Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1718269_0001.png
a
il
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København
Ø
DANMARKS
NATIONALBANK
Direktionen
Havnegade 5
1093 København K
Telefon: 3363 6363
www.nationalbanken.dk
nationalbanken@
nationalbanken.dk
Sagsnr.: 160525
Dokumentnr.: 1592686
3. januar 2017
Svar på Finanstilsynets høring af EU-specialudvalget for den finansielle
sektor om Kommissionens forslag til revision af CRR, CRD4, BRRD og
SRMR
Finanstilsynet har med henblik på udarbejdelse af grund- og nærhedsno-
tat bedt om eventuelle bemærkninger til Europa-Kommissionens forslag
om ændringer af kapitalkravsforordningen, CRR, kapitalkravsdirektivet,
CRD, krisehåndteringsdirektivet,
afviklingsmekanisme, SRMR.
BRRD og forordningen om den fælles
Nationalbanken hilser Europa-Kommissionens forslag velkommen. Med
pakken af forslag indføres en række vigtige og nyttige nye internationale
standarder Uf. Baselkomiteen) for krav til kreditinstitutters gearing, likvi-
ditet, dækning af markedsrisiko og store engagementer i EU-
lovgivningen. Hertil kommer særlige nye krav til de globale systemisk vig-
tige kreditinstitutter. Alt i alt udgør forslagene et væsentligt led i bestræ-
belserne på at lære af erfaringerne fra finanskrisen og få styrket regel-
værket, så man formindsker risikoen for finanskriser i fremtiden.
Overordnet er det Nationalbankens holdning, at det er i Danmarks inte-
resse med et internationalt finansielt regelværk, som sikrer ensartede
rammevilkår på tværs af lande og kreditinstitutter. For danske kreditinsti-
tutter vil det være understøttende for tilliden, at de overholder de inter-
nationale standarder uden danske særregler.
Nationalbanken har følgende mere specifikke bemærkninger, som uddy-
bes nedenfor:
Total Loss Absorbtion Capacity, TLAC, og minimum requirement for own
funds and eligible liabilities, /V/REL:
Nationalbanken mener ikke, at
MREL-undtagelsen kan anvendes for realkreditinstitutter og anbefa-
ler, at realkreditinstitutter underlægges de samme regler om afvik-
Side 1 af 7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Udvalgets besøg i Nationalbanken onsdag den 8. februar 2017, kl. 11.15 – 12.45
1718269_0002.png
ling, som gælder øvrige institutter.
slåede sammensmeltning
Nationalbanken
støtter den fore-
af TLAC og MREL.
Net Stable Funding Ratio, NSFR:
Korte realkreditobligationer, som i
Danmark er underlagt lov om løbetidsforlængelse, og som finansierer
lån med længere løbetid, bør ikke kunne betragtes som ligeså stabil
finansiering som lange obligationer. Nationalbanken finder, at alene
obligationer med samme løbetid som lånet bør kunne betragtes som
"indbyrdes afhængige".
Markedsrisiko:
Der bør arbejdes for, at den danske fastkurspolitik bli-
ver reflekteret tydeligere i kapitalkravet for valutakursrisiko under
standardmetoden, samt at danske kroner kategoriseres blandt "most
liquid currencies" ved fastsættelse af likviditetshorisonten for renteri-
siko for institutter, der anvender interne modeller.
IFRS
9: Udformningen af en eventuel overgangsbestemmelse i CRR
bør afvente de endelige retningslinjer fra Baselkomitéen herom.
Risikovægt for små og mellemstore virksomheder, SMV:
Forslaget om at
bevare støtte-faktor ordningen for eksponeringer over for SMV'er bør
afvises.
TLAC og MREL (CRR art. 72a-721, 92a m.fl., samt forslag om ændring af
BRRD)
Kommissionen har fremsat ændringsforslag til direktivet om genopret-
ning og afvikling af kreditinstitutter mv. (forslaget), der gennemfører dele
af Total Loss Absorbing Capacity, TLAC, under hensyntagen til allerede
gældende bestemmelser om "minimum requirement for own funds and
eligible liabilities", MREL.Begrebet kendes på dansk som "nedskrivning-
segnede passiver", NEP.
Det grundlæggende hensyn med direktiv om genopretning og afvikling
af kreditinstitutter mv., BRRD,er at varetage hensynet til samfundsøko-
nomien, herunder hensynet til den finansielle stabilitet. Det bærende
princip bag afviklingsregimet er, at tab i et nødlidende institut først og
fremmest skal bæres af ejere og kreditorer i instituttet.
Nationalbanken mener, at det er godt og sundt princip: Alle institutter
skal kunne afvikles uden store negative konsekvenser for økonomien og
den finansielle stabilitet - og uden skatteydernes penge.
