Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 178
Offentligt
1750638_0001.png
APRIL 2017
Regional- og
Landdistriktspolitisk
redegørelse 2017
Regeringens redegørelse til Folketinget
Erhvervsministeriet
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0002.png
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
Indledning ................................................................................................................ 3
2. Vækst i store dele af landet.................................................................................... 5
2.1 Beskæftigelse og erhverv........................................................................................ 5
2.2 Befolkning ............................................................................................................... 7
2.3 Øvrige levevilkår ................................................................................................... 12
2.4 De små øer ........................................................................................................... 14
2.5 Sammenfatning ..................................................................................................... 16
3. Vækst og udvikling i hele danmark ..................................................................... 17
3.1 Udvalgte regeringsinitiativer .................................................................................. 17
4.
EU-programmer..................................................................................................... 23
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0004.png
1. INDLEDNING
Regeringen har fokus på at skabe vækst og udvikling i hele Danmark, der er en af
hovedvejene til et friere, rigere og mere trygt Danmark. Regeringen vil derfor fjerne
barrierer, der bremser vækst, og modvirker fremgang i hele landet. Dette skal bidrage til
realisering af regeringens ambitiøse målsætning for landdistrikterne og områderne uden
for de større byer.
Vækst og udvikling i hele Danmark kræver et stærkt fokus på at fjerne de barrierer, der i
dag hindrer fremgang uden for de største byer. Den virketrang og vilje til at skabe vækst
og udvikling, som findes hos virksomheder og borgere i alle dele af landet, skal have rum
til at udfolde sig. Og hverdagen skal kunne fungere i praksis, også der hvor Danmark
bliver tyndere befolket.
Det starter med, at der skal være noget at leve af. Derfor ønsker regeringen at fremme
de erhverv, der i særlig grad er repræsenteret uden for de større byer og i
landdistrikterne, for eksempel produktion, landbrug og fødevarer samt turisme.
Fem veje til vækst og udvikling
Regeringens strategi for et mere sammenhængende Danmark bygger på fem veje til
vækst og udvikling. Der er tale om en flerstrenget strategi, der sætter ind på en række
områder, som hver især bidrager til at skabe vækst og udvikling i hele landet, se
figur.1.1.
Figur 1.1 Fem veje til vækst og udvikling
Udfordringer
Begrænsninger i
landbrugets
vækstmuligheder
Byrder, skatter mv.
hæmmer investeringer og
vækst
Planloven spænder ben for
udviklingen lokalt
Veje til vækst og udvikling
Bedre rammer for
landbrugs- og
fødevareerhvervet
Gode vilkår for produktion
og investeringer
Bedre muligheder
for vækst og
udvikling i hele
Danmark
Regeringens mål
Liberalisering af planloven
mv.
Opsplittet bolig- og
arbejdsmarked
Gode muligheder for at bo
og leve i hele Danmark
Skæv fordeling af statslige
arbejdspladser
Bedre balance i fordelingen
af statslige arbejdspladser
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
En lang række nye initiativer er gennemført – og flere er på vej
Sidste års regional- og Landdistriktspolitiske redegørelse viste flere positive tendenser i
områderne uden for de større byer. Beskæftigelsen steg ikke alene omkring de store
byer, men også andre steder i landet. Samtidig var befolkningstallet stigende i flere af de
kommuner, som tidligere havde haft et fald. Hussalg og realkreditudlånet i områderne
uden for de store byer viste også tegn på, at flere dele af landet var inde i en god
udvikling.
Dette års redegørelse understøtter dette billede, og det fornemmes, at landdistrikter og
områder uden for de store byer er på vej mod nye tider. Beskæftigelsen er stigende i
mange af landets kommuner, og de nyeste tal for eksempelvis boligsalg og
befolkningstal understøtter den spirende optimisme.
Siden det samlede udspil om Vækst og udvikling i hele Danmark blev fremlagt i
november 2015, har regeringen arbejdet på at få de mere end 120 initiativer ud at virke.
Der er indgået en række politiske aftaler og som det fremgår af redegørelsens bilag 1, er
over halvdelen af initiativerne fra udspillet allerede gennemført. Cirka en fjerdedel er
under behandling i Folketinget, og den resterende fjerdedel er ved at blive gennemført.
Eksempelvis har erhvervsministeren i januar 2017 fremsat forslag til modernisering af
planloven. Formålet med moderniseringen er at give kommuner, borgere og
virksomheder i hele landet bedre muligheder for at skabe vækst og udvikling med fortsat
beskyttelse af landskaber, natur og miljø. Lovforslaget indeholder på den baggrund en
række ændringer af rammerne for kommunernes fysiske planlægning, der giver
væsentlige nye vækst- og udviklingsmuligheder, herunder en række nye
udviklingsmuligheder i landdistrikterne. Lovforslaget forventes at træde i kraft senere på
året.
Regeringen har endvidere indgået en aftale om en fødevare- og landbrugspakke, som
afvikler en række barrierer for udvidelse af råvaregrundlaget og øget produktion,
herunder udfasning af reducerede gødskningsnormer. Fødevare- og landbrugserhvervet
er en af forudsætningerne for vækst uden for de større byer og i landdistrikterne.
Der er dermed blevet indgået en række store politiske aftaler som led i udspillet Vækst
og udvikling i hele Danmark, hvoraf planloven samt Fødevare- og landbrugspakken
samlet bidrager med størstedelen af udspillets BNP-effekt på op mod 2�½ mia. kr.
Endelig er der planen om udflytning af knap 3.900 statslige arbejdspladser, der fordeles
over hele Danmark. Formålet med udflytningen er at skabe en bedre balance i Danmark,
ligesom udflytningen kan bidrage til at stimulere udviklingen i de områder, institutionerne
bliver placeret i. Mere end 1.100 arbejdspladser er allerede flyttet, og udflytningen
fortsætter i den kommende tid og følger overordnet set tidsplanen.
Men selvom regeringen har leveret en række konkrete initiativer, så er vi ikke i mål. For
de nye muligheder skal gribes for at føre til vækst og udvikling lokalt. Der er behov for
det aktive engagement fra både borgere og virksomheder, så det fortsat vil være
attraktivt at bo og leve i hele Danmark.
4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0006.png
2. VÆKST I STORE DELE AF LANDET
I forlængelse af regeringens ønske om at understøtte langsigtet vækst og udvikling i hele
Danmark beskriver dette kapitel situationen og udviklingen i de danske kommuner på en
række faktorer, der spiller en rolle for mulighederne for at skabe vækst. Det er
beskæftigelse, erhvervsstruktur, demografi, bosætningsmønstre, boligmarked og
bredbåndsdækning med et særligt fokus på landdistrikter, områder udenfor de større
byer samt de små øer.
2.1
BESKÆFTIGELSE OG ERHVERV
Beskæftigelsen var for få år siden faldende i store dele af landet, men faldet er nu afløst
af en stigning i størstedelen af kommunerne. Stigningen i beskæftigelsen skete først i de
store byer, men siden har andre områder – for eksempel store dele af Sjælland også
været genstand for en stigning i beskæftigelsen, se figur 2.1.
