Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 17
Offentligt
REGERINGENS UDKAST TIL LOVFORSLAG TIL ÆNDRING AF LOV OM PLANLÆGNING
Generelle bemærkninger
17.10.2016
Udviklingen på planområdet de seneste årtier har fået mange til at se frem til en modernisering af den
nuværende planlov, som gør fysisk planlægning i Danmark med dens mange lovmæssige undtagelser og
tilføjelser mere enkel og overskuelig. Det foreliggende lovforslag vil imidlertid ikke føre til en planlægning,
der er et strategisk og effektivt redskab for stat, kommuner og borgere. Den nye planlov burde være en
grundigt gennemarbejdet revision, men forekommer mere at være lapperi på et i forvejen sammenlappet
lovgrundlag. Blandt alvorlige konsekvenser vil være, at planlægningen for borgerne fortsat bliver
uigennemskuelig og sværere at påvirke på grund af korte høringsfrister. Kommunernes muligheder for at
gennemføre en effektiv planlægning svækkes, fordi loven giver ret til tilfældig lokalisering af byfunktioner i
landzone uden tilladelse. Endelig indeholder loven en række uklare begreber samt upræcise beføjelser til
ministeren, som gør det svært for borgerne at forstå det reelle retsgrundlag og at deltage i planprocessen.
Uanset planlovens formål blandt andet er at offentligheden i videst muligt omfang inddrages i
planlægningsarbejdet, synes lovforslaget ikke at betyde mere men mindre offentlighed omkring
planlægningen. Lovforslaget giver kommunalbestyrelserne en række muligheder for at fastsætte kortere
høringsfrister end hidtil, som primært må have til formål at lette kommunernes administration. Høring om
kommuneplaner og lokalplaner nedsættes fra 8 uger til min. 4 uger, og lokalplaner af
”mindre betydning”
skal kun i høring min. 2 uger. Når man ved, hvor svært det kan være for en borger eller privat forening at
sætte sig ind i et planmateriale og formulere en evt. indsigelse, er lovændringen et alvorligt tilbageskridt,
som virker begrænsende for borgernes deltagelse i planlægningen og svækker følelsen af retssikkerhed.
Det bør ikke kun være administrative hensyn, der bestemmer høringsreglerne ved offentlig planlægning.
Lovudkastet lægger op til, at staten indskrænker sin indflydelse på kommunernes planlægning yderligere
f.eks. gennem færre indsigelser og på færre områder. Det efterlader imidlertid spørgsmålet, om hvilken
rolle staten ønsker at spille fremover for at påvirke samfundsudviklingen. Er det kommunerne, som er
tildelt den dominerende rolle i plansystemet, der skal kontrollere sig selv, eller er det borgere og private
foreninger, der alene fremover skal overvåge både stat og kommuner med hensyn til, om love og regler,
planer og intentionerne bag efterleves i planlægningen?
Staten vil fremover kun fokusere på 4 nationale interesser (vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse samt hensyn til nationale og regionale anlæg). Det
fremgår ikke, hvordan andre interesser af national og regional betydning skal varetages. Hvem skal
eksempelvis træffe afgørelse i regionale sager, hvor to eller flere kommuners planer er i konflikt med
hinanden.
Regeringens lovudkast supplerer planlovens formål med ”at skabe gode rammer for erhvervsudvikling og
vækst” og ”i hele landet”. Det skal angiveligt ”styrke mulighederne for vækst, beskæftigelse og bosætning i
hele Danmark”, idet ”uden for de største byer og i landdistrikterne er man udfordret af faldende
beskæftigelse, et svagt boligmarked og ændret befolkningssammensætning”. Imidlertid er mange af
bestemmelserne, herunder især bestemmelserne om fritagelse for tilladelse og planlægning i landzone,
generelle og gældende for landdistrikter også inden for de store byers opland. Det vil formentlig betyde, at
de svage egne alligevel ikke kan tiltrække den tilsigtede udvikling i konkurrencen med de store byers
oplande.
1
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Henvendelse af 18/10-16 fra Jan Engell, Dragør vedrørende bemærkninger til lovforslag til ændring af lov om planlægning
1677557_0002.png
Tilfældig spredning af bymæssige funktioner, dvs. erhverv og bosætning, der ikke har funktionel tilknytning
til landbrug og det åbne land vil have en række negative konsekvenser. Det er kendt i mange lande og af EU
under betegnelsen ”urban sprawl”, men i Danmark er det undgået i kraft af opdelingen i by- og landzoner.
