Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 192
Offentligt
1756198_0001.png
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 192: Samlenotat for det punkt på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. maj 2017, som er relevant for udvalget, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 3:
Kapitalmarkedsunion - kapitalbevægelser og nationa-
le barrierer
KOM(2017)102
1. Resume
Kommissionen har udarbejdet en rapport om nationale barrierer for grænseoverskridende kapi-
talbevægelser i EU, og foreslået en køreplan for det videre arbejde med at afvikle barriererne.
Kommissionen har udarbejdet sin rapport på basis af bl.a. arbejde udført i en ekspertgruppe med
deltagelse fra alle EU-landene.
Der ventes på ECOFIN at være en drøftelse af rapporten og af den foreslåede køreplan. Rege-
ringen støtter generelt arbejdet med at afvikle nationale barrierer for grænseoverskridende kapi-
talbevægelser.
2. Baggrund
ECOFIN vedtog 19. juni 2015 rådskonklusioner om kapitalmarkedsunionen, der
bl.a. støttede arbejdet med at identificere barrierer for grænseoverskridende inve-
steringer og kapitalbevægelser samt støttede udarbejdelsen af en køreplan for af-
viklingen af de vigtigste barrierer. Arbejdet med at identificere og afvikle disse
barrierer skal ses som et led i arbejdet med at uddybe det indre marked på det
finansielle område. Der blev nedsat en ekspertarbejdsgruppe med medlemmer fra
Kommissionen og alle EU-landene, samt observatører fra Europa-Parlamentet, til
at bistå med arbejdet med identifikation af barriererne.
Kommissionen har udarbejdet en rapport om nationale barrierer for grænseover-
skridende kapitalbevægelser i EU, og foreslået en køreplan for det videre arbejde
med at afvikle barriererne, på basis af arbejdet udført i denne ekspertgruppe. Ind-
holdet, herunder de overordnede elementer af køreplanen er drøftet med med-
lemslandene i form af ekspertgruppen, men udgør fortsat formelt set Kommissio-
nens holdninger og vurderinger.
Drøftelsen på ECOFIN ventes også at berøre den årlige statusrapport fra Den
Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) vedr. kapitalbevægelserne i EU i over-
ensstemmelse med artikel 134(2) i Traktaten om Den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde. Rapporten påpeger bl.a. at omfanget af finansiel integration mellem
EU-landene målt på kapitalbevægelserne fortsat er lavere end før krisen. Der pe-
ges på, at den europæiske investeringsfond (EFSI), og arbejdet med ambitiøse
globale frihandelsaftaler, herunder seneste med Canada, bidrager til at øge investe-
ringer og kapitalbevægelser. Der peges ligeledes som noget positivt på, at de tidli-
gere indførte kapitalkontroller i Grækenland og Island har den fornødne midlerti-
dige og ekstraordinære karakter, og at de er under gradvis afvikling. Rapporten
støtter derudover Kommissionens anbefalinger vedr. barriererne, og støtter køre-
planen for afviklingen af disse, jf. nedenfor.
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 192: Samlenotat for det punkt på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. maj 2017, som er relevant for udvalget, fra finansministeren
1756198_0003.png
3. Formål og indhold
Kommissionens rapport om nationale barrierer for grænseoverskridende kapital-
bevægelser i EU har overordnet klassificeret de fundne barrierer alt efter hvor i en
grænseoverskridende investerings livstid de opstår:
1.
2.
3.
Ex-ante
(tidlige) barrierer, der påvirker investeringsbeslutningen i begyndel-
sesfasen, hvor en investor overvejer at investere i et andet land
”In-itinere”
(løbende) barrierer, der påvirker en investors beslutning om at
fastholde eller forøge en grænseoverskridende investering
Ex-post
(sene) barrierer, der skaber vanskeligheder efter gennemførelsen af
en grænseoverskridende investering
1. Ex-Ante barrierer
Kommissionens rapport har identificeret forskellige typer af barrierer i denne ka-
tegori:
A. Barrierer for grænseoverskridende distribution af investeringsfonde
Selvom en betydelig andel af investeringsfonde har grænseoverskridende aktivite-
ter er aktiviteterne dog ofte begrænset til et enkelt, eller få, andre EU-lande. En
første type barriere for en større grad af grænseoverskridende aktivitet for investe-
ringsfonde stammer fra forskellige markedsføringskrav i de forskellige EU-lande.
