Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 92
Offentligt
1706091_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
20. december 2016
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om op-
rettelse af et EU-agentur for samarbejde mellem energiregu-
leringsmyndigheder (omarbejdning)
KOM(2016) 863
Notatet oversendes endvidere til Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har den 30. november 2016 fremsat forslag til en omarbejdning af
forordningen om oprettelse af et EU-agentur for samarbejde mellem energiregule-
ringsmyndigheder. Forslaget er fremsat som en del af Kommissionens såkaldte
Vinterpakke, hvis officielle navn er ”Clean energy for all Europeans”.
Formålet med forslaget er at tilpasse den regulatoriske ramme for el-markedet med
henblik på at fremme et velfungerende indre marked for elektricitet. Ændringsfor-
slagene vil ifølge Kommissionen forenkle og centralisere regionale og europæiske
beslutningsprocedurer blandt de nationale energiregulerende myndigheder (Energi-
tilsynet i Danmark), og herunder styrke Agenturet for Samarbejde mellem Energi-
reguleringsmyndigheders (ACER) beføjelser. Derudover tildeles ACER delvis til-
synskompetence med regionale driftscentre (ROCs), som foreslås etableret med
det supplerende forordningsforslag om det indre marked for elektricitet. Forslaget
vurderes på nuværende tidspunkt ikke at ville have væsentlige erhvervsøkonomi-
ske eller juridiske konsekvenser.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at et velfungerende indre marked
for elektricitet er af afgørende betydning for den europæiske økonomi og for at
sikre en omkostningseffektiv omstilling til vedvarende energi. I den forbindelse er
regeringen enig i, at der er behov for klare regler for grænseoverskridende handel,
samt at reglerne håndhæves. Regeringens konkrete holdning afventer en nærmere
analyse af forslaget.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.efkm.dk
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: Grundnotater og nærhedsnotater om forslag om et nyt el-markedsdesign (1. del)
1706091_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 863 af den 30. november 2016 fremsat forslag
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af et agentur for sam-
arbejde mellem energireguleringsmyndigheder. Forslaget er fremsat som en del af
Kommissionens såkaldte Vinterpakke, hvis officielle navn er ”Clean energy for all
Europeans”. Forslaget er en omarbejdning af forordning (EF) nr. 713/2009 om op-
rettelse af et agentur for samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder.
Agenturet for Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER) blev
oprettet i 2011 med det formål at bistå nationale energireguleringsmyndigheder ift.
håndtering af grænseoverskridende problemstillinger på el-markedet. ACER har i
dag primært mulighed for at håndtere grænseoverskridende problemstillinger via
juridisk ikke-bindende henstillinger og udtalelser og har i dag kun begrænsede be-
slutningsbeføjelser.
Forslaget har baggrund i Kommissionens vurdering af, at det indre marked for elek-
tricitet bør forstærkes ved at øge ACER’s beføjelser og uafhængighed, hvorved
ACER i højere grad får mulighed for at udføre sin tilsynsfunktion på europæisk
niveau og overvåge udviklingen af det indre marked. Et stærkere agentur skal så-
ledes bidrage til at overvåge samt løse grænseoverskridende problemstillinger,
hvilket vurderes nødvendigt for at skabe et vedfungerende indre marked for handel
med el.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 194 om EU’s energipolitik i Traktaten om
den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) og skal behandles efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Forslaget er endnu ikke oversendt til Rådet i en dansk sprogversion.
3. Formål og indhold
Forordningsforslagets overordnede formål er at tilpasse den regulatoriske ramme
for el-markedet med henblik på at sikre et velfungerende grænseoverskridende
marked. Forslaget giver i den forbindelse ACER øgede kompetencer til at sikre den
nødvendige koordination mellem nationale energiregulerende myndigheder.
Det væsentligste indhold af forordningsforslaget er:
i.
ACER får direkte kompetence til at godkende vilkår, betingelser og meto-
1
der, der er udarbejdet i medfør af netværksregler og guidelines . I dag skal
1
Netværksregler og guidelines er bindende markeds- og tekniske regler, som har til formål
at sikre operationalitet på tværs af landegrænser.
Side 2/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: Grundnotater og nærhedsnotater om forslag om et nyt el-markedsdesign (1. del)
1706091_0003.png
disse vilkår, betingelser og metoder godkendes af alle nationale energire-
gulerende myndigheder i Unionen eller i en bestemt region;
ii.
