Med det nye forslag forsøges dette imø-
degået ved, at håndhævelsesmyndighederne skal være forpligtede til at
svare på henvendelser fra en anden håndhævelsesmyndighed inden for en
bestemt tidsfrist. Europa-Kommissionen skal desuden som noget nyt føre
tilsyn med, at håndhævelsesmyndighederne overholder procedurer og
frister for behandling af anmodninger om gensidig bistand for at sikre, at
forordningen efterleves effektivt.
Ad 2) Nye instrumenter til at koordinere særligt udbredte grænseoverskri-
dende overtrædelser
For at håndtere og stoppe særligt udbredte grænseoverskridende overtræ-
delser foreslås et nyt instrument ved overtrædelser med en EU-dimension.
Dvs. ved overtrædelser, hvor ¾ af befolkningerne og ¾ medlemslande er
berørt, svarende til 21 medlemslande.
Der lægges således med forslaget op til, at Europa-Kommissionen ved
sådanne særligt udbredte overtrædelser kan varetage en koordinerede rol-
le. Det skyldes, at koordinationen, der omfatter størstedelen af medlems-
staternes håndhævelsesmyndigheder, er meget ressourcekrævende for en
enkelt håndhævelsesmyndighed.
Consumer Policy Evaluation Consortium (2012): “External Evaluation of the Consumer Protec-
tion Regulation”, side 14:
(http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/docs/cpc_regulation_inception_report_revised290212
_en.pdf)
1
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Svar til Folketingets Europaudvalg på spørgsmål 1 ad KOM (2016) 0283 af den 27. september 2016 vedrørende forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
1679878_0003.png
3/4
Det foreslås, at Europa-Kommissionen skal undersøge om ovennævnte
tærskelværdier for EU-dimensionen er opfyldt. Er dette tilfældet, vil Eu-
ropa-Kommissionen beslutte at iværksætte en fælles procedure og koor-
dinere denne.
De medlemsstater, der er berørt af overtrædelsen, er som udgangspunkt
forpligtet til at deltage i den fælles procedure. Hvis de berørte medlems-
lande beslutter at igangsætte undersøgelser og inspektioner, er Europa-
Kommissionen ansvarlig for at koordinere dette arbejde ved bl.a. at orien-
tere om landenes resultater af undersøgelser, tiltag, sagens fremdrift, mv.
Derudover skal Europa-Kommissionen også holde kontakt med den er-
hvervsdrivende.
Som koordinator kan Europa-Kommissionen ikke træffe håndhævelses-
foranstaltninger. I stedet udpeges en national myndighed, der typisk vil
være den kompetente håndhævelsesmyndighed i den medlemsstat, hvor
den erhvervsdrivende har sit forretningssted eller sine aktiver. Håndhæ-
velsesmyndigheden skal være ansvarlig for at træffe eventuelle håndhæ-
velsesforanstaltninger over for den erhvervsdrivende på vegne af alle de
berørte forbrugere.
Europa-Kommissionen har tilkendegivet en forventning om årligt at skul-
le koordinere fælles foranstaltninger vedr. 2-4 særligt udbredte grænse-
overskridende overtrædelser, såfremt ovennævnte tærskelværdi vedtages.
Ad 3) Adgang til fælles database til udveksling af information om over-
trædelser
Som i den nuværende forordning skal Europa-Kommissionen vedligehol-
de en elektronisk database, hvor information og viden, som medlemssta-
terne har indhentet, er lagret. Som et nyt element i forordningsforslaget
kan både medlemsstaterne
og
Europa-Kommissionen konsultere databa-
sen for at få informationer om grænseoverskridende overtrædelser. Euro-
pa-Kommissionen får således nu mulighed for at konsultere databasen
ved mistanke om udbredte overtrædelser.
De tre ovennævnte elementer bygger på de praktiske erfaringer, som Eu-
ropa-Kommissionen og håndhævelsesmyndighederne har gjort sig i CPC-
samarbejdet, blandt andet i forbindelse med Apple/Google-sagen fra
2014, der blev taget op af Forbrugerombudsmanden i Danmark. Her spil-
lede Europa-Kommissionen således en væsentlig faciliterende rolle både i
relation til medlemsstaterne og i forhold til Google og Apple. Et arbejde,
der ville have kostet uforholdsmæssigt mange ressourcer, hvis den danske
Forbrugerombudsmand også skulle have varetaget denne funktion.
Der er således ikke tale om, at Europa-Kommissionen får tildelt flere be-
føjelser i Danmark med forslaget, men at Europa-Kommissionens proces-
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Svar til Folketingets Europaudvalg på spørgsmål 1 ad KOM (2016) 0283 af den 27. september 2016 vedrørende forbrugerbeskyttelse, fra erhvervs- og vækstministeren
4/4
suelle rolle i denne type sager bliver mere formaliseret. Det er således
fortsat medlemslandene, der træffer afgørelse om at iværksætte håndhæ-
velsesforanstaltninger, ligesom det fortsat er den kompetente håndhævel-
sesmyndighed i det enkelte medlemsland, der er ansvarlig for udførelsen
af håndhævelsesforanstaltningerne.
Endelig vil jeg nævne et emne, som ikke vedrører Kommissionens befø-
jelser, men som handler om danske domstoles kompetence, og som der
var flere spørgsmål til ved forelæggelsen i Europaudvalget den 23. sep-
tember. I den forbindelse vil jeg gerne gentage, hvad jeg sagde på mødet,
nemlig at regeringen lægger afgørende vægt på, at danske domstole fort-
sat er enekompetente til at træffe afgørelse om foranstaltninger – som
eksempelvis lukning af hjemmesider – i overensstemmelse med grundlo-
vens bestemmelser om censurforbud.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen