Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1718268_0001.png
A NA LYS E
DANMARKS
NATIONALBANK
Too-big-to-fail
kan løses
billigt
Et krav om nedskrivningsegnede
passiver til realkreditinstitutterne
på 8 pct. af deres passiver vil løse
too-big-to-fail problematikken, for
at sikre rammerne til at krisehånd-
tere realkreditinstitutterne uden
brug af offentlige midler.
Et 8 pct. krav til nedskrivnings-
egnede passiver for realkredit-
institutterne kan øge låntagernes
bidragssats med mellem 0,02 og
0,11 procentpoint.
JANUAR 2017 — NR. 1
Nationalbankens beregninger viser, at prisen for at
løse too-big-to-fail problematikken for de danske
realkreditinstitutter er lav. Indførelsen af et krav til
nedskrivningsegnede passiver, NEP, svarende til
8 pct. af realkreditinstitutternes passiver, kan ret-
færdiggøre en forhøjelse af bidragssatserne med
mellem 0,02 og 0,11 procentpoint, jf. figur 1. Et NEP-
krav gør det muligt at nedskrive 8 pct. af passiverne
i realkreditinstitutterne. Afviklingsformuen kan derfor
anvendes i tilfælde af meget store tab, jf. faktaboks.
Det vil have store negative konsekvenser for den
finansielle stabilitet og samfundsøkonomien, hvis et
realkreditinstitut skal nedlukkes efter de nuværende
regler. Et NEP-krav skal sikre, at der er tilstrækkelig
med midler til, at institutterne kan rekapitaliseres, og
deres samfundskritiske funktioner fortsættes, hvis de
bliver nødlidende. Et NEP-krav på 8 pct. af passi-
verne betyder, at husholdninger, virksomheder og
samfundsøkonomien generelt kan beskyttes, hvis et
realkreditinstitut bliver nødlidende.
Låntagers gennemsnitlige bidragssats
efter indførelse af NEP-krav
Pct.
bidragssats
1,0
0,9
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0,0
Bidragssats i dag
Figur 1
Bidragssats, når NEP-krav
opfyldes med supplerende
kapital
Bidragssats, når NEP-krav
opfyldes med seniorgæld
Anm.: Figuren viser realkreditsektorens gennemsnitlige bidrags-
sats for husholdninger.
Kilde: Danmarks Nationalbank.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Udvalgets besøg i Nationalbanken onsdag den 8. februar 2017, kl. 11.15 – 12.45
1718268_0002.png
A N A LY S E
D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
JANUAR 2017 — NR. 1
2
Nedenfor analyseres omkostningerne forbundet
med at indføre et NEP-krav for realkreditinstitutterne.
NEP-krav for realkreditinstitutter
Hvis der fastsættes et NEP-krav på 8 pct. af realkre-
ditinstitutternes passiver, skal realkreditinstitutterne
udstede passiver, der er nedskrivningsegnede. Det
vil føre til en udvidelse af institutternes balance, jf.
figur 2. NEP-kravet overflødiggør dog junior cove-
red bonds, JCB’er, og gældsbufferen, hvilket i nogen
grad modgår behovet for at udvide balancerne.
Realkreditinstitutterne vil formodentlig investere
midlerne fra NEP i sikre aktiver, som kan anvendes
som supplerende sikkerhed.
For låntagerne kan et NEP-krav for realkreditinstitut-
terne føre til højere bidragssatser. Institutterne har
en omkostning som følge af renteforskellen mellem
NEP og de aktiver, som midlerne investeres i. Institut-
terne kan kompensere for den øgede udgift ved at
sætte bidragssatserne op.
Metode og antagelser
Den gennemsnitlige stigning i låntagernes bidrags-
satser, som følge af, at der indføres et NEP-krav på
8 pct. af de samlede passiver for realkreditinstitut-
terne, estimeres ved at:
beregne mængden af NEP, som realkreditinstitut-
terne skal udstede for at opfylde et NEP-krav på 8
pct. af passiverne,
beregne den samlede ekstra omkostning for in-
stitutterne ved at sammenligne renterne på NEP,
JCB’er og statsobligationer, og
fordele den ekstra udgift på realkreditinstitut-
ternes samlede udlån.
Ændring i realkreditinstitutternes balance ved NEP-krav
Nuværende model
AKTIVER
AKTIVER
PASSIVER
Figur 2
NEP-krav
PASSIVER
Stats-
obligationer
Realkredit-
obligationer
Udvidelse af balancen
investeres i
statsobligationer
Kapital
Gældsbuffer
JCB
Stats-
obligationer
Kapital
Balanceudvidelse
som følge af NEP-krav
Kvalificeret NEP fra
tidligere gældsbuffer
JCB’er ændres til NEP
Realkredit-
obligationer
NEP
Boliglån
SDO
Boliglån
SDO
Anm.: Figuren afspejler ikke den faktiske opdeling af aktiver og passiver.