En spredning af byfunktioner vil bryde med det oprindelige formål med landzone, nemlig at friholde
jordressourcerne til jordbrugserhverv og gennem bevidst planlægning af byområderne undgå en tilfældig
uhensigtsmæssig og usammenhængende byudvikling i det åbne land. Derved sikres bedst et miljømæssigt
bæredygtigt by- og trafikmønster, hvor investeringer i overordnet infrastruktur og offentlig og privat service
kan udnyttes til gavn for flest muligt. En spredning af byfunktioner vil alt andet lige medføre ekstra
individuel biltransport, vanskeligere grundlag for kollektiv trafikbetjening samt øgede kommunale udgifter
til betjening af borgerne (f.eks. skolekørsel, hjemmehjælp, renovation mm.).
Tilfældig spredning af flere og flere byfunktioner vil tendere mod en generel urbanisering af det åbne land,
som er med til at udviske forskellen mellem by og land, hvilket præger mange andre lande, der ikke har haft
en konsekvent forvaltning af landzone og landdistrikter. Derved ødelægges de kvaliteter, som folk søger og
bosætter sig efter i landdistrikterne. Som alternativ til lovændringens spredte hjælpeløsninger foreslås det,
at regeringen mere grundlæggende undersøger og overvejer det langsigtede vækstpotentiale i specielt de
svagt stillede landdistrikter. Der er et betydeligt ikke-undersøgt fremtidigt potentiale for både økonomisk
og miljømæssig bæredygtig udvikling af jordbruget og dertil nært knyttet produktion samt af befolkningens
rekreation og fritidsliv samt af natur- og kulturturisme.
Lovudkastets fokusering på nye altovervejende ikke-landbrugsmæssige aktiviteter i landdistrikterne kan
måske midlertidigt afhjælpe enkelte landbrugs og ejendommes økonomiske problemer. Men det vil langt
fra være tilstrækkeligt til at løse landbrugets og landdistrikternes strukturelle og økonomiske problemer på
langt sigt. Lovændringen vil betyde, at man kunstigt fremmer en række nye økonomiske sideaktiviteter for
landbruget, i stedet for at sikre det en mere effektiv struktur og bedre betingelser for landbrugsproduktion.
Skal udlejningsvirksomhed mv. til byerhverv være en fremtidig væsentlig indtægtskilde for landbruget, vil
det vel også kræve ændring af landbrugslovgivningen?
Lovforslaget udpeger kysterne som en national interesse og bevarer kystzonen. Imidlertid giver forslaget en
række nye bebyggelsesmuligheder i kystzonen, der efterhånden kan ødelægge eller svække kysternes
rekreative og landskabelige værdi (mulighed for nye udviklingsområder og forsøgsprojekter hvert 4. år, nye
sommerhusområder, og nye byudlæg, omdannelseslandsbyer i kystzonen) Dermed er der risiko for, at
formålet med en kystzone, der generelt holdes fri for ny bebyggelse, undergraves og ikke længere giver
mening.
Det fremgår ikke af lovforslaget og den tilhørende betænkning, hvilke regler der kommer til at gælde i
hovedstadsområdet, der i øjeblikket er omfattet af landsplandirektivet, Fingerplan 2013. Vil lovforslagets
lempede landzoneregler også gælde i landzonen i hovedstadsområdet, dvs. i de grønne kiler og det øvrige
det øvrige hovedstadsområde? Lempelserne i lovforslaget vil i hovedstadsområdet være i klar modstrid
med landsplandirektivets hovedprincipper for den overordnede Fingerbystruktur. Der vil i givet fald være
risiko for en tilfældig og snigende urbanisering og spredning af byfunktioner uden for de byområder, som
landsplandirektivet og kommuneplanerne fastlægger.
Konkrete bemærkninger til de enkelte bestemmelser
§ 1 (1 og 3) Lovens formål
Betyder
”vækst og udvikling i hele landet samt gode rammer for erhvervsudvikling og vækst”,
at
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Henvendelse af 18/10-16 fra Jan Engell, Dragør vedrørende bemærkninger til lovforslag til ændring af lov om planlægning
1677557_0003.png
landdistrikter i svage egne og landdistrikter gerne må få en svag udvikling, mens landdistrikter i de større
byers opland kan opleve en stærk udvikling?
