Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1732741_0001.png
Fremsat marts 2017 af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om fi-
nansiel virksomhed
(Ændring af lånegrænse for fritidshuse)
§1
I lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 21. august
2015, som ændret ved § 8 i lov nr. 1563 af 15. december 2015 og § 3 i lov nr. 1721 af 27. december
2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Inden for en lånegrænse på 75 pct. af ejendommens værdi kan der ydes lån til fritidshuse,
jf. dog stk. 4, nr. 1.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
2.
I
§ 5, stk. 3, nr. 1,der
bliver stk. 4, nr. 1, ændres »Fritidshuse« til: »Fritidshuse, der udlejes er-
hvervsmæssigt«.
3.
I
§ 33 c
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Inden for en lånegrænse på 75 pct. af ejendommens værdi kan der ydes lån til fritidshu-
se, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansieret med særligt dækkede realkreditobligationer og
særligt dækkede obligationer.«
Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10.
4.
I
§ 33 c, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »jf. dog stk. 7 og 9.« til: »jf. dog stk. 8 og 10.«
5.
I §33
c, stk. 9,
der bliver stk. 10, ændres »fra stk. 6« til: »fra stk. 7«.
6.
I
§ 39, stk. 2,
ændres »§ 33 a, stk. 2, § 33 b, stk. 2, og § 33 c, stk. 1 og 6« til: »§ 33 a, stk. 1 og 2,
§ 33 b, stk. 1 og 2, og § 33 c, stk. 1, 4 og 7«
§2
I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 182 af 18. februar 2015, som ændret senest
ved § 2 i lov nr. 60 af 16. januar 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 152 d
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
1
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0002.png
»Stk. 3.
Lån med pant i fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, skal på tidspunktet for ind-
læggelsen i registret eller på det tidspunkt, hvor lånet udbetales, ligge inden for 75 pct. af ejendom-
mens værdi.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. maj 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1 finder anvendelse for lån optaget efter lovens ikrafttræden.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§§ 1 og 2 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3.
§ 2 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de æn-
dringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets indhold
3.1. Lånegrænse for fritidshuse i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
3.1.3. Lovforslagets indhold
3.2. Lånegrænse for fritidshuse i lov om finansiel virksomhed
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
3.2.3. Lovforslagets indhold
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Ligestillingsmæssige konsekvenser
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0003.png
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget ”For et friere, rigere og mere trygt Danmark”, at regeringen
vil foreslå en udvidelse af realkreditlånegrænsen for fritidshuse fra 60 til 75 pct.
En højere lånegrænse for realkreditfinansiering af fritidshuse vil udvide adgangen til billigere fi-
nansiering, idet realkreditfinansiering er billigere end bankfinansiering. Det vil sikre et mere aktivt
marked for fritidshuse og vil kunne føre til at flere ejere af fritidshuse udlejer deres fritidshuse til
turister, der vil øge overnatningskapaciteten, til gavn for turismen, beskæftigelsen og væksten i
landdistrikterne.
Forslaget vil også gøre det billigere at finansiere opførslen af nye fritidshuse, hvilket kan med-
virke til, at der bliver bygget flere fritidshuse. Initiativet skal derfor også ses i sammenhæng med
regeringens forslag om at udlægge flere områder til sommerhusområder. Herudover vil billige fi-
nansiering medvirke til at eksisterende fritidshuse kan moderniseres og renoveres.
På baggrund af ovenstående foreslås det at fastsætte lånegrænsen for realkreditbelåning af fri-
tidshuse til 75 pct.
2. Baggrund
Den mest typiske form for finansiering af fast ejendom er realkreditlån optaget i et realkreditin-
stitut eller et pengeinstitut med tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer. Realkreditlån
finansieres ved udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer. Til sikkerhed for disse obligationer lægges realkreditlån med sikker-
hed i form af pant i fast ejendom.
Lån ydet på basis af de oven for nævnte obligationer kan sædvanligvis ydes til en lavere rente
end lån, der finansieres på anden vis, da der i medfør af en detaljeret regulering er sikkerhed bag
hvert enkelt lån primært i form af pant i fast ejendom. Jo større del af lånebehovet, der kan opfyldes
med realkreditlån eller pengeinstitutlån finansieret med særligt dækkede obligationer, jo billigere vil
det alt andet lige typisk være for låntager at finansiere den faste ejendom. Det gælder også finansie-
ringen af fritidshuse.
Realkreditinstitutters og pengeinstitutters belåning af fast ejendom finansieret ved udstedelse af
realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer er
reguleret i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. samt i lov om finansiel virksomhed.
Reglerne for lån ydet på basis af realkreditobligationer er nationale danske regler. Lånegrænsen
for disse lån er i dag 80 pct. for ejerboliger og 60 pct. for fritidshuse.
Ejerboliger defineres i dansk ret som parcelhuse, rækkehuse, kædehuse, ejerlejligheder og an-
partslejligheder m.m., der lovligt kan benyttes til helårsbeboelse for ejeren. Fritidshuse defineres
som beboelsesejendomme, der er opført på en grund, hvor helårsbeboelse ikke er tilladt, og ejen-
domme, der kun lovligt kan anvendes til ophold en del af året.
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0004.png
Reglerne for udstedelse af særligt dækkede obligationer er fælles i hele EU og fremgår af Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav
til kreditinstitutter og investeringsselskaber (CRR). Det fremgår heraf, at lånegrænsen for lån finan-
sieret med særligt dækkede obligationer er 80 pct. for beboelsesejendomme og 60 pct. for erhvervs-
ejendomme. Disse regler gælder også for lån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede realkre-
ditobligationer.