En stigning i beskæftigelsen kan være udtryk for nye jobs, resultatet af forskellige
arbejdsmarkedsindsatser eller en situation, hvor antallet af beskæftigede tilflyttere er
højere end antallet af beskæftigede fraflyttere.
Der er dog fortsat områder, der er præget af et fald i beskæftigelsen. Det gælder for
1
Nord- og Nordvestjylland, det sydlige Danmark og ø-kommunerne . I de fleste af disse
kommuner er faldet dog knapt så kraftigt, som det har været.
Det er værd at bemærke, at der i høj grad er sammenfald mellem kommuner, der
oplever fald i beskæftigelsen og kommuner, der oplever et fald i befolkningstallet, se
figur 2.1 og 2.8.
Figur 2.1 Ændring i beskæftigelsen, 2009-2016
2009-2011
2012-2013
2014-2016
Anm: Kortene angiver den årlige gennemsnitlige vækst i hver af perioderne. Beskæftigelsen er opgjort i fuldtidsansatte
personer på baggrund af lønmodtagerbeskæftigelsen fordelt på bopælskommune og som et årligt gennemsnit beregnet
på månedsbasis.
Kilde: Jobindsats.dk (Beskæftigelsesministeriet).
1
Til ø-kommunerne henregnes i denne publikation Langeland, Ærø, Samsø, Læsø, Fanø og Bornholm.
5
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0007.png
Ledighed
2
Den gennemsnitlige ledighedsprocent for hele landet var i 2016 4,2 pct . I store dele af
landdistrikterne og områderne udenfor de store byer lå ledigheden lavere. Eksempelvis
er ledigheden i Vest- og Midtjylland samt på Syddjurs blandt de laveste i landet. De
højeste ledighedsprocenter ses i flere hovedstadskommuner, ø-kommunerne, på
Sydsjælland, Lolland-Falster og Fyn, se figur 2.2.
En stadig lavere ledighed giver ikke nødvendigvis i sig selv en indikation på et områdes
potentiale for vækst og udvikling. Det kan for eksempel også afspejle en situation, hvor
der er større fraflytning end tilflytning af ledige, ligesom lav ledighed kan være et udtryk
for ubesatte stillinger.
Figur 2.2 Ledighedsprocent, 2016
Figur 2.3 Andel af 24-65-årige på
kontanthjælp og førtidspension, 2015
Anm: Kortet viser ledigheden opgjort som antal
fuldtidsbruttoledige som andel af arbejdsstyrken. Antallet
er opgjort som gennemsnit for 2016 på månedsbasis efter
bopælskommune.
Kilde: Danmarks Statistik.
Anm: Kortet angiver den samlede del af gruppen 24-65-
årige som modtager enten kontanthjælp eller
førtidspension.
Kilde: Danmarks Statistik.
Andelen af kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister i befolkningen kan ses som
en indikator på, hvor stor en del af befolkningen, der står udenfor arbejdsmarkedet –
også selvom der skabes nye jobs. Koncentrationen af førtidspensionister og
kontanthjælpsmodtagere er størst i kommunerne omkring Storebælt og på Lolland-
Falster samt i ø-kommunerne, mens den er lavest omkring hovedstadsområdet og i
Nordsjælland, se figur 2.3.
På Sjælland synes der at være en tendens til at befolkningen deles socialt, så andelen
af kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister stiger i takt med afstanden til
Hovedstadsområdet.
Erhvervsstruktur
Erhvervsstrukturen i Danmark varierer fra kommune til kommune. Landbrugs- og
fødevareerhvervet er et af de erhvervsområder, hvor danske virksomheder står stærkt
internationalt. Disse erhverv er typisk placeret i områder uden for de større byer.
Ligeledes spiller industri en væsentlig rolle i erhvervsstrukturen i landdistrikterne og
2
Danmarks Statistik. Tallet angiver den gennemsnitlige månedlige ledighedsprocent for 2016.
6
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0008.png
områder udenfor de større byer, se figur 2.4. Mens antallet af beskæftigede i landbrug,
skovbrug og fiskeri stort set er uændret i det seneste år, har der været en mindre
stigning i antallet af beskæftigede i industri i samme periode.
Turisme – som ligeledes er et betydeligt erhverv i flere af områderne uden for de større
byer – har genvundet momentum i de seneste år efter et betydeligt fald i overnatninger
i 2008 og 2009. Antallet af registrerede overnatninger er således vokset markant og
3
væksten er fortsat ind i 2016 med ca. 1 mio. flere overnatninger end i 2015 . Den
samlede fremgang for dansk turisme målt på antal registrerede overnatninger dækker
dog over store regionale forskelle.
Figur 2.4 Andel af den private beskæftigelse i udvalgte sektorer, 2015
Landbrug, skovbrug og
fiskeri
Industri
Turisme
Anm: Kortene viser antal beskæftigede (opgjort som antal personer) i den pågældende sektor i forhold til den samlede
private beskæftigelse. I forhold til beskæftigelsen i turismesektoren er denne opgjort som beskæftigelsen i brancher, der
vurderes som værende turismeerhverv. Opgørelsen er behæftet med usikkerhed.
Kilde: Danmarks Statistik og Erhvervsministeriets egne beregninger.
2.2 BEFOLKNING
Et områdes demografiske profil har betydning for områdets muligheder for vækst og
udvikling. Den er blandt andet afgørende for mulighederne for at tiltrække og fastholde
arbejdskraft og påvirker efterspørgslen på offentlig service og dermed den nationale og
kommunale økonomi.
Alder
Den danske befolkning bliver stadig ældre. Gennemsnitsalderen er steget fra 40,0 år i
4
2008 til 41,4 år i 2017 . Stigningen sker langsomst omkring de største byer og hurtigst i
områderne udenfor de store byer, hvor særligt ø-kommunerne, store dele af Sjælland,
Lolland samt den jyske vestkyst skiller sig ud. Det er udelukkende kommuner i
hovedstadsområdet, der har oplevet fald i befolkningens gennemsnitsalder, se figur 2.5.
Fødselsraten er høj i de store universitetsbyer samt store dele af Jylland. Omvendt er
den lav på Sydsjælland, Lolland-Falster og store dele af Fyn, se figur 2.6. Ø-
kommunerne har ligeledes en lav fødselsrate, hvilket skal ses i lyset af en stor stigning i
gennemsnitsalderen.
3
4
Kilde: Danmarks Statistik.
Kilde: Danmarks Statistik.
7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0009.png
Figur 2.5 Udvikling i befolkningens
gennemsnitsalder, 2008–2017
Figur 2.6 Fødselsrate, 2016
Anm: Kortet viser udviklingen i befolkningens
gennemsnitsalder. Opgjort pr. 1. januar.
Kilde: Danmarks Statistik.
Anm: Kortet viser antallet af fødsler pr. 1.000 indbyggere
i 2016.
Kilde: Danmarks Statistik.
