Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1671139_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
5. oktober 2016
Erhvervs- og vækstministerens lovprogram for 2016-17
Vedhæftet uddrag af statsministerens skriftlige redegørelse til Folketinget den
4. oktober 2016 omfattende forordet og den del af regeringens lovprogram,
som forventes fremsat af erhvervs- og vækstministeren og henvist til behand-
ling i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget, samt forventede redegørelser fra
erhvervs- og vækstministeren.
Med venlig hilsen
Liza Christensen,
udvalgssekretær
1/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Erhvervs- og vækstministerens lovprogram for 2016-17
1) FORORD
Statsministerens redegørelse i henhold til Grundlovens § 38 afgives i en
mundtlig og en skriftlig del.
I denne skriftlige del af redegørelsen gives en kortfattet omtale af de lov-
forslag og forslag til folketingsbeslutning, som regeringen ved begyndelsen af
det nye folketingsår forventer at fremsætte i løbet af folketingsåret. Denne del
af redegørelsen indeholder endvidere oplysninger om ministerredegørelser til
Folketinget.
***
Regeringen kan igen i år fremlægge et ambitiøst lovprogram, der bl.a. inde-
holder forslag, der følger op på regeringsgrundlaget ”Sammen for fremtiden”
fra juni 2015. Det gælder forslag på erhvervsområdet, retsområdet, kulturom-
rådet, skatteområdet og undervisningsområdet.
Lovprogrammet indeholder også opfølgning på en række indgåede politiske
aftaler, herunder aftalerne om en målrettet indsats mod religiøse forkyndere,
en gymnasiereform, vækst og udvikling i hele Danmark og Danmark i bedre
balance samt på to- og trepartsaftalerne, som regeringen har indgået med
hhv. KL og arbejdsmarkedets parter.
Hertil kommer, at regeringen i august fremlagde en helhedsplan for et stærke-
re Danmark, med det formål at skabe øget vækst og give hele Danmark flere
gode jobs, stærkere virksomheder, en sundere offentlig økonomi og styr på
flygtningestrømmen.
Lovopfølgningen på dette udspil er af hensyn til de igangværende politiske
forhandlinger ikke indarbejdet i lovkataloget, men jeg forventer, at opfølgnin-
gen vil sætte sit tydelige præg på lovgivningsarbejdet i denne samling.
***
Regeringen ser frem til et godt samarbejde med Folketingets partier om det
kommende folketingsårs lovgivning.
Lars Løkke Rasmussen
Statsminister
2/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Erhvervs- og vækstministerens lovprogram for 2016-17
1671139_0003.png
ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTEREN
Lov om behandling af erstatningssager vedrørende overtrædelser af
konkurrenceretten (Okt I)
Lovforslaget har til formål at sikre, at personer, virksomheder og myndigheder
kan få erstatning for den skade, de har lidt, når de har betalt for meget på
grund af andres overtrædelse af konkurrenceretten. Lovforslaget gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/104/EU om erstatning for over-
trædelse af konkurrencereglerne fra november 2014.
Ændring af selskabsloven og årsregnskabsloven (Ændrede krav til ejer-
registrering, betinget lovliggørelse af kapitalejerlån m.v.) (Okt I)
Lovforslaget skal understøtte selskabers registrering i Det Offentlige Ejerregi-
ster, herunder foreslås det, at et selskab ikke kan registreres, medmindre der
samtidig sker registrering af selskabets ejere i Det Offentlige Ejerregister,
ligesom der indføres mulighed for at sende et selskab til tvangsopløsning,
hvis det konstateres, at selskabet ikke har foretaget ejerregistrering. Ejerregi-
steret er indført for at sikre åbenhed om ejerskab af danske selskaber og
modvirke økonomisk kriminalitet, herunder skatteunddragelse. Endvidere er
formålet med lovforslaget at lovliggøre kapitalejerlån under visse nærmere
betingelser på linje med reglerne i en række af de lande, vi normalt sammen-
ligner os med.
Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af
terrorisme (Okt I)
Lovforslaget har til formål at styrke indsatsen mod hvidvask af midler, der
hidrører fra kriminalitet samt kampen mod finansiering af terrorisme bl.a. ved
at indføre en mere risikobaseret tilgang både fra myndighederne og de finan-
sielle virksomheders side. Reglerne skal medvirke til at forhindre, at finansiel-
le institutter misbruges til kriminelle handlinger. Forslaget gennemfører 4.
hvidvaskdirektiv fra 2015.
Ændring af varemærkeloven og forskellige andre love (Styrket indsats
mod piratkopiering ved etablering af en særlig enhed om håndhævelse
og piratkopiering samt overførsel af gebyrindtægter) (Okt I)
Med lovforslaget vil hjemlen for etablering af en håndhævelsesenhed i Patent-
og Varemærkestyrelsen blive justeret, således at det fremgår af lovteksten, at
håndhævelsesenhedens vejledning til virksomheder i konkrete sager om pi-
ratkopiering er forbeholdt små og mellemstore virksomheder. Formålet her-
3/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Erhvervs- og vækstministerens lovprogram for 2016-17
1671139_0004.png
med er at sikre,
statsstøttereglerne.
at
hjemlen
er
i
overensstemmelse
med
EU-
Ændring af lov om leje af erhvervslokaler m.v. (Tidsbegrænsning af er-
hvervslejeaftaler og vurdering af markedslejen) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at skabe større gennemsigtighed og at dæmme
op for såkaldt skjulte huslejerabatter, der risikerer at presse lejen op i et kun-
stigt højt niveau. Forslaget skal fjerne barrierer for konkurrence og vækst ved
at modernisere erhvervslejelovens regler om tidsbegrænsning af erhvervsle-
jemål.
Ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om investeringsforeninger
m.v., lov om værdipapirhandel m.v. og forskellige andre love (Forhøjelse
af bødeniveauet for overtrædelse af lov om finansiel virksomhed, ud-
pegning af systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI), krav til eg-
nethed og hæderlighed for nøglepersoner i SIFIer, aflønningsregler for
finansielle virksomheder m.v., lempelse af kapitalkrav for fondsmægler-
selskaber, udvidelse af tilsyns- og kontrolbeføjelser for Finanstilsynet
og Erhvervsstyrelsen for at imødegå markedsmisbrug m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at styrke den finansielle stabilitet og sikre en
effektiv håndhævelse af reglerne. Forslaget medfører bl.a. en væsentlig
skærpelse af bødeniveauet ved overtrædelser af lov om finansiel virksomhed.
Endvidere indføres fit and proper krav til nøglemedarbejdere i danske SIFI-
institutter, og der sker en revision af aflønningsreglerne. Lovforslaget imple-
menterer bl.a. bestemmelser i medfør af CRD IV- forordningen og Solvens II-
direktivet.
Lov om markedsføring (Okt I)
Lovforslaget har bl.a. til formål at gøre markedsføringsloven mere enkel og
overskuelig indenfor rammerne af den gældende EU-regulering. Lovforslaget
er en opfølgning på markedsføringslovsudvalgets anbefalinger fra juli 2016 og
understøtter velfungerede markeder med gode og ensartede forbrugerforhold
i lyset af den teknologiske udvikling i den kommercielle kommunikation. Lov-
forslaget skal hertil sikre overensstemmelse med EU-reglerne på markedsfø-
ringsområdet, gøre op med uhensigtsmæssig overimplementering og sikre, at
erhvervslivet ikke pålægges unødvendige byrder.
Lov om Planklagenævnet (Okt II)
Med lovforslaget etableres et selvstændigt klagenævn på planområdet. Kla-
genævnet sammensættes af faglige eksperter, relevante organisationer og
4/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Erhvervs- og vækstministerens lovprogram for 2016-17
1671139_0005.png
lægmænd. Lovforslaget følger op på aftalen om Danmark i bedre balance –
Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti fra juni 2016.
Ændring af lov om planlægning (Mere frihed og fleksibilitet i kommuner-
nes fysiske planlægning med fortsat beskyttelse af kyster og natur, her-
under bedre udviklingsmuligheder i landdistrikter, bedre muligheder for
byudvikling, detailhandel og produktion) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at modernisere planloven og naturbeskyttelsesloven
med henblik på at give kommuner, virksomheder og borgere mere frihed til at
skabe udvikling og vækst i hele Danmark under fortsat hensyntagen til natur
og miljø. Lovforslaget er en opfølgning på regeringsgrundlaget ”Sammen for
fremtiden” og aftalen om Danmark i bedre balance – bedre rammer for kom-
muner, borgere og virksomheder i hele landet mellem regeringen (Venstre),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fra juni
2016.