Afstemningsproceduren for de nationale energiregulerende myndigheder i
2
ACER’s Board of Regulators (BoR) ændres. Afgørelser skal kunne træffes
med absolut flertal i stedet for kvalificeret flertal, som der kræves i dag;
ACER får kompetence til at udarbejde henstillinger og udtalelser på eget
initiativ. ACER kan i dag kun udarbejde henstillinger og anbefalinger, der
på forhånd er vedtaget i ACERs arbejdsprogram eller på baggrund af op-
fordringer fra Kommissionen;
ACER får valgfrihed ift. at udføre bestemte opgaver, såsom ikke-bindende
3
udtalelser om ENTSO-E s årlige arbejdsprogram og ENTSO-Es tiårs net-
udviklingsplan, således at ACER i højere grad kan prioritere ressourcer;
ACER får tilsynskompetence over regionale driftscentre (ROCs), der skal
koordinere drift af el-systemerne på tværs af landegrænser, jf. forslag til
forordning om det indre marked for elektricitet (KOM(2016) 861);
ACER får tilsynskompetence over elektricitetsmarkedsoperatører , som
blev udpeget som følge af forordning (EU) 2015/1222 af 24. juli 2015 om
fastsættelse af retningslinjer for kapacitetstildeling og håndtering af kapaci-
tetsbegrænsninger.
4
iii.
iv.
v.
vi.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
art. 294 medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-
Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Forordningen
har hjemmel i artikel 194 i TEUF, som fastslår nødvendigheden af et vist niveau af
koordinering, gennemsigtighed og samarbejde for at sikre energimarkedets funkti-
on, forsyningssikkerheden i Energiunionen og fremme sammenkobling af energiin-
frastruktur.
2
3
BoR består af repræsentanter fra de enkelte nationale energiregulerende myndigheder.
Den europæiske sammenslutning af transmissionsselskaber ”European Network of Trans-
mission System Operators for Electricity
4
Electricitetsmarkedsoperatører er en aktør (typisk en elbørs), der af den kompetente myn-
dighed er blevet udpeget til at udføre opgaver i forbindelse med den fælles day ahead- og
intradaykobling. I Danmark har Energitilsynet udpeget el-børsen Nord Pool som electrici-
tetsmarkedsoperatører.
Side 3/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: Grundnotater og nærhedsnotater om forslag om et nyt el-markedsdesign (1. del)
1706091_0004.png
Det er Kommissionens vurdering, at den stigende sammenkobling af el-markeder i
Europa forudsætter tættere koordinering mellem nationale aktører samt regio-
nalt/overnationalt regulatorisk tilsyn. Kommissionen anfører, at de foreslåede æn-
dringer er nødvendige for at opnå et integreret el-marked i EU, hvilket ikke kan
opnås effektivt på nationalt niveau.
På det foreliggende grundlag er regeringen enig i Kommissionen vurdering og fin-
der således, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget vurderes ikke at berøre dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Det forventes ikke, at forslaget har væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Der
kan dog forventes en stigning i bidrag til det europæiske sammenslutning af regula-
torer, der foreslås tilført 18 årsværk på baggrund af nye krav til vurdering af effekt-
tilstrækkelighed på EU-niveau. I alt lægger Kommissionen op til, at der tilføres
280.000 euro i 2019 og 1.04 mio. euro i 2020 til årsværk til ACER til EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ifølge Kommissionen har forslaget har til formål gennem et stærkere ACER at fjer-
ne handelsbarrierer i det europæiske el-system og føre til en hurtigere harmonise-
ring og åbning af de nationale og regionale el-markeder. Dette kan føre til gevinster
for danske el-forbrugere grundet øget konkurrence og for danske el-producenter i
form af forbedrede vilkår for handel med el på tværs af grænser. Regeringen vil
analysere forslaget nærmere mhp. at vurdere de samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapoli-
tik. Der er modtaget nedenstående høringssvar.
Dansk Energi er enig i EU-kommissionens forslag om, at ACER i højere grad selv
skal kunne tage initiativ til anbefalinger, og at ACER’s tilsyn med de foreslåede
Side 4/5
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 92: Grundnotater og nærhedsnotater om forslag om et nyt el-markedsdesign (1. del)
1706091_0005.png
regionale driftscentre (ROCs) er et skridt i den rigtige retning. Dansk Energi finder,
at en markant regulatorisk stemme på tværs af grænser mellem medlemsstaterne
er en forudsætning for et velfungerede indre marked.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag om en omarbejdning af forordning om
oprettelse af et EU-agentur for samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder
velkommen og er positiv over for formålet om at forbedre den regulatoriske ramme
for et mere grænseoverskridende marked for handel med el.
Regeringen støtter et velfungerende liberaliseret indre marked for energi med det
sigte at reducere energiomkostningerne for virksomhederne og forbrugerne og at
sikre en omkostningseffektiv integration af vedvarende energi og energiforsynings-
sikkerhed i Danmark og i Europa. En forbedret regulatorisk ramme forventes at
bidrage til udviklingen af det indre marked for el-handel. Regeringen er i udgangs-
punktet positiv over for øgede kompetencer til ACER, men har behov for at tage
mere konkret stilling hertil ifm. den forestående analyse af forslaget.
Fsva. de budgetmæssige implikationer af forslaget lægger regeringen vægt på, at
yderligere ressourcer til europæiske agenturer finansieres via omprioriteringer in-
den for EU's budget.
Regeringens konkrete holdning afventer en nærmere analyse af forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5