Uddannelse
Ligesom befolkningens alderssammensætning varierer på tværs af landet, er der
forskelle på befolkningens uddannelsesniveau. Uddannelsesniveauet betyder blandt
andet noget for virksomhedernes adgang til forskellige typer af arbejdskraft og dermed
muligheder for vækst.
Figur 2.7 Andel med henholdsvis erhvervsfaglig og videregående uddannelse,
2016
Erhvervsfaglig uddannelse
Videregående uddannelse
Anm: Kortet viser andelen med en given uddannelse. Opgjort som højest fuldførte uddannelse af andelen af personer i
den erhvervsaktive alder (15-69 år).
Kilde: Danmarks Statistik.
8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0010.png
Koncentrationen af personer med en erhvervsfaglig uddannelse er størst i Nord-, Syd-
og Vestjylland, Nordvestsjælland, på Lolland-Falster samt ø-kommunerne. Omvendt er
koncentrationen af borgere med en videregående uddannelser relativt lav disse steder,
mens den er høj i de større byer og hovedstadsområdet, se figur 2.7.
Befolkningstal
Væsentlige ændringer i befolkningstallet spiller en rolle for forudsætningerne for vækst.
Både en stigning og et fald kan medføre ændringer i behovet for eksempelvis boliger,
faciliteter samt service og dermed et behov for tilpasning. Samtidig kan ændringer i
befolkningsstørrelsen indebære forskydninger i befolkningssammensætningen, og blandt
andet medføre ændrede økonomiske forudsætninger for vækst og udvikling. Et
voksende befolkningstal kan skyldes flere faktorer. Der kan for eksempel være tale om
fødselsoverskud, nettoindvandring eller ændringer i forholdet mellem tilflytning og
fraflytning.
Danmarks samlede befolkning vokser, og det ses i de fleste kommuner. Tendensen er
særligt tydelig på Sjælland og Fyn, mens dele af det nordlige og vestlige Jylland,
Syddanmark og ø-kommunerne er præget af et faldende befolkningstal. Faldet er dog for
de fleste af disse kommuners vedkommende mindre kraftigt end tidligere, se figur 2.8.
Det er værd at bemærke, at en række af de områder, der er præget af et fald i
befolkningstallet, samtidig er præget af en aldrende befolkning, se figur 2.8 og 2.5.
Figur 2.8 Udvikling i befolkningstal, 2009-2017
2009-2011
2012-2014
2015-2017
Anm: Kortet viser den gennemsnitlige årlige vækst i befolkningstallet i hver af perioderne. Opgjort pr. 1. januar hvert år.
Kilde: Danmarks Statistik.
Stigende befolkningstal på kommuneniveau dækker i mange tilfælde over et fald i
befolkningstallet i det åbne land og mindre byer med 200-1.000 indbyggere.
På Sjælland og omkring Aarhus ses dog et andet mønster, hvor befolkningstallet flere
steder stiger i landdistrikterne og i de mindre byer, se figur 2.9. Dette skal formentlig ses
i sammenhæng med disse områders nærhed til de større byer præget af høje
leveomkostninger, der kan gøre det attraktivt at bosætte sig lidt væk, men dog indenfor
rimelig pendlingsafstand.
9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0011.png
Figur 2.9 Udvikling i befolkningstallet i mindre landsbyer og det åbne land,
2009 – 2017
2009 - 2011
2012 - 2014
2015 - 2017
Anm: Kortene viser udviklingen i befolkningstallet i byer med 200-1.000 indbyggere og det åbne land. Byer, der havde
mere end 1.000 indbyggere før 2017, er inkluderet, hvis befolkningstallet er mindre end 1.000 i 2016. Kommuner med
en befolkning i byer med 200-1.000 indbyggere og det åbne land på mindre end 450 personer er betegnet som ”Ingen
landdistrikter”.
Kilde: Danmarks Statistik.
Byer med over 20.000 indbyggere har i perioden 2006-2017 oplevet en markant
befolkningsvækst på 13 pct. Befolkningstallet i de mellemstore byer med 1.000-5.000
samt 5.000-20.000 indbyggere er stort set uændret siden 2006. Denne udvikling
sammen med affolkningen i det åbne land og byer med 200-1.000 indbyggere peger på,
at der i store dele af landet sker en såkaldt dobbelt urbanisering, hvor befolkningstallet
forskydes fra de tyndere befolkede områder til såvel de mellemstore og de større byer,
se figur 2.10.
Figur 2.10: Udvikling i befolkningstal efter bystørrelser, 2006–2017
115
110
105
100
95
Over 20.000 indbyggere
1-5.000 indbyggere
Det åbne land
5-20.000 indbyggere
200-1000 indbyggere
115
110
105
100
95
90
90
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Anm: Figuren viser udviklingen i befolkningstallet efter bystørrelse. Indeks 2006=100. På baggrund af administrative og
demografiske forskydninger er der tilfælde hvor hele byer har skiftet kategori mellem årstal, hvilket påvirker stigninger og
fald i grafen. Dette er mest udbredt i kategorien 5-20.000 indbyggere.
Kilde: Danmarks Statistik.
10
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0012.png
Befolkningsudviklingen i de små byer er meget varierende, men overordnet faldende, og
særligt på Lolland-Falster samt i Nord- og Sydjylland og ø-kommunerne findes der kun få
mindre byer, der har haft en stigning i befolkningstallet. Den hyppigste forekomst af
mindre byer med en stigning i befolkningstallet findes i Midtjylland og omkring de store
byer, se figur 2.11.
Figur 2.11 Udvikling i antallet af indbyggere i byer med 200 - 1.000 indbyggere,
2008-2017
Anm: Kortet angiver udviklingen befolkningstallet i byer 200-1.000 indbyggere i perioden. Byer, der havde mere end
1.000 indbyggere før 2017, er inkluderet, hvis befolkningstallet er mindre end 1.000 i 2017. Byer, der i enten 2008 eller
2017 havde 0 indbyggere, er ikke inkluderede. Det betyder, at disse byer typisk har svinget omkring grænsen på 200
indbyggere. Byer, der i perioden er sammenlagt, er medtaget med det samlede indbyggertal, såfremt der er data for
hele perioden. I alt er der medtaget 845 byer, mens 56 er udeladt.
Kilde: Danmarks Statistik.
11
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0013.png
2.3
ØVRIGE LEVEVILKÅR
Boligmarkedet
På boligmarkedet har der i en længere årrække været en stigning i antallet af solgte
boliger og samtlige kommuner har siden 2013 oplevet en stigning. Langt størstedelen
af kommunerne har oplevet en stigning på mere end 10 pct., se figur 2.12.
Figur 2.12 Udviklingen i antallet af solgte boliger, 2008 - 2016
2008-2011
2011-2013
2013-2016
Anm: Kortene viser udviklingen i antallet af solgte boliger. Opgjort som den gennemsnitlige vækst i perioderne for det
årlige antal solgte parcel-/rækkehuse og ejerlejligheder.
Kilde: Realkreditrådet.
