Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1739311_0001.png
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Materiale fra lukket høring om erhvervsfremmeindsatsen 29/3
1739311_0002.png
Notat
Hurtigere, højere, stærkere
Erhvervsfremme
Indledning
Dette notat sætter fokus på optimering af det danske erhvervsfremmesystem. Erhvervsfremme-
systemet har til formål at understøtte danske virksomheder og fremme vækst, produktivitet, og
beskæftigelse.
Det danske erhvervsfremmesystem bør være efterspørgselsdrevet, virksomhedsnært og konkur-
renceudsat. Det er afgørende for at sikre et højt kompetenceniveau, reel værditilførsel og sunde
snitflader til det private marked for virksomhedsrådgivning.
Notatet fokuserer på de udfordringer i relation til det danske erhvervsfremmesystem vores med-
lemmer møder og giver bud på, hvilke principper en reorganisering og optimering kan bygge på.
Baggrund og udfordringer
Erhvervsfremmesystemet finansieres af midler fra henholdsvis det regionale, kommunale, stats-
lige samt EU på et samlet beløb på ca. 36 mia. kr..
EU’s
finansiering udgør 10,7 mia. kr., og den
kommunale og regionale finansiering udgør ca. 1,5 mia. kr.
1
Samlet fordeles midlerne direkte og indirekte på flere forskellige initiativområder, så som innova-
tion og iværksætteri, regional udvikling, landbrug, turisme, yder- og landdistriktsområder m.m..
1
”Redegørelse for Erhvervsfremme og støtte 2015”, Erhvervs-
og Vækstministeriet
Side 2/8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Materiale fra lukket høring om erhvervsfremmeindsatsen 29/3
1739311_0003.png
Fordelingen af EU’s finansiering er:
Kommunernes ca. 1 mia. kr. og regionernes ca. 0,5 mia. kr. fordeler sig således:
Hertil skal medregnes de Godkendte Teknologiske Institutters (GTS’er)
beløbsramme på ca. 330
mio. kr.
Vilkårene for virksomhedernes vækstudfordringer er kendetegnet ved:
-
-
-
En stigende urbanisering, hvor borgerne søger mod vækstcentrene
Produktivitetsudviklingen er lav sammenholdt med de øvrige OECD-lande
De etablerede nationale vækstcentre udfordres af den internationale udvikling i Nordeu-
ropa
Side 3/8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Materiale fra lukket høring om erhvervsfremmeindsatsen 29/3
1739311_0004.png
-
-
-
-
-
Erhvervsstrukturen har ændret sig markant. Serviceerhvervene har haft tydelige vækst og
beskæftiger i dag mere end 70 % af de privatansatte i Danmark
Serviceerhvervene udgør ca. 330.094 eksportarbejdspladser (direkte og indirekte)
Antallet af vækstvirksomheder i en international kontekst er begrænset
Udviklingen i IKT sætter konstant nye udfordringer for virksomhedernes innovations-,
produktions
og afsætningsvilkår
Virksomhedernes placering orienterer sig mod muligheden for videns samarbejde med
videninstitutioner, andre virksomheder samt muligheden for at rekruttere kvalificeret ar-
bejdskraft.
Den offentlige erhvervsfremme er overvejende etableret i industrisamfundet og har derfor afsæt i
en produktionslogik, der ikke matcher servicevirksomhedernes forretningsprocesser og dermed
deres efterspørgsel efter erhvervsfremme. Det udfordrer anvendeligheden af erhvervsfremmesy-
stemet i relation til et stigende antal servicevirksomheder og nye og vidensbaserede virksomhe-
der.
Lokal, regional og statslig erhvervsfremme rummer en mangfoldighed af ca. 250 aktører
2
, der har
til formål at understøtte virksomhederne med deres respektive udfordring. Ideelt er det hensig-
ten, at disse ca. 250 aktører komplementere hinanden med hver deres særegne ydelse og kompe-
tence.
Erhvervsfremme-/service kan organisatorisk overordnet opdeles i:
-
-
-
-
-
Lokale erhvervsservice (kommunal)
Specialiserede erhvervsservice (regionale væksthuse)
Rådgivning og vidensformidling (vidensinstitutioner, eksportrådet,
GTS’er m.fl.)