Hidtil har det været vurderingen, at fritidshuse ikke kunne falde ind under reglerne for belåning
af beboelsesejendomme som fastsat i CRR, da fritidshuse ifølge planlovens kapitel 8 som udgangs-
punkt ikke lovligt kan bebos hele året. Fritidshuse har derfor hidtil skulle overholde en lånegrænse
på 60 pct.
Det fremgår imidlertid af Single Rulebook Q&A Question ID 2016-2641, som er offentliggjort
af Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) den 6. januar 2017, at fritidshuse i relation til
reglerne om særligt dækkede obligationer også omfattes af begrebet beboelsesejendomme, uanset
fritidshuset kun benyttes et begrænset antal dage om året. EBA udtaler dog, at dette ikke gælder for
fritidshuse, der lejes ud på erhvervsmæssig basis. Sådanne fritidshuse skal belånes som erhvervs-
ejendomme dvs. med en belåningsgrænse på 60 pct.
Det indebærer, at lånegrænsen for lån til fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansie-
ret ved udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer kan
sættes op til 80 pct.
Risikoen forbundet med belåning af fritidshuse vurderes ud fra en generel risikobetragtning at
være lidt højere end ved belåning af ejerboliger. Det foreslås derfor, at lånegrænsen for realkredit-
belåning af fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, ikke går helt op til 80 pct. grænsen, som
CRR muliggør, men fastsættes til 75 pct. En række lande, herunder Tyskland og Sverige, har ligele-
des indført lavere lånegrænser, end dem der fremgår af CRR. Lånegrænsen foreslås at gælde både
for lån finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer
og særligt dækkede obligationer udstedt af henholdsvis realkreditinstitutter og pengeinstitutter.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Lånegrænsen for fritidshuse i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
3.1.1. Gældende ret
Lånegrænsen for realkreditlån finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer er fastlagt i
den nationale lovgivning, mens lånegrænsen for realkreditlån finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede realkreditobligationer og realkreditlån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede obli-
gationer er fastlagt både i den nationale lovgivning og i EU-lovgivningen.
Lånegrænserne for realkreditlån finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer fremgår af §
5 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Det fremgår af § 5, stk. 1, at ejerboliger til
helårsbrug kan belånes inden for en lånegrænse på 80 pct. af ejendommens værdi. Det fremgår af §
5, stk. 3, nr. 1, at fritidshuse kan belånes inden for en lånegrænse på 60 pct. af ejendommens værdi.
4
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0005.png
Realkreditinstitutter har siden 2007 også kunnet udstede særligt dækkede realkreditobligationer
og særligt dækkede obligationer. I CRR fastsættes reglerne for, hvilke obligationer, der kan kaldes
særligt dækkede.
Lånegrænsen i CRR for realkreditlån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede realkreditob-
ligationer og særligt dækkede obligationer fremgår af artikel 129, stk. 1, 1. afsnit, litra a-f. Det
fremgår af litra d, at beboelsesejendomme kan belånes inden for en lånegrænse på 80 pct. af ejen-
dommens værdi. Det fremgår af litra f, at erhvervsejendomme kan belånes inden for en lånegrænse
på 60 pct. af ejendommens værdi.
Det følger af § 33 a, stk. 1, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., at realkreditin-
stitutter kan finansiere udlån ved udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer i overens-
stemmelse med § 2, stk. 1 og 3, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Det betyder, at
realkreditlån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer ydes mod registre-
ret pant i fast ejendom efter reglerne i lovens kapitel 2, hvor § 5 om lånegrænser fremgår. Realkre-
ditlån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer, skal derfor både over-
holde lånegrænserne i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lånegrænserne i CRR.
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Det har hidtil været vurderingen, at fritidshuse ikke kunne falde ind under reglerne for belåning
af beboelsesejendomme, da fritidshuse ifølge planloven som udgangspunkt ikke lovligt kan bebos
hele året. Med EBA’s udtalelse i Single Rulebook Q&A Question ID 2016-2641, som er offentlig-
gjort af EBA den 6. januar 2017, er det imidlertid blevet fastlagt, at fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, også omfattes af begrebet beboelsesejendomme. Det uanset om fritidshusene kun
benyttes et begrænset antal dage om året.
Det indebærer, at lånegrænsen for lån til fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansie-
ret ved udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer kan
sættes højere end den hidtil gældende grænse på 60 pct.
Ejerboliger (ejerlejligheder samt parcel- og rækkehuse) udgør et mere homogent marked end
markedet for fritidshuse. Prisudviklingen i fritidshuse tilsiger ikke umiddelbart, at markedet for fri-
tidshuse er mere usikkert end for ejerboliger til helårsbrug.
Markedet for ejerboliger er større end markedet for fritidshuse, og ejerboliger er som oftest
nemmere at omsætte end fritidshuse. Den gennemsnitlige liggetid på landsplan for fritidshuse ligger
således højere end tilsvarende for ejerboliger. Den længere liggetid ved salg af fritidshuse end ved
salg af ejerboliger indebærer umiddelbart, at priserne på fritidshuse er mindre robuste end priserne
på ejerboliger, og risikoen for tab er større. Årsagen er, at når liggetiden er lang, kan tilskyndelsen
til at foretage en prisreduktion være større for at få solgt boligen.