4a (8) Feriecentre og nye sommerhusområder - turismeprojekter
Lovforslaget lægger op til, at der kun kan etableres feriecentre, hvor der tilknyttes et større
sommerhusområde. Udlæg af større sommerhusområder og turistanlæg ved kysterne kan medføre
betydelige indgreb i landskab og natur. Det vil være nødvendigt med landskabsplanlægning og
bebyggelsesplaner og arkitektur af høj kvalitet. Hvordan sikres kommunerne tilstrækkelig kompetence til
opgaven?
§ 5b (13) Udviklingsområder i kystnærhedszonen – udvidet mulighed for nye sommerhusområder og
byudlæg samt overførsel af sommerhusområde til byzone
Lovforslaget vil betyde en væsentlig svækkelse af formålet med at opretholde en kystzone, hvor landskabet
holdes fri for bebyggelse og anlæg. Det vil være nødvendigt med en betydelig statslig styring af
udpegningen af udviklingsområder, deres indhold og tilpasning til landskab og natur. Ministeren kan fravige
forbuddet mod udlæg af nye sommerhusområder i kystnærhedszonen. Endvidere kan ministeren ”i særlige
tilfælde” tillade nyudlæg af et areal til byzone. Hvordan vil staten sikre, at kriterierne for nyudlæg til
sommerhus- og byområder samt overførsel af sommerhusområder til byzone overholdes?
§ 5l (14) Mindre vægt på gang-, cykel- og kollektiv trafik til detailhandelsbutikker
Tilgængelighed for individuel biltrafik opprioriteres indirekte til fordel for miljømæssigt og socialt mere
bæredygtige transportformer. Dette medvirker til en lokalisering af detailhandel, der øger omfanget af
biltransport.
§ 5n (21) Mulighed for udlæg af aflastningsområder overalt – byspredning
Lovforslaget giver mulighed for fri lokalisering af aflastningsområder ud fra et skønnet kundegrundlag.
Dette vil medvirke til spredning af byfunktioner uden for bymidter og bycentre – og dermed risiko for øget
bilkørsel og vanskelig kollektiv trafikbetjening og tilgængelighed for svage grupper. Hvordan vurderes og
sikres det, at en kommunes skøn af kundegrundlag for detailhandelsudbygning er kvalificeret? Vil
Erhvervsstyrelsen tage sagen op, hvis to nabokommuner ikke er enige om en udbygning med detailhandel?
§ 5r (26) Mulighed for store dagligvare- og udvalgsvarebutikker overalt – byspredning
Lovforslaget betyder mulighed for store dagligvarebutikker hæves fra 3.500 til 5.000 m2, og
udvalgsvarebutikker kan få ubegrænset størrelse uden for bymidter og bycentre. Dette vil medvirke til
spredning af byfunktioner uden for bymidter og bycentre og dermed risiko for øget bilkørsel, vanskelig
kollektiv trafikbetjening og tilgængelighed for svage grupper.
§ 11a (30) Grønt Danmarkskort
Det statslige grønne Danmarkskort skal implementeres via kommuneplanerne. Det er afgørende, at det
statslige udpegningsgrundlag tilvejebringes hurtigt, hvis det skal have indflydelse på den for kommunerne
og borgerne bindende planlægning.
§ 11a (32) Omdannelseslandsbyer – forebyggelse af miljøkonflikter ved produktionsvirksomhed?
Hvordan sikres det, at der ikke sker en
”reel byudvikling”
med negative landskabelige, kulturhistoriske og
naturmæssige konsekvenser? Kriterierne for fastlæggelse af omdannelseslandsbyer forekommer ikke
tilstrækkeligt præcise. Muligheden for at fastlægge omdannelseslandsbyer vil også medvirke til yderligere
bebyggelse i kystzonen. De nye byggemuligheder for landzonelandsbyer vil medvirke til spredning af
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Henvendelse af 18/10-16 fra Jan Engell, Dragør vedrørende bemærkninger til lovforslag til ændring af lov om planlægning
1677557_0004.png
byfunktioner i det åbne land.
