Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1675196_0001.png
Synergi mellem offentlige skibe og den maritime industri
I offentlige udbud angives ofte, at tildelingskriteriet ville være ”det økonomiske for-
delagtigste bud”, og at dette ville blive vurderet efter kriterier der omtales i udbuddet.
Andre hensyn
Tildelingen kan ske på grundlag af mange andre kriterier, herunder bl.a. miljøegen-
skaber. Det er ikke nødvendigt at foretage en numerisk vægtning en prioriteret ræk-
kefølge kan være nok.
Danske styrkeområder
Danmark er førende på især miljø-, klima- og sikkerheds områder og en vægtning af
at offentlige skibe lever op til de højeste standarder på disse felter, vil betyde at ski-
bene kan fungere som udstillingsplatform for dansk teknologi samtidig med at skibene
er miljøvenlige og sikre til gavn for det danske samfund.
Ved at stille krav om god CSR kan Danmark fremme en gunstig udvikling og vise at
staten også selv lever op til de krav der stilles til danske virksomheder.
Håndhævelse
Indenfor EU er mange regler principielt de samme, men håndhæves vidt forskelligt,
hvilet i realiteten giver store forskelle. Eksempelvis er niveauet for miljøkontrol og ar-
bejdstilsyn i de fleste EU lande langt lavere end i Danmark og det betyder at mange
virksomheder i selv nærtliggende lande, ikke lever op til samme høje krav som dan-
ske.
Kriterierne for tildeling af ordrer bør derfor, med højere prioritet end prisen, omfatte:
godt arbejdsmiljø
god sikkerhedsstatistisk
god miljøbeskyttelse
god CSR
Dette vil gøre det muligt at afvise tilbud fra virksomheder hvis teknologi er skadelig
og forældet, eller hvis miljømæssige og arbejdsmiljømæssige kvalitet ikke kan konsta-
teres på grund af manglende tilsyn.
I det omfang der eksisterer europæiske eller internationale standarder der er gen-
nemført i Danmark, bør danske myndigheder tage som udgangspunkt, at det niveau,
der i kræves i Danmark, er det rimelige krav, der kan stilles.
1.