Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 98
Offentligt
1706885_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
15. december 2016
Meddelelse om arbejdsplan for ecodesign 2016-2019
KOM(2016) 773
Notatet oversendes endvidere til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
1. Resumé
Kommissionen har den 30. november 2016 fremsat en meddelelse om arbejdsplan
for ecodesign 2016-2019. Arbejdsplanen præsenterer de nye produktgrupper, som
Kommissionen vil undersøge nærmere for, om der er tilstrækkelige energieffektivi-
seringsmuligheder, som kan danne grundlag for at lade dem omfatte af ecodesign-
krav, det vil sige minimumskrav til energieffektivitet. Det fremgår af arbejdsplanen,
at der bl.a. arbejdes på ecodesign- og/eller energimærkningskrav til professionelle
køleprodukter og kompressorer samt vinduer. Hertil indeholder arbejdsplanen en
liste over de produktgrupper, der allerede er omfattet af ecodesignkrav, som skal
revideres inden 2019. Endeligt fremgår det, at Kommission fremover vil bruge reg-
lerne om ecodesign til at understøtte cirkulær økonomi, herunder gennem krav til
holdbarhed, reparation af produkterne og genanvendelighed.
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret eller
økonomiske konsekvenser. Regeringen hilser meddelelsen velkommen, idet
ecodesign og energimærkning leverer væsentlige bidrag til, at EU når sine energi-
og klimamålsætninger og kan bidrage til at understøtte en cirkulær økonomi..
2. Baggrund
Kommissionen har den 30. november 2016 ved KOM (2016) 773 af fremsat en
meddelelse om arbejdsplan for ecodesign for perioden 2016-2019, som er en del af
Kommissionens såkaldte Vinterpakke, hvis officielle navn er ”Clean energy for all
Europeans”. Arbejdsplanen skulle have været fremlagt i slutningen af 2014, men er
blevet forsinket. Retsgrundlaget for arbejdsplanen er Ecodesigndirektivet
(2009/125/EF). Meddelelsen er endnu ikke oversendt til Rådet i dansk sprogversi-
on.
Ecodesign- og energimærkningsdirektiverne har det dobbelte formål både at sikre
mere energieffektive apparater og samtidig at gøre forbrugerne i stand til at træffe
mere energirigtige beslutninger på et mere oplyst grundlag i forbindelse med køb af
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 98: Grundnotat og nærhedsnotat om en arbejdsplan for ecodesign
1706885_0002.png
nye apparater. Desuden medvirker direktiverne til at sikre en fair konkurrence gen-
nem ensartede regler for de produkter, der sælges på det indre marked. Kommissi-
onen estimerer, at de to rammedirektiver og de dertilhørende produktforordninger i
2020 vil levere en årlig energibesparelse på 175 Mtoe (millioner ton olieækviva-
lent). Det svarer ifølge Kommissionen til en gennemsnitlig årlig besparelse for for-
brugerne på deres elregning på cirka 3.500 kr. pr. husholdning. En ambitiøs og
effektiv ecodesign- og energimærkningspolitik er derfor ifølge Kommissionen afgø-
rende for at opnå EU’s energi- og klimamål for 2020 og 2030.
Arbejdsplanen for ecodesign bygger videre på erfaringerne fra de to foregående
arbejdsplaner, samt Kommissionens cirkulær økonomi handlingsplan og rådskon-
klusioner herom vedtaget på miljørådsmøde den 20. juni 2016.
3. Formål og indhold
Kommissionens arbejdsplan for ecodesign 2016-2019 indeholder bl.a. en liste over
produkter, der er omfattet af ecodesignkrav, og hvor der i den enkelte produktfor-
ordning er fastsat krav om, at denne skal revideres (review) inden 2019.
Hertil indeholder arbejdsplanen en indikativ liste over de nye produkttyper, som
Kommissionen ønsker at lade omfatte af ecodesignkrav mellem 2016-2019. Listen
bygger på de forberedende studier, som Kommissionen har igangsat som forbere-
delse til arbejdsplanen. Listen omfatter følgende seks produkttyper, der efter Kom-
missionens undersøgelse har vist det største energibesparelsespotentiale:
Automatiserings- og kontrolsystemer til bygninger (Buildings Automation
and Control Systems)
Elektriske kedler
Håndtørrer (hand dryers)
Elevatorer (lifts)
Solceller og inverters (Solar panels and inverters)
Højtryksrensere – der lægges dog kun op til, at denne produkttype omfat-
tes af energimærkningsregler og ikke ecodesignkrav.
Som noget nyt lægger Kommissionen op til, at der i produktforordningerne under
Ecodesigndirektivet ikke kun stilles minimumskrav til energiforbruget, men også til
andre relevante parametre af miljømæssig karakter, herunder for eksempel appara-
ters holdbarhed og genanvendelighed, der skal bidrage til en cirkulær økonomi.