Lovforslaget åbner også mulighed for at sikre afstand, ”bufferzoner”, så områder uden om
produktionsvirksomhed friholdes for miljøfølsom anvendelse. Det hensyn tager forslaget dog ikke til
landbrugets produktionsbygninger, anlæg og drift, hvor der er særlig risiko for miljøgener , når der tillades
mere beboelse i landzone, kontorvirksomhed mm..
§ 11a (34) Diskutabelt kriterie for udlæg af ny byzone samt ministerbeføjelse til byzoneudlæg
Opgørelse af behov for byudlæg ud fra de sidste 12 års byggeri er ikke operationelt. Flere kommuner, f.eks.
i hovedstadsområdet, kan ikke udbygges yderligere eller kan ikke udbygges uden indgreb i værdifulde
grønne kiler eller natur. Der bør ikke være en automatisk ret til byudlæg, men derimod bør byudviklingens
omfang fastlægges ud fra lokale og regionale og landsplanmæssige hensyn og principper. Hvordan
”modvirke spredt og usammenhængende bebyggelse i det åbne land”
fremover, der er tilkendegivet som
lovforslagets hensigt?
Med lovforslaget får ministeren beføjelse til
”i særlige tilfælde”
at tillade udlæg af areal til byzone. Det er en
vidtgående bestemmelse, hvor ministeren kan gå konkret ind i planlægning overalt i landet og dermed
bryder med princippet om, at kommunernes planlægning skal være det primære redskab i plansystemet.
Det er ikke klart defineret, hvad der forstås ved særlige tilfælde.
§ 11a (34) Mulighed for fødevarevirksomheder uden for byzone – risiko for byspredning
Lovforslaget indebærer, at eksisterende fødevarevirksomheder med besøgsfaciliteter, der bidrager til
turisme, kan fastlægges i kommenplanens rammer. Forudsætningen for lokalisering af fødevarevirksomhed
i landzone bør imidlertid altid være en planmæssig vurdering af virksomhedens størrelse, art og forholdet
til omgivelserne. Bestemmelsen kan betyde en utilsigtet permanentgørelse og spredning af byfunktioner i
det åbne land.
§ 11e (44) Uhensigtsmæssig lokalisering af aflastningsområder – byspredning
Lovforslaget giver mulighed for fri lokalisering af aflastningsområder ud fra skønnet kundegrundlag. Det vil
medvirke til spredning af byfunktioner uden for bymidter og bycentre og skabe risiko for øget individuel
bilkørsel og vanskelig kollektiv trafikbetjening og tilgængelighed for svage grupper.
§ 22 (53) Sikring af fuldt offentligt tilgængeligt IT-system /registrering af planer med høj brugervenlighed
Et velfungerende, gennemskueligt og brugervenligt Plansystem.dk, hvor alle kommuneplaner, lokalplaner
og landsplandirektiver er registreret, er en uomgængelig nødvendighed for borgernes retssikkerhed
fremover. Både ejere, sælgere og købere af ejendomme har krav på umiddelbart at kunne se ajourførte,
korrekte planoplysninger.
§ 24 (57) Svækkelse af borgernes mulighed for deltagelse i høringsprocesser – ringere retssikkerhed
Forslagets kortere tidsfrister svækker afgørende borgernes retssikkerhed og mulighed for at deltage i
høringer om planforslag. Kortere tidsfrister vil gøre det sværere for borgerne at nå at sætte sig ind i et ofte
kompliceret stof, som forvaltningen normalt har haft lang tid til at udarbejde. Muligheden for at komme
med kvalificerede indsigelser forringes. De kommunale myndigheders behov må afbalanceres bedre i
forhold til offentlighedens behov, primært borgernes behov og mulighed for at få indseende i og ytre sig
om planer.
§ 29 (61) Begrænsning af statens indsigelsesforpligtelse - forflygtiger staten sit ansvar?
Lovudkastet vil begrænse statslige indsigelser til kun 4 ”nationale interesser (vækst og erhvervsudvikling,
natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse eller hensyn til nationale og regionale
4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Henvendelse af 18/10-16 fra Jan Engell, Dragør vedrørende bemærkninger til lovforslag til ændring af lov om planlægning
1677557_0005.png
anlæg”). Hvordan vil staten sikre, at den kommunale planlægning tilgodeser andre interesser af national
betydning, f.eks. bestemmelser og intentioner, der knytter sig til planlovgivningen. Vil staten afstå fra
løbende at følge landets fysiske planlægning og administration og fra at kunne øve indflydelse på
udviklingen i landet fremover? Hvordan vil staten sikre en koordinering af modstridende regionale
interesser i planlægningen?