Endvidere vil låntager ofte have større incitament til at overholde sine forpligtelser på lån til sin
ejerbolig end på lån til sit fritidshus, da ejerboligen tjener til familiens primære ophold. Realkredits-
institutternes tab i forhold til det samlede udlån har dog været lavere for fritidshuse end ejerboliger.
Det kan være tegn på en lavere risiko ved fritidshuse end ved ejerboliger. Det kan dog også skyldes,
at lånegrænsen for fritidsboliger er lavere, hvorved priserne på fritidshuse skal falde mere, før insti-
tutterne må realisere et tab.
5
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0006.png
Ud fra en risikobetragtning har det derfor traditionelt været vurderet mest hensigtsmæssigt med
en lavere lånegrænse for fritidshuse end for ejerboliger. En lavere lånegrænse, end den på 80 pct.
der fremgår af CRR, ikke er uforenlig med CRR. I en række lande, herunder Tyskland og Sverige,
er der ligeledes indført lavere lånegrænser, end dem der fremgår af CRR.
Henset til ovenstående forhold foreslås det, lånegrænsen for realkreditbelåning af fritidshuse, der
ikke udlejes erhvervsmæssigt, fastsættes til 75 pct. Lånegrænsen foreslås at gælde både for lån fi-
nansieret ved udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt
dækkede obligationer udstedt af realkreditinstitutter.
3.1.3. Lovforslagets indhold
Lånegrænsen for realkreditbelåning af fritidshuse finansieret med realkreditobligationer fremgår
i dag af § 5, stk. 3, nr. 1, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer. Lånegrænsen er 60 pct.
Det foreslås, at § 5, stk. 3, nr. 1, ændres, således at lånegrænsen på 60 pct. kun omfatter fritids-
huse, der udlejes erhvervsmæssigt. Samtidig indsættes et nyt stk. 2 i § 5, hvoraf fremgår, at låne-
grænsen for realkreditbelåning af fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansieret med
realkreditobligationer sættes til 75 pct.
Det foreslås endvidere, at der i lov om realkreditlån og realkreditobligationer i § 33 c efter stk. 2
indsættes et nyt stk. 3, hvoraf fremgår, at inden for en lånegrænse på 75 pct. af ejendommens værdi
kan der ydes lån til fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansieret med særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer.
I henhold til § 33 d, stk. 1, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer skal realkreditinstitut-
tet stille supplerende sikkerhed, hvis værdien af de lån, der er finansieret med særligt dækkede real-
kreditobligationer og særligt dækkede obligationer, ikke længere svarer til værdien af de udstedte
obligationer eller ikke overholder de lånegrænser, der var gældende på det tidspunkt, hvor lånet er
ydet. En lignende regel gælder for pengeinstitutter, der udsteder særligt dækkede obligationer jf. §
152 a, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.
Lovændringen medfører, at der fremadrettet skal stilles supplerende sikkerhed for lån til fritids-
huse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansieret ved udstedelse af særligt dækkede realkreditob-
ligationer og særligt dækkede obligationer, når lånegrænsen på 75 pct. er overskredet. For lån opta-
get før lovens ikrafttræden, vil der fortsat skulle stilles supplerende sikkerhed, når lånegrænsen på
60 pct. er overskredet.
3.2. Lånegrænse for fritidshuse i lov om finansiel virksomhed
3.2.1. Gældende ret
Pengeinstitutter kan lige som realkreditinstitutter få tilladelse til at udstede særligt dækkede obli-
gationer. Det fremgår af § 152 d i lov om finansiel virksomhed, at denne finder anvendelse for pen-
geinstitutter, der har tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer, og regulerer løbetider,
afdragsprofiler og værdiansættelse af den faste ejendom, der stilles til sikkerhed for lån, der ligger
til sikkerhed for udstedelse af særligt dækkede obligationer.
6
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0007.png
Pengeinstitutter med tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer, skal oprette et register,
hvorfra obligationerne udstedes. I registret indlægger banken de lån, som skal danne sikkerhed for
de udstedte særligt dækkede obligationer. I tilfælde af bankens konkurs, har obligationsejerne for-
trinsstilling til aktiverne i registret.
Der er ikke i lov om finansiel virksomhed fastsat nationale lånegrænser for de lån, pengeinstitut-
ter kan lægge til sikkerhed for udstedelse af særligt dækkede obligationer. Lånegrænsen for penge-
institutters belåning af fritidshuse finansieret med særligt dækkede obligationer skal derfor holdes
inden for grænserne som fastsat i CRR. Det fremgår af CRR artikel 129, stk. 1, 1. afsnit, litra d, at
beboelsesejendomme kan belånes inden for en lånegrænse på 80 pct. af ejendommens værdi. Det
fremgår af litra f, at erhvervsejendomme kan belånes inden for en lånegrænse på 60 pct. af ejen-
dommens værdi. Lånegrænsen skal være overholdt, på det tidspunkt lånet indlægges i registret til
sikkerhed for pengeinstituttets udstedelse af særligt dækkede obligationer eller på det tidspunkt,
hvor lånet udbetales.
Beboelsesejendomme er i artikel 4, stk. 1, nr. 75, defineret bl.a. som en ejendom, der er beboet af
ejeren eller lejeren af ejendommen. Erhvervsejendomme er ikke nærmere defineret i CRR. Det
fremgår af Single Rulebook Q&A Question ID 2014-1214, der er offentliggjort af EBA den 21.
november 2014, at ejendomme, der ikke er beboelsesejendomme anses for at være erhvervsejen-
domme.
