Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1676641_0001.png
NOTAT
Oktober 2016
Status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgiv-
ning (maj 2015 – december 2015)
Resumé
Europa-Kommissionen offentliggør halvårligt en resultattavle for
implementering af regler i det indre marked (Single
Market Sco-
reboard).
Samlet ligger Danmark bedre end EU-gennemsnittet.
Overordnet set har EU’s medlemslande beholdt implemente-
ringsniveauet i forhold til indre markedslovgivningen. I alt 43
direktiver (svarende til 4 pct.) er fortsat ikke fuldt ud imple-
menteret i samtlige medlemslande. Det gælder særligt for di-
rektiver vedrørende finansielle tjenesteydelser, miljø, trans-
port, arbejdsmarkeds- og socialpolitik.
Der er i alt 14 verserende traktatkrænkelsessager imod Dan-
mark på grund af ukorrekt implementering eller forkert an-
vendelse af indre markedslovgivning. Der er siden sidste peri-
ode lukket fire sager og åbnet to nye sager.
I forhold til
rettidig
implementering af indre markedsdirekti-
ver ligger Danmark inden for Kommissionens målsætning på
0,5 pct. ikke rettidig implementering af direktiver og under
EU-gennemsnittet.
Vedrørende
korrekt
implementering ligger Danmark ligeledes
inden for Kommissionens målsætning på 0,5 pct. ikke korrekt
implementering af direktiverne og under EU-gennemsnittet.
1. Indledning
EU’s indre marked er afhængigt af, at medlemslandene implementerer og
håndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Når ét eller flere lande ik-
ke lever op til deres forpligtelser, kommer det potentielt alle medlemslan-
de til skade, fordi der så gælder forskellige regler i EU. Man taler da om
et ufuldstændigt indre marked. Derfor står rettidig og korrekt implemen-
tering af indre markedslovgivning højt på Europa-Kommissionens dags-
orden.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Notat vedr. status for DKs implementering af EU's indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1676641_0002.png
2/9
Siden 1997 har Kommissionen ca. hvert halve år offentliggjort en resul-
tattavle – den såkaldte
Single Market Scoreboard
– over medlemslande-
nes implementering af EU’s indre markedslovgivning. I resultattavlen
sætter Kommissionen fokus på medlemslandenes præstationer i forhold
til rettidig og korrekt implementering. Den seneste resultattavle blev of-
fentliggjort den 15. juli 2016 og dækker perioden maj 2015 til december
2015.
Single Market Scoreboard 31
er tilgængelig på Kommissionens
hjemmeside, hvor der findes en række statistikker om landenes imple-
mentering i et interaktivt format. Siden kan tilgås via:
http://ec.europa.eu/single-market-scoreboard.
Folketinget blev senest orienteret om Danmarks placering på resultattav-
len den 30. november 2015.
2. Det totale EU-underskud i perioden 2000-2015
4 pct. af direktiverne vedrørende EU’s indre marked mangler sta-
dig at blive implementeret i ét eller flere medlemslande.
Resultattavlen viser, at 4 pct. af samtlige EU’s direktiver vedrørende det
indre marked, svarende til 43 direktiver, fortsat ikke er implementeret i ét
eller flere medlemslande. Det er sjette periode i træk, at underskuddet er
på 4 pct. Figur 1 viser, at det totale underskud har været jævnt faldende,
når man tager højde for optagelsen af i alt 13 nye medlemslande.
Det er især direktiver målrettet finansielle tjenesteydelser, miljø, trans-
port, arbejdsmarkeds- og socialpolitik, hvor den nationale implemente-
ring halter efter.
Figur 1: Det totale EU-underskud i perioden 2000-2015
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: Kommissionens Scoreboard 31. Tal fra november 2000 er EU-15, fra november 2004 EU-25, fra maj
2007 EU-27 og fra juli 2013 EU-28.
Maj 00
Nov 00
Maj 01
Nov 01
Maj 02
Nov 02
Maj 03
Nov 03
Maj 04
Nov 04
Maj 05
Nov 05
Maj 06
Nov 06
Maj 07
Nov 07
Maj 08
Nov 08
Maj 09
Nov 09
Maj 10
Nov 10
Maj 11
Nov 11
Maj 12
Nov 12
Maj 13
Nov 13
Maj 14
Nov 14
Maj 15
Dec 15
Andel direktiver for EU's indre marked, som ikke er gennemført i perioden 2000-2015
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Notat vedr. status for DKs implementering af EU's indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1676641_0003.png
3/9
3. Traktatkrænkelsessager
Danmark havde i alt 14 verserende traktatkrænkelsessager i rela-
tion til indre markedslovgivningen pr. 1. december 2015. Det
gennemsnitlige antal traktatkrænkelsessager for EU’s medlems-
lande er 26 sager.
Traktatkrænkelsessager bliver indledt i de tilfælde, hvor Kommissionen
vurderer, at et medlemsland ikke opfylder sine forpligtelser i medfør af
Traktaten. Det kan være i tilfælde af, at et direktiv ikke er implementeret
til tiden, at direktivet ifølge Kommissionen ikke er implementeret korrekt
eller ved forkert eller utilstrækkelig håndhævelse af reglerne.