Sammen med arbejdsplanen offentliggøres allerede vedtaget regulering, der med
offentliggørelsen træder i kraft. Det drejer sig om:
Ecodesignkrav til produkter til luftopvarmning og afkøling
Ecodesign- og energimærkningsregulering af tolerancer til verifikation
Anbefaling om selvregulering (recommendation for self-regulation provid-
ing guidance to support industry in the pursuit of voluntary agreements as
an alternative to regulation
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 98: Grundnotat og nærhedsnotat om en arbejdsplan for ecodesign
1706885_0003.png
Af arbejdsplanen fremgår det yderligere, at Kommissionen arbejder på ecodesign-
krav til professionelle køleprodukter og kompressorer. Hertil arbejdes der på ener-
gimærkning af vinduer, hvor Kommissionens effektvurdering fortsat er under udar-
bejdelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, da der er tale om en meddelelse.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen vedrører Ecodesigndirektivet, der er implementeret i dansk ret i lov
om miljøvenligt design af energirelaterede produkter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1068
af 15. september 2010, og i bekendtgørelse om miljøvenligt design af energirelate-
rede produkter, jf. bekendtgørelse nr. 1274 af 19. november 2010.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen i sig selv har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. I det omfang
Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer vil det skulle vurderes,
om det vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen i sig selv har ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse ud-
møntes i konkrete initiativer vil det skulle vurderes, om det vil medføre økonomiske
konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. I det omfang
Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer vil det skulle vurderes,
om de vil medføre konsekvenser for beskyttelsesniveauet eller andre konsekven-
ser.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Kli-
mapolitik
Der er indkommet høringssvar fra Dansk Industri, Dansk Byggeri, Vedvarende
Energi, Forbrugerrådet Tænk og Branchefællesskab for Intelligent Energi.
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 98: Grundnotat og nærhedsnotat om en arbejdsplan for ecodesign
1706885_0004.png
Dansk Industri støtter generelt Ecodesigndirektivet og ser positivt på, at Kommissi-
onen vil lade direktivet understøtte en cirkulær økonomi. Dansk Industri finder det
afgørende, at kommende ecodesignkrav skal fokusere på miljø- og energimæssige
parametre, der skal kunne verificeres og håndhæves. Dansk Industri finder, at vin-
duer skal fjernes fra arbejdsplanen, og henviser til, at tidligere forberedende studier
har vist, at ecodesign og energimærkning af vinduer ikke var implementerbart og
ville vildlede forbrugerne. Dansk Industri henviser til, at vinduer allerede er regule-
ret i direktiv 2010/31/EU om bygningers energimæssige ydeevne (bygningsdirekti-
vet) og national byggelovgivning.
Dansk Byggeri henviser til arbejdsplanens afsnit 3.2 om Kommissionens igangvæ-
rende arbejde, hvor vinduer fremgår. Dansk Byggeri finder det ikke hensigtsmæs-
sigt at stille ecodesign eller energimærkningskrav til vinduer, da disse allerede er
reguleret i Bygningsdirektivet (EPBD) og national byggelovgivning.
Miljøorganisationen Vedvarende Energi finder det vigtigt med en fortsat ambitiøs
regulering af ecodesign og energimærkning, samt at dette udvides til også at styrke
den cirkulære økonomi i EU. Vedvarende Energi finder, at flere produktgrupper kan
medtages på listen over nye produkter til ecodesignregulering, herunder brødriste-
re, hårtørrere og smartphones.
Branchefællesskab for Intelligent Energi finder, at Ecodesigndirektivet, ud over
produkternes energimæssige ydeevne, skal inkludere produkternes fleksibilitetsmu-
ligheder, og at der også ses på, hvordan produkterne kan indgå og spille sammen
med energisystemet.
Forbrugerrådet Tænk er overvejende positive over for arbejdsplanen og finder det
positivt, at der i denne er mandat til at fokusere på igangværende arbejde og kom-
mende revurderinger af produktgrupper. Forbrugerrådet Tænk er positive overfor,
at der i fremtiden også fokuseres på produkternes holdbarhed, genanvendelighed
og at de kan repareres. Hertil støttes Kommissionens rammesæt for frivillige afta-
ler. Endelig støttes Kommissionens sæt af mål, der skal modvirke bevidst omgåel-
se fra industrien i opmålingsproceduren.
NOAH Friends of the Earth Denmark har nævnt, at de ikke har mulighed for at
forholde sig til høringer, som gennemføres med en kort frist (her menes ift.
hele Kommissionens samlede energilovgivningspakke).
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om arbejdsplan for ecodesign for
perioden 2016-2019 velkommen, idet ecodesign og energimærkning leverer væ-
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 98: Grundnotat og nærhedsnotat om en arbejdsplan for ecodesign
1706885_0005.png
sentlige bidrag til, at EU når sine energi- og klimamålsætninger og kan bidrage til at
understøtte en cirkulær økonomi.
Regeringen vil følge de enkelte forberedende studier og tage stilling til dem, når der
fremlægges konkrete forslag. I den forbindelse finder regeringen det vigtigt, at der
gives prioritet til fælles europæisk regulering, som har et væsentligt energibespa-
relsespotentiale, da der skal være en væsentlig merværdi ved at indføre ecode-
sign- og/eller energimærkningskrav. For så vidt angår et muligt fælles europæisk
energimærke af vinduer finder regeringen det vigtigt, at et sådant kan fungere
sammen med den danske kvalitetssikringsordning.
Regeringen støtter, at ecodesign direktivets muligheder til at fremme cirkulær øko-
nomi udnyttes og er enig med Kommissionen i, at mulighed for at stille krav til det
enkelte produkts egenskaber fsva. holdbarhed, reparation af produkterne samt
genanvendelighed også bør indgå i forberedelse af de kommende kriterier. Sådan-
ne krav og eventuelle andre miljøkrav skal være objektive, måle- og verificerbare
på det enkelte produkt, efter at produktet er bragt i omsætning på det indre marked,
således at de kan kontrolleres af tilsynsmyndighederne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5