Det har hidtil været vurderingen, at fritidshuse ikke kunne falde ind under CRR’s regler for belå-
ning af beboelsesejendomme, da fritidshuse ifølge planloven som udgangspunkt ikke lovligt kan
bebos hele året. Lånegrænsen for pengeinstitutters udlån til fritidshuse finansieret ved udstedelse af
særligt dækkede obligationer har derfor fulgt lånegrænsen for erhvervsejendomme, der er 60 pct.
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Det er hensigten med lovforslaget, i så vid udstrækning som muligt, at stille realkreditinstitutter
og pengeinstitutter lige i relation til reglerne om lånegrænser, der finansierer deres udlån sikret mod
pant i fritidshuse med henholdsvis realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer
eller særligt dækkede obligationer. Lovforslaget tilsigter således ikke at ændre på konkurrencefor-
holdene mellem realkreditinstitutter og pengeinstitutter.
Der bør derfor gælde samme lånegrænser for pengeinstitutters udlån til fritidshuse, der ikke udle-
jes erhvervsmæssigt, finansieret ved udstedelse af særligt dækkede obligationer, som for realkredit-
lån til fritidshuse finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditob-
ligationer og særligt dækkede obligationer.
3.2.3. Lovforslagets indhold
Lånegrænsen for pengeinstitutters belåning af fritidshuse, der lægges til sikkerhed for pengeinsti-
tuttets udstedelse af særligt dækkede obligationer, skal holdes inden for grænserne, som er fastsat i
CRR. Det fremgår af CRR artikel 129, stk. 1, 1. afsnit, litra d, at beboelsesejendomme kan belånes
inden for en lånegrænse på 80 pct. af ejendommens værdi. For at der ved belåning af fritidshuse, der
ikke udlejes erhvervsmæssigt, som foreslået i relation til realkreditinstitutter skal gælde en lavere
lånegrænse end de 80 pct., er det nødvendigt med en specifik dansk regel herom som supplement til
reglerne i CRR.
7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0008.png
Det foreslås, at der i § 152 d efter stk. 2 i lov om finansiel virksomhed, indsættes et nyt
stk. 3,
hvor det fremgår, at lån med pant i fritidshuse, på basis af hvilke der udstedes særligt dækkede obli-
gationer, på tidspunktet for indlæggelsen i pengeinstituttets register eller på det tidspunkt, hvor lånet
udbetales, skal ligge inden for en lånegrænse på 75 pct. af ejendommens værdi. Fritidshuse, der
udlejes erhvervsmæssigt, vil fortsat være omfattet af en lånegrænse på 60 pct.
Den foreslåedes ændring betyder, at pengeinstitutter, der har tilladelse til at udstede særligt dæk-
kede obligationer kan indlægge lån med pant i fritidshuse inden for en lånegrænse på 75 pct. i regi-
stret.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget kan øge realkreditudlån og realkreditlignende udlån som defineret i rapport om
gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet. Det skyldes, at fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, vil kunne belånes i videre omfang end institutterne gør i dag. Det kan samtidig
medføre, at udlånsomfanget i form af banklån reduceres.
Institutternes udlån til fritidshuse udgør imidlertid en begrænset del af det samlede udlån med
sikkerhed i fast ejendom, hvorfor det vil være en begrænset del af udlånet, der eventuelt flyttes fra
banklån til realkreditlån eller realkreditlignende lån som følge af den nye lånegrænse for realkredit-
lån til fritidshuse.
Det vurderes samlet set, at den øgede mulighed for realkreditbelåning vil medføre, at låneom-
kostningerne for fritidshuse falder.
Såfremt et ydet lån som følge af ændring i markedsværdien på den belånte ejendom ikke længere
overholder lånegrænsen for denne, skal realkreditinstitutter stille supplerende sikkerhed for det be-
løb, der ligger over lånegrænsen, i lighed med i dag. Fastsættelse af en ændret lånegrænse for fri-
tidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, kan fremadrettet påvirke behovet for at stille suppleren-
de sikkerhed, og såfremt realkreditinstituttet vurderer, der vil være behov for mindre supplerende
sikkerhed, vil instituttet hermed kunne øge sin kapacitet til at stille supplerende sikkerhed. Da udlån
til fritidshuse udgør en meget beskeden del af den samlede udlånsportefølje, da realkreditinstitutter-
ne i forvejen har en vis uudnyttet kapacitet til at stille supplerende sikkerhed, og da der alene er tale
om et eventuelt mindre behov for supplerende sikkerhed for nogle af de allerede belånte fritidshuse,
vurderes effekten heraf at være meget beskeden.
Lovforslaget indebærer, at penge- og realkreditinstitutter, der ønsker at yde eller fortsætte med at
yde udlån med sikkerhed i henholdsvis fritidshuse og fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt, i et
vist omfang vil skulle tilpasse interne forretningsgange og processer i overensstemmelse med opde-
lingen af ejendomskategorien og fastsættelse af ny lånegrænse. Disse justeringer vurderes at medfø-
re en række omstillingsomkostninger. Der er tale om en engangsomkostning, hvor der ikke vurderes
at være løbende administrative byrder.
Endvidere vil indberetninger til Finanstilsynet skulle tilpasses som følge af tilføjelsen af de nye
ejendomskategorier, således at realkreditinstitutterne fremover vil skulle indberette i henhold hertil.