Realkreditsystemet har en særlig position i det danske finansielle system
på grund af dets betydning for kreditgivningen og realkreditobligatio-
nernes anvendelse i kreditinstitutternes likviditetsstyring. Det er af afgø-
rende betydning, at realkreditinstitutter kan afvikles uden systemiske
konsekvenser og i øvrigt under hensyntagen til de afviklingsmål, som skal
Side 2 af 7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Udvalgets besøg i Nationalbanken onsdag den 8. februar 2017, kl. 11.15 – 12.45
1718269_0003.png
iagttages,
når der skal træffes afviklingsforanstaltninger
for bl.a. realkre-
ditinstitutter.
Forslaget lægger op til at fastholde den eksisterende
for realkreditinstitutter,
Undtagelsen
MREL-undtagelse
jf. forslagets art. 45 a. Konsekvensen af undtagel-
om, at d~ øvrige afviklingsmulig-
ned lukningsmodel
Nationalbanken
ikke er korrekt.
sammen eller
mener, at der er
sen er, at vi fraskriver os nogle af BRRDs centrale afviklingsmuligheder.
betinges af en vurdering
heder sammen med realkreditlovens
hver for sig vil opfylde afviklingsmålene.
relevante scenarier, hvor den vurdering
MREL-undtagelsen
skal absorberes,
har den konsekvens, at når et tab i et realkreditinstitut
passi-
et tab i et realkreditinstitut
er det Nationalbankens
ikke længere er opfyldt.
store afsmittende
kon-
2 pct. af instituttets
at forudsæt-
så vil der ikke være mange nedskrivningsegnede
vurdering,
ver tilstede. Overstiger
udlån (gældsbufferen)
ningerne for undtagelsen
Dette skyldes særligt, at det vil have uacceptabelt
sekvenser for samfundsøkonomien,
afvikle et realkreditinstitut
foreskrevne
"nationale
tut, jf. henvisningen
Ned lukningsmodellen
kontrolleret
Instituttet
nedlukning
herunder den finansielle stabilitet, at
der vil være den
for et dansk realkreditinsti-
efter den ned lukningsmodel,
insolvensprocedure"
i BRRD art.45, stk. 3 litra b.
for realkreditinstitutter
af instituttets
indebærer,
at der sker en
som de indfries.
udlån, efterhånden
vil ikke længere udstede nye lån, og på grund af realkreditinsti-
tutternes størrelse vil det resultere i, at den finansielle sektors samlede
evne til at yde lån bliver utilstrækkelig.
Herudover
strækkelige
vil ejerne af realkreditobligationerne
Investorerne
blive ramt af tab i for-
bindelse med ned lukningen.
vil få tab, selv hvis der er til-
lavere kurser og mindre li-
ejer en betydelig
del af real-
midler til, at de kan få deres penge igen efter ned lukningen.
Pengeinstitutterne
Tabene vil være i form af for sene betalinger,
kviditet i obligationerne.
kreditobligationerne.
tal i en situation,
For dem vil det have meget store konsekvenser,
Det vil øge kravet til deres kapi-
hvis der kommer tab på obligationerne.
hvor deres kapital i forvejen er under pres.
vil ramme tilliden til realkreditsystemet
får
Tabene på realkreditobligationer
som helhed, med den konsekvens, at de øvrige realkreditinstitutter
svært ved at finansiere sig, fordi deres risici er meget ens.
Det er med baggrund
realkreditinstitutter
i ovenstående
Nationalbankens
klare anbefaling,
at det vil
at
skal underlægges
de samme regler om afvikling, som
vurdering,
gælder øvrige institutter.
Det er Nationalbankens
Side 3 af 7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Udvalgets besøg i Nationalbanken onsdag den 8. februar 2017, kl. 11.15 – 12.45
1718269_0004.png
være forbundet
med en lille omkostning
for låntagerne at gennemføre
der sikrer
penge -
disse regler, mens gevinsten ved at have en afviklingsordning,
afvikling af et realkreditinstitut
økonomien
og den finansielle stabilitet - og uden skatteydernes
uden store negative konsekvenser for
langt vil overstige den omkostning.
Net Stable Funding Ratio, NSFR (CRR nyt afsnit
IV,
art. 428a-428ag)
Med forslaget fra Europa-Kommissionen indskrives Baselstandarden for
krav til stabil finansiering i CRR. Kreditinstitutterne skal opretholde en
"Net Stable Funding Ratio", NSFR, på mindst 100 pct. NSFR defineres som
"available stable funding" divideret med "required stable funding". Det
grundlæggende formål med kravet, og med den metodik, der er lagt ind
i bestemmelserne om beregningen af NSFR er, at institutterne altid skal
have finansiering til rådighed ("available") til deres aktiviteter 1 år frem i
tiden.
