Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 142
Offentligt
1732304_0001.png
14. marts 2017
 
Frederiksholms Kanal 30
1220 København K
Tel. +45 3369 3369
Til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Design Society blev i 2015 stiftet af Erhvervsministeriet og Region Hovedstaden for at skabe synergi mellem le-
dende design- og modeorganisationer og på den baggrund etablere et kraftcenter for design og mode i Danmark.
Design Society samler Dansk Design Center, Copenhagen Fashion Week, Danish Fashion Institute og INDEX:
Design to Improve Life under et moderselskab. Efter 1,5 års arbejde anmodes om foretræde for at informere udval-
get om Design Societys indsatser, resultater og vision.
Dansk design og mode har en stærk tradition med en solid samfundsmæssig og folkelig forankring, og er kendt og
respekteret verden over. Disse styrker bør videreudvikle. Dansk design og mode skaber positiv omtale af Danmark
i udlandet og er med til at tiltrække turister og gøre Danmark til et land virksomheder har lyst til at handle med,
hvilket har stor betydning for vores eksportevne. Bl.a. vil Copenhagen Fashion Week, Copenhagen Fashion Sum-
mit og INDEX: Award tiltrækker 20.000+ professionelle fra hele verden og vise, at Danmark tager globalt leder-
skab på bæredygtighed og socialt ansvar i branchen.
Nogle af de mest succesfulde virksomheder i dag er startet af designere eller baseret på stærke evner for design.
Herhjemme er førende virksomheder som Lego, Grundfos, Coloplast, Royal Copenhagen, Pandora og Momondo
alle karakteriseret ved systematisk brug af design. En undersøgelse fra DI og Dansk Design Center fra 2016 viser,
at 58 pct. af danske virksomheder angiver, at de anvender design, mens 74 pct. af dem oplever, at design har posi-
tiv betydning for deres bundlinje.
De senere år har vi set en markant fremgang, der åbner mulighed for at skabe et
dansk superbrand
baseret på
dansk design og modes evne til at udvikle fremragende løsninger, bæredygtig innovation samt talenter og produk-
ter i verdensklasse. Der er dog fortsat rum for, at langt flere danske virksomheder får øjnene op for og afprøver,
hvilken forskel design kan gøre for dem. Bl.a. i en tid hvor fremstormende teknologier udfordrer danske virksom-
heder.
Design Society arbejder på tværs af stat, region og kommuner i hele Danmark for at skabe synergier mellem lo-
kale, regionale, nationale og globale initiativer indenfor design og mode, og sikre både national forankring og glo-
balt udsyn. Med Design Society er der skabt en effektiv administrativ infrastruktur og en mulighed for systematisk
at dokumentere de effekter i form af vækst og erhvervsudvikling.
Lige nu lægges sporene for Design Societys strategiske fokus fra 2018 og frem. Vi vil gerne drøfte med jer, hvor
Danmarks offentligt finansierede design- og modeaktør fremadrettet skal lægge sine kræfter. Derfor rækker vi ud
til jer i håb om, at I vil dele ambitionen om at styrke og konsolidere indsatsen for design og mode i Danmark. De-
sign Society stiller sig derfor til rådighed for en nærmere dialog om mulighederne.
Vi ser frem til at høre fra jer.
Med venlig hilsen
Christian Bason
Adm. direktør, Design Society
og Dansk Design Center
Kigge Hvid
Direktør, INDEX:
Design to Improve Life
Eva Kruse
Direktør, Danish
Fashion Institute
Camilla Franck
Direktør, Copenhagen
Fashion Week