8
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0009.png
Der er tale om en løbende administrativ byrde, der dog alene er en mindre tilpasning i forhold til
allerede eksisterende indberetningskrav.
Det er Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulerings vurdering, at lovforslaget medfører admi-
nistrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre, at låneomkostningerne for fritidshuse falder. Lovforslaget vurderes ik-
ke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7.
Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke ligestillingsmæssige konsekvenser.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Der implementeres ikke EU-regulering i nærværende lovforslag. Lovforslaget indeholder visse
EU-retlige aspekter, hvor der henvises til afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring den 9. februar 2017 med frist den 28.
februar 2017 hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP),
Børsmæglerforeningen, Danmarks Nationalbank, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Investor Relations Forening – DIRF, Dansk Pantebrevsforening, Danske Advokater, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening, Ejen-
domsforeningen Danmark, Finans og Leasing, FinansDanmark, Finansforbundet, Finanshuset i Fre-
densborg A/S, Finansiel Stabilitet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsman-
den, Forbrugerrådet, Forsikring & Pension, Håndværksrådet, Investeringsfondsbranchen, Kommu-
neKredit, Kommunernes Landsforening, Lokale Pengeinstitutter, Parcelhusejernes Landsforening,
Regionale Bankers Forening, Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne, Grøn-
lands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekven- Negative konsekvenser/merudgifter
ser/mindreudgifter (hvis ja, angiv (hvis ja, angiv omfang)
omfang)
Økonomiske konsekven- Ingen
Ingen
ser for stat, kommuner og
regioner
Administrative
konse- Ingen
Ingen
kvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Økonomiske konsekven-Øgede udlånsmuligheder for real-Reducerede udlånsmuligheder for
9
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0010.png
ser for erhvervslivet
kreditinstitutter og pengeinstitutter pengeinstitutter uden tilladelse til at
der udsteder særligt dækkede obli- udstede særligt dækkede obligationer
gationer
Administrative
konse- Ingen
Mulig justering i eksisterende forret-
kvenser for erhvervslivet
ningsgange m.v. (mindre tilpasnin-
ger) og administrationsomkostninger
pga. ændrede indberetningskrav (me-
get beskedent)
Administrative
konse- Ingen
Ingen
kvenser for borgerne
Miljømæssige
konse- Ingen
Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder visser EU-retlige aspekter, hvor der henvises til
afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Overimplementering af
Ja
Nej
EU-retlige minimumsfor-
pligtelser (sæt X)
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 5 stk. 2, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Lånegrænserne for realkreditlån finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer fremgår af §
5 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer. Det fremgår af den gældende § 5, stk. 3, nr. 1, at
fritidshuse kan belånes inden for en lånegrænse på 60 pct. af ejendommens værdi.
Det foreslås, at lånegrænsen for realkreditbelåning af fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæs-
sigt, og som finansieres ved udstedelse af realkreditobligationer, fastsættes til 75 pct.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt
stk. 2
i § 5, hvoraf fremgår at lånegrænsen for realkre-
ditbelåning af fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansieret med realkreditobligationer
sættes til 75 pct.
En tilsvarende lånegrænse foreslås at gælde for realkreditlån til fritidshuse, der ikke udlejes er-
hvervsmæssigt, finansieret ved udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dæk-
kede obligationer, hvor der foreslås indsat et nyt stk. 3 i § 33 c i lov om realkreditlån og realkredit-
obligationer m.v. Der henvises til bemærkningerne hertil.
Som konsekvens af, at der indsættes et nyt stk. 2 i § 5, bliver de gældende stk. 2-4 herefter til stk.
3-5.
Til nr. 2 (§ 5, stk. 4, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
10
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0011.png
§ 5 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. fastsætter lånegrænser for de enkelte
ejendomskategorier for lån finansieret med realkreditobligationer. Ejendomskategorierne er angivet
i forholdsvis overordnede beskrivelser, der defineres nærmere i ejendomskategoribekendtgørelsen.
Det foreslås, at ejendomskategorien ”fritidshuse” ændres til ” fritidshuse, der udlejes erhvervs-
mæssigt”.
Baggrunden for ændringen er, at det er nødvendigt, at der i loven skelnes mellem lån til fritids-
huse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, hvor lånegrænsen skal være 75 pct., og fritidshuse der udle-
jes erhvervsmæssigt, hvor lånegrænsen skal være 60 pct.
Lånegrænsen på 75 pct. som fastsat i den foreslåede stk. 2 i § 5 i lov om realkreditlån og realkre-
ditobligationer m.v., gælder kun fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt.
Fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt, skal stadig være omfattet af en lånegrænse på 60 pct.
på lige fod med andre erhvervsejendomme. Med den foreslåede ændring af
§ 5, stk. 4, nr. 1,
foreslås
det, at fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt, har deres egen ejendomskategori i lov om realkre-
ditlån og realkreditobligationer m.v. Lånegrænsen skal for disse fortsat være 60 pct.
Erhvervsmæssig udlejning i skattemæssig regi forstås som, at lejen er fastsat ud fra markeds-
mæssige vilkår, at virksomheden påtager sig en økonomisk risiko, samt at udlejningen sker for at
opnå en vedvarende indtægt. Egentlig virksomhed med hovedformålet at udleje fritidshuse vil såle-
des medføre, at der er tale om ”fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt”, ligesom udlejning, der i
medfør af § 1 i lov om sommerhuse og campering m.v. (sommerhusloven) kræver tilladelse som
erhvervsmæssig udlejning, også vil medføre, at der er tale om ”fritidshuse, der udlejes erhvervs-
mæssigt”.