Nationalbanken finder, at man med NSFR har fået en international stan-
dard, som løser et væsentligt problem fra finanskrisen. Kravet om over-
holdelse af NSFR vil tilskynde institutterne til at sikre, at de kontinuerligt
har en stabil og løbetidsmæssigt tilstrækkelig finansiering af deres akti-
ver.
Forslaget åbner mulighed for, i overensstemmelse med Baselstandarden,
at de nationale tilsynsmyndigheder kan bestemme, at visse aktiver og
passiver er "indbyrdes afhængige" (art. 428f) og "netter ud" (dvs. reelt
undtages) ved beregningen af NSFR. Det forudsætter bl.a., at aktivet og
passivet har samme løbetid.
Som en afvigelse fra Baselstandarden foreslås det i art. 428f, stk. 2 (d), at
også obligationsudstedeiser med indbygget mulighed for løbetidsfor-
længelse ("trigger") skal kunne betragtes som indbyrdes afhængige med
udlån, uanset at udlån og udstedt obligation har forskellig løbetid. Nati-
onalbanken støtter ikke denne afvigelse fra Baselstandarden. Alene obli-
gationer med samme løbetid som lånet bør kunne betragtes som "ind-
byrdes afhængige".
I Danmark skal loven om løbetidsforlængelse fungere som en "bagstop-
per" i den konkrete situation, hvor en auktion for korte realkreditobliga-
tioner fejler, eller hvor der opstår meget store, pludselige rentestignin-
ger. Overholdelse af NSFR uden undtagelse af obligationer under lov om
løbetidsforlængelse vil bidrage til at skabe tillid til realkreditinstitutternes
forretningsmodel og sikre en stabil finansieringsstruktur i institutterne.
Det er vigtigt, at realkreditinstitutterne kan opfylde et internationalt
kendt nøgletal som NSFR uden særlige undtagelser.
Side 4 af 7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Udvalgets besøg i Nationalbanken onsdag den 8. februar 2017, kl. 11.15 – 12.45
1718269_0005.png
Markedsrisiko
(CRR art. 325 - 325bq)
Med forslaget indføres den nye Baselstandard for markedsrisiko. Forsla-
get fastsætter nye kriterier for afgrænsningen mellem "trading book" og
"banking book", nye krav til institutter, der anvender interne modeller til
opgørelse af det regulatoriske kapitalkrav for markedsrisiko såvel som en
ny standardmetode for markedsrisiko.
I forhold til reglerne for anvendelsen af
interne modeller
finder National-
banken det positivt, at det i art. 325be, stk. 5, er præciseret, at valutapar
bestående af euro og en valuta i en medlemsstat, der deltager i den an-
den fase af den økonomiske og monetære union, skal inkluderes i under-
kategorien "most liquid currency pairs" ved fastsættelsen af likviditetsho-
risonter for valutarisiko. Bestemmelsen synes at omfatte euro/danske
kroner.
Ifølge forslagets art. 325be, stk. 7 (b), skal Den Europæiske Banktilsyns-
myndighed, EBA, udarbejde et udkast til en regulatorisk teknisk standard,
der bl.a. skal specificere de valutaer, der udgør underkategorien "most
liquid currencies" ved fastsættelsen af likviditetshorisonter for renterisiko.
Nationalbanken anbefaler, at Finanstilsynet via sin deltagelse i EBA ar-
bejder på at sikre, at danske kroner også inkluderes i denne underkate-
gori.
I forhold til reglerne for den nye
standardmetode
for markedsrisiko finder
Nationalbanken det positivt, at kapitalkravet for kreditspændsrisiko for
covered bonds udstedt af kreditinstitutter i EU skal beregnes på bag-
grund af en spændudvidelse på 200 basispoint, jf. forslagets art. 325ai,
mens Baselstandarden foreskriver, at følsomheden skal beregnes på
baggrund af en spændudvidelse på 400 basispoint. En spændudvidelse
på 200 basispoint er fortsat høj set i forhold den historiske volatilitet på
covered bonds udstedt af danske institutter, men ikke nødvendigvis i for-
hold til volatiliteten på covered bonds udstedt af institutter i andre EU-
lande. Standardmetoden lægger ikke op til en nærmere differentiering af
kreditspændsrisiko, hverken i forhold til kreditrisiko eller udsteders hjem-
land, så man kan ikke forvente at standardmetoden vil kunne afspejle de
eksakte forhold på enkelte markeder. Større institutter, der er aktive på
det danske covered bonds-marked, vil forventeligt kunne ansøge om
godkendelse til at anvende interne modeller og herved
mulighed for at
beregne det regulatoriske kapitalkrav på baggrund af empiriske data.