Der har været et voksende antal ubeboede og funktionstømte boliger,
landbrugsbygninger, skoler mv. uden for de større byer. Udviklingen skal ses i
sammenhæng med strukturudviklingen, hvor landbrug slås sammen til større og
mere effektive bedrifter samt et faldende befolkningstal i flere dele af landet i en
længere årrække.
Ubeboede boliger udgør en særlig udfordring for boligmarkedet med bredere
samfundsmæssige konsekvenser. Således påvirker ubeboede boliger attraktiviteten i
forhold til bosætning samt turisme og kan medvirke til at skabe en demografisk
ubalance. Koncentrationen af ubeboede boliger er størst i Nordjylland,
Nordvestjylland, Syddanmark samt i ø-kommunerne, se figur 2.13.
Samtidig har udviklingen i realkreditlån til ejerboliger været positivt stigende med
udlån i de fleste kommuner gennem de seneste år, se figur 2.14.
12
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0014.png
Figur 2.13 Andel af ubeboede boliger,
2017
Figur 2.14 Udlånsaktivitet for
realkreditudlån til danske
husholdninger, 2017
Anm.: Kortet viser andelen af ubeboede boliger. Statistikken
er en totaltælling pr. 1. januar 2017 baseret på Bygnings- og
Boligregisteret (BBR) og det Centrale Personregister (CPR).
Statistikken omfatter samtlige boliger i Danmark.
Kilde: Danmarks Statistik.
Anm.: Udlånsaktiviteten måles som 12 måneders
nettonyudlån som andel af udestående lån primo.
Nettonyudlån defineres som bruttonyudlån fratrukket
førtidige indfrielser. Opgørelsen medtager lån, der er
overdraget til et realkreditinstituts balance, men som
oprindeligt er ydet af en bank (fællesfundede lån).
Geografiske vækstrater er beregnet ud fra
ejendommens placering. Udlånet er opgjort i nominelle
værdier.
Kilde: Danmarks Nationalbank.
Bredbåndsdækning
En central faktor for vækst og udvikling er adgangen til bredbånd og mobildækning.
Adgangen til bredbånd og øvrig digital infrastruktur understøtter vækst og har
betydning for eksempelvis virksomheders placering, muligheden for at etablere en
hjemmearbejdsplads samt uddannelsesmuligheder i form af fjernundervisning.
Figur 2.15 Andel adresser med bredbåndsdækning på minimum 30/5 Mbit/s, 2017
Anm: Kortet viser andel af kommunens privatboliger og virksomheder, der er dækket af hastigheden.
Kilde: Energistyrelsen.
13
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0015.png
De fleste borgere i Danmark har en høj dækningsgrad, når det gælder
højhastighedsbredbånd på 30 Mbits/s download og 5 Mbits/s upload, se figur 2.15. Der
er dog stadig områder, der er udfordrede i forhold til dækning. I enkelte af ø-
kommunerne har under 60 pct. af borgerne således adgang til 30/5 Mbit/s bredbånd og
dækningen er relativt svagere i store dele af Sjælland end på Fyn og i Jylland.
2.4
DE SMÅ ØER
5
De danske småøer kan ses som særlige områder, der har mere til fælles med
hinanden, end de har med landdistrikterne i de kommuner, de er en del af. Derfor
beskrives de små øer særskilt i dette afsnit.
Det samlede befolkningstal på de små danske øer var pr. 1. januar 2017 på 4.210 .
Øerne har over en længere periode oplevet et fald i befolkningstallet. Siden 2008 er
befolkningstallet på de små øer faldet med 11 pct., mens befolkningstallet på landsplan
er steget med 5 pct., se figur 2.16.
6
Figur 2.16 Udvikling i befolkningstal, 2008-2016
Småøer
Hele landet
105
100
95
90
85
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Anm: Figuren er indekseret med udgangspunkt i 2008=100.
Kilde: Danmarks Statistik.
Det samlede fald i befolkningstallet dækker over en vis variation. Øerne Birkholm, Hjarnø
og Avernakø har således oplevet en stigning i perioden 2008-2016, mens de øvrige
småøer har oplevet forskellige grader af fald i perioden.
Faldet har været størst på øerne Hjortø, Askø, Baagø, Agersø, Fejø, Nekselø, Lyø og
Mandø. Generelt skal det dog bemærkes, at udviklingen i befolkningstallet på nogle af
de små øer er meget følsom overfor selv små udsving, idet der er tale om meget lave tal.
5 Der findes 27 danske småøer under Sammenslutningen af Danske Småøer: Aarø, Agersø, Anholt, Askø, Avernakø,
Baagø, Barsø, Birkholm, Bjørnø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø, Mandø, Nekselø, Omø,
Orø, Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø, Venø. Dette er udgangspunkt for datamaterialet. Det er imidlertid ikke i alle tilfælde
muligt at indhente data fra alle 27 øer, hvorfor enkelte øer er udeladt i dette kapitel.
6
Kilde: Danmarks Statistik.
14
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0016.png
Figur 2.17 Udvikling i gennemsnitsalder, 2008-2016
Småøer
110
108
106
104
102
100
98
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Hele landet
110
108
106
104
102
100
2014
2015
2016
98
2017
Anm: Figuren er indekseret med udgangspunkt i 2008=100.
Kilde: Danmarks Statistik.
Småøerne er præget af en aldersdemografi, som adskiller sig væsentligt fra det øvrige
Danmark. Stigningen i gennemsnitsalderen på landsplan er væsentlig mindre end
stigningen i gennemsnitsalderen på småøerne, se figur 2.17.
Der er relativt få børn og unge og relativt mange borgere over 65 år på de små øer, se
figur 2.18. I udgangspunktet er den del af befolkningen, der kan forventes at bidrage til
vækst direkte gennem beskæftigelse, således relativt mindre på øerne end i resten af
landet.
Figur 2.18 Alderssammensætning de små øer, 2016
0-14
Hele landet
Øer
17%
9% 6%
0%
Kilde: Danmarks Statistik.
15-24
25-64
51%
65+
19%
40%
13%
45%
20%
40%
60%
80%
100%
Anm: Figuren viser befolkningens alderssammensætning ud fra fire aldersgrupperinger.
Udviklingen i beskæftigelsesfrekvensen på de små øer vidner om, at øerne også er
præget af fremgang på beskæftigelsesområdet. Fra 2013 til 2015 er
beskæftigelsesfrekvensen på de 27 små øer steget fra 63,4 pct. til 66,4 pct. Dette er tæt
på beskæftigelsesfrekvensen i ø-kommunerne på 67,3 pct. i 2015, men stadig et stykke
under landsgennemsnittet på 72,1 pct. Ledigheden faldt i samme periode fra 5,7 pct. til
5,2 pct., hvilket er på niveau med ø-kommunerne, som i 2015 havde en ledighed på 5,0
7
pct.
7
Kilde: Danmarks Statistik. Ledigheden er angivet som antallet af bruttoledige i forhold til arbejdsstyrken.