Det fremgår af Single Rulebook Q&A Question 2014-1241, der er offentliggjort af EBA den 21.
november 2014, at der ved vurderingen af, om en ejendom skal anses for en erhvervsejendom, skal
lægges vægt på ejendommens primære faktiske benyttelse.
Udlejning af et enkelt eller to fritidshuse, som ejeren også selv benytter, anses sædvanligvis ikke
som erhvervsmæssig udlejning, hvorimod et enkelt privatejet fritidshus, der kun bruges til udlejning
og ikke bruges af ejeren selv, vil blive anset som erhvervsmæssig.
Det vil bero på en konkret vurdering, om udlejningen skal anses for at være erhvervsmæssig. Det
er det långivende realkreditinstitut, der ved låneudmålingen skal tage stilling hertil.
Ejendomskategorierne er nærmere fastsat i bekendtgørelse om afgrænsning af ejendomskategori-
er og indfrielse af lån ved overgang til anden ejendomskategori. Fritidshuse er nærmere defineret i
bekendtgørelsens § 3. Bekendtgørelsen vil blive konsekvensændret som følge af lovforslaget.
Reglerne om værdiansættelse af fast ejendom, der ligger til sikkerhed for realkreditlån, fremgår
af bekendtgørelse om værdiansættelse af pant og lån i fast ejendom, som stilles til sikkerhed for
udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer, jf. bekendtgø-
relse nr. 287 af 27. marts 2014, som ændret ved bekendtgørelse nr. 541 af 26. maj 2016 og bekendt-
gørelse om realkreditinstitutters værdiansættelse og låneudmåling, jf. bekendtgørelse nr. 286 af 27.
11
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0012.png
marts 2014, som ændret ved bekendtgørelse 540 af 26. maj 2016 (herefter: Værdiansættelsesbe-
kendtgørelserne). Værdiansættelsesbekendtgørelserne bygger på de kategorier, der fremgår af ejen-
domskategoribekendtgørelsen, og vil derfor blive tilpasset i overensstemmelse med tilføjelsen af
kategorien for ”fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt”. Værdiansættelsen af fritidshuse, der udle-
jes erhvervsmæssigt, vil skulle ske til markedsværdi.
Realkreditinstituttet yder lån til ejendomme, der kan have flere lovlige anvendelsesmuligheder,
og hvor anvendelsen kan ændres, således at ejendommen overgår til en ny ejendomskategori. I disse
situationer finder reglerne og principperne i ejendomskategoribekendtgørelsen anvendelse.
Det følger af ejendomskategoribekendtgørelsens § 15, stk. 1, og stk. 4, at overgår en ejendom in-
den 2 år fra lånets udbetaling til anden anvendelse, således at ejendommen overgår til en anden
ejendomskategori, skal lånet nedbringes, så det i forhold til den aktuelle værdi fastsat efter de for
den nye ejendomskategori gældende værdiansættelsesregler opnår sikkerhed inden for lånegrænsen
for denne ejendomskategori. Det indebærer, at hvis et fritidshus inden for to år fra lånets udbetaling
overgår til at være omfattet af ejendomskategorien ”fritidshuse der udlejes erhvervsmæssigt”, skal
lånet ligge inden for lånegrænsen på 60 pct. Hvis lånet ligger uden for lånegrænsen, skal lånet ned-
bringes
Finanstilsynet vil påse realkreditinstitutternes praksis på området.
Til nr. 3 (§ 33 c, stk. 3, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Lånegrænsen for realkreditlån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede realkreditobligatio-
ner og særligt dækkede obligationer fremgår af artikel 129, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og inve-
steringsselskaber (CRR). Det fremgår heraf, at lånegrænsen for realkreditlån finansieret med særligt
dækkede obligationer er 80 pct. for beboelsesejendomme og 60 pct. for erhvervsejendomme.
Det foreslås, at lånegrænsen for realkreditlån til fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, og
som finansieres ved udstedelse af særlig dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obliga-
tioner fastsættes til 75 pct.
En lignende lånegrænse foreslås at gælde for realkreditlån til fritidshuse, der ikke udlejes er-
hvervsmæssigt, finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer, hvor der foreslås indsat et nyt
stk. 2 i § 5 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Der henvises til bemærkningerne
hertil.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt
stk. 3
i § 33 c, hvoraf fremgår at lånegrænsen for real-
kreditbelåning af fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansieret med særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer sættes til 75 pct.
Som konsekvens af, at der indsættes et nyt stykke 3 i § 33 c, bliver de gældende stk. 3-9 herefter
til stk. 4-10.
Forslaget omfatter kun fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt. Fritidshuse, der udlejes er-
hvervsmæssigt, vil ikke blive omfattet af lovens § 33 c, stk. 3. Sådanne ejendomme vil derfor stadig
være reguleret af CRR. I henhold til CRR anses fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt, for er-
hvervsejendomme. Lånegrænsen for erhvervsejendomme finansieret ved udstedelse af særligt dæk-
12
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0013.png
kede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer er i henhold til artikel 129, stk. 1, 1.
afsnit, litra f, i CRR fastsat til 60 pct.