Kilde: Danmarks Nationalbank.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Udvalgets besøg i Nationalbanken onsdag den 8. februar 2017, kl. 11.15 – 12.45
1718268_0003.png
A N A LY S E
D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
JANUAR 2017 — NR. 1
3
Beregningerne tager udgangspunkt i realkredit-
institutternes balancer ultimo 2015.
1
For at isolere
konsekvenserne af at indføre et NEP-krav, fratrækkes
de beregnede konsekvenser af allerede vedtaget
regulering. Konkret betyder det, at institutternes ka-
pitalgrundlag fratrækkes den del af det kombinerede
kapitalbufferkrav
2
, der var indfaset i 2016, mens den
øvrige del af det samlede bufferkrav indfases frem til
2019. Derudover er det beregnet, at ingen institut-
ter har behov for at omlægge JCB’er til kvalificeret
seniorgæld for at opfylde det fuldt indfasede gælds-
bufferkrav. Det antages endvidere, at:
institutterne udsteder henholdsvis supplerende
kapital og kvalificeret seniorgæld til at opfylde
NEP-kravet,
NEP erstatter JCB’er, der ikke tæller med i
NEP-kravet
3
, og
den nye mængde NEP, der udvider instituttets
balance, placeres i statsobligationer med en
løbetid på fem år.
Effektiv rente på kvalificeret
seniorgæld, JCB, supplerende kapital
og statsobligationer
Pct.
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
2014
NYK JCB 1,75
NYK SRN 0,875
2015
2016
Figur 3
NYK JCB 1,75
NYK SRN 0,75
Pct.
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
2014
NYK 2,75
DB 2,75
2015
NYK 4
NDA 1,044
2016
DB 3,875
De instrumenter, der kan bruges til at opfylde
NEP-kravet, er kernekapital, hybrid- og supplerende
kapital samt kvalificeret seniorgæld, jf. faktaboks. I
beregningerne anvendes derfor følgende effektive
renter, som var gældende pr. 1. december 2016 og
antages konstante, uanset tilpasningen af institutter-
nes balancer:
Kvalificeret seniorgæld: 0,65 pct.
Nykredit udstedte medio 2016 to ”senior resolu-
tion notes”, SRN. Den af de to udstedelser med
højeste rente havde en effektiv rente på 0,65 pct.
og en løbetid på fem år, jf. figur 3 øverst.
Supplerende kapital: 3 pct.
Renten er fastsat ud fra åbne eurodenominerede
tier 2-serier udstedt af realkreditinstitutterne med
løbetid på mindst fem år. 3 pct. er et højt estimat
på den effektive rente på supplerende kapital, jf.
figur 3 midt.
Pct.
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
2014
30-årig
2015
10-årig
2016
5-årig
1
Beregningerne tager udgangspunkt i de danske SIFI realkredit-
institutter Nykredit Realkredit, Realkredit Danmark, Nordea Kredit og
BRFkredit. DLRkredit er ligeledes udpeget SIFI, men er ikke medtaget
i beregningerne, da instituttet allerede opfylder NEP-kravet. For DLR-
kredit vil beregninger således ikke vise et behov for at øge bidrags-
satsen. For Nykredit Realkredit anvendes tal på koncernniveau.
Summen af kravene til kapitalbevaringsbuffer, modcyklisk kapital-
buffer og den individuelle SIFI-buffer.
NEP kan både bruges til at opfylde NEP-krav og til at finansiere sup-
plerende sikkerhed. Det opfylder således samme funktion som JCB’er.
Dette begrænser balanceudvidelsen, men finansieringen af denne del
af balancen bliver lidt dyrere.
2
3
Anm.: Figurerne viser obligationernes effektive rente, som korri-
gerer for løbetider og kuponrenter. NYK angiver Nykredit,
DB angiver Danske Bank, mens NDA angiver Nordea.
Øverste
figur viser to ”senior resolution notes” og to JCB’er
udstedt af Nykredit.
Figuren i
midten
viser en række eurodenominerede tier 2
obligationer udstedt af danske realkreditinstitutter.
Nederste
figur viser renteindeks for danske statsobligatio-
ner med forskellige løbetider.
