Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1676065_0001.png
Foretræde for
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Jenny N. Braat, Danske Maritime
Michael Prehn, Danske Maritime
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 12/10-16 fra Danske Maritime vedrørende montørordningen og den mulige synergi mellem offentlige skibe og den maritime industri
1676065_0002.png
Den maritime industri er en betydelig industri placeret I hele Danmark
Et konkurrenceudsatte erhverv
Behov for og efterspørgsel efter nye vinkler på de konkurrencemæssige
udfordringer og strategiske muligheder.
Servitization en oplagt mulighed. Flere dansker maritime industrivirksomheder har
i større eller mindre omfang taget konceptet til sig, men udbredelsen er udfordret ift.
den praktiske implementering
En maritim montørordning kan medvirke til at fremme vedvarende produkt- og
forretningsudvikling inden for den danske maritime industri i almindelighed og
navnlig blandt danske udstyrs- og serviceleverandører
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 12/10-16 fra Danske Maritime vedrørende montørordningen og den mulige synergi mellem offentlige skibe og den maritime industri
1676065_0003.png
1.400.000.000
Den globale flåde, end 2015
120.000
1.200.000.000
100.000
1.000.000.000
80.000
800.000.000
60.000
600.000.000
40.000
400.000.000
200.000.000
20.000
0
1921
1924
1927
1930
1933
1936
1939
1942
1945
1948
1951
0
1954
1957
1960
Brutto tons
1963
1966
1969
1972
1975
Antal
1978
1981
1984
1987
1990
1993
1996
1999
2002
2005
2008
2011
2014
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 12/10-16 fra Danske Maritime vedrørende montørordningen og den mulige synergi mellem offentlige skibe og den maritime industri
1676065_0004.png
En Maritim Montørordning er nødvendig
Test på land kan ikke gengive alle maritime forhold
Teknologier skal tilpasses det maritime miljø
Erfaringer og test i praksis er nødvendige for fortsat innovation
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 12/10-16 fra Danske Maritime vedrørende montørordningen og den mulige synergi mellem offentlige skibe og den maritime industri
1676065_0005.png
En montørordning
Montøren er skattepligtig i Danmark. A-Skat indeholdes i lønnen
Montører er
almindelige ansatte i
producent og
servicevirksomheder,
der tilpasser,
installerer eller
vedligeholder
materiel på skibe.
på skib i udlandet
Der trækkes stadig
skat af løn, gennem
det normale system
Ved årets udgang får
virksomheden denne
A-skat tilbage
Når montøren er
tilbage i Danmark er
alt ved det gamle.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 12/10-16 fra Danske Maritime vedrørende montørordningen og den mulige synergi mellem offentlige skibe og den maritime industri
1676065_0006.png
Fakta om en maritim montørordning
Hvad er en montør ordning det er en viden hjemtagelsesordning
som
Sikre mindst 3.000 jobs i hele landet
Skaber 500 jobs i hele landet
Sikre den fortsat innovation hos den maritime industri
Den koster 70 mio. kr. per år hvis vi spørger økonomerne
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 12/10-16 fra Danske Maritime vedrørende montørordningen og den mulige synergi mellem offentlige skibe og den maritime industri
1676065_0007.png
WWW.DANSKEMARITIME.DK