Inkubation og accelererede udviklingsforløb (Vækstforas initiativer)
Risikovillig kapital (Vækstfonde, regionale fonde m.fl.).
Erhvervsfremmesystemet har opnået en kompleksitet og organisering, der for virksomhederne
virker uoverskuelig, bureaukratisk og ude af trit med erhvervslivets og erhvervsstrukturens be-
hov. Der igangsættes en række projekter, som ikke materialiserer sig efterfølgende og der er en
oplevelse af,
at mange af midlerne bruges ”i systemet” snarere end på det egentlig formål.
2
”Kortlægning og analyse af det regionale erhvervsfremmesystem i Danmark”, KL 2015
Side 4/8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Materiale fra lukket høring om erhvervsfremmeindsatsen 29/3
De mange erhvervsfremmeaktører initierer programmer og ydelser, der har afsæt i deres instituti-
onelle ramme og strategier og som derfor ikke nødvendigvis er afstemt og koordineret med andre
erhvervsfremmeaktørers programmer og ydelser. Konsekvensen bliver ikke alene overlappende
ydelser, der konkurrerer mod hinanden om virksomhedernes interesse og gunst, men også inef-
fektivt afkast af investering i erhvervsfremme.
Virksomheder tænker og agerer ikke inden for administrative og/eller geografiske enheder, men
dér, hvor deres afsætning, marked og virke mest produktivt og effektivt kan udfoldes. Disse for-
hold afspejler sig ikke i erhvervsfremmesystemets organisering og virke.
Dansk Erhverv har identificeret en række udfordringer med den nuværende organisering af er-
hvervsfremmesystemet
lokalt, regionalt og nationalt:
Virksomhederne mangler kendskab til erhvervsfremmesystemet og dets ofte overlappende og
uoverskuelige ydelser
kan betyde, at målgrupper fravælger tilbuddene.
Begrænset kendskab til andres ydelser blandt erhvervsfremmeaktørerne, indbyrdes konkur-
rence og for få henvisninger på tværs.
Begrænset virksomhedsinddragelse i projekter
hvilket betyder, at mange projekter ikke re-
elt er efterspurgte.
Geografisk eller administrativ suboptimering på tværs af regioner
herunder også på tværs af
Øresundsregionen på trods af, at mange virksomheder er interesserede i udvikling på tværs af
landegrænser.
For mange identiske pilotprojekter og for lidt storskala efterfølgende
det gør det uinteres-
sant for virksomhederne at indgå i udvikling, hvis der ikke er volumen efterfølgende.
For mange ”stråmænd” i innovations-
og erhvervsfremmeprojekter
det eroderer grundlaget
for den egentlig efterspørgsel.
Unfair offentlig konkurrence med private
det udfordrer dels ellers velfungerende private
rådgivere, og dels betyder det ofte en dårligere kvalitet i ydelserne.
Om indtægtsdækket virksomhed (IDV)
En række virksomheder oplever desuden, at det offentligt subsidierede erhvervsfremmesystem
bevæger sig ind på deres forretningsområder og direkte udfordrer deres kommercielle aktiviteter.
Side 5/8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Materiale fra lukket høring om erhvervsfremmeindsatsen 29/3
Dette skaber en meget uheldig og unfair konkurrencesituation, som ikke fremmer den vækst og
produktivitet, systemet ellers er sat i verden for at understøtte.
En række erhvervsserviceydelser er gratis for virksomhederne, men flere og flere ydelser pålægges
gebyrer eller krav om timebetaling.
Det er vigtigt, at gebyrer ikke bliver uforholdsmæssigt store, så de fx udgør en retssikkerheds-
mæssig problemstilling. Men ellers støtter Dansk Erhverv grundlæggende, at en stor del af aktivi-
teterne inden for erhvervsservice er medfinansieret af brugerne. Gratisydelser gør, at systemet
bliver udbudsdrevet, i stedet for efterspørgselsdrevet, og at der bruges alt for mange ressourcer i
forhold til behovet
ressourcer, som erhvervslivet og borgerne i sidste ende kommer til at betale
for via skatter og afgifter.
