Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1758576_0001.png
Høring om hvidvask i Folketingets Skatteudvalg og Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalg
Finanstilsynets indsats i relation til hvidvask og terrorfinansiering
Direktør Jesper Berg, Finanstilsynet
Den 15. maj 2017
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0002.png
Berettiget tillid
Borgere og virksomheder
skal med berettiget tillid
kunne træffe finansielle
valg i bevidstheden om,
at det finansielle tilsyn
varetager deres interesser.
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0003.png
Forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering
1. Flere hvidvaskundersøgelser
2. Mere vejledning
3. Øget samarbejde med andre myndigheder
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0004.png
Bankernes forpligtelser efter hvidvaskloven
Når en bank får en ny kunde, skal
den sikre sig, at kunden er den,
som vedkommende udgiver sig
for at være
Banken skal på baggrund af sin
viden om kunden, herunder
formålet med kundeforholdet,
overvåge kundens transaktioner
Finanstilsynet
fører tilsyn med,
at bankerne
opfylder deres
forpligtelser
Hvis en transaktion vækker
mistanke, skal den undersøges
nærmere
Hvis mistanken ikke kan
afkræftes, skal banken
underrette SØIK
4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0005.png
Bankernes indsats er et led i den samlede kriminalitetsbekæmpelse
Kriminelles
aktivitet
Bagvedliggende
kriminalitet
(narkohandel,
skatteunddragelse,
bestikkelse etc.)
Provenu fra
kriminalitet søges
anbragt
i det
finansielle system
Midlernes
oprindelse søges
sløret
ved
finansielle
transaktioner
Midlerne kan
anvendes
til
forbrug
Private
aktørers
overvågning
Finanstilsynet, Erhvervsstyrelsen, Spillemyndigheden og
Advokatsamfundet fører tilsyn
Politi og SKAT efterforsker
Anklagemyndigheden rejser tiltale
Domstole idømmer straf
Myndighedernes
roller
5
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0006.png
Reglernes oprindelse er et direktiv…
…baseret på internationale standarder, der gælder
fra Argentina til Zimbabwe
6
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0007.png
Finanstilsynets hvidvaskinspektion
Finanstilsynet fører tilsyn med den finansielle sektors overholdelse af hvidvaskloven.
§
Kontrol af at pengeinstitutterne har et fornuftigt set-up.
Finanstilsynet overvåger eller efterforsker ikke konkrete transaktioner.
Den opgave ligger hos pengeinstituttet og efterfølgende hos SØIK om nødvendigt.
7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0008.png
Finanstilsynets sanktionsmuligheder
Finanstilsynet kan give påbud om at bringe forhold i orden til efterlevelse af hvidvaskloven.
I særligt alvorlige overtrædelser af hvidvaskloven vil Finanstilsynet herudover indgive en
politianmeldelse til SØIK over pengeinstituttets manglende overholdelse af loven.
Resultatet af inspektioner og beslutninger om at politianmelde et institut offentliggøres i form
af en sammenfattende redegørelse.
8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0009.png
Snitflader til andre myndigheder
Finanstilsynet – SØIK:
§
Finanstilsynet varetager en tilsynsfunktion – mens SØIK har ansvaret for efterforskning og evt.
strafforfølgelse. Sager kan oversendes fra tilsynet til SØIK eller SØIK kan selv tage dem op.
Finanstilsynet – SKAT:
§
God dialog – også som følge af Panama-sagen – om generelle tendenser der involverer
skattemæssige forhold med hvidvaskvinkel.
• Mulighed for øget informationsudveksling øges med ny hvidvasklov.
§
Konkrete skatteunddragelsessager er alene SKATs område.
Finanstilsynet – Erhvervsstyrelsen:
§
§
Øget samarbejde vil ske i forbindelse med overdragelsen af tilsyn med
valutavekslingsvirksomhederne til Finanstilsynet.
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig myndighed i forhold til registeret over reelle ejere.
9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0010.png
Seneste års væsentligste sager
JAK Slagelse
§
Lille pengeinstitut med meget begrænsede hvidvaskforanstaltninger - politianmeldt.
Danske Bank
§
Hvidvaskundersøgelse i 2015 – politianmeldt primo 2016.
Nordea Bank Danmark
§
Hvidvaskundersøgelse i 2015 – politianmeldt medio 2016
Panama Papers
§
Omfattende skatteunddragelse via panamansk advokatfirma Mossack Fonseca
§
Enkelte danske banker involveret
§
Undersøgelse og rapport fra Finanstilsynet
Valutavekslingsvirksomheder og bankers levering af 500 euro sedler
§
Tv-udsendelse afslørede store mangler i valutavekslingsvirksomheders overholdelse af hvidvaskloven.
§
Manglende identifikation af kunder
§
Finanstilsynet overtager området til juli og reglerne for lovlig virksomhed skærpes.
Moldova
§
Omfattende hvidvask af penge fra Rusland via banker i Moldova og andre lande
§
Danske Banks filial i Estland og Nordea Bank Danmark involveret i sagen
10
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0011.png
Fremtidige perspektiver
Generelt samfundsmæssigt problem, der kræver en styrket indsats fra alle involverede
parter.
Listen over seneste tids sager viser, at der har været en mangelfuld forståelse i
pengeinstitutterne for hvidvaskreglerne og deres betydning.
En måde at opnå et lavere risikoniveau kan være at øge tilsynsaktivitet over for den
finansielle sektor:
§
Øget antal hvidvaskinspektioner
• Til brug herfor en bedre intern risikoanalyse i Finanstilsynet af de enkelte virksomheders iboende risici
§
Øget vejledning til sektoren fra myndighederne
• En mere operationel vejledning til selve hvidvaskloven
• Analyser om risikobilledet for sektoren i relation til hvidvask og terrorfinansiering.
11
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0012.png
Fremtidige perspektiver, fortsat…
Finanstilsynet har i rapport om Panama-sagen anbefalet, at der tilføres øgede ressourcer til
Finanstilsynet.
Pt. er bemandingen i Finanstilsynets hvidvaskenhed på 4�½ årsværk.
Finanstilsynet har fra 2016 og til dags dato ikke foretaget hvidvaskinspektioner, idet
ressourcerne er blevet anvendt til udarbejdelse af forslag til ny hvidvasklov samt håndtering
af Panama og Moldova-sagerne.
12
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 196: Præsentationer fra Skatteudvalgets høring om hvidvask den 15. maj 2017
1758576_0013.png
Hovedbudskaber fra Finanstilsynet
Forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering er et samfundsmæssigt
problem, som offentlige myndigheder og private virksomheder har et fælles ansvar for at
løfte.
Der er brug for en øget men også anderledes indsats fra Finanstilsynets side:
§
§
Øget – i form af flere hvidvaskinspektioner
Anderledes – de store problemer i den finansielle sektor på dette området kræver, at Finanstilsynet
som myndighed gør mere ud af vejledning, oplysning og analyser end tilfældet er i dag.
Rollefordelingen mellem myndigheder er rigtig, men et endnu tættere samarbejde vil øge
effekten af de offentlige ressourcer, der anvendes indenfor dette område.
Den samlede værdikæde bør styrkes i alle led.
13