15
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
2.5
SAMMENFATNING
Regeringens regional- og Landdistriktspolitiske redegørelse pegede i 2016 på en række
positive udviklingstendenser, hvor flere års fald i befolkningstal og beskæftigelse mange
steder i landet blev afløst af en stigning. Dette års redegørelse peger på, at denne
tendens stadig gælder, og at den har bidt sig fast i store dele af landet. Udviklingen
gennem de seneste år er således præget af en stigning i både beskæftigelse og i
befolkningstal. Samtidig er boligmarkedet mange steder i landet, herunder i
landdistrikterne og områderne udenfor de store byer, præget af solid fremgang i antallet
af solgte boliger.
Det kan endvidere bemærkes, at landdistrikter og områder uden for de større byer synes
at have forskellige styrker og står over for forskellige tilpasningsbehov. Det giver således
ikke nødvendigvis mening at tale om ét udfordringsbillede.
For de fleste jyske vestkystkommuner gælder det for eksempel, at de står over for en
tilpasning, der skal tage hånd om et fald i befolkningstallet ud fra et umiddelbart gunstigt
udgangspunkt i form af lav ledighed og stigende beskæftigelse. På det vestlige Sjælland
og på Fyn oplever de fleste kommuner en stigning i befolkningstal og
beskæftigelsesfremgang, men skal samtidig håndtere en stigende gennemsnitsalder og
andel af borgere uden for arbejdsmarkedet.
Endelig står de danske ø-kommuner, Lolland-Falster og flere nordjyske kommuner nord
og vest for Limfjorden over for et behov for omstilling på flere fronter. Disse områder er
på trods af de positive tendenser for landet som helhed fortsat præget af fald i
beskæftigelse og befolkningstal. Samtidig er der en høj ledighed og en relativ stor andel
af ældre og borgere på førtidspension eller kontanthjælp. Hertil kommer at områderne
hører til de steder, der har den højeste andel af ubeboede boliger og en laveste
dækningsgrad af bredbånd.
16
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
3. VÆKST OG UDVIKLING I HELE
DANMARK
Regeringen ønsker vækst og udvikling i hele Danmark ved fortsat at skabe gode rammer
og initiativer, der understøtter de positive tendenser. Barrierer, der bremser væksten og
modvirker fremgang i hele landet, skal fjernes. Derfor har regeringen, blandt andet i
regeringsgrundlaget fra november 2016, formuleret en række indsatser, der skal skabe
vækst og udvikling i hele landet.
3.1
UDVALGTE REGERINGSINITIATIVER
I det følgende gives en oversigt over udvalgte påbegyndte og planlagte
regeringsinitiativer, der understøtter vækst og udvikling i landdistrikterne og på de små
øer. Derudover findes der i bilag 1 en oversigt over status på de mere end 120 initiativer
fra udspillet
Vækst og udvikling i hele Danmark.
Gode vilkår for erhvervsliv og investeringer
Der skal være gode vilkår for at drive virksomhed og skabe private arbejdspladser i hele
Danmark. Landbrugs- og fødevareerhvervet er sammen med industri, produktion og
turisme blandt de erhverv, der fylder mest uden for de største byer og i landdistrikterne.
Derfor er der taget initiativ til:
Turisme
Regeringen ønsker at styrke dansk turisme, så vi kan tiltrække flere turister, der bruger
flere penge og er mere tilfredse med at gæste Danmark. Regeringen vil styrke turismen
gennem en flerstrenget indsats. Vi skal blandt andet have en mere effektiv
markedsføring, der er målrettet relevante målgrupper. Vi skal have bedre tilgængelighed,
internet og skiltning i Danmark, så turisterne let kan komme til og rundt i Danmark. Der
skal skabes bedre turistoplevelser i Danmark. Og turismekapaciteten skal øges, blandt
andet ved at den aftalte modernisering af planloven skal gennemføres, ved et højere
bundfradrag for udlejning af sommerhus og helårsbolig, og ved at regeringen vil foreslå
en udvidelse af realkreditlånegrænsen for sommerhuse fra 60 pct. til 75 pct. Endelig skal
Danmark kunne tilbyde konkurrencedygtige turismeprodukter, hvilket kræver gode
rammevilkår for turismeerhvervet.
Den nationale strategi for dansk turisme blev offentliggjort i september 2016 og sætter
en fælles retning for, hvordan dansk turisme skal udvikle sig frem mod 2025. I den
nationale strategi for dansk turisme er det opstillet som pejlemærker, at Danmark i 2025
skal have en tredjedel flere turister, at turismeomsætningen skal være på 140 mia. kr. og
at turisterne skal være mere tilfredse med at gæste Danmark. Strategien indeholder 66
initiativer inden for fem strategiske indsatsområder. Strategien er baseret på arbejde i
Det Nationale Turismeforum der, jf. Lov om dansk turisme, har til formål at styre og
koordinere den offentlige turismefremmeindsats i Danmark, og hvor både private
virksomheder og offentlige aktører er repræsenteret. Gennemførelse af hovedparten af
de 66 initiativer er igangsat og følges løbende af Det Nationale Turismeforum.
Prisreduktion på færgebilletter
Med Aftale om finanslov 2017 af 18. november 2016 afsættes der yderligere midler til
billetprisreduktioner på færger. Der er tale om 20 mio. kr. i 2017, 30 mio. kr. i 2018 og 40
mio. kr. i 2019 og frem. Formålet er at forbedre vilkårene for de ikke-brofaste danske øer
ved at reducere transportomkostningerne.
17
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
Den 17. november 2016 blev der indgået en bred politisk aftale om at afskaffe PSO-
afgiften gradvist over årene 2017-2021 og afholde udgifterne til vedvarende energi over
finansloven. Den samlede PSO-besparelse kommer både husholdninger og
virksomheder til gode. For virksomheder skønnes besparelsen umiddelbart at udgøre ca.
3,8 mia. kr., når PSO-afgiften er fuldt udfaset i 2022. De største besparelser pr.
beskæftiget skønnes at ske i kommuner i Syd-, Vest- og Nordjylland og i Kalundborg,
mens de største besparelser pr. arbejdssted skønnes at være i en række jyske
kommuner samt Kalundborg.
Revision af regionale konsekvensvurderinger, herunder for landdistrikter, i vejledning om
konsekvensanalyser
For at understøtte regeringens fokus på vækst og udvikling i hele Danmark ændrer
regeringen nu sine retningslinjer for lovudarbejdelse, så det eksplicit fremgår, at
væsentlige konsekvenser for landdistrikterne skal fremgå tydeligt af lovforslag, som
fremsættes i Folketinget. Hvis lovforslag påvirker landdistrikternes økonomi,
omstillingsevne eller andre forhold væsentligt, så skal påvirkningerne således
fremhæves direkte i lovbemærkningerne. De nye redegørelseskrav bliver indarbejdet i
Vejledning om konsekvensanalyser i forbindelse med Justitsministeriets revidering af
Vejledning om lovkvalitet. Arbejdet med at revidere Vejledning om lovkvalitet forventes
afsluttet i løbet af sommeren 2017, hvorefter ændringen vil træde i kraft.