Disse krav divergerer vidt i EU-landene, hvilket giver store udfordringer for fon-
de, der vil sælge deres produkter i andre EU-lande. Kommissionen opfordrer EU-
landene til i samarbejde med Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsyns-
myndighed (ESMA) at tilnærme hinanden på dette område. Kommissionens for-
slag til handlingsplan indebærer, at EU-landene undersøger, om der kan opnås en
fælles forståelse om at undtage visse situationer fra (nationale) markedsføringsreg-
ler. Det kan fx være at undtage visse former for før-marketing, fx hvor fonde ud-
leverer dokumentation til potentielle investorer, mens fonden endnu overvejer,
om den overhovedet skal udbyde produkter i det pågældende land. Det kan også
være at undtage såkaldt omvendte henvendelser, hvor professionelle investorer på
eget initiativ henvender sig til en fond, der ikke ellers markedsfører sig i det på-
gældende land. Disse foreløbige overvejelser er på linje med dansk praksis og for-
ståelse.
En anden type barriere for investeringsfondes grænseoverskridende aktiviteter er
forskellige typer af nationale administrative ordninger. Flere EU-lande kræver
eksempelvis, at fonden i det pågældende land skal have faciliteter til stede, som
står for håndteringen af henvendelser fra detailinvestorer i landet. Visse EU-lande
kræver også fx at der udpeges en lokal distributør, når en fond skal markedsføres
til detailinvestorer. Kommissionens forslag til handlingsplan opfordrer EU-
landene til at fortsætte arbejdet med at kortlægge de gældende administrative ord-
ninger i national ret for at fjerne unødvendige administrative byrder inden 2019.
En tredje type barriere vedfører gebyrer som investeringsfondene skal betale til
bl.a. de nationale tilsynsmyndigheder, når de markedsfører deres fond i det pågæl-
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 192: Samlenotat for det punkt på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. maj 2017, som er relevant for udvalget, fra finansministeren
1756198_0004.png
dende land. Gebyrerne, der varierer på tværs af EU-landene, og manglen på
transparens i deres fastsættelse udgør sammen med omkostninger til bl.a. juridisk
rådgivning en betydelig barriere for grænseoverskridende markedsføring af speci-
elt mindre investeringsfonde. Kommissionens forslag til handlingsplan opfordrer
de enkelte EU-lande til at sikre transparens om de gebyrer, de kræver, og opfor-
drer EU-landene til sammen med ESMA at overveje fordelene ved at skabe et
samlet offentligt domæne med gebyrrelaterede oplysninger.
B. Barrierer for pensionsfondes grænseoverskridende investeringer
Ekspertgruppen har konstateret, at pensionsfonde i EU i uforholdsmæssig høj
grad investerer i deres hjemland, umiddelbart uden klare økonomiske grunde her-
til. Det er muligt, at bl.a. skatterelaterede barrierer bidrager hertil, og Kommissio-
nen har konkret igangsat en undersøgelse heraf. Kommissionens forslag til hand-
lingsplan foreslår, at EU-landene arbejder videre med at identificere de vigtigste
drivkræfter i pensionsfondes geografiske spredning. Kommissionen opfordrer
endvidere EU-landene til at søge at anvende Den Europæiske Fond for Strategi-
ske Investeringer (EFSI) til tiltag, der fremmer pensionsfondes internationale in-
vesteringer. Rapporten fremhæver fx det såkaldte Copenhagen Infrastructure II
projekt, hvor pensionsfonde fra flere EU-lande sammen investerer i vedvarende
energiprojekter i EU og Nordamerika, med støtte fra EFSI. Danske pensionsfon-
de, herunder Pensiondanmark, er nogle af de mest aktive på dette område og har
været en af inspirationspunkterne til denne aktivitet.