Med hensyn til indre markedslovgivning havde Danmark i alt 14 verse-
rende traktatkrænkelsessager pr. 1. december 2015. Det er to sager færre
end ved forrige måling, idet fire sager er blevet afsluttet og to nye sager
åbnet. Danmark ligger under EU-gennemsnittet på 26 traktatkrænkelses-
sager pr. medlemsland. Estland (6) og Letland (7) er de lande, der har
færrest verserende sager, hvorimod Tyskland (55), Italien (50) og Græ-
kenland (50) har det højeste antal sager.
Af figur 2 fremgår, at antallet af traktatkrænkelsessager i Danmark over-
ordnet set har været faldende siden 2005.
Figur 2: Antal traktatkrænkelsessager i Danmark fra 05/2005-12/2015
Kilde: Kommissionens Scoreboard 14-31.
Resultattavlen viser desuden, at det samlede antal sager er faldet fra 749 i
maj 2015 til 732 i december 2015.
Ser man på medlemsstaternes håndtering af traktatkrænkelsessager, tager
det i gennemsnit 30,7 måneder fra Kommissionen fremsender en formel
åbningsskrivelse til et medlemsland til sagens afslutning. Kommissionen
ønsker at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid til et lavere
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Notat vedr. status for DKs implementering af EU's indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1676641_0004.png
4/9
niveau. For Danmark er den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid
29,6 må-
neder, hvilket er lidt bedre end EU-gennemsnittet.
I forhold til
efterlevelsestid
af afgørelser fra EU-Domstolen (f.eks. æn-
dring af den pågældende lovgivning) er den gennemsnitlige tid 5,4 måne-
der for Danmark, hvilket er under EU-gennemsnittet på 21 måneder.
4. Rettidig implementering af indre markedsdirektiver
Danmark mangler at implementere tre indre markedsdirektiver, jf.
bilag 1, svarende til 0,3 pct. Danmark er dermed blandt de 13 EU-
lande, der opfylder Kommissionens målsætning for rettidig im-
plementering. I maj 2015 var det gennemsnitlige implemente-
ringsunderskud for hele EU på 0,7 pct.
Direktiver skal implementeres i national lovgivning inden for en bestemt
tidsfrist, som er nærmere specificeret i det pågældende direktiv.
Imple-
menteringsunderskuddet
omfatter den andel indre markedsdirektiver, som
ikke er blevet implementeret inden for den fastlagte tidsfrist. Kommissio-
nen har som målsætning, at EU’s gennemsnitlige implementeringsunder-
skud skal være på maksimalt 0,5 pct. af det samlede antal af indre mar-
kedsdirektiver. Det bemærkes, at det Europæiske Råds målsætning ligger
på 1 pct.
Når et medlemsland er færdig med at implementere et direktiv i national
lovgivning, skal dette notificeres til Kommissionen. For at bestemme im-
plementeringsunderskuddet, tager Kommissionen derfor udgangspunkt i
det antal direktiver, et medlemsland ikke har notificeret inden for den
fastsatte tidsfrist.
Ifølge resultattavlen manglede Danmark at implementere tre direktiver
inden for den fastlagte tidsfrist, hvilket svarer til et implementeringsun-
derskud på 0,3 pct., jf. figur 3. Det er lavere end foregående måling, hvor
Danmarks implementeringsunderskud lå på 0,5 pct., svarende til seks di-
rektiver.
Den tidsmæssige forsinkelse for implementeringen i Danmark er i gen-
nemsnit 11,5 måneder, hvilket er over EU-gennemsnittet på 10,1 måne-
der.
Figur 3 viser, at Danmarks implementeringsunderskud har ligget på eller
under 0,5 pct. siden november 2008.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Notat vedr. status for DKs implementering af EU's indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1676641_0005.png
5/9
Figur 3: Andel direktiver, som Danmark ikke har notificeret til tiden fra 04/2002- /2015
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 8-31
Figur 4 viser, at Danmark er blandt de 13 medlemslande, der overholder
Kommissionens målsætning på 0,5 pct.
Figur 4: Andel direktiver, som ikke er notificeret til tiden pr. 10. december 2015, fordelt på EU’s medlemssta-
ter (antal direktiver i parentes)
Note: Den røde linje illustrerer Det Europæiske Råds mål på 1,0 pct.. Den stiplede linje illustrerer Kommissio-
nens foreslåede mål på 0,5 pct.. Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 30.
Malta (2), efterfulgt af Danmark, Irland, Kroatien og Portugal (3) er de
lande med mest rettidig implementering, hvorimod Polen (15) og Lu-
xembourg (17) har flest direktiver, som ikke er implementeret rettidigt.