Målrettet erhvervsindsats
For at understøtte en selvbåren privat vækst uden for de større byer har regeringen
udpeget områder til en målrettet erhvervsindsats. Skive Kommune er udpeget med
projektet GreenLab Skive Erhvervspark, og Lolland, Guldborgsund og Vordingborg
Kommuner er udpeget med Vækstprogram Lolland-Falster-Vordingborg. Det
overordnede succeskriterium er at øge den private job- og værdiskabelse i området. Den
målrettede indsats vil derfor tage udgangspunkt i konkrete virksomheder og
mulighederne for at udvikle dem og øge deres beskæftigelse. Det lokale engagement er
bærende for indsatsen i samarbejde med regionale og statslige aktører.
Til indsatsen er der afsat 9 mio. kr. i 2016 og 5 mio. kr. i hvert af årene 2017-2019.
Landdistriktsvækstpilotordningen
For at understøtte innovationsaktiviteter hos virksomheder i landdistrikterne blev der i
februar 2016 igangsat en landdistriktsvækstpilotordning. Gennem ordningen gives tilskud
til små og mellemstore virksomheder, der er beliggende i et landdistrikt og ønsker at
ansætte en medarbejder med en videregående uddannelse i op til to år til et
innovationsprojekt for eksempel til udviklingen af nye produkter, services og
produktionsmetoder. Der er samlet afsat 10 mio. kr. årligt i 2016-2019 til ordningen.
Innovationsfonden har åbnet for ansøgninger i oktober 2016. Der vil blive åbnet for
ansøgninger igen i 2018.
Undersøgelse af lempelse af energiafgifter for campingpladser
Det fremgår af den nationale strategi for dansk turisme, at Skatteministeriet vil
undersøge mulighederne for en lempelse af energiafgifterne for campingpladser.
Undersøgelsen forventes færdiggjort i sommeren 2017. Campingpladser er centrale for
udviklingen af kyst- og naturturismen i Danmark. De skattemæssige rammevilkår for
turismevirksomheder er af væsentlig betydning for turismeerhvervets vækstmuligheder
og for at skabe bedre vilkår for, at dansk turisme kan være internationalt
konkurrencedygtig og holde trit med konkurrenterne.
Ændring af den danske fortolkning af håndværkerreglen (i køre- og hviletidsreglerne)
Færdselsstyrelsen har udarbejdet en ny og bredere fortolkning af den såkaldte
”håndværkerregel”, som er trådt i kraft den 1. januar 2017. Med den nye fortolkning vil
18
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
materiale, der enten skal bearbejdes eller omdannes, eller som på anden måde er
nødvendig for udførelsen af førerens arbejde, falde under definitionen af materiel.
Med fortolkningsændringen vil håndværkere, mekanikere, sælgere mv. opleve mindre
restriktive regler for transport af deres materiel. Det gælder for eksempel redskaber,
værktøj, reservedele, affald mv.
Modernisering af planloven
Planloven er med til at sætte rammen for udviklingsmulighederne i hele landet.
Planlægningen af arealanvendelsen er vigtig for at afveje forskellige samfundsmæssige
hensyn og for at give forudsigelighed for borgere og virksomheder, der vil investere i
Danmarks udvikling.
Planloven indebærer i dag en række udfordringer for, at kommunerne kan give rum for
initiativ og engagement fra virksomheder og borgere, som kan skabe vækst og udvikling
lokalt. Planloven bør i højere grad være et redskab til at understøtte potentialer og
forbedre mulighederne for udvikling i hele Danmark.
Kommuner, virksomheder og borgere skal have bedre muligheder for at skabe
vækst og udvikling i hele Danmark. Samtidig skal der fortsat værnes om et godt miljø og
en righoldig natur. Derved understøttes det fælles ansvar for fremtidens
Danmark.
Der blev derfor i juni 2016 indgået et bredt forlig om ”Et Danmark i bedre balance –
Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet”.
Lempelse af regler for overflødiggjorte bygninger m.m.
Med moderniseringen af planloven lempes reglerne for anvendelse af overflødiggjorte
bygninger, så færre bygninger ligger ubrugte hen i landdistrikterne. Desuden lempes
reglerne for udvidelse af boliger og mindre virksomheder beliggende på landet, så det
bliver nemmere og mere attraktivt at bo, arbejde og drive virksomhed i landdistrikterne.
Omdannelseslandsbyer
For særligt at løfte landsbyerne indføres et nyt greb i kommuneplanlægningen i form af
omdannelseslandsbyer, der giver kommunerne mulighed for at lægge mere langsigtede
og helhedsorienterede planer. Samtidig gives kystkommunerne mulighed for at udpege
udviklingsområder i kystnærhedszonen, hvor der gives større adgang til at planlægge for
udvikling af byer, landsbyer eller virksomheder.
Fleksible rammer for anvendelsen af ferie- og fritidshuse
Endeligt skaber moderniseringen af planloven mere fleksible rammer for anvendelsen af
ferie- og fritidshuse. Konkret får pensionister fremover ret til at helårsbebo deres
sommerhus efter et års forudgående ejerskab mod kravet om otte års ejerskab i dag.
Desuden forlænges sommerperioden, hvor sommerhuse frit kan anvendes, fra 26 til 24
uger. Alt dette skal være med til at fastholde liv, skabe jobs og understøtte
lokalsamfundene.
Gode muligheder for at bo og leve i hele Danmark
Der skal være gode vilkår for at bo både på landet og i de større og mindre byer og have
et godt arbejdsliv, familieliv og trygheden ved, at de offentlige institutioner er
tilgængelige. Derfor er der taget initiativ til:
Bredbåndspuljen
Med aftalen om vækst og udvikling i hele Danmark blev der afsat 200 mio. kr. til en
forsøgsordning med en statslig bredbåndspulje i 2016-2019. I 2016 blev der udmøntet
knap 80 mio. kr. i tilskud til 31 projekter, som vil give dækning med hurtigt bredbånd til
godt 3.700 adresser (boliger, virksomheder og sommerhuse) i 21 kommuner.
19
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
Formålet er at give bedre mulighed for udvikling i lokalområder med dårlig
bredbåndsdækning, og hvor der ikke er udsigt til, at markedet vil etablere bedre dækning
i de kommende år. Det er et krav, at der kan samles lokal opbakning til et
bredbåndsprojekt.
Udvalg for levedygtige landsbyer
For at sætte fornyet fokus på at skabe levedygtige landsbyer besluttede forligskredsen
bag aftalen "Et Danmark i bedre balance", at der skal nedsætte et udvalg, der skal sætte
strategisk fokus på landsbyernes fremtid, og hvordan de kan være levedygtige. Formålet
med udvalgsarbejdet er – med konkrete anbefalinger til omstilling og fornyelse i retning
af levedygtige landsbyer – at bidrage til regeringens ambition om vækst og udvikling i
hele Danmark. Udvalgsarbejdet forventes færdigt inden udgangen af 1. kvartal 2018.
Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort til ældre
Afskaffelse af færdselslovens bestemmelser om, at kørekort udstedes med en kortere
periode fra førerens fyldte 75. år, og at den ældre skal til lægeundersøgelse i forbindelse
med hver kørekortfornyelse (den såkaldte aldersscreening). Formålet er at øge ældres
mobilitet. Undersøgelser viser, at flere ældre ophører med at køre bil tidligere end
nødvendigt, når de skal til at lægeundersøges hvert andet år. En afskaffelse af
alderskravet vil derfor medvirke til, at ældre, herunder ældre i områder med lav
befolkningstæthed, forbliver selvhjulpne i længere tid.
Forsøgsordning for selvkørende biler
Regeringen har fremsat lovforslag, der åbner for kontrollerede forsøg med selvkørende
biler. Hvis lovforslaget besluttes i Folketinget, vil det fra 1. juli 2017 være muligt for
blandt andet kommuner, at opnå tilladelse til forsøg med selvkørende biler på
forsøgsstrækninger overalt i landet. Selvkørende biler kan medvirke til at forbedre
mobiliteten, herunder ikke mindst i de områder af landet, hvor der på grund af lav
befolkningstæthed er udfordringer med at opnå en god driftsøkonomi i den kollektive
trafikbetjening. Forsøgsordningen forventes således at kunne bidrage til øget innovation i
bl.a. den offentlige produktion af serviceydelser i områder med lav befolkningstæthed.
Forsøgsordning med undtagelse af særligt udvalgte områder fra
erhvervelseslovgivningen
Regeringen vil indlede en dialog med Europa-Kommissionen om, hvorvidt der – inden for
rammerne af den såkaldte sommerhusprotokol – vil kunne etableres en forsøgsordning,
hvor særligt udvalgte områder undtages fra kravet om, at udlændinge kun med
Justitsministeriets tilladelse kan købe fast ejendom i Danmark. I nogle områder af landet
er efterspørgslen på sommerhuse begrænset, og mange sommerhuse står tomme. Det
vurderes, at en forsøgsordning vil kunne bidrage til at skabe aktivitet og udvikling i disse
områder.
Afskaffelse af anmeldelseskrav ved opførelse af carporte, drivhuse mv.
Afskaffelsen betyder, at bygningsejere fremover vil kunne opføre og lave tilbygninger til
garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger op til
50 m², uden at det vil skulle anmeldes til kommunen. Det forventes at fjerne en tredjedel
af alle byggesager (ca. 20.000 ud af i alt 60.000 årligt). Formålet er at gøre det nemmere
for bygningsejere at opføre småbyggeri og fjerne unødigt bureaukrati.
Dækningskrav i 1800 MHz-auktion
Ved auktionen i 2016 over 1800 MHz frekvensbåndet stillede regeringen et ambitiøst
dækningskrav om, at mobilselskaberne skal forbedre mobil- og bredbåndsdækningen.
Kravet sikrer, at 2.185 husstande, virksomheder og sommerhuse fordelt over 245
områder får adgang til en mobil bredbåndsforbindelse med en downloadhastighed på
mindst 30 Mbit/sekund, en uploadhastighed på mindst 3 Mbit/sekund samt taledækning.
Formålet er at fremme god mobildækning i hele Danmark.
20
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0022.png
Abonnementsordning for varmepumper
Med udmøntningen af energireserven afsættes der over de næste tre år 25 mio. kr. til en
støtteordning, hvor en række virksomheder får støtte til indkøb af varmepumper, som de
efterfølgende installerer og driver hos boligejere. Det vil således blive lettere for
boligejerne at købe varmepumpe, da de ikke skal bekymre sig om installation og drift.
Formålet er at gøre det nemmere for private boligejere at konvertere til varmepumper.
Ordningen forventes især at få effekt i tyndt befolkede områder, der ikke har adgang til
kollektivt net, og hvor i dag ofte benyttes oliefyr eller andre fossile opvarmningsmetoder.
Udflytning af statslige arbejdspladser
Med planen
Bedre balance – tættere på borgere og virksomheder,
som blev præsenteret
den 1. oktober 2015, udflyttes ca. 3.900 statslige arbejdspladser, der fordeles over hele
Danmark, se figur 3.1. Udflytningen af statslige arbejdspladser skal ses i sammenhæng
med de øvrige initiativer i Vækst og udvikling i hele Danmark. Det er den største
samlede flytning af statslige arbejdspladser nogensinde herhjemme.
De statslige institutioner er sat i verden for at løse opgaver til gavn for borgere og
virksomheder i hele Danmark. Statslige arbejdspladser skal derfor også være fordelt i
hele landet. Baggrunden for udflytningen er at skabe en bedre balance af de statslige
arbejdspladser i Danmark. Samtidig kan udflytningen bidrage til øget aktivitet og
udvikling i de områder, hvor institutionerne bliver placeret.
Samlet set følger udflytningen af statslige arbejdspladser tidsplanen. Pr. oktober 2016
var der flyttet 1.126 arbejdspladser. I nogle tilfælde er udflytningen endda blevet
gennemført hurtigere end forudsat i den oprindelige tidsplan, i andre tilfælde er
udflytningen blevet forsinket.
Den seneste opgørelse over udgifterne til udflytning af statslige arbejdspladser viser, at
udgifterne pr. udflyttet arbejdsplads er en smule lavere end oprindeligt skønnet. På kort
sigt vil der være midlertidige omkostninger ved selve udflytningen. Men på længere sigt
forventes der også at være økonomiske gevinster for staten, for eksempel i form af
lavere huslejepriser uden for hovedstadsområdet og optimering af bygningsmassen i
hovedstaden.
Der har generelt vist sig at være stor søgning og mange kvalificerede ansøgere til de
stillinger, der etableres i de forskellige dele af landet. En opgørelse viser således, at der
på tværs af staten har været ca. 21.000 ansøgere til 1.054 til stillinger
8
uden for
hovedstadsområdet. Det svarer til et gennemsnit på omkring 20 ansøgere pr. udflyttet
arbejdsplads. Denne store efterspørgsel af job gør sig gældende for alle
medarbejdergrupper – også blandt chefer. Det er således generelt ikke svært at
genbesætte stillinger – i de tilfælde, hvor medarbejderne har valgt ikke at flytte med.
8
Opgørelse af oktober 2016
21
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0023.png
Figur 3.1 Placeringen af de udflyttede statslige arbejdspladser
Regeringen vil i 2018 fremlægge forslag til yderligere udflytning af statslige
arbejdspladser – baseret på erfaringerne med de allerede besluttede udflytninger.
Regeringen vil endvidere ved udvidelse af eksisterende eller ved oprettelse af nye
statslige institutioner som udgangspunkt placere disse uden for Hovedstadsområdet,
medmindre særlige grunde taler imod.
22
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0024.png
4. EU-PROGRAMMER
Nedenfor beskrives regional- og socialfondsprogrammerne samt landdistrikts- og hav- og
fiskeriudviklingsprogrammerne.
Regional- og Socialfondsprogrammerne
I perioden 2014-2020 investerer EU’s Regionalfond og Socialfond samlet ca. 3 mia. kr. i at
styrke den økonomiske vækst og jobskabelse i hele Danmark, særligt gennem indsatser for
små og mellemstore virksomheder og ved forbedring af arbejdsstyrkens kompetencer. EU-
midlerne skal medfinansieres med mindst 50 pct. (offentlige og private) danske midler.