C. Forskellige nationale tilgange til crowdfunding
Crowdfunding er en metode til at rejse penge til et projekt ved at indsamle både
store og små bidrag fra en større gruppe bidragydere (fx eksisterende eller kom-
mende kunder) typisk via en indsamlingsplatform på internettet. Eksisterende
undersøgelser tyder på, at grænseoverskridende crowdfunding-aktivitet er meget
begrænset. Forskellige forbruger- og investorbeskyttelsesregler i EU-landene bi-
drager formentlig hertil. Kommissionen opfordrer EU-landene til at overveje,
hvorvidt deres eksisterende lovgivning på området er proportional, og ikke unø-
digt forhindrer grænseoverskridende crowdfunding-aktiviteter.
2.
”In Itinere” (løbende) barrierer
Ekspertgruppen har overordnet identificeret flg. barrierer i denne kategori:
A. Bopælskrav, der påføres finansielle forvaltere
Flere EU-lande kræver fx, at en del af bestyrelsen, eller ledende medarbejdere med
ansvar for den daglige ledelse, i banker, forsikringsvirksomheder og investerings-
fonde skal befinde sig i landet, hvis disse har aktiviteter der. Det kan udgøre en
investeringsbarriere, især for mindre virksomheder eller fonde. Kommissionens
forslag til handlingsplan opfordrer EU-landene til at fjerne disse bopælskrav, hvis
de ikke er tilstrækkelig begrundede, hensigtsmæssige eller forholdsmæssige. Dan-
mark har ikke sådanne krav.
4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 192: Samlenotat for det punkt på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. maj 2017, som er relevant for udvalget, fra finansministeren
1756198_0005.png
B. Utilstrækkelig finansiel forståelse
Manglende finansiel forståelse kan bidrage til at mindre virksomheder og forbru-
gere foretager uhensigtsmæssige investeringer, eller går glip af gode investering-
eller finansieringsmuligheder, navnlig når de har et grænseoverskridende aspekt.
Kommissionens forslag til handlingsplan opfordrer EU-landene til at fortsætte
deres arbejde med at forbedre den finansielle forståelse i deres respektive lande,
samt til bl.a. i ekspertgruppens regi at udveksle erfaringer på området. Der er i
Danmark stor fokus på øget finansiel forståelse og det primære forum for sådanne
kampagner er Penge- og Pensionspanelet.
3. Ex-post barrierer
Ekspertgruppen har overordnet identificeret flg. barrierer i denne kategori:
A. Forskelle i nationale insolvensordninger
Forskelle i nationale insolvens- og før-insolvensordninger kan skabe juridisk usik-
kerhed ved grænseoverskridende investeringer, og derved påføre virksomheder
omkostninger, der virker som en barriere for grænseoverskridende investeringer i
EU. Kommissionen opfordrer EU-landene til at støtte det nyligt fremsatte forslag
til en fælles ramme for forebyggende restrukturering
og ’en anden chance’, be-
skrevet i grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 2. fe-
bruar 2017. Derudover foretager Kommissionen aktuelt også en benchmarking-
analyse af nationale låneinddrivelsesordninger, herunder insolvensordninger, og
forventer at færdiggøre denne i sommeren 2017. Kommissionen opfordrer EU-
landene til at bruge analysens resultater til at forbedre nationale låneinddrivelse-
og insolvensordninger.