§ 33 (57) Sikring af ”rimelig” tid for borgerne i høringer?
Hvordan sikres det, at borgerne med de kortere minimumsfrister reelt får
”rimelig”
tid til at gøre mulighed
indsigelse fremover? Begrebet rimelig tid er for upræcist for borgerne at forstå og kan give grundlag for
vilkårlig fortolkning? Hvordan hindres evt. brug af bestemmelsen til alene ud fra et politisk ønske at
forkorte den kommunale behandling? Bestemmelsen sikrer nok større kommunalt råderum men
begrænser samtidig borgernes frihed til at øve indflydelse.
§ 35 (71) Betydning af særlig vægt på omdannelseslandsbyer? – byspredning / øget landskabspåvirkning
Hvad menes præcist med at kommunalbestyrelsen kan lægge
”særlig vægt”
på kommuneplanens
retningslinjer for omdannelsesbyer – betyder det mindre vægt fremover på f.eks. landskabelige,
naturmæssige og kulturhistoriske hensyn?
§ 36 (76) Helårshuse på 500m2 – byspredning / øget landskabspåvirkning
Helårshuse i den nævnte størrelse indbyder til luksuspræget velhaverbyggeri og bosætning af personer
uden landbrugsmæssig tilknytning i de større byers opland. Meget store boliger vil utvivlsomt også føre til
flere konflikter i forhold til landbrugserhvervet. Klager over lugtgener kan komme til at forringe landbrugets
muligheder. Bestemmelsen vil medvirke til spredning af byfunktioner og risiko for dominerende placering af
bygninger i landskabet samt øge den individuelle bilkørsel.
§ 36 (77)
Udvidelse af erhvervsvirksomhed i eksisterende bygning
i LZ - byspredning / øget
landskabspåvirkning
Adgangen til at lokalisere erhverv i overflødige landbrugs- og andre bygninger generelt i landzone vil få
størst effekt i landdistrikterne i de større byers opland som en billigere lokalisering, der konkurrerer med
velplanlagte erhvervsområder i byzone. Spredning af virksomheder i det åbne land kan også vanskeliggøre
virksomhedssamarbejde med samme mulighed for udveksling af viden og udvikling af produktion og
metoder som i byområdernes erhvervsklynger og erhvervsområder. Spredt lokalisering medfører vanskelig
kollektiv trafikbetjening – øget bilkørsel. Landskabelige og naturmæssige hensyn risikerer at blive
nedprioriteret.
§ 36 (78) Mulighed for tilbygning til butik i LZ op til 250m2 - byspredning / øget landskabspåvirkning
Adgang til at lokalisere butikker i overflødige bygninger generelt i landzone, vil få størst effekt i
landdistrikter i de større byers opland som en billigere lokalisering, der konkurrerer med butikker i byzone.
Kollektiv trafikbetjening vanskeliggøres og omfanget af bilkørsel øges.
§ 36 (79) Pensionisters ret til helårsbeboelse udvides – øget byspredning
Muligheden for helårsbeboelse af fritidsboliger udvides til at gælde, når ejeren har ejet en fritidsbolig i kun
1 år mod tidligere 8 år. Dette fremmer yderligere tendensen til at svække fritids- og sommerhusområders
rekreative værdi og fremme tendensen til helårsbeboelse i sommerhusområder.
§ 36 (80) Mulighed for
tilbygning
på max 500 m2 til udvidelse af erhvervsvirksomhed i LZ i overflødig
bygning - byspredning / øget landskabspåvirkning.
5
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Henvendelse af 18/10-16 fra Jan Engell, Dragør vedrørende bemærkninger til lovforslag til ændring af lov om planlægning
1677557_0006.png
Adgangen til at opføre nyt byggeri til erhverv i overflødige landbrugsbygninger- og andre bygninger
generelt i landzone vil få størst effekt i landdistrikterne i de større byers opland som en billigere
lokalisering, der konkurrerer med velplanlagte erhvervsområder i byzone. Dette vil vanskeliggøre kollektiv
trafikbetjening og øge omfanget af bilkørsel. Der er risiko for, at landskabelige og naturmæssige hensyn
nedprioriteres.