I Danmark udmøntes hovedparten af regional- og socialfondsmidlerne af de regionale
vækstfora, der skal skabe vækst og job i alle egne af Danmark. Hvert vækstforum adresserer
udfordringer og vækstmuligheder i sin egen region.
Ud over den generelle indsats i regionerne har regeringen lagt vægt på, at de regionale
vækstfora fortsat har et særligt ansvar for udvikling af yderområderne samtidig med, at der
opnås den størst mulige effekt af indsatsen. Yderområderne i regional- og
socialfondsprogrammet dækker 23 kommuner samt de 27 småøer. De regionale vækstfora har
fastlagt deres indsats for yderområderne i de regionale vækst- og udviklingsstrategier. Nogle
udfordringer i yderområderne er af generisk karakter, hvorfor en indsats for hele regionen også
vil komme yderområderne til gavn.
I regional- og socialfondsprogrammerne er der taget højde for yderområdernes strukturelle
udfordringer med at skabe vækst og udvikling. For eksempel kan der ydes særlig statsstøtte til
visse anlægsinvesteringer under regionalfondsprogrammet på Læsø, Ærø, Langeland, Samsø,
Bornholm og Lolland Kommune samt de 27 danske småøer.
Landdistrikts og hav- og fiskeriudviklingsprogrammerne
Der er afsat ca. 8,9 mia. kr. i Landdistriktsprogrammet i perioden 2014-2020 og ca. 1,3 mia. kr. i
9
Hav- og fiskeriudviklingsprogrammet i perioden 2014-2017 .
Det overordnede mål med landdistriktsprogrammet er blandt andet at fremme landbrugets
konkurrenceevne, en bæredygtig forvaltning af naturressourcer og forbedre levevilkårene i
landdistrikterne mv.
Danmark har valgt at fokusere det danske Landdistriktsprogram (LDP) på følgende fire
hovedområder:
1.
Vækst- og konkurrenceevne.
Landdistriktsprogrammet giver tilskud til at investere
i teknologier, der reducerer landbrugets belastning af miljø og natur, forbedrer
dyrevelfærden og øger produktiviteten.
Landdistriktsudvikling (LAG).
Regeringen har som mål, at danskerne skal have
gode beskæftigelsesmuligheder og levevilkår, uanset hvor i landet de bor. Derfor
har Erhvervsministeriet givet lokale aktionsgrupper direkte indflydelse på at
prioritere udviklingsprojekter i deres nærområde med tilskud fra
Landdistriktsprogrammet.
Økologi.
Landdistriktsprogrammet understøtter regeringens mål for økologien med
Økologiplan Danmark. Det sker ved at støtte landbrug, der omlægger til økologi, og
ved generel støtte til udviklingen i økologisk landbrug.
Natur, miljø og klima.
En stor del af Landdistriktsprogrammet giver tilskud til
landbrugs- og naturarealer i det åbne land, som har et stort potentiale i forhold til at
forebygge og tilpasse naturen og miljøet. Der gives tilskud til for eksempel.
etablering af ny skov, pleje af græs- og naturarealer og til etablering af vådområder.
2.
3.
4.
9
Der foreligger endnu ikke en politisk aftale for Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet i perioden 2018-2020.
23
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
Der er etableret 26 lokale aktionsgrupper (LAG), som dækker 56 kommuner samt de 27
småøer, der frem til 2020 skal bidrage til at fremme vækst og udvikling i landdistrikterne. Målet
er at øge den lokale beskæftigelse og styrke rammevilkårene til gavn for den del af
befolkningen, som er bosiddende i landdistrikterne, under inddragelse af lokale
landdistriktsaktører.
Der er til LAG-ordningen afsat 63 mio. kr. årligt i perioden 2017-2020.
En tilsvarende indsats er iværksat under Hav- og fiskeriudviklingsprogrammet med henblik på at
styrke udviklingen i fiskeriområder. Her er der etableret 10 aktionsgrupper i fiskeriområderne
(FLAG), der dækker 16 kommuner samt de 27 småøer -hvoraf de syv af grupperne har valgt at
integrere sig med aktionsgrupper i landdistriktsområderne. Til de netop etablerede FLAG’er er
der i perioden 2014-2017 afsat 64 mio. kr.
Effekter af LAG-program 2007-2013
Der er i 2016 gennemført en slutevaluering af LAG-indsatsen 2007-2013. Evalueringen udgør
en delrapport af den samlede evaluering af Landdistriktsprogrammets i alt 25 ordninger. Den
samlede evaluering af Landdistriktsprogrammet er afleveret til Kommissionen ved årsskiftet
2016/2017 og er netop offentliggjort på Landbrugs- og Fiskeristyrelsens hjemmeside.
Det vurderes i evalueringen, at der er skabt ca. 366 arbejdspladser med LAG-midler i perioden.
Det svarer til forventningerne ved programmets start. Hovedparten af disse jobs er skabt i
private virksomheder og derudover i halv- og heloffentlige virksomheder, foreninger og fonde.
Der er tale om en nettovurdering, det vil sige jobs, som er blevet skabt som følge af LAG-
indsatsen.
Derudover indregnes en afledt effekt, da ekstra aktivitet også skaber omsætning og
beskæftigelse for samarbejdspartnere, leverandører mv. Hvis alle jobs medregnes, det vil sige
jobs, som sandsynligvis også ville være skabt uden støtte fra Landdistriktsprogrammet
inkluderes, så er estimatet ca. 560 jobs. Dette betegnes som bruttojobtilvæksten. Opdelingen i
brutto- og nettobeskæftigelsen illustrerer sandsynligheden for, at nogle af disse jobs ville være
skabt under alle omstændigheder.
Evalueringen konkluderer, at LAG-midlerne, udover beskæftigelseseffekter, har bidraget til en
positiv udvikling i landdistrikterne. De projekter, som er igangsat med LAG-midler, består af
både nytænkende og mere traditionelle projekter, som forholder sig klart til behovene lokalt. Der
mobiliseres fysiske og videnmæssige ressourcer og kapaciteter i landdistrikterne.
Især vurderes den frivillige indsats af stor betydning for en sikker implementering og
efterfølgende drift. For så vidt angår fundamentet for indsatsen har LAG-koordinatorer og
formænd givet udtryk for, at LEADER-metoden (lokalt forankret bottom-up tilgang) leder til
styrket samarbejde, flere og bedre projekter og større engagement. LEADER-metoden er
videreført i programperioden 2014-2020.
24
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
2016/17:9
April 2017
Såfremt spørgsmål
kan henvendelse rettes til:
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. : 33 92 33 50
E-mail: [email protected]
ISBN 978-87-93422-43-8 (pdf version)
ISBN 978-87-93422-34-6 (trykt version)
Design, omslag: e-Types
Design: Erhvervsministeriet
Publikationen kan hentes på
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2017, fra erhvervsministeren
1750638_0027.png
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. : 33 92 33 50