Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
EFK Alm.del Bilag 9
Offentligt
1673399_0001.png
Forlængelse af tilladelse 7/89
Energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse til Folketingets Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalg om meddelelse af forlængelse af tilladelse 7/89 til
efterforskning og indvinding af kulbrinter fra Syd Arne-feltet i den danske del af
Nordsøen.
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
Dato
3. oktober 2016
J nr.
2014 - 4426
Indledning
Denne redegørelse afgives i henhold til § 13, stk. 4, jf. § 6, stk. 1, i Lov om
anvendelse af Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 960 af 13.
september 2011, som ændret ved lov nr. 535 af 29. april 2015 (Undergrundsloven).
Det følger heraf, at forlængelse af kulbrintetilladelser, hvorved det samlede tidsrum
for tilladelsen overstiger 50 år, kan ske, efter at sagen har været forelagt for
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
Ansøgning
Hess Denmark ApS har som operatør for tilladelse 7/89 (Syd Arne) ansøgt om 20
års forlængelse af tilladelsen fra udløbet af den nuværende tilladelsesperiode (14.
februar 2027). Tilladelse 7/89 blev tildelt 20. december 1989 og er blevet forlænget
i flere omgange, senest til 14. februar 2027. Rettighedshaveren udgøres af Hess
Denmark ApS (61,5 %), DONG E&P A/S (36,8 %) og Danoil Exploration A/S (1,7
%).
I ansøgningen har Hess, på vegne af selskaberne, der udgør rettighedshaveren,
søgt om en forlængelse på 20 år, hvilket betyder, at den samlede varighed af
tilladelsen kommer over 50 år (1989-2047), og at forlængelsen derfor i medfør af
undergrundslovens § 13, stk. 4, jf. § 6 skal forelægges for EFK-udvalget.
Regulering
Varigheden af kulbrintetilladelser reguleres af Undergrundslovens § 13, jf.
lovbekendtgørelse nr. 960 af 13. september 2011 om anvendelse af Danmarks
undergrund, som ændret ved Lov nr. 535 af 29. april 2015, og af det såkaldte
koncessionsdirektiv, jf. Europa Parlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF om
betingelser for tildeling og udnyttelse af tilladelser til prospektering, efterforskning
og produktion af kulbrinter. Undergrundslovens § 5 og § 13 giver mulighed for at
udstede kombinerede efterforsknings- og indvindingstilladelser med en
efterforskningsperiode på 6 år med mulighed for forlængelser, og en
indvindingsperiode på højst 30 år med mulighed for forlængelse, når særlige
omstændigheder taler herfor. En indvindingsperiode på 30 år har været praksis for
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Forlængelse af tilladelse 7/89 (Syd Arne) til at efterforske og indvinde olie og gas fra 2027 til 2047
1673399_0002.png
varigheden af de tilladelser, der siden 1984 har været meddelt. Indtil nu er det
alene eneretsbevillingen af 8. juli 1962, der er forlænget, sådan at den samlede
varighed overstiger 50 år. Forlængelsen var et led i Nordsøaftalen fra 2003.
Hovedreglen er, at tilladelser meddeles efter afholdelse af udbud, og en tilladelses
varighed må ikke overstige det tidsrum, der er nødvendigt for at afslutte den
virksomhed, tilladelsen vedrører. Tilladelsens varighed kan dog forlænges, når
denne er utilstrækkelig til, at den pågældende virksomhed kan afsluttes, og
virksomheden er gennemført i overensstemmelse med tilladelsen. Generelle
principper om varighed, transparens, objektivitet m.v. skal naturligvis følges.
Forlængelse af indvindingsperioden ud over 30 år forudsætter, at særlige
omstændigheder taler herfor. Det er således en forudsætning for en forlængelse, at
saglige hensyn efter en konkret vurdering begrunder en forlængelse.
Afgørelse
I forbindelse med forlængelsen af Eneretsbevillingen blev der lagt vægt på, at
indvinding fra de danske kalkfelter i Nordsøen er langsom sammenlignet med
andre reservoirer globalt set. For at opnå den bedst mulige indvinding af
kulbrinteforekomsterne i den type af undergrund er det formålstjenstligt, at
rettighedshaverne til de producerende tilladelser opnår forlængelser, der sikrer det
bedst mulige investeringsmiljø.
Tilladelse 7/89 indvinder kulbrinter fra et kalkfelt, der i store træk er
sammenligneligt med den type felter, der hovedsageligt indvindes fra i
Eneretsbevillingen. Energistyrelsen vurderer således, at der foreligger særlige
omstændigheder, der taler for en forlængelse af tilladelsen.
Vilkår og dispensation
I forbindelse med forlængelsen er der stillet en række vilkår til rettighedshaveren.
Hertil kommer en række betingelser i den oprindelige tilladelse, der er blevet
opdateret, så de stemmer overens med reguleringen i nye tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter.
De nye vilkår omfatter:
- Energistyrelsens godkendelse af rullende arbejdsprogrammer hvert 3. år.