Når der åbnes for indtægtsdækket virksomhed, er det dog ekstra vigtigt at holde offentlige aktører
på dydens smalle sti. Stramme budgetter kombineret med mulighed for indtægtsdækket virksom-
hed, får ofte offentlige aktører til at udvise for stor kreativitet og gå målrettet efter forretningsmu-
ligheder på et allerede etableret marked
præcis det, som det offentlige system
ikke
bør fokusere
på. Det er vigtigt, at der i de respektive aktørers lovhjemmel sættes meget nøje grænser for, på
hvilke områder og under hvilke forudsætninger de kan bedrive IDV.
Offentlig støtte til privat erhvervsudvikling
Ud over de helt overordnede rammevilkår som skat, udbudsregler, uddannelse, forskning, etc.
støtter det offentlige den private erhvervsudvikling på tre niveauer:
Myndighedsbehandling
(byggegodkendelser, miljøgodkendelser, jobrotation m.v.).
En hurtig, entydig, effektiv og erhvervsvenlig sagsbehandling er vigtig for erhvervslivet, da
det ofte har stor betydning ved etablering, udvidelser, nye investeringer mv.
Erhvervsservice
offentlig vejledning af virksomhederne i forhold til sagsbehandling,
samspil med videninstitutioner, offentlige programmer, etc. Vejledning, der skal hjælpe
virksomhederne
videre
til relevante private rådgivere. Her er det afgørende med professi-
onalisme, at virksomhederne slippes igen, så private specialister kan tage over, og at
væksthuse, kommuner eller andre ikke breder sig og
i den bedste mening
leger amatø-
rer på områder, hvor der allerede er et velfungerende privat marked.
Side 6/8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Materiale fra lukket høring om erhvervsfremmeindsatsen 29/3
1739311_0007.png
Erhvervsfremme
selvstændige projekter, ofte finansieret af regionale eller EU-pulje-
midler med forskelligt politisk besluttet fokus. Meget blandede bolsjer og stor knobskyd-
ning. Her er der behov for langt skarpere fokusering af indsatsen.
Optimering af investering i erhvervsfremme
Der er, efter Dansk Erhvervs opfattelse, brug for en klarere forståelse af spillereglerne inden for
hver af disse tre ovennævnte kategorier
og der er på alle tre niveauer et potentiale for at for-
bedre og fokusere indsatsen til gavn for vækst og beskæftigelse.
Dansk Erhverv anbefaler at tage afsæt i følgende principper:
Myndighedsbehandling:
Nationale identiske arbejdsgange, forretningsprocesser og koncepter
Godkendelser gældende for flere administrative enheder
Simple opgaver bør udbydes til private (som fx Statens Bilsyn)
Øget brug af digital forvaltning og objektiv sagsbehandling
Værdiskabende myndighedsbehandling frem for forvaltningskultur.
Erhvervsservice:
Efterspørgselsdrevet
Virksomhedsnær
Branchespecifik (klynge)
Konkurrenceudsat
Færre ordninger
Enklere adgang
– ”one
stop shop”-princip
Nationalt gyldige
Vejledende og informerende
Erhvervsfremme
her gælder endvidere
Klarere grænser for erhvervsfremme-aktiviteter i forhold til kommercielle virksomheder
Pilotprojekter skal kun igangsættes, hvor der er afsat midler til efterfølgende storskala
Afgørende med involvering af private aktører
Færre ”stråmænd” og i stedet prioritering af midler til at efterspørge de egentlig løsninger
Side 7/8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Materiale fra lukket høring om erhvervsfremmeindsatsen 29/3
Derfor:
Ingen geografiske og/eller administrative afgrænsede gyldighedsområder.
Myndighedsbehandlingen bør organiseres institutionelt og operationelt efter de opstillede
principper.
Samlet bør langt den overvejende del af den kommunale, regionale og statslige erhvervs-
service og erhvervsfremme institutionelt organiseres samlet med et markant færre antal
aktører. Disse bør være nationalt operative fokuseret mod et afgrænset og defineret er-
hvervsområde, der giver aktørerne mulighed for at oparbejde den kompetence og profes-
sionalisme, der imødekommer virksomhedernes efterspørgsel.
De enkelte institutioners virke styres og monitoreres af egne bestyrelser, hvor virksomhe-
derne
aftagerne
udgør mere end halvdelen af de kompetente organer.
Side 8/8