Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 161
Offentligt
Til:
Erhvervsminister Brian Mikkelsen
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
3. april 2017
Kære Brian Mikkelsen
Vi skriver til dig, da vi ved, at det maritime vækstteam er sat til at afslutte sit arbejde i marts 2017. Vi
støtter fortsat helt op om indsatsen, da vi alle repræsenterer kommuner, hvor søfartserhvervet er af
afgørende betydning. Vi vil i forlængelse af vores brev af den 30. maj 2016 til din forgænger fastholde, at
det er væsentligt med ambitioner fra regeringen i det udspil, som er varslet i forlængelse af vækstplanen.
Vi kommer alle fra kommuner, som rummer mange søfolk. Derfor har vi også med glæde noteret os, at
flere af de lokale, maritime styrkepositioner, som vi repræsenterer, er blevet besøgt undervejs i
vækstteamets arbejde. Dertil kommer, at flere af os i november deltog i et arrangement med vækstteamet,
der gav plads til en givtig dialog, som vi håber sætter sine spor i vækstteamets anbefalinger.
En af de ting som vi
både undervejs i dialog med vækstteamet, samt ikke mindst i vores brev fra maj
sidste år
har fremhævet, er behovet for at udvide den nuværende ordning for sømandsbeskatning til at
gælde søfolk i hele offshore-sektoren.
Tal fra Danmarks Rederiforening har vist, at lige knap halvdelen af de danske søfolk bor i det, som SKAT
kalder
”yderko
u er”.
Det er langt mere end gennemsnittet. Det er et billede, som vi kan genkende, da
søfolkene fra blandt andet den maritime offshore er væsentlige for at sikre aktivitet og jobs bredt ud i vores
kommuner. Derfor er det et problem, at en betydelig del af dette segment har skattevilkår, som er ringere
end de lande, som rummer de konkurrerende rederier indenfor feltet. Det er uholdbart.
Vi noterer heldigvis, at du før din ministertid har forholdt dig særdeles positivt til den nødvendige udvidelse
af sømandsskatten. Vi håber, at du nu - som en del af regeringen - på tilsvarende vis vil være positiv. Både
din forgænger fra Venstre, Troels Lund Poulsen og fra Socialdemokratiet, Henrik Sass Larsen har udtrykt sig
positivt om emnet, og senest har regeringens støtteparti Dansk Folkeparti meldt meget klart ud i positiv
retning i forhold til en udvidelse af sømandsbeskatningen til at dække hele offshore.
Derfor skriver vi nu til dig. Regeringen har som nævnt varslet et vækstudspil i forlængelse af vækstteamets
arbejde. Det er vores opfattelse, at et sådant udspil må rumme en udvidelse af sømandsbeskatningen, hvis
regeringens ambitioner for det Blå Danmark fra regeringsgrundlaget skal opfyldes.
Vi vil derfor gerne opfordre regeringen til at holde kursen, og have ambitioner på vegne af søfarten. På den
måde vil man fra regeringens side også udnytte den betydning og de muligheder, som søfarten har i de dele
af landet, som ellers skal kæmpe for jobs og vækst. Det vil være i tråd med både regeringen og
Socialdemokratiets landspolitiske ambitioner.
Vi vil gerne fortsætte dialogen om at tænke i vækst i hele Danmark ved at have ambitioner på det maritime
område. Skulle der være ønske om at besøge vores kommuner i forbindelse med opfølgningen på
vækstteamets arbejde eller på anden vis være behov for konkret input, så stiller vi os gerne til rådighed.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 161: Henvendelse af 3/4-17 fra Esbjerg Kommune m.fl., vedrørende DIS-udvidelse
1741023_0002.png
Med venlig hilsen
Arne Boelt
Borgmester, Hjørring
Erik Flyvholm
Borgmester, Lemvig
Winni Grosbøll
Borgmester, Bornholm
Birgit Stenbak Hansen
Borgmester, Frederikshavn
Lars Erik Hornemann
Borgmester, Svendborg
Jørgen Otto Jørgensen
Borgmester, Ærø
Marcel Meijer
Borgmester, Samsø
Bjarne Nielsen
Borgmester, Langeland
Erik Nørreby
Borgmester, Fanø
Johnny Søtrup
Borgmester, Esbjerg
Kopi af dette brev sendt til:
Lars Løkke Rasmussen, statsminister
Kristian Jensen, finansminister
Simon Emil Ammitzbøll, økonomi- og indenrigsminister
Karsten Lauritzen, skatteminister
Lars Christian Lilleholt, energi-, forsynings- og klimaminister
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
Medlemmerne af regeringens Maritime Vækstteam
Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen af 2010