B. Diskriminerende og byrdefulde procedurer for refusion af kildeskat
Flere EU-lande, herunder Danmark, har kildebeskatning af fx aktionærers ind-
komst
– dvs. at selskaber ved udbetaling af udbytte skal tilbageholde (”indehol-
de”) et skattebeløb, som indbetales til skattemyndighederne. Dette kaldes kildebe-
skatning. Når aktionærerne er bosiddende i et andet land kan den tilbageholdte
skat af udbytte være større end den endelige beskatningssats. Disse aktionærer kan
i givet fald bede skattemyndigheden i det land hvor selskabet er skattepligtigt om
at få refunderet differencen. I praksis kan procedurerne herfor dog ofte være
komplekse, langvarige og administrativt byrdefulde. I mellemtiden kan der også
opstå dobbeltbeskatning, dvs. at udbytte beskattes i begge lande. Kommissionen
vurderer de årlige omkostninger for erhvervslivet forbundet med refusion af kil-
deskat til 8,4 mia. euro (ca. 63 mia. kr.) i EU. Dette tal omfatter bl.a. faktisk dob-
beltbeskatning og udgifter forbundet med refusionsprocessen. Kommissionen
vedtog allerede i 2009 en henstilling om procedurer for kildebeskatning, men i
nogle EU-lande har fremskridtet været langsomt. Ekspertgruppen har kortlagt ni
eksempler på bedste praksis ifm. refusion af kildeskat.
Kommissionens forslag til handlingsplan opfordrer EU-landenes skatteeksperter
til at vurdere og om nødvendigt bekræfte relevansen af de ni eksempler på bedste
praksis med en specifik kildeskatskøreplan, idet hvert EU-land herefter forventes
5
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 192: Samlenotat for det punkt på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. maj 2017, som er relevant for udvalget, fra finansministeren
1756198_0006.png
at give tilsagn om, hvilke eksempler på bedste praksis, de ønsker at implementere
inden 2019. Der er nedsat en gruppe med skatteeksperter. Kommissionen fore-
slår, at arbejdet i første omgang fortsættes i denne skattegruppe. Kommissionen
vil tillige samarbejde med skattegruppen om at udarbejde et egentligt adfærdsko-
deks for principper for nettoindeholdelse, dvs. opkrævning af kildeskat med den
korrekte sats ved udbetalingen af udbyttet, og for refusion af for meget betalt ud-
byttekildeskat, idet hensigten er, at den bedste praksis, der er kortlagt af ekspert-
gruppen skal danne udgangspunktet herfor.
Prioritering
Kommissionen har foreslået følgende klassificering af de forskellige barrierers
alvor, baseret på hvor ofte de er blevet nævnt i forskellige høringer, samt af de
enkelte EU-lande i ekspertgruppen, fra de mindst (x) til de hyppigst (xxx) nævnte
barrierer:
Tabel 1
Barrierernes alvor
Barrierernes alvor, baseret på
rapporteret forekomst
Markedsføringskrav
Administrative ordninger
Gebyrer
Crowdfunding
Bopælskrav
Finansiel forståelse
Insolvensordninger
Kildeskat
xx
xxx
xxx
x
xx
xxx
xx
x
xx
xxx
xxx
Anm.: (x): mindst nævnte barrierer, (xxx): hyppigst nævnte barrierer
Kilde: Kommissionens rapport
Proces
Barriererne hører primært under national kompetence. Kommissionen vil på
ECOFIN opfordre EU-landene til at forpligte sig til fremskridt på området, her-
under signalere opbakning til køreplanen. Den foreslåede køreplan kan ses i bilag
1.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
6
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 192: Samlenotat for det punkt på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. maj 2017, som er relevant for udvalget, fra finansministeren
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Hverken Kommissionens rapport eller køreplan har i sig selv statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det fortsatte arbejde
med kapitalmarkedsunionen, herunder afvikling af barrierer for grænseoverskri-
dende investeringer, kan dog have positive økonomiske effekter, i det omfang det
letter virksomhedernes og husholdningernes adgang til finansiering og investe-
ringsmuligheder.
8. Høring
Hverken Kommissionens rapport eller handlingsplanen har været i ekstern høring.