§ 36 (82) Mulighed for nye beboelsesbygninger op til 50 m fra eksisterende bebyggelse - byspredning / øget
landskabspåvirkning
Kravet om at nybyggeri af en bolig til en landbrugsejendom må ligge max. 50 m fra eksisterende bebyggelse
på en landbrugsejendom er ikke nødvendigvis en sikring af hverken landbrugsmæssige eller landskabs-,
natur- og miljøhensyn.
§ 37 (86) Mulighed for liberale erhverv, forenings- og fritidsformål i overflødige landbrugsbygninger -
byspredning / øget landskabspåvirkning
Adgangen til at lokalisere de nævnte funktioner i overflødige bygninger på en landbrugsejendom i landzone
vil få størst effekt i landdistrikter i de større byers opland som en billigere lokaliseringsmulighed, der
konkurrerer med velplanlagte erhvervsområder i byzone. Dette medvirker til spredning af byfunktioner,
vanskelig kollektiv trafikbetjening og øget bilkørsel og kan medføre uheldige landskabelige indgreb
(skiltning, og evt. anlæg)
§ 37 (87) Mulighed for håndværk, industri, butikker, liberale erhverv, forenings- og fritidsformål og en bolig
i alle overflødiggjorte bygninger i LZ - byspredning / øget landskabspåvirkning
Adgangen til at lokalisere de nævnte funktioner i overflødige bygninger generelt i landzone vil få størst
effekt i landdistrikterne i de større byers opland som en billigere lokaliseringsmulighed, der konkurrerer
med velplanlagte erhvervsområder i byzone. Dette medvirker til spredning af byfunktioner, vanskelig
kollektiv trafikbetjening og øget bilkørsel og kan medføre uheldige landskabelige indgreb (oplag, skiltning
og evt. anlæg). Der vil være særlig risiko for nabokonflikter på grund af miljøgener fra landbrug og flere af
de nævnte kategorier, specielt i landsbyer og bebyggede områder.
§ 40 (92-94) Pensionisters ret til helårsbeboelse i sommerhus udvides – kun krav om 1 års ejerskab i stedet
for 8 - byspredning / øget landskabspåvirkning
Muligheden for helårsbeboelse af fritidsboliger udvides til at gælde, hvis ejeren har ejet en fritidsbolig i kun
1 år mod tidligere 8 år. Dette fremmer yderligere tendensen til at svække fritids- og sommerhusområders
rekreative værdi og fremme tendensen til helårsbeboelse i sommerhusområder.
Konkrete bemærkninger i øvrigt
Side 35, 3. afsnit, ”Det kan for eksempel være mindre sommerhusområder, …..”
Forslag: Sidste sætning forslås ændret til: ”hvor den rekreative værdi for kommunens og nabokommunens
indbyggere,
turister og almenheden samt den naturmæssige værdi for dyre- og planteliv
er af underordnet
betydning. Tilføjelsen skal især sikre, at man undgår negativ påvirkning af sårbare naturområder, f.eks.
Natura 2000 områder, ved intensiv anvendelse til helårsbeboelse.
Side 99, 2. afsnit: ”Det kan eksempelvis dreje sig om ……”
Forslag: Eksemplerne bør medtage ”særligt
værdifulde, velbevarede kulturmiljøer”.
Side 64 og 65, Sammenfattende skema:
Skemaet angiver ingen negative konsekvenser/merudgifter under økonomiske konsekvenser for
6
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 17: Henvendelse af 18/10-16 fra Jan Engell, Dragør vedrørende bemærkninger til lovforslag til ændring af lov om planlægning
erhvervslivet m.v.
Bemærkning: Det virker ikke fyldestgørende, at de negative økonomiske konsekvenser for samfundet ved
spredning af byfunktioner med ringere udnyttelse af allerede foretagne investeringer i trafik- og
forsyningsanlæg samt dyrere kommunal servicebetjening er udeladt.
Ligeledes virker det under administrative konsekvenser heller ikke fyldestgørende, at det ikke nævnes, at
kortere tidsfrister ved høringer svækker borgernes retstilling generelt på grund af kortere tid til at sætte sig
ind i planmateriale samt udarbejde og fremkomme med indsigelse.
Arkitekt Jan Engell
Geograf Helle Fischer
Cand.jur. Bodil Hare
Cand.polit. Solveig Øster
(planlæggere med erfaringer inden for statslig, regional og kommunal fysisk planlægning)
7