Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 167
Offentligt
1745708_0001.png
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 167: Notat om bookingportaler, fra erhvervsministeren
1745708_0002.png
om hotellerne benytter muligheden for at differentiere mellem por-
talerne med hensyn til værelseskategori og antal, og
om ændringen af klausulerne har ført til konkurrence på den provi-
sion, bookingportalerne modtager, når portalens markedsføring af
hotellet har ført til en værelsesreservation.
Undersøgelsen omfattede bl.a., at der blev udsendt et elektronisk spørge-
skema til 16.000 hoteller, og at en række bookingportaler, sammenlig-
nings-hjemmesider og store hotelkæder modtog skriftlige spørgsmål.
Spørgsmålene dækkede perioden fra januar 2013 til juni 2016 med særlig
fokus på perioden før og efter
bookingportalernes ændring fra den ”brede”
til den ”smalle” klausul (i sommeren 2015).
Desuden blev der indsamlet
data om faktiske priser på flere tusinde hotelværelser fra prissammenlig-
ningssider og fra de store bookingportaler.
Kommissionen har nu offentliggjort resultaterne af undersøgelsen. I forb-
indelse med offentliggørelsen skriver Kommissionen bl.a.:
“The results of the exercise suggest that measures applied to the parity
clauses, namely (a) allowing large online travel agents to use narrow par-
ity clauses, and (b) prohibiting online travel agents from using them alto-
gether, have generally improved conditions for competition and led to
more choice for consumers. Based on the results, the European Competi-
tion Network (comprising the national competition authorities of all EU
Member States and the European Commission) has agreed to keep the
online hotel booking sector under review and to reassess the competitive
situation in due course. This will allow the sector more time to make full
use of the measures that have already been taken.”
Undersøgelsens hovedkonklusioner
Undersøgelsen viser helt overordnet, at der kan konstateres en ændring af
konkurrencesituationen i positiv retning, efter at bookingportalerne har æn-
dret deres prisklausuler.
Undersøgelsen viser således, at:
Ét ud af fem hoteller har benyttet muligheden for at prisdiffe-
rentiere mellem portalerne.
Bookingportalernes
ændring fra den ”brede” til
den
”smalle”
klausul har ført til en stigning i prisvariationen af hotelværel-
serne mellem bookingportalerne i alle de deltagende lande.
3
Ét ud af tre hoteller har benyttet muligheden for at differentiere
mellem portalerne med hensyn til værelseskategori og antal.
3
Økonometriske analyser viser, at det gælder på et 5 pct. signifikansniveau for alle de deltagende lande,
undtagen Nederlandene.
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 167: Notat om bookingportaler, fra erhvervsministeren
1745708_0003.png
Undersøgelsen har imidlertid også vist, at hotellerne har et begrænset kend-
skab til de nye muligheder, og at hotellerne kun anvender de nye mulighe-
der i begrænset omfang. Undersøgelsen har endvidere vist, at størrelsen af
bookingportalernes provision ikke er faldet væsentligt.
Undersøgelsen viste således, at:
Næsten halvdelen af hotellerne (i Tyskland og Frankrig ca. en tred-
jedel af hotellerne) er uvidende om, at bookingportalernes klausuler
er ændret.
Flertallet af de hoteller, der har kendskab til ændringen, har ikke
benyttet muligheden for at bruge tilbud om en lavere værelsespris,
et større antal værelser eller en bedre værelseskategori til at for-
handle med bookingportalerne om et lavere bookinggebyr.
Bookingportalernes provision er kun faldet ganske lidt efter, at
klausulerne blev ændret.
Vurdering af resultaterne fra den fælleseuropæiske undersøgelse
Den fælleseuropæiske undersøgelse viser, at konkurrencen mellem
bookingportalerne ser ud til at bevæge sig i den rigtige retning efter indfø-
relsen af de smalle prisklausuler. De konkurrenceretlige betænkeligheder
ved, at bookingportalernes brede prisklausuler begrænsede konkurrencen
mellem bookingportalerne, ser dermed umiddelbart ud til at kunne løses
via ændringen til de smalle klausuler.
En mere markant forbedring af konkurrencen mellem bookingportalerne
beror bl.a. på, at hotellerne benytter sig af muligheden for at forhandle med
portalerne om et lavere gebyr mod lavere værelsespriser, bedre værelses-
kategorier, flere værelser og lignende.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens fremadrettede initiativer
På baggrund af resultaterne af den fælleseuropæiske undersøgelse har di-
rektørerne for alle nationale konkurrencemyndigheder i EU på et møde
med Kommissionen den 17. februar 2017 besluttet, at der ikke er tilstræk-
keligt grundlag for at iværksætte yderligere sagsskridt på nuværende tids-
punkt.
Kommissionen og konkurrencemyndighedernes direktører var enige om
fortsat at holde hotelbooking sektoren under opsyn, og om at revurdere
konkurrencesituationen, når markedets parter har fået tid til fuldt ud at gøre
brug af de muligheder, der allerede er skabt.
På mødet udtalte de europæiske konkurrencemyndigheders direktører sig
desuden om vigtigheden af at sikre ensartethed i behandlingen af eventuelt
fremtidige sager.
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 167: Notat om bookingportaler, fra erhvervsministeren
1745708_0004.png
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil agere i overensstemmelse med
disse beslutninger.
Den fælleseuropæiske undersøgelse viser imidlertid, at hotellerne mangler
viden om de ændrede forhold, og at hotellerne endnu ikke i væsentlig grad
benytter de nye muligheder, fx muligheden for at forhandle med booking-
portalerne om størrelsen af bookinggebyrerne.
Styrelsen vil derfor i den kommende tid bidrage til at øge hoteller-
nes bevidsthed om de ændrede forhold og deres muligheder for at
udnytte konkurrencesituationen mellem bookingportalerne.
Styrelsen vil holde bookingportalerne og udviklingen på markedet
under opsyn og revurdere konkurrencesituationen, når markedets
parter
det vil sige både bookingportaler og hoteller
har haft
bedre tid til at benytte sig af de nye muligheder, der allerede er
skabt.
Hele undersøgelsesrapporten kan ses på Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sens hjemmeside
www.kfst.dk.
4