Det vil bero på en konkret vurdering, om udlejningen skal anses for at være erhvervsmæssig. Det
er det långivende realkreditinstitut, der ved låneudmålingen skal tage stilling til om udlejningen
anses for at være erhvervsmæssig. Ved afgørelsen heraf kan instituttet lægge vægt på de samme
forhold, som er beskrevet, jf. de specielle bemærkninger til det foreslåede § 5, stk. 4, nr. 1, hvortil
der henvises.
Til nr. 4 (§ 33 c, stk. 7, lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Den foreslåede ændring af
§ 33 c, stk. 7,
i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.,
indeholder konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring til § 33 c, stk. 3.
Til nr. 5 (§ 33 c, stk. 10, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Den foreslåede ændring af
§ 33 c, stk. 10,
i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., in-
deholder konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring til § 33 c, stk. 3.
Til nr. 6 (§ 39, stk. 2, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.)
Med lov nr. 577 af 6. juni 2007 blev der indført mulighed for, at pengeinstitutter kunne få tilla-
delse til at udstede særligt dækkede obligationer. Der blev samtidigt indført mulighed for, at real-
kreditinstitutter i tillæg til udstedelse af traditionelle realkreditobligationer kunne få tilladelse til at
udstede særligt dækkede obligationer og særligt dækkede realkreditobligationer.
Det var hensigten med lovændringen, at pengeinstitutter skulle have mulighed for at finansiere
udlån ved udstedelse af særligt dækkede obligationer og på den måde have adgang til at kunne til-
byde billig långivning, samtidig med, at realkreditinstitutter og skibsfinansieringsinstituttet kunne
fortsætte med at udstede særligt dækkede obligationer. Lovændringen fastsatte stort set ensartede
regler for udstedelse af særligt dækkede obligationer, bortset fra på de områder, hvor forskelsbe-
handlingen skyldes forskelle i de to virksomhedstypers forretningsmodeller.
Det følger af § 33 a, stk. 1, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., at realkreditin-
stitutter kan finansiere udlån ved udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer i overens-
stemmelse med § 2, stk. 1 og 3, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Det betyder, at
realkreditlån ydet mod registreret pant i fast ejendom skal overholde lånegrænserne i lovens § 5.
Det følger af § 33 b, stk. 1, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., at realkreditin-
stitutter kan finansiere udlån mod sikkerhed i de aktivtyper, der er opregnet i artikel 129, stk. 1, 1.
afsnit, litra a-f, og 3. afsnit, i CRR ved udstedelse af særligt dækkede obligationer, hvor også de
lånegrænser, der følger af artikel 129, stk. 1, fremgår.
Det følger af § 39, stk. 1, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., at overtrædelse af
§ 5 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer kan straffes med bøde eller fængsel indtil 4 må-
neder, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Det indebærer, at overskri-
delse af lånegrænserne ved ydelse af realkreditlån finansieret ved udstedelse af realkreditobligatio-
ner, er strafbart.
13
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0014.png
Det følger videre af § 373, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at overtrædelse af lov om finan-
siel virksomhed § 152 g, stk. 2,
straffes med bøde. Det indebærer, at indlæggelse af lån ydet af pen-
geinstitutter finansieret ved udstedelse af særligt dækkede obligationer omfattet af § 152 e, stk. 1, i
et register, uden at lånegrænsen er overholdt, er strafbart.
Den foreslåede ændring af
§ 39, stk. 2,
i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. be-
tyder, at § 33 a, stk. 1, § 33 b, stk. 1, og § 33 c, stk. 3, strafbelægges. Med den foreslåede ændring
indføres således en tilsvarende mulighed for at straffe overskridelse af lånegrænserne ved ydelse af
realkreditlån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede obligationer og særligt dækkede realkre-
ditobligationer.
Tidligere fandtes der regler om lånegrænser for realkreditlån finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede obligationer og særligt dækkede realkreditobligationer i § 33 c, stk. 1, i lov om realkredit-
lån og realkreditobligationer m.v. og for lån ydet af pengeinstitutter finansieret ved udstedelse af
særligt dækkede obligationer i § 152 d, stk. 2-4, i lov om finansiel virksomhed.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014, der gennemførte en række ændringer som følge af ikrafttræ-
delsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om til-
synsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber, ophævede man henvisningerne til
lånegrænser for realkreditlån finansieret ved udstedelse af udstedelse af særligt dækkede obligatio-
ner og særligt dækkede realkreditobligationer i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
og for lån ydet af pengeinstitutter finansieret ved udstedelse af særligt dækkede obligationer. Som
en konsekvens af, at man ophævede reglen om lånegrænser i § 33 c, stk. 1, var disse selvsagt ikke
omfattet af straffebestemmelserne, der knyttede sig direkte til i § 33 c, stk. 1, i lov om realkreditlån
og realkreditobligationer m.v., og man ophævede straffebestemmelserne, der knyttede sig direkte til
§ 152 d, stk. 2-4, i lov om finansiel virksomhed.
Muligheden for at straffe overskridelse af lånegrænserne ved ydelse af realkreditlån finansieret
ved udstedelse af realkreditobligationer blev opretholdt, ligesom man opretholdt muligheden for at
straffe
indlæggelse af lån ydet af pengeinstitutter omfattet af § 152 e, stk. 1, i et register, uden at
lånegrænsen er overholdt.