Kilde: Bloomberg.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Udvalgets besøg i Nationalbanken onsdag den 8. februar 2017, kl. 11.15 – 12.45
1718268_0004.png
A N A LY S E
D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
JANUAR 2017 — NR. 1
4
Junior covered bonds: 0,25 pct.
Renten er fastsat ud fra åbne JCB’er udstedt af
Nykredit, jf. figur 3 øverst. De pågældende obli-
gationer har en restløbetid på 1-2 år, hvorfor den
observerede rente 1. december 2016 er lavere.
5-årige statsobligationer: -0,1 pct.
Renten på den 5-årige statsobligation er valgt,
da løbetiden matcher løbetiden på kvalificeret
seniorgæld og nyudstedte JCB’er. Investerer
realkreditinstitutterne i stedet i statsobligationer
med længere løbetid eller andre typer aktiver,
bliver forrentningen højere, jf. figur 3 nederst.
Det vil begrænse omkostningerne forbundet
med et NEP-krav.
Nedskrivningsegnede passiver
Boks 1
Et centralt element i direktivet om et regelsæt for
genopretning og afvikling af kreditinstitutter mv., BRRD,
er bail-in værktøjet, der kan anvendes til at nedskrive
værdien af passiver, eller konvertere dem til egenkapi-
tal. For at understøtte brugen af bail-in værktøjet skal
afviklingsmyndighederne i forbindelse med afviklings-
planlægning fastsætte et minimumskrav til, hvor mange
nedskrivningsegnede passiver, NEP, den enkelte finan-
sielle virksomhed skal have. NEP-kravet fastsættes på
baggrund af den konkrete afviklingsplan for den enkelte
finansielle virksomhed. Før end Afviklingsformuen kan
bidrage til tabsabsorbering i den finansielle virksomhed,
skal der være nedskrevet mindst 8 pct. af den finansielle
virksomheds passiver. Det samme gælder, hvis offentlige
stabiliseringsinstrumenter skal anvendes.
NEP-kravet kan opfyldes med kernekapital, CET1, hybrid
kernekapital, Additional Tier 1, supplerende kapital, Tier
2, og en del af bankens seniorgæld og store aftaleind-
lån. NEP opfyldt med seniorgæld og store aftaleindlån
er begrænset til forpligtelser i) med en restløbetid ≥ 1
år, ii) der ikke hidrører fra et derivat, iii) der er udstedt
og fuldt indbetalt med midler, der ikke er finansieret af
instituttet selv, iv) som der ikke er stillet sikkerhed eller
garanti for, og v) som ikke hidrører fra indskud med
præferencestilling.
I den danske implementering af BRRD er realkreditin-
stitutterne undtaget fra at skulle opfylde et NEP-krav.
Realkreditinstitutter skal restruktureres eller afvikles
uden anvendelse af bail-in. Det fremgår af lovgivningen,
at øvrige afviklingsværktøjer og realkreditinstitutternes
konkursordning sammen med gældsbufferen vurderes
at være tilstrækkelig til at opfylde afviklingsmålene. De
lovbestemte afviklingsmål, herunder at sikre hensynet
til den finansielle stabilitet og samfundsøkonomien, er
centrale i afviklingslovgivningen og en forudsætning for
anvendelsen af undtagelsen.
Det antages, at afkastkravet på institutternes øvrige
gæld ikke påvirkes af, at den tilførte NEP gør bedre
stillede passiver mere sikre.
Beregningerne viser, at der er begrænset variation
institutterne imellem. Det afhænger af, hvor stor en
mængde JCB’er, de kan udfase, og hvor meget de er
nødt til at øge deres balance.
Estimat på stigning i bidragssatser som
følge af NEP-krav
Omkostningerne ved at opfylde NEP-kravet er
bestemt af renteforskellen på de instrumenter, der
udstedes for at opfylde NEP-kravet og de aktiver,
midlerne investeres i. Ændringen i bidragssatserne
afhænger således af, hvilke instrumenter institut-
terne udsteder for at opfylde NEP-kravet, og om
institutterne investerer i aktiver med en anden rente
end den antagne.
NEP-krav opfyldes med kvalificeret seniorgæld
Et NEP-krav på 8 pct. af passiverne kan opfyldes
ved at udstede kvalificeret seniorgæld. Det giver en
tilpasning af institutternes balance, jf. figur 2:
Nuværende JCB-udstedelser for 39 mia. kr. erstat-
tes med kvalificeret seniorgæld. Det giver institut-
terne en merudgift på 158 mio. kr.
Balancen øges med 56 mia. kr. ved at udstede
kvalificeret seniorgæld og købe statsobligationer.
