Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1675197_0001.png
12. oktober 2016
En maritim montørordning er vejen til flere danske arbejdspladser
Det Blå Danmark er en af Danmarks erhvervsmæssige styrkepositioner, og den maritime in-
dustri er kronjuvelen i Det Blå Danmark. Den maritime industri er imidlertid under stærkt pres
fra den globale konkurrence, fordi de danske rammebetingelser for den maritime sektor ikke
kan følge med konkurrencen fra udlandet, ikke mindst Asien. Det betyder, at Danmark lige nu
oplever tab og udflytning af maritime virksomheder og arbejdspladser.
Den maritime sektor har styrken og kvaliteten til at vende udviklingen, men det kræver, at de
maritime virksomheder får et tiltrængt løft i deres rammebetingelser. Dette bedste initiativ i
denne sammenhæng er en maritim montørordning, som sikrer en skattemæssig ligestilling af
montører på skibe med søfolk. Der er betydelige omkostninger forbundet med udsendelse af
montører: Høj løn samt omkostninger ved udsendelse af montører er især økonomiske byrder
for virksomhederne. Det betyder, at nogle virksomheder er nødsaget til at hyre udenlandske
montører til udførelse af opgaver om bord på skibene.
En montørordning indebærer, at der indføres en model med refusion af skat for maritime mon-
tører, der med base i Danmark rejser ud i verden og udfører service af installationer på skibe.
Det er en ordning analogt med det, der gælder for skibsbesætninger.
Det Blå Danmarks vækstteam har tidligere anbefalet en maritim montørordning, og der er da
også knyttet en lang række erhvervs- og samfundsøkonomiske gevinster ved en montørord-
ning.
Argumenter for en montørordning
1. En montørordning vil give industrien langt bedre muligheder for at samle maritime aktiviteter
af enhver art i Danmark og derved sikre, at Danmark fortsat er et maritimt kraftcenter og
vækstområde.
2. En montørordning vil gavne hele Danmark, men vil især skabe flere gode arbejdspladser i
udkantskommuner, hvor arbejdsløsheden er relativt høj.
3. En montørordning vil styrke Produktionsdanmark samtidig med, at vi hjemtager vigtig viden
og knowhow til Danmark fra skibe i udlandet. Det vil øge vidensindholdet i arbejdspladserne
fra den maritime industri.
4. En maritim montørordning vil styrke den danske maritime industris konkurrenceevne ved at
give en saltvandsindsprøjtning til netop den del af erhvervet, der er mest udsat for konkurren-
cepres fra Asien.
5. En montørordning vil give merbeskæftigelse for andre faggrupper f.eks. produktion og ad-
ministration, da ét værftsindustrijob typisk betyder fire relaterede stillinger i den maritime klyn-
ge.
Økonomien i en montørordning
Danske Maritime har i samarbejde med Dansk Metal foretaget en analyse af de økonomiske
aspekter i indførelsen af en montørordning. Den viser, at en maritim montørordning er en ren-
tabel samfundsøkonomisk investering.
1.
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 12/10-16 fra Danske Maritime vedrørende montørordningen og den mulige synergi mellem offentlige skibe og den maritime industri
1675197_0002.png
Samlet set vil en maritim montørordning betyde:
• Merbeskæftigelse på kort sigt på op mod 350 nye fuldtidsansatte montører
• Meromsætning i virksomheder på 245 mio. kr.
• Besparelser på arbejdsløshedsunderstøttelse: ca. 57 mio. kr.
• Øgede skatteindtægter fra nyansatte montører og fra montører, der flyttes fra Ligningslovens
§33a til montørordning: ca. 53 mio. kr.
Der er et kortsigtet provenutab på 64 mio. kr. for staten ved indførelse af en maritim montør-
ordning. Men uden en sådan ordning vil tab og udflytning af flere tusinde arbejdspladser fort-
sætte. Ordningen vil give en betydelig samfundsøkonomisk gevinst i form af fastholdelse og
skabelse af nye arbejdspladser i Danmark og dermed et merprovenu for statskassen, der
overstiger et kortsigtet tab.
2.