Arbejdsprogrammerne fastsættes efter forhandling mellem Energistyrelsen
og rettighedshaveren. Der kan stilles vilkår for godkendelsen af
arbejdsprogrammerne, herunder ift. 3. partsadgang. Det første
arbejdsprogram, der skal godkendes, skal bl.a. indeholde en
udbygningsplan for endnu-ikke-producerede kulbrinter i det nuværende
indvindingsområde.
- Indvinding fra feltet skal ske således, at spild af ressourcer undgås, og at
Energistyrelsen efter forhandling med rettighedshaveren kan foretage
Side 2/4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Forlængelse af tilladelse 7/89 (Syd Arne) til at efterforske og indvinde olie og gas fra 2027 til 2047
1673399_0003.png
indskrænkning af tilladelsesområdet i områder, hvor rettighedshaveren ikke
indvinder fra eller er aktivt i gang med at vurdere mulighed for indvinding.
Endvidere bortfalder tilladelsen i tilfælde af, at rettighedshaveren indstiller
den igangværende indvinding i en nærmere angivet periode uden
Energistyrelsens godkendelse.
Derudover beholder rettighedshaveren den nuværende dispensation fra tilkobling
af olieproduktionen til rørledning frem til udløbet af den nuværende tilladelse i 2027.
Olieproduktionen skal derefter transporteres via den eksisterende infrastruktur i
Nordsøen, herunder olierørledningen fra Gorm-anlægget til land.
Rullende arbejdsprogrammer
I forlængelsen indgår et vilkår om, at Energistyrelsen skal godkende rullende
arbejdsprogrammer i tilladelsesområdet. Dette indebærer, at Energistyrelsen efter
forhandling med rettighedshaveren hvert tredje år skal godkende rullende
arbejdsprogrammer. Energistyrelsen kan fastsætte vilkår ved godkendelsen af
programmet.
Målet med et sådant vilkår er at sikre, at rettighedshaveren i hele den forlængede
tilladelses levetid aktivt arbejder med optimering af indvindingen. Dette skal ses i
lyset af den meget lange periode, som forlængelsen for Syd Arne vedrører (20 år
fra 2027).
Syd Arne er ét af de centrale infrastrukturknudepunkter i den nordlige del af den
danske Nordsø. Det er derfor centralt, at der sikres gode vilkår for 3. partsadgang
til Syd Arne, eksempelvis gennem den løbende dialog om arbejdsprogrammer.
Tilslutning til olierør til land
I dag lastes olie fra Syd Arne-platformens undersøiske tank via et
bøjelastningssystem til tankskibe, som ankommer jævnligt, for at tanken ikke
fyldes. Gas transporteres ved gasrørledning til land. Anvendelse af
bøjelastningssystem sker på dispensation fra tilslutnings- og transportpligten, som
rettighedshaveren fik i forbindelse med Energistyrelsens godkendelse af
udbygningsplanen forud for produktionsstart i 1999.
Begrundelsen for dispensation var hovedsageligt pladsmangel i olierørledningen til
land og til dels den geografiske afstand til den nærmeste mulighed for at koble sig
på olierørledningen. Hertil kom betaling af en ”rørledningsafgift”, der ikke længere
eksisterer.
Over de seneste 15 år har den samlede olieproduktion, der transporteres ved
olierørledningen til land, været aftagende til et niveau, hvor der ikke længere er
pladsmangel i olierørledningen. Efter etableringen af den nye rørledning fra Hejre
feltet til DONG Oil Pipe’s platform på Gorm-anlægget i 2014 vil en tilkoblende
Side 3/4
EFK, Alm.del - 2016-17 - Bilag 9: Forlængelse af tilladelse 7/89 (Syd Arne) til at efterforske og indvinde olie og gas fra 2027 til 2047
1673399_0004.png
rørledning fra Syd Arne kun være 6-7 km lang og dermed væsentlig kortere og
billigere end tidligere.
Rettighedshaveren har i ansøgningsmaterialet argumenteret for, at dispensationen
skal fortsætte uændret. Energistyrelsen finder ikke, at der er grundlag for at
opretholde dispensationen, men anerkender behovet for investeringssikkerhed og
accepterer, at dispensationen gælder frem til det nuværende udløb af tilladelsen i
2027, hvilket rettighedshaveren også kunne have en berettiget forventning om.
Der gøres afslutningsvis opmærksom på, at tilladelsen er undergivet de til enhver
tid i Danmark gældende retsregler, herunder eventuelle fremtidige ændringer i lov
om anvendelse af Danmarks undergrund, bekendtgørelser, anordninger og de til
enhver tid gældende forpligtelser som følge af Danmarks medlemskab af Den
Europæiske Union. På den baggrund fritager tilladelsen ikke rettighedshaverne for
at indhente de i medfør af Undergrundsloven og lovgivningen i øvrigt nødvendige
tilladelser og godkendelser.
Side 4/4