Det indebar en forskelsbehandling mellem lån ydet af realkreditinstitutter finansieret med særligt
dækkede obligationer og særligt dækkede realkreditobligationer på den ene side og lån ydet af real-
kreditinstitutter finansieret med realkreditobligationer og lån ydet af pengeinstitutter finansieret med
særligt dækkede obligationer på den anden side. Denne forskelsbehandling begrundedes ikke ved
lovændringen, jf. Folketingstidende 2013-2014, A, L 133 som fremsat, og er utilsigtet.
Den foreslåede ændring af § 39, stk. 2, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. in-
debærer, at denne forskelsbehandling fjernes.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 152 d, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed)
Lånegrænsen for pengeinstitutters lån med pant i fast ejendom finansieret ved udstedelse af sær-
ligt dækkede obligationer fremgår af artikel 129, stk. 1, 1. afsnit, litra a-f, i CRR. Det fremgår heraf,
at lånegrænsen for pengeinstitutters udlån finansieret med særligt dækkede obligationer er 80 pct.
14
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0015.png
for beboelsesejendomme og 60 pct. for erhvervsejendomme. Lånegrænsen skal være overholdt på
det tidspunkt, lånet indlægges i registret til sikkerhed for pengeinstituttets udstedelse af særligt
dækkede obligationer eller på det tidspunkt, hvor lånet udbetales.
Det foreslås, at lånegrænsen for pengeinstitutters udlån til fritidshuse, der ikke udlejes erhvervs-
mæssigt, og som finansieres ved udstedelse af særligt dækkede obligationer, fastsættes til 75 pct.
For en nærmere gennemgang af baggrunden for den foreslåede ændring henvises til den foreslå-
ede ændring af § 5, stk. 2 og 4, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
Det er hensigten med lovforslaget, i så vid udstrækning som muligt, at stille realkreditinstitutter
og pengeinstitutter, der finansierer deres udlån sikret mod pant i fritidshuse med henholdsvis real-
kreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, lige i
relation til reglerne om lånegrænser. Lovforslaget tilsigter således ikke at ændre på konkurrencefor-
holdene mellem realkreditinstitutter og pengeinstitutter.
En tilsvarende lånegrænse foreslås også at gælde for realkreditlån til fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, finansieret ved pengeinstitutternes udstedelse af realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer, hvor der foreslås indsat et nyt stk.
2 i § 5 og et nyt stk. 3 i § 33 c i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Der henvises til
bemærkningerne hertil.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt
stk. 3
i § 152 d hvoraf det fremgår, at lånegrænsen for
pengeinstitutters belåning af fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansieret med særligt
dækkede obligationer sættes til 75 pct. I konsekvens af, at der indsættes et nyt stk. 3 i § 152 d, bli-
ver de eksisterende stk. 3-5 herefter til stk. 4-6.
Forslaget til nyt stk. 3 i § 152 d i lov om finansiel virksomhed, omfatter kun fritidshuse, der ikke
udlejes erhvervsmæssigt. Fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt, vil ikke blive omfattet af den
foreslåede § 152 d, stk. 3. Lånegrænsen for sådanne ejendomme vil derfor stadig alene være regule-
ret af CRR. I henhold til CRR anses fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt, for erhvervsejen-
domme. Lånegrænsen for erhvervsejendomme finansieret ved udstedelse af særligt dækkede real-
kreditobligationer og særligt dækkede obligationer er 60 pct., jf. artikel 129, stk. 1, 1. afsnit, litra f, i
CRR.
Det vil bero på en konkret vurdering, om udlejningen skal anses for at være erhvervsmæssig. Det
er det långivende pengeinstitut, der ved låneudmålingen skal tage stilling hertil. Ved afgørelsen
heraf kan instituttet lægge vægt på de samme forhold, som er beskrevet, jf. de specielle bemærknin-
ger til det foreslåede § 5, stk. 4, nr. 1, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., hvortil
der henvises.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2017.
Det foreslås endvidere, at loven alene gælder for realkreditlån, der optages efter lovens ikrafttræ-
den. Lovændringen medfører således ikke, at der skal ske ændringer i eksisterende låneforhold.
15
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 145: Høring af forslag til lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed, fra erhvervsministeren
1732741_0016.png
For lån ydet af pengeinstitutter gælder lovændringen for lån, der indlægges i registeret eller ud-
betales efter lovens ikrafttræden. Dette følger af de allerede gældende regler i § 152 g, stk. 2, i lov
om finansiel virksomhed.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovforslagets territoriale gyldighedsområde.
Det foreslås i
stk. 1,
at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, jf. dog de foreslåede stk.
2 og 3.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovforslagets §§ 1 og 2, som ændrer i lov om realkreditlån og realkredit-
obligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed kan sættes helt eller delvist i kraft for Grønland
ved kongelig anordning med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. finder som udgangspunkt ikke anvendelse på
Færøerne, da realkreditområdet er et overtaget sagsområde. Lov om realkreditlån og realkreditobli-
gationer m.v. finder dog anvendelse på realkreditlån med pant i fast ejendom på Færøerne, hvis ud-
lånet er finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede obligationer eller sær-
ligt dækkende realkreditobligationer i Danmark eller ydet af realkreditinstitutter med godkendelse i
Danmark.
Det foreslås i
stk. 3,
at lovforslagets § 2, som ændrer i lov om finansiel virksomhed kan sættes
helt eller delvist i kraft for Færøerne ved kongelig anordning med de ændringer, som de færøske
forhold tilsiger.
16