Ændring af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
(Ændring af alderskrav for unges beskæftigelse og alderskrav til bevil-
lingshavere m.v.) (Jan I)
Med lovforslaget gennemføres en modernisering af en række bestemmelser i
restaurationsloven. Bl.a. vil alderskravet til serveringspersonale blive opdate-
ret. Desuden vil der blive kigget nærmere på alderskravet til bevillingshavere.
Der indgår desuden en præcisering af bevillingsperioder af hensyn til er-
hvervslivets byrder forbundet med hyppige ansøgningsrunder. Lovforslaget er
en opfølgning på aftalen om Vækst og udvikling i hele Danmark mellem rege-
ringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Fol-
keparti fra februar 2016.
Ændring af lov om sommerhuse og campering m.v. (Klare og fleksible
rammer for brug og udlejning af sommerhuse) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at understøtte regeringens mål om klarere og
mere fleksible rammer for brug og udlejning af sommerhuse i både
vinter- og sommerhalvåret samt tilpasse reglerne i campingreglementet
til nye ferieønsker. Lovforslaget er en opfølgning på hhv. regeringens
udspil ”Vækst og udvikling i hele Danmark” fra november 2015 og
aftalen om
et
Danmark i bedre balance – Bedre rammer for kommuner,
borgere og virksomheder i hele landet mellem regeringen (Venstre),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
fra juni 2016.
5/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Erhvervs- og vækstministerens lovprogram for 2016-17
1671139_0006.png
Lov om betalingstjenester og elektroniske penge (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at understøtte en videreudvikling af det indre
marked for elektroniske betalinger med henblik på at fremme konkurrence,
effektivitet og innovation. Det er også formålet, at forbrugerne skal opnå for-
bedrede produkter med reducerede priser og gebyrer. Forslaget gennemfører
betalingstjenestedirektivet (PSD2) fra november 2015 ved en ny hovedlov.
Lov om kapitalmarkeder (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at sikre velfungerende og effektive kapitalmar-
keder til gavn for den finansielle stabilitet samtidig med at investorbeskyttel-
sen øges. Med lovforslaget indføres bl.a. mulighed for nye typer af markeds-
pladser, nye regler om skærpet kontrol med computerstyret handel og krav
om markedsovervågning på alle markedspladser. Lovforslaget erstatter den
gældende lov om værdipapirhandel m.v. og implementerer direktivet om mar-
keder for finansielle instrumenter (MiFID II) og ændringer som følge af forord-
ningen om markeder for finansielle instrumenter (MiFIR) begge fra maj 2014.
Ændring af lov om finansiel virksomhed og lov om finansielle rådgivere
m.v. (Konsekvensændringer i lyset af lov om kapitalmarkeder samt gen-
nemførelse af dele af direktivet om markedet for finansielle instrumen-
ter) (Feb II)
Lovforslaget gennemfører konsekvensrettelser i anden lovgivning som følge
af den nye lov om kapitalmarkeder og som følge af ophævelsen af lov om
værdipapirhandel m.v. Herudover samles reguleringen af investeringsrådgive-
re og finansielle rådgivere, så alle virksomheder, der yder rådgivning om fi-
nansielle produkter udenfor bankerne, er reguleret af ensartede regler i sam-
me lov. Lovforslaget gennemfører relevante dele af direktivet om markedet for
finansielle instrumenter (MiFID II), der ikke gennemføres i lov om kapitalmar-
keder.
Erhvervs- og vækstministeren vil give Folketinget redegørelser om:
Redegørelse om erhvervslivet, EU-implementering og regule-
ringen (Mar II)
Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse (Apr II)
Redegørelse om erhvervsfremme og støtte (Maj I)
6/7
ERU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 1: Erhvervs- og vækstministerens lovprogram for 2016-17
Redegørelse om Danmarks digitale vækst (Maj II)
7/7