Ifølge forslagets art. 325aw, stk. 1, skal kapitalkravet for valutakursrisiko
under standardmetoden som hovedregel beregnes på baggrund af en
valutakursændring på 30 pct. For valutapar bestående af euro og en va-
luta i en medlemsstat, der deltager i den anden fase af den økonomiske
Side 5 af 7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Udvalgets besøg i Nationalbanken onsdag den 8. februar 2017, kl. 11.15 – 12.45
1718269_0006.png
og monetære
divideret
union, gælder det dog efter bestemmelsens
stk. 2, at kapi-
på 30 pct.
talkravet skal beregnes på baggrund
med kvadratroden
synes at være rettet mod euro/danske
svingsbånd
under ERM li-samarbejdet.
af en valutakursændring
af 2 (svarende til ca. 21,2 pct.). Undtagelsen
kroner, men afspejler hverken de
Nationalbanken
anbefaler, at der
historiske udsving mellem euro og danske kroner eller de formelle ud-
fra dansk side arbejdes for at undtagelsen
så bestemmelsen
Nationalbanken
forbundet
i art. 325aw, stk. 2, tilpasses,
bedre reflekterer fastkurspolitikken.
er opmærksom
på, at den nye standardmetode
for institutterne,
kan være
med andre udfordringer
fx
i forhold til at an-
vende euro-denominerede rentederivater til afdækning af renterisiko i
danske kroner. Det er dog ikke givet, at renterne i de to valutaer altid vil
bevæge sig synkront. Nationalbanken har ikke haft mulighed for at kvan-
tificere effekterne af de enkelte elementer af forslaget men opfordrer Fi-
nanstilsynet til dialog med institutterne herom.
IFRS 9 (CRR
art.
473a)
Europa-Kommissionen har 22. november 2016 godkendt den internatio-
nale regnskabsstandard, IFRS 9, der bl.a. fastsætter en ny model for op-
gørelsen af nedskrivninger på udlån. Standarden finder anvendelse for
regnskabsår, der begynder 1. januar 2018 eller senere, men tidligere an-
vendelse er tilladt. Overgangen til IFRS 9 kan forventes at medføre en
stigning i niveauet for kreditinstitutternes akkumulerede nedskrivninger.
Forslaget til ændring af CRR, art. 473a, indeholder forslag om en over-
gangsbestemmelse, hvorefter institutterne i en femårig periode kan til-
lægge en trinvist faldende andel af de forventede kredittab opgjort efter
IFRS 9 til den egentlig kernekapital. Forslaget skal formentlig ses som et
forsøg på at undgå pludselige fald i institutternes kapitalprocenter i for-
bindelse med overgangen til IFRS 9.
Nationalbanken er uforstående over for det foreliggende forslag. En
eventuel overgangsordning bør alene adressere
ændringen
i niveauet for
institutternes nedskrivninger som følge af overgangen fra de hidtidige
nedskrivningsregler, og ikke det samlede niveau for nedskrivninger.
Baselkomitéen har i oktober 2016 fremlagt til forslag til relevante over-
gangsregler vedrørende overgangen til IFRS 9. Nationalbanken finder det
hensigtsmæssigt, hvis udformningen af en eventuel overgangsbestem-
melse i CRR afventer de endelige retningslinjer fra Baselkomitéen
Side 6 af 7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Udvalgets besøg i Nationalbanken onsdag den 8. februar 2017, kl. 11.15 – 12.45
1718269_0007.png
Risikovægt
for udlån til små og mellemstore
virksomheder
(CRR art. 501)
Kommissionen foreslår en udvidelse af ordningen med rabat på risiko-
vægten for eksponeringer over for små og mellemstore virksomheder
(SMV), således at den gældende reduktion af kapitalkravet med 23,81
pct. for SMV-eksponeringer op til 1,5 mio. euro suppleres af en reduktion
af kapitalkravet på 15 pct. for SMV-eksponeringer ud over 1,5 mio. euro
(uden loft).
Støtte-faktoren på kapitalkravet ved SMV-udlån blev oprindelig indført i
CRR for at afbøde virkningen på SMV-udlån af den generelle skærpelse af
kapitalkravene. EBA har i en rapport fra marts 2016 vurderet virkningen
af støtte-faktoren. EBA konkluderer ud fra en empirisk analyse, at det ikke
kan påvises, at støttefaktoren har ført til øget adgang til kredit for SMV'er
relativt til store virksomheder.
Nationalbanken finder ikke, at mindre erhvervsvirksomheder bør særbe-
handles gennem justeringer af risikovægtene. En sådan ordning er i
modstrid med bestræbelsen på, at risikovægtene i videst mulig udstræk-
ning skal afspejle den faktiske risiko på eksponeringerne. Nationalbanken
foreslår derfor, at man fra dansk side afviser forslaget om at bevare støt-
te-faktor ordningen for SMV'er.
Med venlig hilsen
Side 7 af7