Figur 5 illustrerer det gennemsnitlige implementeringsunderskud i EU si-
den 2004. I maj 2015 lå det gennemsnitlige implementeringsunderskud i
medlemslandene på 0,7 pct. Overordnet set har implementeringsunder-
skuddet ligget under 1 pct. siden maj 2012.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Notat vedr. status for DKs implementering af EU's indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1676641_0006.png
6/9
Figur 5: Det gennemsnitlige EU-implementeringsunderskud i perioden 2004-2015
4,0%
3,5%
3,0%
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
Dec Jul Dec Jul Dec Jul Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Dec
04 05 05 06 06 07 07 08 08 09 09 10 10 11 11 12 12 13 13 14 14 15 15
Andel direktiver der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfrist
Kilde: Kommissionens Scoreboard 31. Tal fra december 2004 og frem til december 2006 dækker alene EU-25,
dvs. ekskl. Rumænien og Bulgarien, og tal fra juli 2007 frem til juni 2013 dækker EU-27, dvs. ekskl. Kroatien.
5. Korrekt implementering af indre markedsdirektiver
Danmark har fem direktiver, der ikke er vurderet korrekt imple-
menteret, jf. bilag 2, svarende til et såkaldt overensstemmelsesun-
derskud på 0,5 pct. Danmark er dermed blandt de 14 EU-lande,
der opfylder Kommissionens foreslåede målsætning for korrekt
implementering. I maj 2015 var det gennemsnitlige overensstem-
melsesunderskud for hele EU på 0,7 pct.
'
Kommissionen måler ikke kun implementeringsunderskuddet, men vur-
derer også indholdet af de implementerede direktiver. Det betyder i prak-
sis, at resultattavlen måler antallet af direktiver, hvor Kommissionen har
påbegyndt en traktatkrænkelsessag som følge af, at national lovgivning
eller administrativ praksis vurderes at være i modstrid med EU-reglerne.
Her er der tale om
overensstemmelsesunderskud.
Overensstemmelsesunderskuddet udtrykker den procentdel af direktiver,
som, Kommissionen mener, ikke er gennemført korrekt, og hvor der er
åbnet traktatkrænkelsessager mod det pågældende medlemsland.
1
Kommissionen arbejder med en grænse for ukorrekt gennemførelse af in-
dre markedsdirektiver i medlemslandene på maksimalt 0,5 pct. af alle in-
dre markedsdirektiver. Målsætningen er alene Kommissionens, og med-
lemslandene har således ikke formelt bekræftet denne.
Ifølge resultattavlen ligger Danmarks overensstemmelsesunderskud pr.
10. december 2015 på 0,5 pct. af det samlede antal af indre markedsdirek-
tiver. Det svarer til fem direktiver, jf. bilag 2. Det er samme antal som
ved foregående måling. Med dette resultat ligger Danmark inden for
1
Procentdelen baseres alene på antallet af konkrete direktiver og ikke på antallet af sager pr. direktiv, dvs. selv
om der er åbnet flere sager i henhold til et direktiv, tælles direktivet kun én gang.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Notat vedr. status for DKs implementering af EU's indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
7/9
Kommissionens foreslåede mål på 0,5 pct. og under EU-gennemsnittet på
0,7 pct.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Notat vedr. status for DKs implementering af EU's indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
8/9
Bilag 1:
Liste over indre markedsdirektiver, Danmark ikke har implementeret
inden for den fastlagte tidsramme (implementeringsunderskud)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF af 25. november
2009 om adgang til og udøvelse af
forsikrings- og genforsikringsvirk-
somhed
(Solvens II) (EØS-relevant tekst), EUT L 335 af 17.12.2009, s.
1–155
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/18/EU af 4. juli 2012 om
kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer
og om æn-
dring og efterfølgende ophævelse af Rådets direktiv 96/82/EF, EUT L
197/1 af 24.7.2012, s. 1-37.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/51/EU af 16. april 2014
om ændring af direktiv 2003/71/EF og 2009/138/EF samt forordning
(EF) nr. 1060/2009, (EU) nr. 1094/2010 og (EU) nr. 1095/2010 for så
vidt angår de beføjelser, der er tillagt den europæiske tilsynsmyndighed
(Den
Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejds-
markedspensionsordninger)
og den europæiske tilsynsmyndighed
(Den
Europæiske Værdipapirtilsynsmyndighed),
EUT L 153 af
22.5.2014, s. 1–61
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 13: Notat vedr. status for DKs implementering af EU's indre markedslovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
9/9
Bilag 2:
Liste over indre markedsdirektiver, Danmark ikke har implementeret
korrekt (overensstemmelsesunderskud)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/37/EF af 5. juni 2001 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative be-
stemmelser om fremstilling, præsentation og salg af
tobaksvarer
- Er-
klæring fra Kommissionen, EFT L 194 af 18.7.2001, s. 26–35
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4. november
2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdsti-
den,
EUT L 299 af 18.11.2003, s. 9–19
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om
virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det in-
dre marked og om ændring af Rådets direktiv 84/450/EØF og Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (direkti-
vet om
urimelig handelspraksis)
(EØS-relevant tekst), EUT L 149 af
11.6.2005, s. 22–39
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006
om håndtering af
affald fra udvindingsindustrien
og om ændring af
direktiv 2004/35/EF - Erklæring vedtaget af Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen, EUT L 102 af 11.4.2006, s. 15–34
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december
2006
om kørekort
(omarbejdning) (EØS-relevant tekst), EUT L 403 af
30.12.2006, s. 18-60