De fremhævede barrierer er blevet identificeret vha. bl.a. høringer i hele EU, om
kapitalmarkedsunionen, om barrierer for grænseoverskridende markedsføring af
investeringsfonde og om den kumulerede effekt af den finansielle regulering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre EU-lande ventes overordnet at støtte målet om afvikling af uhensigts-
mæssige barrierer for grænseoverskridende investeringer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt det fortsatte arbejde med kapitalmarkedsunionen, her-
under at reducere uhensigtsmæssige barrierer for grænseoverskridende investerin-
ger i EU. Regeringen støtter også overordnet den foreslåede køreplan. Fra dansk
side finder man det vigtigt, at EU-landene får en central rolle i udarbejdelsen af en
adfærdskodeks for principperne for kildeskattelettelser. Regeringen vil tage nær-
mere stilling til de evt. kommende tiltag i køreplanen i takt med, at de bliver frem-
sat. Regeringen lægger endvidere generel vægt på, at behovet for enkelte tiltag er
veldokumenterede og bidrager til merværdi, samt at der tages hensyn til velfunge-
rende nationale modeller.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusioner vedrørende kapitalmarkedsunionen, herunder støtte til identifi-
cering af barrierer til grænseoverskridende investeringer, blev forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering forud for ECOFIN 19. juni 2015.
7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 192: Samlenotat for det punkt på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. maj 2017, som er relevant for udvalget, fra finansministeren
1756198_0008.png
Bilag 1: Kommissionens foreslåede køreplan
Tabel 2 - Kommissionens foreslåede køreplan
Emne
Foranstaltning
Fortsætte arbejdet med at revidere nationale regler
for at fremme en fælles forståelse og regulerings-
konvergens inden for før-marketing og omvendte
henvendelser.
Aktør
Mulig timing
EU-landene og
ESMA
4. kv. 2017
Investeringsfonde
Fortsætte arbejdet med at kortlægge administrative
ordninger
Sikre, at alle anmeldelsesrelaterede gebyrer offent-
liggøres bredt og på en brugervenlig måde på et
enkelt websted
Overveje at oprette et enkelt offentligt domæne med
gebyrrelaterede oplysninger i form af et sammenlig-
ningswebsted eller en central database
Ekspertgruppe
4. kv. 2017
EU-landene
4. kv. 2017
Ekspertgruppe med
ESMA
4. kv. 2017
Pensionsfonde
Identificere drivkræfterne bag grænseoverskridende
investeringer, fremme bedste praksis i EU-landene
og øge bevidstheden om nye muligheder inden for
rammerne af investeringsplanen for Europa med
inddragelse af nationale erhvervsfremmende banker
Subgruppe af inte-
resserede EU-lande
med deltagelse af
pensionsfonde
3. kv. 2017
Bopælskrav
Fjerne bopælskrav fra lovgivning og administrativ
praksis vedrørende forvaltere, der er bosiddende i
EU, hvis de er ubegrundede og uforholdsmæssige
EU-landene
4. kv. 2017
Udveksle bedste praksis om programmer til styrkelse
af den finansielle forståelse under hensyntagen til
den grænseoverskridende dimension
Finansiel forståelse
Bidrage til potentielle CMU-initiativer til udvikling af
innovative løsninger, som kan forbedre SMV'ers
viden og støtte dem i at få adgang til alternative
finansieringskilder
Vurdere og hvor nødvendigt bekræfte relevansen af
de ni kortlagte eksempler på bedste praksis for
kildeskat og nå til enighed om en liste, der kan anfø-
res på en resultattavle
Undergruppe af
interesserede
EU-lande under
ledelse af Kroatien
2. kv. 2017
Ekspertgruppe
2018
Nationale skatteek-
sperter
2. kv. 2017
Kildeskat
Drøfte vejen frem i en arbejdsgruppe om skattefor-
hold med det formål at få de enkelte EU-lande til at
forpligte sig til at udarbejde en liste over bedste
praksis for at forbedre status quo inden 2019
Nationale
skatteeksperter
3. kv. 2017
Samarbejde med nationale skatteeksperter om en
adfærdskodeks for principperne for kildeskattelettel-
ser
Nationale
skatteeksperter
4. kv. 2017
Kilde: Kommissionens rapport
8