Det giver en merudgift på 416 mio. kr.
Den gennemsnitlige bidragsstigning bliver således 2
basispoint, når merudgiften på 574 mio. kr. fordeles
på det samlede udlån på 2.500 mia. kr. At opfylde
NEP-kravet med kvalificeret seniorgæld må anta-
ges at være billigst. Derfor kan det også betragtes,
som en nedre grænse for effekten på låntagernes
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 107: Udvalgets besøg i Nationalbanken onsdag den 8. februar 2017, kl. 11.15 – 12.45
1718268_0005.png
A N A LY S E
D A N M A R K S N AT I O N A L B A N K
JANUAR 2017 — NR. 1
5
bidragssatser. Det må dog formodes, at den faktiske
effekt vil ligge tæt på denne, da institutterne vil væl-
ge at opfylde kravet på en billig måde.
NEP-krav opfyldes med supplerende kapital
En anden måde at opfylde NEP-kravet på er ved at
udstede supplerende kapital.
Nuværende JCB-udstedelser for 39 mia. kr. erstat-
tes med supplerende kapital. Det giver institutter-
ne en merudgift på 1,1 mia. kr.
Balancen øges med 56 mia. kr. ved at udstede
supplerende kapital og købe statsobligationer.
Det giver en merudgift på 1,7 mia. kr.
re, at samfundet reelt tvinges til at redde det eller
de realkreditinstitutter, der er i vanskeligheder. At
institutterne kan videreføres sikrer, at samfundets og
instituttets interesser i højere grad er de samme.
Samtidig er der flere attraktive følgekonsekvenser af
NEP-kravet.
Realkreditobligationerne bliver mere sikre. Ren-
ten på realkreditobligationer bør derfor blive
lavere. Kreditvurderingsbureauer lægger vægt
på, at udstedelserne ikke risikerer at blive fanget i
et institut under nedlukning.
NEP-kravet reducerer medcykliskheden i real-
kreditinstitutternes behov for at finansiere
supplerende sikkerhed, da boligprisfaldet skal
være større, før der bliver behov for at finansiere
ny supplerende sikkerhed.
Rammerne for afvikling af realkredit- og pen-
geinstitutter vil blive de samme, hvilket vil øge
sammenligneligheden og gennemsigtigheden.
Den gennemsnitlige bidragsstigning bliver 11 basis-
point, når merudgiften på 2,8 mia. kr. fordeles på det
samlede udlån på 2.500 mia. kr.
Det er en dyr måde at opfylde NEP-kravet med sup-
plerende kapital. Beregningerne må derfor betrag-
tes, som en øvre grænse for effekten på bidragssat-
serne.
Opsummering og diskussion
Et NEP-krav for realkreditinstitutterne på 8 pct.
af deres samlede passiver vil kunne begrunde en
stigning i bidragssatserne på mellem 0,02 og 0,11
procentpoint. Tallene overvurderer formodentlig den
endelige effekt, da der er anvendt høje renter for
supplerende kapital og SRN, og det ikke er indreg-
net, at låntagernes rente bør falde, idet realkreditob-
ligationerne vil blive mere sikre.
Det er en lav pris for at undgå nedlukning af nødli-
dende realkreditinstitutter. Indføres NEP-kravet for
realkreditinstitutterne, kan deres samfundsvigtige
funktioner videreføres. Hvis det ikke er muligt, vil
de samfundsmæssige omkostninger være så sto-
I fremtiden kan der komme ny regulering, som kan
øge kravet til realkreditinstitutternes kapitalisering.
Her tænkes særligt på kapitalgulvene i udkastet
til færdiggørelse af Basel III reglerne. Hvis det får
kapitalkravet for realkreditinstitutterne til at stige, vil
de isolerede omkostninger, som følge af NEP-kravet,
blive lavere. Det sker, da højere krav til institutter-
nes kapital vil gøre afstanden til et 8 pct. NEP krav
mindre.
NEP-kravet finansierer ikke tilstrækkelig supple-
rende sikkerhed til, at der ikke opstår behov for at
finansiere yderligere supplerende sikkerhed ved
boligprisfald af en størrelsesorden som set i tidlige-
re kriser. Der kan være behov for andre tiltag for at
sikre, at realkreditinstitutterne er robuste over for
dette.
DANMARKS NATIONALBANK
HAVNEGADE 5
1093 KØBENHAVN K
WWW.NATIONALBANKEN.DK
Asbjørn Klein
[email protected]
Jacob Malte Svanborg
[email protected]
FINANSIEL STABILITET